قرار نیست صاف کردن دندان ها الزاماً کار پر زحمتی باشد. بریس های رنگی این امکان را برای شما فراهم می کنند در حالی که لبخند شما در حال بهبود است، جنبه سرگرم کننده یا شیک خود را نیز حفظ کنید و آن را نشان دهید. تنها مشکلی که برای شما باقی می ماند این است که تصمیم بگیرید کدام رنگ بریس ها را انتخاب کنید!

خوشبختانه، شما برای کل درمان ارتودنسی خود با بریس های یک رنگ گیر نکرده اید، بنابراین می توانید ترکیب های متنوع و زیادی را امتحان کنید. در این مقاله برای انتخاب بهترین رنگ های بریس های خود، ایده هایی برای شما ارائه می دهیم. ما همچنین توضیح خواهیم داد که چرا در وهله اول به آن بندهای کوچک روی بریس های خود نیاز دارید.

بریس های رنگی چگونه کار می کنند؟

گرچه این نوع بریس ها را اغلب “بریس های رنگی” می نامند، اما در واقع از فلز ساخته شده اند. این بندهای کوچک الاستیک که روی براکت های شما قرار می گیرند این امکان را برای شما فراهم می کنند تا مقداری رنگ به ابزار ارتودنسی خود اضافه کنید.

ارتودنتیست شما یک براکت فلزی را با یک سمان (چسب) دندانپزشکی محکم روی هر دندان ثابت می کند، سپس براکت ها را با سیمی به نام سیم کمانی ارتودنسی به یکدیگر متصل می کند. بندهای کوچک سیم را در جای خود نگه می دارند. متخصص ارتودنسی سیم را در نقاط مختلف سفت می کند تا به تدریج دندان های شما را بکشد و در یک راستا قرار دهد.

یک یا دو ساعت طول خواهد کشید تا ارتودنتیست براکت های شما را نصب کند، اما هر چکاپ و تنظیم بریس ها تنها حدود 20 دقیقه طول خواهد کشید. قرار دادن بریس ها روی دندان ها در واقع نباید هیچ دردی ایجاد کند، اما به مدت چند روز بعد از قرار دادن آنها برای نخستین بار و بعد از هر تنظیم بعدی ممکن است دندان های شما احساس ناراحتی کنند.

بسته به اینکه دندان های شما چقدر نامرتب هستند، درمان با بریس های رنگی معمولاً 18 ماه تا 24 ماه طول خواهد کشید.

انتخاب رنگ بریس ارتودنسی

انتخاب رنگ بریس ارتودنسی

آیا همه انواع بریس ها به بندهای رنگی نیاز دارند؟

اگر شما یا فرزندتان واجد شرایط استفاده از بریس ها هستید و درمان ارتودنسی شما با استفاده از آنها جنبه صرفاً زیبایی ندارد و برای سلامتی شما ضروری است، بریس های ثابت ساخته شده از فلز به شما داده می شوند. اگر می خواهید بریس هایی داشته باشید که کمتر قابل مشاهده باشند، چندین گزینه برای انتخاب وجود دارند. با این حال، هر نوع دیگری از بریس ها فقط به صورت خصوصی در دسترس خواهند بود و لازم است هزینه آنها را از جیب بپردازید.

اگر می خواهید بدون قرار گرفتن براکت های ثابت در جلوی دندان های خود، دندان های صاف تری داشته باشید، می توانید به فکر استفاده از بریس های نامرئی متحرک یا بریس های لینگوال مخفی باشید. همچنین گزینه ای از بریس های شفاف یا بریس های سرامیکی وجود دارند که از نظر نحوه قرار گیری روی دندان ها و نحوه عملکرد دقیقاً شبیه بریس های سنتی هستند اما بسیار کمتر مشخص هستند.

حتی اگر شما یا فرزندتان واجد شرایط استفاده از بریس ها نباشید، احتمالاً خواهید دید که هنوز هم بریس های فلزی ثابت ارزان ترین گزینه هستند. به عنوان یک بیمار خصوصی نیز ممکن است به گزینه های رنگی هیجان انگیزتری دسترسی داشته باشید.

