وقتی صحبت از سلامت دهان و دندان بهینه به میان می آید، همه ما اصول اولیه را می دانیم- مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و دهانشویه. اما آیا واقعاً استفاده از دهانشویه ضروری است؟

به نظر می رسد که استفاده از دهانشویه به عنوان بخشی از روتین بهداشتی روزانه دهان و دندان شما کار عاقلانه ای باشد. دهان شما را شستشو می دهد و بوی دهان شما را تازه تر می کند. با این حال، گرچه دهانشویه فواید زیادی دارد، اما مشکلات خود را نیز دارد. در مورد دهانشویه فاکتورهای زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند، زیرا انواع مختلفی از دهانشویه ها در داروخانه ها وجود دارند.

افسانه های زیادی در مورد دهانشویه وجود دارند. بیماران ما با پرسش های بسیار خوبی به ما مراجعه می کنند: آیا دهانشویه واقعاً از ایجاد حفره و بیماری لثه جلوگیری می کند؟ آیا باید از دهانشویه استفاده کرد، بخصوص اگر دندان های حساس یا خشکی دهان دارید؟ و با وجود ادعاهای زیادی که برای از بین بردن پلاک و سفید کردن عمیق وجود دارند، بهترین دهانشویه برای بهبود سلامت دهان شما چیست؟

خوب، خوشحالیم که این پرسش ها را مطرح می کنید، زیرا ما آماده هستیم تا به بحث در مورد دهانشویه بپردازیم. در این مقاله درباره دهانشویه ها و مزایا و معایب استفاده از آنها توضیح داده شده است تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا برای شما مناسب است یا خیر.

دهانشویه چه کاری انجام می دهد؟

دهانشویه چیزی بیشتر از بهبود بوی بد دهان دارد. امروزه ده ها یا حتی صدها محصول دهانشویه موجود هستند که همگی فواید مختلفی دارند. دهانشویه بوی بد دهان را از بین می برد، با از بین بردن باکتری ها می تواند به کاهش پلاک و التهاب لثه کمک کند، با استفاده از یک ماده ضد عفونی کننده یا ضد پلاک از بیماری لثه پیشگیری می کند، همچنین انواع فلورایده آنها با پوسیدگی دندان مبارزه کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند، و با استفاده از ماده سفید کننده دندان ها را سفید می کند. دهانشویه واقعاً می تواند به بهبود سلامت دهان شما کمک کند. دهانشویه های حاوی فلوراید حتی می توانند به بازسازی مجدد دندان ها کمک کنند.

هیچ چیز مانند احساس شستشو با دهانشویه وجود ندارد. غرغره کردن با دهانشویه نعناعی، ​​بوی دهان شما را گزگز و تازه می کند و اعتماد به نفس شما را برای شروع روزتان افزایش می دهد.

استفاده از دهانشویه در ارتودنسی

استفاده از دهانشویه در ارتودنسی

انواع دهانشویه کدامند؟

با نگاهی به فهرست بالا، واضح است که فرمول های مختلفی برای دهانشویه ها وجود دارند. انواع دهانشویه ها عبارتند از:

