بسیاری از افرادی که برای اصلاح دندان ها یا فک های خود از بریس ها استفاده می کنند، معمولاً آن را در سال های نوجوانی دریافت می کنند، اما نسبت به گذشته افراد بزرگسال بیشتری نیز از بریس استفاده می کنند.

اگر شما یکی از میلیون ها نفری هستید که به بریس های ارتودنسی نیاز دارند، پس با این تصمیم روبرو هستید که چه نوع بریسی دندان های شما را بهتر صاف می کند بدون اینکه در روند زندگی شما خللی ایجاد کند. در برخی موارد، دندانپزشک یا ارتودنتیست شما انتخاب را برای شما انجام خواهد داد، اما اغلب این خود افراد هستند که باید تصمیم بگیرند که چه چیزی برای آنها جذاب تر است.

تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع بریس ها کار بسیار بزرگی است که برای زندگی روزمره شما پیامدهایی خواهد داشت. این روی سلامت دهان و دندان های شما در دراز مدت، و به طور بالقوه روی اعتماد به نفس و سلامت عاطفی شما تأثیر خواهد گذاشت، جنبه هایی که اغلب نادیده گرفته می شوند. متأسفانه، بریس ها می توانند به قابل توجه ترین ویژگی صورت شما تبدیل شوند، بنابراین باید یا آن را بپذیرید یا آن را حساب کنید. به خاطر داشته باشید، هنگامی که بریس ها نصب می شوند، دیگر هیچ راه برگشتی وجود ندارد.

در گذشته، برای مدت زمان طولانی، استفاده کنندگان از بریس ها فقط یک گزینه داشتند. آنها مجبور بودند از بریس های فلزی استفاده کنند که دست و پا گیر بودند و از فاصله دور قابل مشاهده بودند. بریس های فلزی هنوز هم یک گزینه محبوب هستند، اما در حال حاضر افراد می توانند از بریس های سرامیکی استفاده کنند، که مزایای زیادی از جمله کاهش قابل مشاهده بودن را ارائه می دهد.

شما باید از مزایا و معایب بریس های سرامیکی اطلاع داشته باشید تا مشخص کنید که آیا آنها برای شما مناسب هستند یا خیر. برای شروع، نگاهی خواهیم داشت به نوع سنتی بریس ها. سپس، مزایای بریس های سرامیکی را مرور خواهیم کرد و نقاط ضعف خاص آنها را نشان خواهیم داد. در نهایت، ما به شما کمک خواهیم کرد بدانید که با این بریس ها چه سبک زندگی باید داشته باشید، به صورت روزانه چگونه باید از آنها نگهداری کنید؛ و اینکه در طول مدتی که دندان های شما را صاف می کنند چگونه می توانید از نظر احساسی با آنها کنار بیایید.

بریس سرامیکی چیست؟

بریس های سرامیکی برای نخستین بار در سال 1987 معرفی شدند. آنها از اکسید آلومینیوم ساخته شده اند که در رایج ترین شکل طبیعی کوراندوم، درجه سختی معدنی 9/10 را در مقیاس Mohs، درست زیر الماس دارد.

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی

دلایل استفاده از بریس برای صاف کردن دندان ها

بریس ها به شما کمک خواهند کرد تا به لبخند درخشانی برسید که مدت ها از شما دور بوده است. آنها یک درمان ارتودنسی اثبات شده برای صاف کردن دندان ها برای کودکان، افراد بزرگسال جوان و افراد بزرگسال بزرگ تر هستند.

بریس ها قبلاً ابزارهای برجسته و حجیمی بودند که سال ها سر فرد را به گروگان می گرفتند. از آنجا که آنها شامل هدگیر یا سیم های ضخیم بودند، اکثر افراد بزرگسال از بریس ها اجتناب می کردند تا زندگی اجتماعی، شخصی یا حرفه ای آنها را مختل نکنند. این باعث شد که آنها مستعد مشکلات شدید سلامت دهان شوند. همچنین آنها را ملزم به تلاش زیاد برای پنهان کردن لبخند خود می کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فلر شدن دندان ها بعد از درمان ارتودنسی با بریس ها

بریس ها با اعمال فشار ثابت طی مدت زمان طولانی کار می کنند تا دندان ها را به آرامی در جهتی که ارتودنتیست شما تعیین می کند حرکت دهند. هدف تقویت و صاف کردن دندان ها برای اجتناب از بروز این مشکلات سلامت دهان و دندان ها است:

  • فشردگی بیش از حد
  • فاصله بین دندان ها
  • بد شکل شدن دندان ها
  • اوربایت
  • آندربایت
  • کراس بایت

بریس ها از براکت ها و بندهایی تشکیل شده اند که بسته به وخامت وضعیت دندان های بیمار، در طول یک دوره یک یا چند ساله، دندان ها را دوباره مرتب می کنند.

