هدف هر دو شاخه ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی دستیابی به لبخندی جذاب است، اما هر یک از آنها به روش متفاوتی این کار را انجام می دهد و هر یک از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارد.

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

 

ارتودنسی

در نگاه اول ممکن است به نظر برسد ارتودنسی دشوارتر از دندانپزشکی زیبایی باشد و بیشتر از آن نیاز به زمان داشته باشد. این درمان شامل جابجایی فیزیکی دندان ها با استفاده از براکت ها و دیگر ابزارهای ارتودنسی است و هدف آن اصلاح مسائلی همچون مشکلات بایت، فاصله بین دندان ها، و مشکل فشردگی دندان ها است. درمان ارتودنسی مشکلات این چنین را با استفاده از ابزارهای مختلفی برطرف می سازد. این ابزارها عبارتند از: براکت ها، اینویزیلاین (الاینرهای متحرک)، اکسپندر (وسیع کننده)، هدگیر، دیگر ابزارهای ارتودنسی، و ریتینرها. در اکثر موارد براکت های کوچک و سیم های کمانی منعطف به دندن ها متصل می شوند و از آنجا که سیم ها هر چند ماه یک مرتبه تنظیم می شوند به دندان ها فشار ملایمی وارد می کنند تا موقعیت آنها را داخل استخوان فک تغییر دهند.

هر چند یکی از اشکالات استفاده از براکت ها مقدار اندکی ناراحتی است که بیمار باید تحمل کند و 6 تا 18 ماه ادامه دارد، اما مزایای آنها بیشتر از معایب آنها است. روش های زیبایی تنها قادرند برخی مشکلات را بپوشانند، اما براکت ها می توانند مشکل را در حقیقت برطرف کنند و برای بقیه عمر دندان هایی صاف و یکدست، و بایتی سالم به شما تقدیم کنند. بعلاوه، برخی مشکلات هستند که دندانپزشکی زیبایی به تنهایی هیچ کمکی به آنها نمی کند. به همین دلایل، براکت ها معمولاً بهترین درمان برای کودکان و نوجوانان هستند. بنابراین، برخی بیمه های دندانپزشکی هزینه های درمان ارتودنسی برای کودکان را پوشش می دهند.

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه کودک را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشکی زیبایی جذاب تر است زیرا درمانی فوری است. دندانپزشکی زیبایی الزاماً موجب زیبایی لبخند می شود. در این درمان از روش های مختلفی به دندان ها پرداخته می شود، از جمله:

  • ونیرها
  • روکش ها
  • سفید کردن دندان ها
  • ایمپلنت ها

رایج ترین روش زیبایی برای صاف کردن دندان ها استفاده از ونیرهای پرسلاین است. ونیرهای پرسلاین روکش های نازکی هستند که روی قسمت جلوی دندان ها قرار می گیرند. این پوشش ها می توانند فاصله بین دندان ها را پر کنند، و می توان آنها را با مواد باندینگ ترکیب کرد تا دندان های عقب رفته یا کج شده را پر کنند و در پایان ونیرهای پرسلاین آنها را پوشش دهند تا به دندان ها ظاهری صاف و یکدست دهند. روکش های پرسلاین نیز می توانند با هدف مشابهی استفاده شوند، و اغلب روی دندان های پوسیده و شکسته، یا زمانی کاربرد دارند که تغییر شکل های جدی تر دندان ها نیاز باشند.

دندانپزشکی زیبایی اغلب برای افراد بزرگسال انتخاب می شود زیرا مشکل را به صورت اساسی بر طرف نمی کند، و تنها آن را پوشش می دهد. این درمان معمولاً با دیگر فرایندهای دندانپزشکی از قبیل سفید کردن دندان ها ترکیب می شود تا لبخندی زیبا بوجود بیاورد. هر چند دندانپزشکی زیبایی می تواند لبخند جذابی برای شما خلق کند اما کاستی هایی نیز دارد، از جمله اینکه می تواند دندان های شما را روی هم باقی بگذارد که تمیز کردن آنها چالش بر انگیز خواهد بود و مشکل بایت شما برطرف نخواهد شد که موجب می شود مینای دندان ها به شدت ساییده شوند و در نهایت منجر به درد مفاصل فکی- گیجگاهی شود. بعلاوه، دندانپزشکی زیبایی می تواند پر هزینه باشد و بیمه خدمات دندانپزشکی آن را پوشش نمی دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با انواع پروتز های دندانی

نکته دیگری که در استفاده از دندانپزشکی زیبایی باید مد نظر قرار گیرد این است که این فرایندها بازگشت ناپذیر هستند. استفاده از ونیرهای پرسلاین و روکش های پرسلاین عبارت است از برداشتن مقداری از ساختار دندان، به همین دلیل هیچ راه برگشتی وجود نخواهد داشت.

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

تفاوت ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

همانطور که مشاهده می کنید این دو درمان کاملاً متفاوت هستند. درمان ارتودنسی با اصلاح وضعیت چگونگی قرار گیری دندان ها به مشکلات بنیادی می پردازد، در حالی که دندانپزشکی زیبایی به فکر دستیابی به ظاهری بهتر برای خود دندان ها است. ارتودنسی به مسائل عمیق تر می پردازد، مانند اینکه دندان ها داخل دهان چگونه بیرون آمده اند، و فک ها چگونه رشد کرده اند و در پی بهبود مسائلی است که با این مشکلات بوجود آمده اند.  هر یک از این درمان ها مزایا و معایبی دارند و هیچ نتایج قابل پیش بینی نخواهند داشت.

گاهی اوقات بیماران فکر می کنند دندانپزشکی زیبایی برای افراد بزرگسال و براکت های ارتودنسی برای کودکان و نوجوانان هستند. این موضوع دیگر صحت ندارد و تخمین زده شده است که بیش از 30 درصد از بیمارانی که امروزه از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند افراد بزرگسال هستند. این افراد  ترجیح می دهند دندان ها و بایت خود را برای همیشه اصلاح کنند تا سلامت دندان ها و فک خود را برای مدت طولانی حفظ کنند. از سوی دیگر، گاهی اوقات نوجوانان بایت سالمی دارند و تنها یک فاصله بین دندان های جلوی آنها برای زیبایی ظاهری آنها مشکل بوجود آورده است. در این صورت، ونیرهای پرسلاین می توانند راهکاری مؤثر باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات شایع روکش های دندانی و نحوه برطرف کردن آنها

اگر به شما گفته اند که مال اکلوژن (بایت مشکل دار) دارید، دندان های شما کج، لب پر شده یا ترک خورده هستند، باید برای مشاوره و انجام معاینات لازم و دریافت توصیه های لازم مربوط به طرح درمان، برای مراجعه به دندانپزشک باید اقدام نمایید.

تفاوت دندانپزشک زیبایی و ارتودنتیست

اساساً، دندانپزشک برای انجام کارهای زیبایی آموزش دیده است و این بخش مهم، معمولی و روزمره مهارت آنها محسوب می شود، در حالی که ارتودنتیست باید چند سال بیشتر از دندانپزشک عمومی و زیبایی تحصیل کند تا بتواند در ارتودنسی تخصص بگیرد.

0/5 (0 نظر)