الاینر شفاف (اینویزالاین) به عنوان یک روش جایگزین مناسب برای براکت های فلزی سنتی مطرح شده است و در بسیاری از موارد نقش خود را به شکلی ایده‌آل انجام داده است. اما طبیعتاً استفاده از آن با ناراحتی‌ها و رنجش هائی برای بیمار همراه است که بیشتر آنها طبیعی هستند. بیماران در طول زمان استفاده از براکت های فلزی مجبور هستند که بارها آنها را تنظیم کنند و گونه‌ها و لب خود را در مقابله با سیم‌های فلزی قرار دهند که اغلب باعث ناراحتی و حتی ناامید شدن از نتیجه نهایی کار می‌شود. الاینر شفاف (اینویزالاین) بسیاری از این مسائل را حل کرده و جواب مثبتی در اختیار آنها قرار دارد.

 اساساً الاینر شفاف (اینویزالاین) یک درمان تصحیح دندان است که به طور کامل متناسب با ساختار و فرم دندان‌ها در نظر گرفته شده است. این دستگاه پلاستیکی به دندان‌های بیمار فشار وارد می‌کند و به همان شیوه‌ای عمل می‌کنند که براکت های سنتی عمل می‌کند. یکی از جنبه‌های شگفت انگیز این شیوه درمانی این است که آنها تقریباً نامرئی هستند و از لحاظ ظاهری تأثیر چندانی در ظاهر صورت ندارند.

 با این وجود استفاده از الاینر شفاف (اینویزالاین) با برخی ناراحتی‌ها همراه بوده است که در این مطلب به معرفی آنها خواهیم پرداخت و سعی می‌کنیم برای هر کدام از آنها راهکارهایی پیشنهاد دهیم.

مشکلات شایع استفاده از الاینرهای شفاف (اینویزالاین)

مشکلات شایع استفاده از الاینرهای شفاف (اینویزالاین)

مسائل گفتاری ناشی از الاینر شفاف (اینویزالاین)

 زمانی که الاینر شفاف (اینویزالاین) بر روی دندان‌های بیمار نصب می‌شود، ردیف‌های بالا و پایین دندان را پوشش می‌دهد. آن‌ها همچنین ممکن است بسته به نوع شیوه درمانی متفاوت باشد. هنگامی که این ابزارهای شفاف پلاستیکی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند در ابتدا بیمار احساس می‌کند که دهان او پر شده است. صحبت کردن با این الاینر باعث می‌شود که لحن بیماران تغییر کرده و بودن آنها باعث یک احساس ناخوشایند می‌شود. البته توجه داشته باشید که این احساس کاملاً گذرا بوده است و بعد از مدتی به آنها عادت می‌کنید. در مورد تغییر گفتار ناشی از الاینر شفاف (اینویزالاین) نگران نباشید و صدای طبیعی شما بعد از مدت کوتاهی باز خواهد گشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پلاک دندان در مقایسه با تارتار دندان

درد به هنگام برداشتن براکت

 هنگام استفاده از الاینر شفاف (اینویزالاین) مواردی وجود دارد که می‌توانید آنها را از دهان خود خارج کنید که این مورد در رابطه با براکت های فلزی سنتی امکان پذیر نیست. اغلب بیماران مشکل پسند از این موضوع راضی هستند، اما در هنگام برداشتن و نصب مجدد بر آن باعث ناراحتی آنها می‌شود. این درد و ناراحتی ناشی از وجود نگهدارنده ها در بخش‌های داخلی دندان است. زیبایی این قسمت به این موضوع برمی‌گردد که دندانها و لثه‌های شما تحت درمان قرار می‌گیرند و این ناراحتی و درد ناشی از این است که نگهدارنده کار خود را به شکل مناسب انجام می‌دهد. پس این موضوع نیز می‌تواند برای بیمار خوشایند باشد.

مشکلات شایع استفاده از الاینرهای شفاف (اینویزالاین)

مشکلات شایع استفاده از الاینرهای شفاف (اینویزالاین)

سوزش در بافت نرم دهان و دندان

 هنگامی که الاینر شفاف (اینویزالاین) بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد با بخش‌های مختلفی از جمله کام، گونه‌ها و لثه‌ها در ارتباط است و ممکن است آنها را تحریک کند. به مرور زمان هنگامی که دندانها به موقعیت‌های صحیح منتقل می‌شوند، میزان این تحریک نیز کاهش می‌یابد. درد همچنان ادامه خواهد داشت و بیمار باید در این مورد با ارتودنتیست خود مشورت کند تا بتواند با این مشکل راحت‌تر کنار بیاید.