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی

مزایای بریس های سرامیکی

کمتر قابل مشاهده هستند. براکت های سرامیکی می توانند شفاف یا همرنگ دندان ها باشند. آنها در سایه های مختلف سفید مایل به زرد عرضه می شوند که می توانند مطابق با دندان های شما سفارشی شوند. سیم های کمانی که براکت ها را به یکدیگر متصل می کنند نیز در سایه های کمتر واضح مانند سفید موجود هستند. این باعث می شود بریس های سرامیکی کمتر از بریس های فلزی دیده شوند.

کمتر حساسیت زا هستند. آلرژی به نیکل مورد استفاده در ابزارهای دندانپزشکی مانند بریس ها شایع ترین واکنش آلرژیک است که در فرایندهای دندانپزشکی مشاهده می شود. این منجر به بروز درماتیت تماسی مرتبط با نیکل می شود. انواع مختلفی از آلیاژهای فلزی در ارتودنسی استفاده می شوند که بیشتر آنها شامل نیکل هستند. به عنوان مثال، آلیاژهای فولاد ضد زنگ می توانند حاوی حدود 8 درصد نیکل باشند.

تجمع کمتر پلاک. یک مطالعه کوچک روی 20 نوجوان نشان داد که افرادی که بریس های سرامیکی داشتند نسبت به افرادی که بریس های فلزی داشتند تجمع پلاک طولانی مدت روی دندان ها و براکت های آنها به میزان قابل توجهی کمتر بود. پلاک یک لایه بی رنگ چسبناک است که روی دندان های شما ایجاد می شود و حاوی باکتری است. اما شواهد متناقضی در این مورد وجود دارد، زیرا برخی از مطالعات هیچ تفاوتی در تجمع پلاک بین این دو نوع بریس پیدا نکرده اند، در حالی که یک مطالعه نشان داد که بریس های فلزی تجمع پلاک کمتری دارند. مطالعات بیشتری باید انجام شوند.

مناسب برای تست تصویربرداری. بریس های فلزی می توانند با اسکن های رزونانس مغناطیسی (MRI) نواحی سر و گردن تداخل داشته باشند و قبل از تست باید برداشته شوند. بریس های سرامیکی برای MRI ایمن هستند و به برداشتن نیاز ندارند. اما اگر براکت های سرامیکی دارای قطعات فلزی هستند، مانند شکاف های فولادی ضد زنگ، ممکن است لازم باشد قبل از هر اسکن تصویربرداری، آنها را جدا کنید.

استفاده بیشتر از الاینرهای نامرئی. بریس های سرامیکی مانند بریس های فلزی معمولی هستند و می توانند برای درمان های مختلف دندانپزشکی پیچیده استفاده شوند. الاینرهای نامرئی مانند اینویزیلاین و برندهای دیگر محدودیت هایی دارند و بیشتر برای افرادی هستند که مشکلات جزئی فاصله بین دندان های خود را دارند.

مزایای طولانی مدت استفاده از بریس ها برای سلامتی عبارتند از:

  • سلامت دهان بهتر است زیرا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان های صاف آسان تر است. این منجر به کاهش خطر التهاب لثه، پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود.
  • دندان های صاف فرسایش و ساییدگی کمتری را تجربه می کنند.
  • سهولت بیشتر در صحبت کردن، جویدن و بلعیدن.

همانطور که مشاهده می کنید، بریس ها می توانند منجر به مجموعه ای از مزایا برای سلامت دهان شوند. شما فقط باید نوع مناسب خود را انتخاب کنید و سپس تا جایی که می توانید سبک زندگی را بپذیرید.