یک نوع بریس فلزی وجود دارد که در آن از بندهای رنگی استفاده نمی شود. براکت های خود تنظیم شونده (مانند بریس های دیمون) دارای سبک متفاوتی از براکت هستند که این امکان را برای سیم فراهم می کنند تا به طور خودکار حرکت کند، بنابراین برای نگه داشتن سیم در جای خود به الاستیک نیاز نیست. بریس های خود تنظیم شونده فقط با هزینه شخصی در دسترس هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت داشتن لبخندی سالم

چرا بریس ها نوارهای رنگی دارند؟

دو نوع اصلی الاستیک ارتودنسی در بریس ها استفاده می شوند که هر کدام هدف خاص خود را به انجام می رسانند.

بندهای الاستیک کوچکی روی هر یک از براکت های فلزی قرار می گیرند تا سیم کمانی را در جای خود نگه دارند. اینها همچنین تحت عنوان “لیگاچور” یا “O- رینگ” شناخته می شوند. سیم نقش مهمی در کنترل نحوه حرکت دندان های شما ایفا می کند، بنابراین این کش ها وظیفه مهمی دارند. در مطب ارتودنسی لیگاچورها معمولاً در طیف گسترده ای از رنگ ها در دسترس هستند.

رابر بندهای بزرگتر نیز ممکن است بین دو فک بالا و پایین قرار داده شوند تا به همراستا شدن فک ها کمک کنند. این مورد اغلب در مورد بریس های کودکان صدق می کند. آنها به قلاب های مخصوص روی براکت های بریس ها متصل می شوند.

آنها تحت عنوان “الاستیک های بین فکی” نیز شناخته می شوند و بیشتر شبیه رابر بندهایی هستند که در خانه استفاده می کنید. آنها کمتر در رنگ های مختلف ارائه می شوند، اما معمولا در طرفین دهان قرار می گیرند بنابراین کمتر قابل مشاهده هستند. اگر بریس های شما به الاستیک بین فکی نیاز دارند، باید یاد بگیرید که خودتان آنها را نصب کنید، زیرا چندین مرتبه در روز باید تعویض شوند.

انتخاب رنگ بریس ارتودنسی

انتخاب رنگ بریس ارتودنسی

انتخاب رنگ

ارتودنتیست ها می دانند که داشتن بریس های با رنگ های متفاوت برای دندان ها می تواند باعث شود بیماران با لبخند خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. اغلب می توانید رنگ های موجود را روی چرخ رنگ بریس در مطب ارتودنتیست خود مشاهده کنید. برخی از گزینه های ممکن عبارتند از:

  • سفید و شفاف (برای ظاهری ظریف تر)
  • خاکستری و نقره ای (برای همرنگ بودن با براکت های فلزی)
  • رنگ های نئون روشن
  • سایه های فلزی تیره تر
  • الاستیک هایی که در تاریکی می درخشند

با این حال، به خاطر داشته باشید که برندهای مختلف بریس ها با گزینه های رنگی متفاوت عرضه می شوند. شما باید از ارتودنتیست خود در مورد طیف دقیق رنگی که می توانید انتخاب کنید بپرسید. در اولین قرار ملاقات خود بخواهید چرخ رنگ بریس های مطب را مشاهده کنید تا برای انتخاب رنگ هایی که از آنها راضی هستید زمان داشته باشید. آخرین چیزی که می خواهید این است که در تصمیم خود عجله کنید و بعداً از انتخاب خود پشیمان شوید.

آیا می توان رنگ بریس های خود را انتخاب کنید؟

آری، همه دندانپزشکانی که بریس های فلزی را ارائه می دهند باید طیفی از رنگ های الاستیک ها را داشته باشند تا شما بتوانید از بین آنها انتخاب کنید. انتخاب نزد ارتودنتیست هایی که تحت پوشش بیمه کار می کنند ممکن است محدودتر از بیماران بخش خصوصی باشد. به عنوان مثال، برخی از رنگ های درجه یک مانند متالیک و رنگ هایی که در تاریکی می درخشند ممکن است فقط برای بیماران بخش خصوصی ارائه شوند.