  • فلورایده: دهانشویه های حاوی فلوراید سدیم به جلوگیری از پوسیدگی دندان و مبارزه با پوسیدگی دندان کمک می کنند. با این حال، از آنجا که خوشبختانه از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده می کنید، استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید نیز می تواند بیش از مقدار توصیه شده روزانه برای شما فلوراید تأمین کند.
  • ضد عفونی کننده: این نوع دهانشویه حاوی الکل است و برای جلوگیری از رشد باکتری ها استفاده می شود. برای افرادی که عفونت های دهانی دارند ایده آل است، اما می تواند به مبارزه با بوی بد دهان (هالیتوزیس) نیز کمک کند. گرچه می تواند در از بین بردن باکتری ها و ایجاد بوی بهتر دهان مؤثر باشد، اما با استفاده بیش از حد آن نیز ممکن است رنگ دندان ها تغییر کند.
  • زیبایی: مانند آنچه ممکن است از آرایش برای پوشاندن عیوب استفاده کنید، دهانشویه زیبایی نیز برای پوشاندن بوی بد دهان استفاده می شود. خیلی بیشتر از این کار نمی کند و واقعاً دوام زیادی هم ندارد.
  • طبیعی: این یک رویکرد جامع برای دهانشویه است. این محصولات فاقد الکل هستند و نسبت به سایر دهانشویه ها حاوی مواد ایمن تری هستند.
  • خشکی دهان: از آنجا که خشکی دهان برای سلامت دهان و دندان های شما مضر است، اگر از خشکی دهان رنج می برید، می توانید دهانشویه های مخصوصی پیدا کنید که دهان شما را مرطوب نگه می دارند و از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت می کنند.
  • اسپری بوی بد دهان: این اسپری های کوچک و مفید را می توان در کیف یا جیب خود حمل کرد و یک دهانشویه تازه کننده بوی دهان را به همراه داشت. با این حال، آنها در بیشتر موارد کاری جز پوشاندن بوی بد دهان انجام نمی دهند. در واقع، بیشتر آنها حاوی موادی هستند که برای دندان های شما مضر هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خشکی دهان و درمان ارتودنسی

مزایای دهانشویه

استفاده از دهانشویه به عنوان بخشی از روتین روزانه سلامت دهان فواید زیادی دارد از جمله:

  • پاکسازی اضافی: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای زدودن بقایای مواد غذایی گیر کرده مناسب هستند اما ممکن است همچنان در دهان شما شناور باشند. شستشوی دهان با دهانشویه بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، می تواند به زدودن مواد باقی مانده بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک کند. مایع در اطراف و بین دندان های شما جریان می یابد و به شستشوی کامل تر دهان شما کمک می کند.
  • لثه های سالم: باکتری های موجود در دهان می توانند باعث بروز آسیب شوند. مسواک زدن باعث از بین رفتن باکتری ها نمی شود، به همین دلیل می توانند باقی بمانند تا انباشته شوند و باعث تحریک و التهاب لثه ها شوند. این می تواند پیشرفت کند تا به بیماری پریودنتال جدی تبدیل شود. ترکیبات موجود در دهانشویه باکتری هایی که باعث بیماری لثه می شوند را از بین می برد. دو مرتبه در روز شستشوی دهان با دهانشویه سطح باکتری ها را پایین نگه می دارد که می تواند التهاب لثه خفیف را معکوس کند و از بدتر شدن پریودنتیت جلوگیری کند برای داشتن لثه های سالم کمک کند.
  • دندان های سالم تر: باکتری های دهان، دندان های شما را در معرض پوسیدگی قرار می دهند. دهانشویه آنتی باکتریال می تواند باکتری ها را از بین ببرد تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.
  • بوی بهتر دهان: شستشوی سریع بعد از خوردن غذاهایی که بوی زیادی دارند مانند پیاز یا سیر می تواند به حفظ طراوت بوی دهان شما کمک کند. اکثر بیماران به همین دلیل از دهانشویه برای خوشبو شدن بوی دهان خود استفاده می کنند. چرخاندن سی ثانیه دهانشویه با طعم نعناع دهان را تمیز و تازه می کند. بخصوص اگر به یک رویداد سخنرانی می روید یا قرار است با دیگران رو در رو صحبت کنید، یک دهانشویه این کار را انجام می دهد.
  • تقویت مینای دندان: برخی از دهانشویه های بدون نسخه و تجویزی حاوی فلوراید و مواد تقویت کننده مینای دندان ها هستند. فلوراید باکتری های ایجاد کننده حفره را از بین می برد و به تقویت مینای دندان و حفظ مقاومت بیشتر دندان ها در برابر پوسیدگی کمک می کنند. جذب فلوراید به مینای دندان، بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پلاک های نرم از سطوح دندان ها، بیشتر است.
  • کاهش حساسیت دندان ها: دهانشویه های تجویزی که حاوی مقدار بیشتری فلوراید هستند نه تنها از حفره ها محافظت می کنند بلکه حساسیت را نیز کاهش می دهند. سطوح بالاتر فلوراید می توانند نواحی حساس دندان ها را مسدود کنند و حساسیت کلی دندان ها را کاهش دهند.
  • کمک به کاهش خشکی دهان: برندهای خاصی وجود دارند که به تحریک تولید بزاق کمک می کنند. چند مرتبه در روز شستشو با دهانشویه، دهان را مرطوب نگه می دارد و به شما کمک می کند بزاق بیشتری تولید کنید.
  • سفید کردن دندان ها: برخی از دهانشویه ها حاوی مواد سفید کننده مانند پراکسید هیدروژن هستند. نشان داده شده است که پراکسید هیدروژن به طور ایمن و مؤثر دندان ها را روشن تر و درخشان تر می کند.
استفاده از دهانشویه در ارتودنسی