متداول ترین نوع بریس ها- بریس های فلزی

اکثر افراد هنگامی که شخصی که از بریس ها استفاده می کند را تصویر می کنند، احتمالاً براکت های نقره ای براق و سیم های فلزی را تصور می کنند که از روی دندان ها رد شده اند. علت آن این است که بریس های فلزی متداول ترین سبک ارتودنسی هستند که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. به راحتی می توان فهمید چرا، زیرا بریس های فلزی روشی اثبات شده برای صاف تر کردن دندان های طیف وسیعی از بیماران در هر سنی هستند. در طول سال ها، طراحی و ساخت اجزاء مختلف مورد استفاده در بریس ها برای راحتی بیشتر و نتایج سریع تر اصلاح و بهبود یافته اند. براکت ها و سیم های کمانی در بریس های فلزی معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. سیم های کمانی با استفاده از لیگاچورها روی براکت ها ثابت می شوند، که بندهای کشسان کوچکی هستند. این الاستیک ها که سیم ها را به براکت ها متصل می کنند در رنگ های مختلفی برای بیمار وجود دارند تا از بین آنها انتخاب کند.گزینه های رنگی مختلف یک جنبه سرگرم کننده هستند که این امکان را برای افراد فراهم می کنند تا شخصیت خود را نشان دهند و این واقعیت را بپذیرند که بریس ها فقط بخشی از صورت هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خطرات جویدن ناخن برای سلامت دندان های شما

مزایای بریس های سرامیکی در مقایسه با بریس های فلزی چیست؟

بریس های سرامیکی از مواد شفافی ساخته شده اند که ظاهر ناخوشایند دهانی پر از قطعات فلزی را بوجود نمی آورند. این مواد به جلوگیری از دیده شدن آنها از دور کمک می کنند و همیشه در عکس ها قابل مشاهده نیستند. برای کاهش احتمال قابل مشاهده بودن، آنها با ترکیبی پوشیده شده اند که با رنگ دندان های شما همخوانی دارد. بنابراین، اکثر افراد استفاده کننده از آنها احساس می کنند که بریس های سرامیکی مانعی در زندگی روزمره یا توانایی آنها برای فعالیت در مدرسه، محل کار یا فعالیت های تفریحی نیستند.

بریس های سرامیکی بسیار راحت تر از نمونه های فلزی خود هستند. در بیشتر موارد، شما نباید هیچ گونه ناراحتی را تجربه کنید. شما مثل قبل می توانید در اکثر فعالیت های بدنی خود شرکت کنید و حتی می توانید کارهایی مانند آواز خواندن را انجام دهید و اجرا کنید، اگر این همان چیزی است که از آن لذت می برید. این مهم است زیرا بسیاری از افراد بر این باورند که با بریس ها زندگی کردن به سبک دلخواه دشوار است. این می تواند باعث بروز استرس عاطفی شود یا باعث شود فردی که از آنها استفاده می کند بیش از حد نسبت به ظاهر خود حساس شود آنقدر که از مشارکت در سبک زندگی ترجیحی خود یا ورود به موقعیت های اجتماعی جدید خودداری کند.

ساخته شدن بریس های سرامیکی از سرامیک هیچ تاثیری روی مدت زمانی که باید از بریس ها استفاده شود ندارد. آنها دندان ها را با همان سرعت بریس های فلزی صاف می کنند. این باعث می شود که آنها یک انتخاب محبوب برای نوجوانان و افراد بزرگسالی باشد که نگران هستند بریس ها روی زندگی حرفه ای یا شخصی آنها تأثیر منفی بگذارد. مشکلات زیبایی همراه با بریس های فلزی را حل می کند در عین حال که عملکرد و اثربخشی یکسانی را ارائه می دهد.

بریس های سرامیکی به عنوان یک روش زیر رادار برای صاف کردن دندان ها با اثربخشی مشابه بریس های فلزی در نظر گرفته می شوند.

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی

آیا می توان از پس نقاط ضعف بریس های سرامیکی برآمد؟

علیرغم بزرگ تر بودن براکت های برسی های سرامیکی، اما سرامیک ماده ای شکننده تر از فولاد است. افرادی که از آنها استفاده می کنند باید توجه بیشتری به پاکسازی و مراقبت از آنها داشته باشند. از آنجا که آنها راحت تر می شکنند، اگر مراقب نباشید ممکن است به یک مراجعه اضافی به ارتودنتیست نیاز داشته باشید. علاوه بر این، شکنندگی سرامیک همچنین ارتودنتیست شما را مجبور می کند که از آنها فقط روی دندان های جلوی شما استفاده کند، در حالی که بریس های فلزی روی بقیه دندان های شما استفاده می شوند.