هر چند وقت یک بار می توان رنگ بریس ها را تغییر داد؟

شما هر بار که برای تنظیم بریس های خود به ارتودنتیست مراجعه می کنید، می توانید رنگ بریس های خود را تغییر دهید. این فرایند در طول درمان شما با بریس ها معمولاً هر 6 تا 8 هفته بک مرتبه انجام می شود. شما می توانید در مجموع 12 تا 20 ترکیب رنگ مختلف داشته باشید، پس بهتر است فکر کنید!

انتخاب رنگ بریس ارتودنسی

انتخاب رنگ بریس ارتودنسی

چگونه بهترین رنگ ها را برای بریس های خود انتخاب کنید؟

راه های مختلفی وجود دارند که افراد بهترین رنگ را برای بریس ها خود انتخاب می کنند. برخی از افراد ترجیح می دهند با رنگ هایی شروع کنند که کمتر جلب توجه می کنند و به تدریج ماجراجوتر شوند. اگر در تلاش هستید که انتخاب خود را فقط به یک یا دو رنگ محدود کنید، نظر شما در مورد بریس های رنگین کمانی چیست؟

همچنین در نظر داشته باشید که آیا می خواهید بریس های شما برجسته باشند یا با رنگ دندان های شما ترکیب شوند. نشان دادن رنگ های روشن در مدرسه می تواند سرگرم کننده باشد، اما الاستیک های نئون ممکن است در یک کار اداری نامناسب به نظر برسند.

در اینجا چند ایده خوب در مورد رنگ بریس ها وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید:

  • رنگ مکمل رنگ چشم های خود را انتخاب کنید.
  • رنگ بریس ها را هماهنگ با رنگ لباسی که دوست دارید بپوشید انتخاب کنید.
  • در تابستان رنگ های روشن و در زمستان آبی های سرد را انتخاب کنید.
  • قرمز و سبز برای کریسمس بهتر هستند.
  • مشکی و نارنجی برای هالووین (اما به خاطر داشته باشید که تا دو ماه باید روی دندان های شما باقی بمانند!)
  • رنگ های تیم ورزشی مورد علاقه خود را انتخاب کنید.
  • رنگ مدرسه شما هم ایده خوبی است.
  • بریس های سبز، سفید و قرمز برای نشان دادن میهن پرستی مناسب هستند.
  • اگر نمی خواهید بریس های شما برجسته شوند، نقره ای یا خاکستری را انتخاب کنید.
  • سایه های تیره تر برای سفیدتر نشان دادن دندان های شما مناسب هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربردهای تانگ کریب در درمان ارتودنسی

همچنین برای یافتن بهترین رنگ بریس برای خود، می توانید رویکرد علمی تری داشته باشید. رنگ ها و سایه های مختلف در مقابل رنگ های مختلف پوست، خوب به نظر می رسند، بنابراین به جای آن می توانید چند رنگ خوب را بریس های خود انتخاب کنید.

چه رنگ هایی با هم خوب به نظر می رسند؟

اگر به دنبال ترکیب رنگ روی بریس های خود هستید، برای ظاهری ظریف تر می توانید دو سایه از یک رنگ، یا برای برجسته تر شدن می توانید یک جفت متضاد را انتخاب کنید. صورتی و بنفش به خوبی با هم کار می کنند، یا می توانید از فهرست بالا ایده بگیرید.

نکته مهم این است که، از آنجا که الاستیک های شما اغلب تعویض می شوند، این شانس را خواهید داشت که ترکیبات زیادی را امتحان کنید. اگر تصمیم گرفتید که مدل فعلی خود را دوست ندارید، فقط باید چند هفته با آن زندگی کنید تا بتوانید سبک خود را به روز کنید.

کدام رنگ ها برای بریس ها مناسب نیستند؟

اگر از طرفداران غذاهای رنگارنگ مانند کاری و سس گوجه فرنگی هستید، بهتر است از بندهای سفید و شفاف روی بریس های خود اجتناب کنید. علت این است که آنها راحت تر لک می شوند (درست مانند یک پیراهن سفید). شراب، قهوه و چای نیز مقصران لکه دار شدن بندها هستند. اگر رنگی می خواهید که محتاطانه باشد اما لکه ها را به راحتی نشان ندهد، خاکستری یا نقره ای را امتحان کنید تا با براکت های فلزی ترکیب شوند.

