ارتودنسی در بارداری

هنگامی که باردار می‌شوید میزان هورمون‌ها در بدن تا حد چشمگیری تغییر می‌کند. این وضعیت ممکن است منجر به بوی بد دهان، ترشح زیاد بزاق و لق شدن دندان‌ها شود. به همین علت یکی از سؤالاتی که بسیاری از زنان باردار می‌پرسند این است که آیا می‌توانند درمان ارتودنسی را در این مدت انجام دهند. بسیاری از افراد نگران عکس پرتوی ایکس هستند که باید پیش از درمان ارتودنسی از دهان آنها گرفته شود. پیش از هر چیز باید بدانید هنگام عکس پرتوی ایکس به خصوص در دوران بارداری لباس محافظ به شما داده می‌شود که ناحیه شکم و گردن شما را پوشانده و محافظت می‌نماید بنابراین جنین در معرض تشعشع قرار نمی‌گیرد.

بارداری خود را به اطلاع ارتودنتیست برسانید

پیش از این که ارتودنتیست برنامه درمانی برای شما طراحی کند، باید بداند شما باردار هستید و یا قصد بارداری دارید. برای مثال هنگامی که وزن زن باردار افزایش پیدا می‌کند ممکن است اندازه صورت و دهان او نیز تغییر کند. با این تغییرات ممکن است قالب دهان تغییر کرده و نیاز به قالب ‌گیری جدید داشته باشید. در صورتی که باردار هستید و براکت در دهان دارید، احتمالاً باید به دفعات بیشتری به ارتودنتیست مراجعه کنید تا براکت را برایتان تنظیم کند. علت این است که وزن بدن در این دوران نوسان زیادی داشته و بر تمامی اندام‌های بدن تأثیر می‌گذارد.

به اطلاع پزشک زنان برسانید که می‌خواهید درمان ارتودنسی انجام دهید

در صورتی که قصد درمان ارتودنسی دارید باید ابتدا این موضوع را با پزشک بارداری خود (پزشک زنان یا ماما) در میان بگذارید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لنگر یا تکیه ‌گاه موقتی در ارتودنسی

حتی در صورتی که پیش از بارداری هیچ مشکلی در دندانها و لثه نداشته ‌اید باز هم پس از بارداری خیلی زود ممکن است لثه دچار التهاب و یا عفونت شود. این التهاب ممکن است باعث ژنژیویت و یا تغییر سریع موقعیت دندان‌ها شود. در صورتی که پیش از بارداری استفاده از براکت یا الاینر در دهان را شروع کرده‌ اید، نیازی نیست در صورت باردار شدن آن را در بیاورید و درمان را متوقف سازید. بلکه باید درمان ارتودنسی را در طول دوره بارداری ادامه دهید. چرا که با کنار گذاشتن آن نه تنها درمان متوقف می‌شود بلکه دندان‌ها به موقعیت قبلی باز می‌گردد.

چگونه دوره درمان ارتودنسی را کوتاه‌تر کنیم

در صورتی که نگران طول دوره درمان ارتودنسی هستید، می‌توانید اقداماتی برای کوتاه‌تر کردن آن انجام دهید. امروزه دستگاه‌ها و وسیله ‌های جدیدی برای کاهش طول دوره درمان وارد بازار شده است که همه افراد می‌توانند از آنها استفاده کنند. همچنین با مراقبت از براکت و دندان‌ها به جلوگیری از افزایش دوره درمان و به تعویق افتادن حرکت دندان‌ها کمک می‌کنید.

درمان ارتودنسی چه تأثیری بر سلامت دهان می‌گذارد

استفاده از براکت نه تنها سلامت دهان را حفظ می‌کند بلکه به شما کمک می‌کند بتوانید انواع غذاهای مختلف را بجوید بنابراین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را دریافت کنید. برای مثال بسیاری از افراد به علت فاصله بین دندان‌ها و یا کجی و چرخش دندانها نمی‌توانند برخی از مواد غذایی را بجوند. در صورتی‌ که می‌خواهید کودک را از شیر خود تغذیه کنید باید مواد مغذی متنوع و کافی دریافت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر ژنتیک روی مشکلات ارتودنتیک

همچنین با صاف و مرتب کردن دندان‌ها، مسواک زدن و تمیز کردن دهان آسان‌تر می‌شود و احتمال عفونت لثه کاهش پیدا می‌کند. مادرانی که دچار عفونت لثه و پوسیدگی دندان هستند در بسیاری از موارد باکتری‌های دهان خود را وارد بدن کودک می‌کنند. بنابراین با درمان ارتودنسی و حفظ سلامت دهان به حفظ سلامت کودک نیز کمک می‌کنید.

نگران مصرف دارو در دوران درمان ارتودنسی نباشید

اگر می‌خواهید درمان ارتودنسی انجام دهید اما نگران داروهایی هستید که باید در این دوران مصرف کنید، باید بدانید در واقع هیچ دارویی برای درمان ارتودنسی لازم نیست چرا که این درمان بدون جراحی و بی ‌حسی انجام شود. با این حال در ابتدا که براکت به دندان‌ها وصل می‌شود ممکن است کمی ناراحتی و درد را تجربه کنید. در این صورت می‌توانید کمی موم دندانپزشکی بر روی قطعاتی از براکت که باعث تحریک و زخم بافت‌های نرم دهان شده است بمالید. همچنین در صورتی‌ که شرایط لازم برای استفاده از الاینر شفاف یا اینویزالاین را داشته باشید، می‌توانید از این روش استفاده کنید چرا که درد و ناراحتی آن بسیار کمتر از براکت معمولی است.

درمان ارتودنسی را پیش از تولد کودک انجام دهید

اگر تصور می‌کنید در دوران بارداری وقت زیادی برای مراجعه به ارتودنتیست ندارید، باید بدانید هنگامی که کودک به دنیا می‌آید چند برابر سرتان شلوغ‌تر می‌شود و باید علاوه بر کارهای روزمره از کودک خود نیز نگهداری کرده و کارهای مربوط به او را نیز انجام دهید. بنابراین اگر می‌خواهید درمان ارتودنسی انجام دهید دوره بارداری بهتر از دوره پس از زایمان است. احتمالاً ارتودنتیست در زمان زایمان براکت را از دهان شما خارج می‌کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید در مورد درمان ریشه یا عصب کشی بدانید