بزرگ ترین نقطه ضعف استفاده از بریس های سرامیکی این است که آنها چالش های بیشتری را برای تمیز کردن ایجاد می کنند. از آنجا که آنها یک سایه سفید رنگ دارند، راحت تر لک می شوند. افرادی که از آنها استفاده می کنند باید بعد از هر وعده غذایی- نه فقط صبح و قبل از خواب- و حتی بعد از نوشیدن یا خوردن یک میان وعده کوچک مسواک بزنند. توصیه می شود که از برخی غذاها و نوشیدنی هایی که باعث لک شدن بریس ها می شوند، مانند شراب قرمز، سس مارینارا، قهوه و برخی میوه ها مانند تمشک و زغال اخته خودداری کنید. براکت های سرامیکی تمیز نشده می توانند زرد شوند، که خلاف هدف داشتن بریس هایی است که کمتر جلب توجه کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای درمان ارتودنسی برای سلامت عمومی بدن

دیگر معایب بریس های سرامیکی:

دمینرالیزیشن مینای دندان. در مطالعات اولیه، محققان دریافتند که بریس های سرامیکی در مقایسه با بریس های فلزی، بیشتر باعث کاهش محتوای مواد معدنی داخل مینای دندان ها می شوند. اما این یک آزمایش آزمایشگاهی بود و مطالعات بیشتری نیاز هستند.

دوام کمتر. بریس های سرامیکی ممکن است لب پر شوند یا بشکنند. اگر به طور منظم ورزش های پر برخورد انجام می دهید، باید این موضوع را با متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک خود در میان بگذارید. با هر نوع براکتی که در نهایت دارید، هنگام ورزش از محافظ دهان استفاده کنید.

برداشتن دشوارتر. براکت های سرامیکی نمی توانند خم شوند، به این معنا که احتمال شکستن آنها بیشتر است. تکه های براکت های سرامیکی ممکن است به طور تصادفی بلعیده یا استنشاق شوند. همچنین، برداشتن این براکت ها در مقایسه با براکت های فلزی به نیروی بیشتری نیاز دارد. بنابراین ممکن است باعث ناراحتی بیشتری شود.

شکسته شدن براکت های سرامیکی در حین برداشتن ممکن است منجر به چسبیدن قطعات باقی مانده روی دندان ها شود، به این معنا که آنها باید با فرزهای دندانپزشکی جدا شوند. بریس های فلزی می توانند بیشتر خم شوند، که به معنای خطر کمتر شکستگی هنگام برداشتن است.

آنچه در مورد استفاده از بریس های سرامیکی باید بدانید!

استفاده از بریس ها یک تغییر بزرگ در سبک زندگی است. آنها نقش مشخصی در زندگی روزمره شما دارند، می توانند اعتماد به نفس شما را پایین بیاورند و لازم است برای هر گونه پیامد عاطفی آماده باشید. حتی در بریس های سرامیکی، ممکن است در ابتدا نسبت به ظاهر خود حساس باشید، در حالی که هیچ گونه ناراحتی وجود ندارد، ممکن است دهان شما احساسی اندک متفاوت داشته باشد. فقط کمی به عادت کردن نیاز دارد، بنابراین حتماً با متخصص ارتودنسی خود در این مورد صحبت کنید تا بتوانید برای سفر پیش رو به خوبی آماده شوید.

جنبه دیگری که باید از آن آگاه باشید این است که بریس های سرامیکی به مراقبت و دقت بیشتری نیاز دارند. شما باید بدانید که از چه نوع غذاهایی اجتناب کنید. در حالی که برخی از فعالیت های بدنی ممنوع نخواهند بود، اما هنگام مشارکت در هر کاری باید مراقب باشید. همچنین، روتین مراقبت شما از دهان باید تکامل یابد تا اطمینان حاصل شود که بریس های شما تمیز و دست نخورده باقی می مانند.

مطمئن نیستید که چه سبکی از بریس ها برای شما مناسب است؟

برای افرادی که به صاف کردن دندان های خود نیاز دارند، بریس های سرامیکی یک گزینه عالی هستند. آنها لبخندی که می خواهید را بدون ناراحتی و با همان اثربخشی بریس های فلزی سنتی ارائه می دهند. ما اینجا هستیم تا از شما حمایت کنیم تا بهترین تصمیم را برای سلامت دهان خود بگیرید. به خاطر داشته باشید، هدف ما این است که به شما کمک کنیم تا انتخابی را انجام دهید که برای کل زندگی شما مناسب باشد، نه فقط چهره شما.

ما می دانیم که این یک تصمیم بزرگ است، بنابراین از مشاوره استفاده کنید. ما مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم و به شما کمک می کنیم تا لبخند خود را زیبا کنید.

0/5 (0 نظر)