یکی دیگر از معایب بریس های سفید این است که دندان های شما در مقایسه با آنها ممکن است زردتر نشان داده شوند.

برخی از افراد ترجیح می دهند از انتخاب بریس های زرد- مخصوصاً زرد روشن- اجتناب کنند زیرا از دور ممکن است مانند لکه های دندانی به نظر برسند. به همین ترتیب، بریس های سبز ممکن است با کمی اسفناج باقی مانده از ناهار اشتباه گرفته شوند!

مشکی رنگ محبوبی نیست (شاید به جز برای نوجوانانی که می خواهند خود را نشان دهند). اما اگر رنگ هایی می خواهید که دندان ها را سفیدتر نشان می دهند، ممکن است به سراغ بنفش تیره یا آبی تیره بروید. این رنگ های تیره تر کنتراست ایجاد می کنند تا دندان های شما روشن تر به نظر برسند.

در اینجا خلاصه ای از اثراتی آورده شده اند که رنگ های مختلف بریس ها می توانند داشته باشند:

رنگ بریساثر
سفید یا شفافکمتر جلب توجه می کنند، اما لک می شوند و می توانند باعث شوند دندان ها بدرنگ نشان داده شوند.
رنگ های تیرهدندان ها را سفیدتر نشان می دهند
زرد و طلاییمی توانند مانند لکه باشند و زردی دندان ها را برجسته کنند
آبی تیره، طلایی، فیروزه ای، بنفش، سبز

قرمز نارنجی و صورتی (رنگ های روشن)

مناسب پوست و رنگ مو تیره
آبی روشن، بنفش تیره، برنزی، آبی، آلویی،

قرمز ملایم و صورتی

مناسب پوست و رنگ موی روشن تر

بریس های رنگی برای کودکان و نوجوانان

به عنوان یک والدین، ممکن است از انتخاب رنگ فرزندتان برای بریس هایش ناامید شوید، اما به خاطر داشته باشید که این روش دیگری برای بیان شخصیت خود است. برای آنها واقعاً فرقی نمی کند که هر روز چه رنگ لباسی که را برای پوشیدن انتخاب کنند.

کودک یا نوجوان شما در وهله اول ممکن است از استفاده از بریس ها چندان خوشحال نباشد، اما اگر اجازه دهید برای انتخاب رنگ بند روی آنها کنترل کامل داشته باشند، این تجربه برای آنها لذت بخش تر خواهد بود.

انتخابگر رنگ بریس می تواند به شما کمک کند تا تجسم کنید که یک ترکیب خاص پس از نصب چگونه به نظر خواهد رسید.

شما همچنین باید به کودک خود کمک کنید تا از بریس های خود مراقبت کند. این شامل موارد زیر خواهد بود:

  • هر روز تمیز کردن و نخ دندان کشیدن با دقت آنها.
  • خودداری از مصرف برخی غذاها طبق دستور ارتودنتیست.
  • استفاده از محافظ دهان برای هر ورزش پر برخورد.
  • مراجعه برای معاینات منظم.
  • استفاده از نگهدارنده یا ریتینر بعد از برداشتن بریس ها.

بهداشت دهان و دندان هنگام استفاده از بریس ها بسیار مهم است. اگر آنها به درستی تمیز نشوند، به محلی برای رشد باکتری تبدیل می شوند که می توانند منجر به بروز پوسیدگی دندان و سایر مشکلات سلامت دهان و دندان برای کودک شما شوند.

اگر در حال حاضر مسواک برقی برای کودک خود خریداری نکرده اید، روی مسواک های دارای سری مخصوص برای تمیز کردن ابزار ارتودنسی سرمایه گذاری کنید. واتر فلاسر نیز ممکن است مفید باشد- این دستگاه ها برای تمیز کردن بین دندان ها جت های آب را با فشار بالا پرتاب می کنند تا مواد غذایی گیر کرده کنار بریس ها را از جای خود خارج کنند. احتمالاً برای شما و فرزندتان این کار بسیار راحت تر از تمیز کردن اطراف بریس ها با نخ دندان خواهد بود.

