ایجاد تمایز بین براکت سنتی و براکت اینویزالاین یا براکت شفاف به سوال بسیاری از بیماران مطرح شده است و اغلب ارتودنتیست ها مجبور هستند که در مراکز خود بارها به این سوال جواب دهند. معمولاً اکثر بیمارانی که برای درمان ارتودنسی اقدام می کنند، بدون مطالعه قبلی و به امید اینکه دندانپزشک به آنها توضیح دهد، برای گرفتن براکت ارتودنسی اقدام می کنند و چندان در مورد تفاوت آنها نمی دانند. این در حالی است که براکت فلزی و براکت اینویزالاین تقریباً عملکردی مشابه دارند و تاثیر آنها بر ظاهر بیمار متفاوت است.

همانطور که اکثر مردم می‌دانند، براکت سنتی از یک سیم فلزی و بخش های سرامیکی تشکیل شده است که به دندانها چسبیده می شود و از طریق اعمال فشار آنها را به یکدیگر نزدیک می کند. این در حالی است که براکت اینویزالاین به عنوان براکت شفاف شناخته شده و از جنس پلاستیک است. این براکت به راحتی بر سطح دندان نصب می شود و می توان ادعا کرد که تقریباً متحرک است. عکس العمل افراد نوجوان و جوان و بزرگسالان نسبت به براکت سنتی و براکت اینویزالاین متفاوت است و هر کدام سطح انتظار متفاوتی نسبت به آنها دارند.

به همین دلیل ما در این مطلب به مقایسه بین براکت سنتی و براکت اینویزالاین از جهات مختلف خواهیم پرداخت. پس شما نیز با ما همراه باشید.

مقایسه براکت فلزی با براکت شفاف (اینویزالاین)

مقایسه براکت فلزی با براکت شفاف (اینویزالاین)

قابلیت برداشتن براکت

 برخی از افراد مهم ترین و اصلی ترین تفاوت بین براکت سنتی و براکت اینویزالاین را ناشی از این واقعیت می‌دانند که براکت های شفاف قابلیت جابجایی و برداشتن را دارند و این در حالی است که براکت های سنتی از این قابلیت برخوردار نیستند. براکت های اینویزالاین به صورتی طراحی شده اند که برای غذا خوردن می‌توان آنها را برداشت و این بدین معنی است که می توانید به هنگام غذا خوردن بدون نگرانی در مورد شکستن براکت خود به خوردن بپردازید و پس از مسواک زدن دندانها مجدداً آنها را نصب کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که استفاده از نگهدارنده ها را در همه حالت در برنامه روزانه خود قرار دهید و سعی کنید که  نسبت به استفاده از آنها عادت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن دندان عقل و ارتودنسی

 دیده شدن؛ تاثیر ظاهری براکت ارتودنسی

براکت اینویزالاین از مواد شفافی شناخته می شود که تقریبا نامرئی محسوب می شود، این معنی را می رساند که بیمار می تواند دندان های خود را در حالتی مرتب کنند که هیچ کسی از انجام درمان ارتودنسی و مطلع شود. از سوی دیگر براکت ارتودنسی بیشتر قابل مشاهده است شما حتی می‌توانید آنها را با توجه به سلیقه خود از نگاه های مختلفی انتخاب کنید و آنها را با توجه به مد لباس، رنگ چشم و سایر موارد تغییر دهید. اگر میخواهید براکت ارتودنسی در دهان شما دیده نشود، توصیه ما این است که به سراغ براکت اینویزالاین بروید؛ اما اگر از لحاظ ظاهری مشکلی ندارید براکت فلزی ارتودنسی می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

 آسایش و راحتی بیمار

 اکثر بیماران معتقدند که براکت اینویزالاین بسیار راحت تر از براکت سنتی است. از لحاظ فنی حرکت دندانها تحت فشار براکتهای شفاف بسیار آرام و پیوسته بوده بیمار درد کمتری در دندان خود احساس می‌کند. همچنین عدم استفاده از سیم و سایر متعلقات همراه با براکت سنتی  می‌کنند که ظاهر فرد کمترین تغییر ممکن را داشته باشد و بخش‌های داخلی صورت نیز دچار تغییر نشود.

