بایت پلیت چیست؟

بایت پلیت نوعی ابزار شبیه ریتینر است که دقیقاً نزدیک به سقف دهان قرار می گیرد. این ابزار از قطعات آکریلیکی و گیره های فلزی تشکیل شده اشت. بایت پلیت داخل دندان های جلوی فک بالا قرار می گیرد تا بایت را باز کند. این ابزار می تواند قبل یا در طول دوره ای کاربرد داشته باشد که از بریس ها استفاده می شود و هدف استفاده از آن باز کردن بایت، جدا کردن دندان های عقب دهان از یکدیگر، و تحریک رشد و بیرون آمدن دندان ها است. بایت پلیت ها عموماً برای کمک به کاهش همپوشانی عمودی شدید دندان های جلو (دیپ بایت) مود استفاده قرار می گیرند.

بایت پلیت با جدا کردن دندان های دندان های بالا و پایین عقب دهان از یکدیگر، باعث می شود آنها بیشتر رشد کنند و دیپ بایت کاهش پیدا کند. بایت پلیت اغلب برای پیشگیری از آسیب به بریس های فک پایین ضروری است، در حالتی که همپوشانی عمودی وجود دارد. دیپ بایت حالتی است که در آن دندان های جلوی فک بالا خیلی روی دندان های جلوی فک پایین قرار می گیرند و روی آنها همپوشانی دارند. این نه تنها موجب بروز اختلالات بایت می شود، بلکه موجب آسیب به براکت های روی دندان های فک پایین در طول درمان ارتودنسی می شود.

ابزار بایت پلیت ارتودنسی

بایت پلیت یا بایت پلین ارتودنسی

 انواع بایت پلیت

بایت پلیت ها در دو نوع ثابت و متحرک وجود دارند. بایت پلیت های ثابت به دندان های مولر فک بالا متصل می شوند و معمولاً تقریباً به مدت شش ماه در جای خود قرار دارند. گاهی اوقات، از آنها به تنهایی استفاده می شود، در حالی که در برخی موارد دیگر، به طور همزمان از بریس ها نیز استفاده می شود. این ابزار دندان های جلو را در جای خود نگه خواهد داشت و اجازه خواهد داد دندان های عقب به رشد خود ادامه دهند. در طول مدتی که از این ابزار استفاده می شود دندان های عقب با یکدیگر تماس نخواهند داشت به همین دلیل باعث می شود غذا خوردن با این دندان ها دشوارتر باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی پیشگیری یا مداخله گر چیست؟

بایت پلیت های ثابت به گونه ای طراحی شده اند که بتوان آنها را داخل دهان قرار داد و خارج نمود.

ابزار بایت پلیت ارتودنسی

بایت پلیت یا بایت پلین ارتودنسی

چه مدت باید از بایت پلیت ها استفاده کرد؟

برای آنکه این ابزار مؤثر واقع شود، باید به صورت 24 ساعته و 7 روز در هفته استفاده شود، مگر آنکه پزشک دستورالعمل دیگری داده باشد. حتی هنگام غذا خوردن هم باید داخل دهان و در جای خود قرار داشته باشند و ابزار باید تنها هنگامی از دهان خارج شود که قصد مسواک زدن دندان های خود دارید. تا زمانی که دیپ بایت باز نشده باشد، درمان ارتودنسی کامل نشده است. استفاده صحیح از این ابزار باعث می شود روند درمان تسریع شود. استفاده بد از آنها روند درمان را متوقف یا تا میزان زیادی طولانی می کند.

ابزار بایت پلیت ارتودنسی

بایت پلیت یا بایت پلین ارتودنسی

نحوه مراقبت از بایت پلیت ها  و دندان ها

  • وقتی آن را برای مسواک زدن دندان ها خارج می کنید، این کار را با دقت و به آرامی انجام دهید (مبادا موجب خم شدن قطعه یا سیمی از آن شوید). بایت پلیت خود را با خمیر دندان و مسواک نرم مسواک بزنید.
  • هفته ای یک مرتبه آن را داخل ترکیب آب و قرص هایی غوطه ور کنید که برای زدودن پلاک استفاده می شوند. این کار کمک می کند آن بایت پلیت خود را تمیز نگه دارید و از تشکیل پلاک های دندانی و تارتار جلوگیری کنید.
  • بایت پلیت باید به آرامی و با انگشتان داخل دهان و در جای خود قرار بگیرد. قرار دادن دندان ها روی بایت پلیت برای قرار گرفتن آن در جای خود، یکی از شایع ترین علت های شکسته شدن آنها است.اگر از روی عادت با زبان با آن بازی کنید باعث خراب شدن آن خواهید شد.
  • بهتر است پس از هر وعده غذایی، دندان ها و بایت پلیت خود را مسواک بزنید. اگر نمی توانید، حداقل دهان و ابزار خود را با آب شستشو دهید تا ذرات غذا از گوشه و کنار ابزار و دهان خارج شوند.
  • برای شستشوی بایت پلیت ها، همیشه از آب سرد یا آب ولرم استفاده کنید، هرگز از آب داغ استفاده نکنید.
  • از خوردن غذاهای چسبناک مانند تافی، کارامل ها، آبنبات های آدامسی، و آدامس خودداری نمایید. علاوه بر این، از خوردن غذاهای سفت مانند یخ، دانه ها، و آبنبات های سفت خودداری نمایید. این خوراکی ها می توانند موجب آسیب دیدن یا شکسته شدن بایت پلیت شما شوند.
  • وقتی بایت پلیت شما داخل دهانتان قرار ندارد، همیشه آن را داخل محفظه مخصوص نگه دارید.
  • بایت پلیت خود را از دسترس حیوانات خانگی خود دور نگه دارید زیرا آنها علاقه دارند آن را مانند یک اسباب بازی جویدنی استفاده نمایند.
  • از آنجا که این ابزار جدید است، لازم است یک دوره صبر کنید تا به آن عادت کنید. ممکن است متوجه افزایش مقدار بزاق دهان خود، مقداری مشکل در گفتار، و نیز سوزش و درد برخی نواحی شوید. این کاملاً طبیعی است و معمولاً ظرف چند روز برطرف خواهد شد. استفاده مداوم از بایت پلیت ها این روند را تسریع خواهد کرد.
  • در طول چند روز نخست، تا جایی که می توانید بلند صحبت کنید تا اجازه دهید زبانتان به این ابزار عادت کند.
  • پزشک بایت پلیت شما را به صورت دوره ای چک خواهد کرد. به خاطر داشته باشید هر بار که به ارتودنتیست مراجعه می کنید آن را با خود به همراه داشته باشید.
  • در صورت بروز هر مشکلی با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه مراقبت و تمیز کردن ریتینر متحرک ارتودنسی
0/5 (0 نظر)