انتخاب رنگ بریس ارتودنسی

انتخاب رنگ بریس ارتودنسی

رنگ های محبوب بریس ها

این به شما بستگی دارد که یک ترکیب رنگ کاملاً اصلی را انتخاب کنید یا بر اساس محبوبیت، رنگ هایی را برای بریس های خود انتخاب کنید. در اینجا بر اساس متداول ترین رنگ ها برای بریس ها، برای شما چند ایده آورده ایم.

بریس های صورتی

این یک واقعیت است که بسیاری از دختران عاشق رنگ صورتی هستند، اما این رنگ می تواند برای پسرها نیز زیبا باشد. با ترکیب بریس های بنفش و صورتی نمی توانید اشتباه کنید.

خانم ها اغلب رنگ هایی را برای بریس ها انتخاب می کنند که با رنگ رژ لب مورد علاقه شان یا رنگ طبیعی لب شان مطابقت داشته باشد. هیچ چیز مانند یک ظاهر کاملاً هماهنگ وجود ندارد!

بریس های آبی

دندانپزشکان معمولاً چندین سایه از بریس های آبی را ارائه می دهند. جفت کردن یک سایه روشن تر و تیره تر یک شرط مطمئن برای هر بیمار است. همچنین، برای بریس ها آبی رنگ خوبی است زیرا بعید است که با هیچ یک از لباس های شما تداخل پیدا کند. بعلاوه، اگر چشم های آبی دارید، به نشان دادن رنگ در آنها کمک می کند.

بریس های رنگین کمانی

نمی توانید فقط یک یا دو رنگ را انتخاب کنید؟ پس به دنبال رنگین کمان کامل روی دندان های خود بروید! توجه داشته باشید که برخی از ارتودنتیست ها بیماران را در هر ویزیت فقط به دو رنگ مختلف برای بریس ها محدود می کنند، بنابراین باید بررسی کنید که آیا در مطب ارتودنتیست خود مجاز به دریافت بریس های رنگین کمانی هستید یا خیر.

خاکستری یا نقره ای

خاکستری و نقره ای یکی از انتخاب های محبوب برای رنگ بریس ها برای افراد بزرگسالی است که نمی خواهند بریس های خود را بیشتر از آنچه که باید برجسته کنند. آنها با خود بریس ها ترکیب می شوند و از رنگین کمانی از رنگ های روشن می توانند کمی حرفه ای تر به نظر برسند. تعداد کمی از محل های کار ممکن است با داشتن بریس های رنگی مخالفت کنند، اما ممکن است ارزش بررسی داشته باشد، که آیا بویژع شغل شما رسمی است یا خیر.

سفید یا شفاف

اگر بریس های سرامیکی دارید که کمتر از بریس های فلزی جلب توجه می کنند، منطقی است که رنگ های ظریف را نیز برای الاستیک های خود انتخاب کنید. بسته به نوع براکت هایی که دارید، الاستیک ها معمولاً سفید یا شفاف هستند. مراقب چیزهایی که می خورید و می نوشید باشید زیرا آنها بیشترین احتمال ایجاد لکه را دارند.

انتخاب رنگ بریس ارتودنسی

انتخاب رنگ بریس ارتودنسی

به طور خلاصه

بریس های رنگی یک راه سرگرم کننده برای بیان شخصیت در طول مدتی هستند که شما دندان های خود را صاف می کنید. انتخاب رنگ می تواند سخت تر از چیزی باشد که فکر می کنید، اما شانس زیادی برای تغییر آنها در طول دوره درمان خواهید داشت.

ارتودنتیست ها معمولاً انتخابی از الاستیک های رنگی را به عنوان استاندارد با بریس های ثابت ارائه می دهند، اما ارزش دارد که این موضوع را زودتر بررسی کنید تا ناامید نشوید.

اگر ترجیح می دهید ظاهری داشته باشید که کمتر جلب توجه کند، بریس های نامرئی یا بریس های سرامیکی می توانند انتخاب بهتری باشند.

0/5 (0 نظر)