آسودگی خاطر

 درمان ارتودنسی به کمک براکت اینویزالاین میتواند آسودگی خاطر بیشتری برای بیمار به همراه داشته باشد که برای این مورد می‌توان به دو دلیل اصلی اشاره کرد: زمان تنظیمات کمتر و موارد اورژانسی کمتر. براکت های شفاف به شکلی طراحی و ساخته میشوند که برنامه های کامپیوتری ابتدا وضعیت دندان ها را مورد بررسی قرار داده و براکت مورد نظر را با توجه به ابعاد آن ها و همچنین میزان فشاری که باید بر دندانها وارد شود تنظیم می کند. این در حالی است که در براکت سنتی مراحل تنظیم کردن براکت بسیار بیشتر بوده و ارتودنتیست مجبور است که زمان بیشتری به انجام این کار اختصاص دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با مشکلات بایت

 همچنین بیمارانی که از براکت سنتی استفاده کرده اند، در تجارب خود عنوان می کنند که ممکن است با شکستگی های خفیف یا پیش خوردن سیم‌های براکت مواجه شوند. اما در مورد براکت اینویزالاین خبری از وجود سیم یا متعلقات اضافی نیست و طبیعتاً مشکلی از لحاظ موارد اورژانسی به وجود نخواهد آمد.

مقایسه براکت فلزی با براکت شفاف (اینویزالاین)

مقایسه براکت فلزی با براکت شفاف (اینویزالاین)

 طول درمان ارتودنسی

 درمان ارتودنسی بسیار کارآمد تر از آن چیزی است که از آن تصور می رود و این بدین معنی است که بیمار هر کدام از شیوه های درمانی را انتخاب کند، می تواند اطمینان داشته باشد که بهترین نتیجه ممکن را دریافت خواهد کرد. اما مسئله ای که مطرح می شود، بحث طول درمان است که ممکن است برای بسیاری از افراد اهمیت داشته باشد. براکت اینویزالاین در سال های اخیر با پیشرفت های چشمگیری مواجه شده است و سرعت عمل آنها کوتاه تر از آن چیزی است که در سال‌های گذاشته مشاهده می‌شد. از سوی دیگر از مقایسه آنها با براکت سنتی می توان نتیجه گرفت که طول درمان براکت فلزی کمتر است و دلیل مدت طولانی تر درمان با براکت های شفاف به دلیل متحرک بودن و خارج شدن متوالی آنها از فضای داخل دندان است.

دو گزینه عالی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

 براکت اینویزالاین و براکت ارتودنسی هر دو می توانند به بیمار در داشتن دندان های مرتب و یک لبخند فوق العاده کمک کنند، اما کدام یک مناسب تر است؟ افراد بسیاری این سوال را مطرح می کنند و دوست دارند که شخص ارتودنتیست یک گزینه در اختیار آنها قرار دهد؛ اما قضاوت در مورد این دو براکت به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در بخش بالا به آنها اشاره شد. بنابراین اگر شما کسی هستید که به ظاهر خود اهمیت بسیاری می‌دهید، دوست دارید از براکت های رنگی استفاده کنید و حتی می خواهید که دوستانتان از انجام درمان ارتودنسی مطلع شوند، بهترین گزینه برای شما براکت سنتی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای زایلیتول برای سلامت دهان و دندان ها

 اما اگر می خواهید درمان ارتودنسی خود را در سکوت و پنهان از چشم سایر افراد انجام دهید، به هنگام غذا خوردن آنها را از دهان خود خارج کنید و دردسرهای مانند مسواک زدن مکرر را تجربه نکنید بهتر است به سراغ براکت شفاف بروید.

0/5 (0 نظر)