باندینگ کامپوزیت چیست؟

باندینگ کامپوزیت (که تحت عنوان باندینگ دندان نیز نامیده می شود) راهکاری برای آسیب های جزئی یا فواصل بین دندان ها است. باندینگ معمولاً برای پر کردن لب پر شدگی ها، شکستگی ها، یا فواصل بین دندان ها یا ترمیم بد رنگ شدگی های دندان ها استفاده می شود. یک رزین کامپوزیت به دندان چسبانده می شود و شکل داده می شود تا ظاهر اصلی آن را احیاء کند. رنگ رزین مطابق با رنگ دندان های طبیعی است، بنابراین به گونه ای ظاهر خواهد شد که بخش طبیعی از دندان است. کامپوزیت باندینگ می تواند به شما کمک کند صاحب لبخندی شوید که با آن خوشحال تر خواهید بود.

باندینگ کامپوزیت دندانی

باندینگ کامپوزیت دندانی

مزایای باندینگ کامپوزیت دندان

کامپوزیت باندینگ معمولاً می تواند تنها در یک جلسه مراجعه به دندانپزشک انجام شود و روشی سریع و مؤثر برای اصلاح مشکلات جزئی زیبایی است. کامپوزیت به محضی که روی دندان ها اعمال شود با استفاده از نور UV سفت می شود، و دندانی را بوجود می آورد که در انتهای درمان به راحتی می تواند روی دندان های روبرو قرار بگیرد.

علاوه بر این، باندینگ یک فرایند غیر تهاجمی است. برای گزینه های جایگزینی مانند روکش ها یا ونیرهای دندانی، بخشی از دندان برای همیشه تراشیده می شود. برای اعمال باندینگ کامپوزیت، تنها لازم است سطح دندان ها زبر شود تا به باندینگ (چسبندگی) کمک کند، به این معنا که سطح دندان ها دست نخورده باقی می ماند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جرمگیری و پاکسازی دندان در طول درمان ارتودنسی

باندینگ کامپوزیت می تواند به سرعت در زیبایی لبخند شما بهبود ایجاد کند، بدون آنکه موجب بروز آسیب به دندان های شما شود. باندینگ کامپوزیت می تواند گزینه ای مقرون به صرفه تر نسبت به روکش ها یا ونیرهای دندانی باشد. علاوه بر این، کمتر تهاجمی است و می تواند تنها در یک جلسه تکمیل شود. و با مسواک زدن معمولی و بهداشت خوب دهانی، باندینگ کامپوزیت شما چند سالی دوام خواهد داشت.

دیگر جایگزین های باندینگ کامپوزیت کدامند؟

جایگزین های معمول برای باندینگ کامپوزیت عبارتند از:

  • ونیرها- ونیر یک پوسته نازک است که به صورت سفارشی از پرسلاین ساخته می شود، و به سطح جلوی دندان ها متصل می شود. علاوه بر این، آنها می توانند برای پوشش دادن فواصل بین دندان ها استفاده شوند، جایی که ممکن است درمان ارتودنسی مناسب نباشد.
  • روکش ها- روکش نوعی کلاهک شبیه دندان است که روی کل بخش قابل مشاهده دندان قرار داده می شود. روکش احساس و عملکردی درست شبیه دندان های طبیعی خواهد داشت. و اگر انتخاب کنید که روکش های پرسلاین داشته باشید، قطعاً قابل تمیز دادن از دندان های دیگر شما نخواهد بود.

هر دوی این جایگزین ها موجب بروز آسیب هایی به دندان های شما می شوند. ونیرها گزینه های شناخته شده تری هستند که می توانند سال ها دوام داشته باشند اما از آنجا که از پرسلاین ساخته می شوند، لازم است دندان تراشیده شود تا ونیر روی دندان قرار بگیرد، که باعث می شود آسیب دائمی به دندان ها وارد شود. به همین ترتیب، برای قرار گیری روکش، دندانپزشک باید مقداری از بخش سالم دندان شما را بردارد. باندینگ فرایندی سریع و کم هزینه تر، و غیر تهاجمی است، و در صورت شکسته شدن یا آسیب دیدن به راحتی می تواند ترمیم شود. در مورد انتخاب مناسب ترین گزینه برای خود با دندانپزشک مشورت کنید.

باندینگ کامپوزیت دندانی

باندینگ کامپوزیت دندانی

باندینگ کامپوزیت با سفید کردن دندان ها چگونه عمل می کند؟

باندینگ کامپوزیت می تواند راهکاری برای لکه های روی دندان ها و پر شدگی های دندانی باشد. از آن می توان در کنار درمان های سفید کردن دندان ها استفاده کرد، زیرا به شما کمک می کند به لبخندی درخشان تر و سفیدتر دست پیدا کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خشکی دهان و درمان ارتودنسی

در صورتی که در حال برنامه ریزی کردن برای انجام باندینگ کامپوزیت هستید، عموماً دندانپزشک به شما توصیه خواهد کرد ابتدا فرایند سفید کردن دندان ها را انجام دهید. رزین کامپوزیت به گونه ای انتخاب خواهد شد که همرنگ دندان ها طبیعی شماب اشد، بنابراین توصیه می شود رنگ دندان های طبیعی خود را به رنگ دلخواه خود نزدیک کنید قبل از آنکه فرایند باندینگ را آغاز کنید. وقتی باندینگ کامپوزیت قرار داده شدند دیگر امکان روشن تر کردن آنها وجود نخواهد داشت.

روند درمان به چه صورت است؟

دندانپزشک شما کار خود را با انتخاب رنگ رزین آغاز خواهد کرد که بهترین تطابق را با رنگ دندان های طبیعی شما خواهد داشت. سپس دندان های شما با مقداری زبر کردن سطوح آنها برای درمان آماده خواهند شد. سپس با مایعی پوشش داده خواهند شد که کمک می کند رزین به خوبی بچسبد. سپس رزین روی دندان ها اعمال و به شکل دلخواه در می آید. پس از آن با تاباندن نور UV سفت می شود، قبل از آنکه برای بار آخر شکل داده شود. در آخر دندانپزشک آن را پولیش می دهد تا جایی که با دندان های دیگر تطبیق کامل داشته باشند.

مراقبت از کامپوزیت دندان ها

در اینجا به بیان چند نکته می پردازیم که با انجام آنها می توانید اطمینان حاصل کنید که کامپوزیت های شما محکم و بدون هیچ لکه ای باقی خواهند ماند:

  • تا 48 ساعت پس از انجام فرایند از خوردن چای، قهوه، غذاهایی که ممکن است موجب ایجاد لکه روی دندان ها شوند، و کشیدن سیگار اجتناب نمایید.
  • دندان های خود را بیشتر مسواک بزنید و به طور منظم برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید تا سلامت دندان های خود را حفظ کنید. این به شما کمک خواهد کرد باندینگ کامپوزیت های خود را تمیز و عاری از هر لکه ای نگه دارید.
  • از جویدن ناخن یا جویدن چیزهایی مانند مداد یا خودکار خودداری کنید. کامپوزیت ها به اندازه دندان های طبیعی شما محکم نیستند بنابراین مهم است در مورد آنها احتیاط های لازم را داشته باشید تا از آسیب به آنها پیشگیری نمایید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات شایع روکش های دندانی و نحوه برطرف کردن آنها
0/5 (0 نظر)