استفاده از دهانشویه در ارتودنسی

مضرات دهانشویه

علیرغم فواید دهانشویه، معایبی نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند، از جمله:

  • سرطان دهان: برخی مطالعات نشان داده اند که دهانشویه های حاوی الکل می توانند روی بافت نرم دهان تأثیر منفی بگذارند. این با سرطان دهان مرتبط بوده است.
  • تحریک: برای برخی از افراد، الکل باعث ایجاد یک اثر سوزش ناخوشایند می شود که می تواند بهبود زخم ها و آفت ها را کند نماید. مصرف بیش از حد الکل می تواند برای نقاط حساس و زخم های باز دردناک باشد. به سراغ دهانشویه هایی با آنزیم، سلولز یا موسین حیوانی بروید که به افزایش رطوبت کمک می کنند.
  • راه حل زیبایی برای بوی بد دهان: بوی بد دهان با دهانشویه پوشانده می شود که به مبارزه با علت بروز بوی بد دهان کمک نمی کند. اگر از هالیتوزیس یا بوی بد دهان رنج می برید، یک وضعیت پزشکی باعث بوی بد دهان می شود، بهتر است با دندانپزشک صحبت کنید تا راه حل دائمی تری پیدا کنید.
  • ایجاد لک روی دندان ها: برخی از دهانشویه ها حاوی رنگ های سنگینی هستند که در واقع می توانند باعث ایجاد لکه روی دندان های شما شوند.
  • نمک: دهانشویه های حاوی سدیم لوریل سولفات در واقع منبع سدیم هستند. برای افرادی که رژیم کم سدیم دارند، اگر دهانشویه بلعیده شود، این می تواند مشکل ساز باشد.
  • کشتن باکتری های خوب: باکتری های خوب؟ آری، چیزی به نام باکتری خوب وجود دارد. آنها در مکان هایی مانند دستگاه گوارش شما و همچنین در دهان شما وجود دارند. این باکتری خوب به عنوان یک سد دفاعی طبیعی برای مبارزه با عوامل بیماری زا عمل می کند. هنگامی که از دهانشویه هایی استفاده می کنید که “ضد عفونی کننده” یا “ضد باکتری” در نظر گرفته می شوند، باکتری ها را به صورت بی رویه از بین می برند. به این معنا که آنها باکتری های خوب و بد دهان شما را از بین می برند. این می تواند اثربخشی توانایی طبیعی شما برای مبارزه با عوامل بیماری زا را کاهش دهد و ایمنی شما را کاهش دهد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اختلال مفصل فکی گیجگاهی TMJ

آیا دهانشویه ها می توانند جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شوند؟

گرچه دهانشویه فواید زیادی دارد، اما جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نمی شود، اما سطح محافظت بیشتری از سلامت عمومی دندان ها را به شما می دهد. به خاطر داشته باشید، دهانشویه فاقد الکل توصیه می شود. چرا دهانشویه را به روتین روزانه دندانی خود اضافه نمی کنید؟ برای سلامت دهان و دندان های خود، دو مرتبه در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و دهانشویه غرغره کنید.

الکل

همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، الکل اغلب هنگام بحث در مورد دهانشویه ظاهر می شود. علت این است که اکثر دهانشویه ها حاوی الکل هستند، زیرا می توانند میکروب ها و باکتری هایی که باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شوند را از بین ببرند.