 ارتودنتیست‌ها ممکن است باتوجه به سوزش‌ها در بافتهای نرم دهان و دندان و منشأ آنها قسمتی از لبه‌های الاینر شفاف (اینویزالاین) را تغییر دهند و به نوعی آنها را برای استفاده این بیمار تنظیم کنند. البته این موضوع بیشتر به تخصص ارتودنسی برمی‌گردد و باید در این حوزه تجربه کافی داشته باشد تا عملکرد براکت را تحت تأثیر قرار ندهد. اگر مشاوره مناسبی از طرف ارتودنتیست به بیمار صورت گیرد، طبیعتاً آنها نیز احساس بهتری خواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی فرنوم لب بالا و زبان (فرنکتومی)

فشار عمیق و پیوسته الاینر

 هنگامی که الاینر شفاف (اینویزالاین) و نگهدارنده را وارد دهان خود می‌کنید، ممکن است یک فشار ثابت و عمیق را بر روی دندان‌ها و لثه خود احساس کنید. برای شما مهم است که بدانید این فشار نشانه‌ای است که دندان‌هایتان در راه رسیدن به موقعیت صحیح خود قرار دارد. اگر قبل از درمان ارتودنسی خود با یک ارتودنتیست حرفه‌ای مشورت کرده باشید و در استفاده از براکت و نگهدارنده ها آموزش کافی دیده باشید، به احتمال زیاد می دانید که در جریان درمان ارتودنسی و استفاده از الاینر شفاف (اینویزالاین)، روند درمان به شدت به این فشار کنترل شده بستگی دارد و دندان‌ها با توجه به این فشار حرکت می‌کند.

 هنگامی که زمان خود را برای نصب الاینر شفاف (اینویزالاین) برنامه ریزی می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که فشار مورد نظر و کنترل شده را حتما تجربه می‌کنید. البته لازم به ذکر است که هنگامی که به خواب می‌روید ممکن است متوجه این فشار نشوید و هنگام بیدار شدن، دهان شما کمتر تحریک شود و احساس خوبی داشته باشید.

مشکلات شایع استفاده از الاینرهای شفاف (اینویزالاین)

مشکلات شایع استفاده از الاینرهای شفاف (اینویزالاین)

مشکل در نوشیدن و غذا خوردن

 یکی دیگر از ناراحتی‌هایی که ممکن است هنگام استفاده از الاینر شفاف (اینویزالاین) تجربه کنید، داشتن مشکل در غذا و نوشیدن است که این موضوع نیز راهکار مختص به خود را دارد. محض اطلاع، بهتر است بدانید که هنگام غذا خوردن و نوشیدن بهتر است که براکت را از دهان خود خارج کنید. توجه داشته باشید که مواد غذایی سخت ممکن است به شدت به این براکت ها آسیب برساند و این باعث می‌شود که شما قبل از غذا خوردن آنها را بردارید. اما اگر اصرار داشته باشید که در همه حال از الاینر شفاف (اینویزالاین) استفاده کنید و آنها را بر روی دندان‌های خود داشته باشید، بهتر از به سراغ غذاهای نرم مانند سوپ، ماست و سایر غذاهای ساده بروید که نیازی به جویدن و فشار چندانی ندارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه براکت فلزی با براکت شفاف (اینویزالاین)

تحریک و آزردگی زبان

 شاید چندان متوجه نشوید که زبان شما چگونه حرکت می‌کند و چه زمانی تحریک می‌شود، اما معمولاً برخورد کردن مداوم آن با نگهدارنده و الاینر شفاف (اینویزالاین) باعث تحریک شدن آن‌ها می‌شود. مطمئن باشید که در چند روز اول استفاده با این ناراحتی و سوزش مواجه خواهید شد و اگر این روند ادامه داشت باید متخصص ارتودنتیست را از وضعیت خود مطلع کنید. البته توجه داشته باشید که زبان شما به مرور زمان به این دستگاه جدید عادت می‌کند و این احساس نیز درست خواهد شد.

 ما نیز به عنوان یک مرکز ارتودنسی در کنار شما خواهیم بود و مشاوره‌های لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس با ما در تماس باشید.

0/5 (0 نظر)