الکل با وجود اثربخش بودن، می تواند اثرات منفی زیادی داشته باشد. اولاً، زمانی که برای مدت طولانی از دهانشویه استفاده می کنید، واقعاً می تواند بسیار دردناک باشد. اگر لثه های حساسی دارید، این درد می تواند بدتر شود و برای برخی، سختی دهانشویه می تواند باعث ایجاد زخم در دهان آنها شود. الکل همچنین باعث خشکی می شود که نه تنها ناراحت کننده است بلکه ناسالم نیز هست. شما به بزاق نیاز دارید تا از ایجاد باکتری در دهان شما جلوگیری کند و همچنین نقش مهمی در غذا خوردن و هضم غذا دارد.

به این دلایل، اگر تصمیم به استفاده از دهانشویه به عنوان بخشی از روتین بهداشت دهان خود دارید، ممکن است بهتر باشد که به فکر یک دهانشویه “فاقد الکل” یا “با شدت کمتر” باشید.

به طور کلی، اکثر افراد تا زمانی که بطور صادقانه روزانه مسواک بزنند و نخ دندان بکشند، به دهانشویه نیاز ندارند. در کنار فلوراید تراپی و معاینات و تمیز کردن منظم دندانپزشکی، دندان ها و لثه های شما سالم باقی می مانند.

اگر هنوز مطمئن نیستید که در مورد دهانشویه کجا ایستاده اید، دندانپزشک می تواند در تصمیم گیری به شما کمک کند.

استفاده از دهانشویه در ارتودنسی

استفاده از دهانشویه در ارتودنسی

بهترین دهانشویه برای استفاده با بریس و اینویزیلاین چیست؟

چه بریس داشته باشید چه اینویزیلاین، ضروری است که روزانه از دهانشویه استفاده کنید!

آیا می دانستید که وقتی دندان هایتان را مسواک می زنید، تنها به ۲۵ درصد دهانتان می رسید؟ دسترسی به تمام فضاهای روی دندان ها، بین دندان ها و اطراف براکت ها و سیم ها، کلید حفظ لبخند سالم و تجربه بهترین نتایج از درمان است.

اینجاست که دهانشویه وارد عمل می شود! غرغره کردن روزانه با دهانشویه یک تعهد ساده با فواید عمده برای سلامتی است. دهانشویه به شما کمک می کند پلاک و باکتری را از بین ببرید، از بروز بیماری لثه و ایجاد حفره ها جلوگیری کنید و بوی دهانتان تازه شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سپراتور یا جداکننده ارتودنسی

آیا می توان از دهانشویه با بریس و اینویزیلاین استفاده کرد؟

آری، می توانید و باید! دهانشویه به بریس های شما آسیب وارد نمی کند. بریس های شما از مواد با کیفیت و مرغوب ساخته شده اند که زنگ نمی زنند یا خورده نمی شوند.

با اینویزیلاین، به سادگی الاینرهای شفاف خود را برای مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و غرغره کردن دهانشویه از دهان خارج کنید. شما لازم نیست نگران باشید که مواد تشکیل دهنده به الاینرهای شفاف شما آسیب وارد کنند، زیرا هنگام شستشو در دهان شما نخواهند بود!

استفاده از دهانشویه در ارتودنسی

استفاده از دهانشویه در ارتودنسی

اهمیت استفاده روزانه از دهانشویه با بریس یا اینویزیلاین

وقتی از بریس استفاده می کنید، فضاهای زیادی برای گیر کردن ذرات غذا، گیر کردن باقی مانده ها و رشد باکتری ها دارید. استفاده روزانه از دهانشویه به حذف هر گونه ذرات باقی مانده بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک می کند و باکتری های رشد کرده در مکان هایی که دسترسی به آنها دشوار است را از بین می برد.

دهانشویه با اینویزیلاین به همان اندازه مهم است، حتی اگر الاینرهای شما قابل جابجایی یا متحرک باشند. مسواک و نخ دندان شما نمی توانند به تمام فضای دهان شما برسند، بنابراین یک دهانشویه مایع ضد باکتری مکمل مناسبی برای روتین بهداشتی شما است.

لبخند خود را پاک کنید و صبح و شب با دهانشویه نفس خود را تازه نگهدارید!

بهترین دهانشویه برای بریس و اینویزیلاین چیست؟

بهتر است از یک دهانشویه ضد باکتری، فاقد الکل و حاوی فلوراید برای تمیز کردن دهان خود استفاده کنید، بدون اینکه میکروبیوم دهان شما (تعادل طبیعی مواد شیمیایی داخل دهان) مختل شود.

گرچه الکل در تعدادی از دهانشویه های محبوب استفاده می شود، اما در واقع بیشتر از اینکه مفید باشد، می تواند ضرر داشته باشد. آیا هنگام غرغره کردن دهانشویه احساس سوزش غیر قابل تحملی را تجربه کرده اید؟ این همان الکل است!

الکل به شدت خشک کننده/ کم آب کننده است و برای پوست و لثه ها نسبتاً خشن است. این به دلیل اختلال در میکروبیوم، کاهش pH طبیعی دهان شما و بدتر شدن بیماری های شایع دهان مانند التهاب لثه بدنام است.

بهتر است از دهانشویه حاوی الکل دوری کنید.

از سوی دیگر، فلوراید برای سلامت دندان ها و لثه ها مفید است. فلوراید یک ماده معدنی است که با تقویت مینای محافظ دندان به پیشگیری از پوسیدگی و معکوس کردن مراحل اولیه بیماری پریودنتال (لثه) کمک می کند. هنگامی که مینای دندان ها را تقویت می کنید، بهترین شانس را برای محافظت از خود در برابر باکتری ها و پلاک های مضر به دندان های خود می دهید.

فلوراید برای تقویت دندانی که بریس دارد ضروری است.

اکنون می دانیم که باید از الکل اجتناب کنیم و به دنبال خواص فلوراید و آنتی باکتریال باشیم.

برخی از دهانشویه های فلورایده و آنتی باکتریال وجود دارند که به از بین بردن لکه های سفید از روی دندان ها کمک می کنند و مینای دندان ها را برای جلوگیری از پوسیدگی تقویت می کنند. چنین دهانشویه ای به راحتی یکی از بهترین دهانشویه های موجود برای بریس ها است!

استفاده از دهانشویه در ارتودنسی

استفاده از دهانشویه در ارتودنسی

آیا به دهانشویه خاصی با بریس و اینویزیلاین نیاز دارید؟

شما با بریس یا اینویزیلاین به دهانشویه خاصی نیاز ندارید، اما انتخاب دهانشویه ای که به صورت ویژه برای درمان ارتودنسی لبخند شما تولید شده است، ضرری ندارد.

هنگام استفاده از بریس ها، بهتر است از دهانشویه هایی که حاوی مواد سفید کننده هستند خودداری کنید. در طول دوره ای که بریس ها روی دندان های شما قرار دارند، سفید کردن دندان هایتان می تواند باعث شود رنگ نقاطی که براکت ها روی آنها هستند تغییر نکنند و در هنگام برداشتن بریس ها به صورت لکه های تیره تر ظاهر شوند. برای سفید کردن دندان های خود صبر کنید تا درمان شما تمام شود تا دندان های خود را بدون هیچ براکت یا سیمی سفید کنید.

با اینویزیلاین می توانید از دهانشویه های دارای خاصیت سفید کنندگی استفاده کنید، به شرطی که فلوراید داشته باشد، الکل نداشته باشد و ضد باکتری باشد!

هنوز در مورد دهانشویه با بریس یا اینویزیلاین سؤالی دارید؟

لطفا در صورت داشتن هر گونه پرسشی با ما تماس بگیرید! ما از آخرین فناوری ها، تکنیک ها و مواد استفاده می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بهترین نتایج ممکن را با بهترین اصول زیبایی بدست می آورید.

ما اینجا هستیم تا شما را در روند درمان، از اولین ویزیت تا آخرین ملاقات، راهنمایی کنیم.

0/5 (0 نظر)