درمان ارتودنسی

امروزه بسیاری از افراد در فواید درمان ارتودنسی باخبر بوده و به دلایل گوناگون تمایل دارند درمان ارتودنسی انجام دهند. با این حال استفاده از وسیله ارتودنسی به خصوص وسیله‌ های ثابت دهانی کار راحتی نیست و بسیاری از افراد نمی‌توانند سختی‌های آن را بپذیرند. به همین خاطر گزینه‌ های مختلفی برای انجام درمان ارتودنسی ارائه شده است که استفاده از آن را برای طیف گسترده ‌ای از افراد امکان ‌پذیر می‌سازد. یکی از این گزینه ‌ها، سیستم براکت خود لیگاچور یا دیمون است.

براکت دیمون چیست؟

سیستم براکت خود لیگاچور یا دیمون مشابه سیستم براکت فلزی است با این تفاوت که نیازی به استفاده از لیگاچور وجود ندارد. لیگاچور یک حلقه کشی یا سیم تابیده است که محکم دور نگین براکت قرار می‌گیرد تا سیم ارتودنسی را متصل به آن نگه دارد. در براکت معمولی باید مرتباً براکت تنظیم شده و سیم ارتودنسی سفت شود. اما در براکت خود لیگاچور، مکانیسمی به کار گرفته شده است که علاوه بر این که سیم را در داخل نگین براکت نگه می‌دارد، نیازی به تنظیم آن وجود ندارد در واقع به نوعی سیم هم‌زمان با حرکت دندان‌ها تنظیم می‌شود، چرا که نگینهای براکت به سیم حافظه‌ دار متصل شده اند. در این سیستم دندان‌ها به تدریج حرکت می‌کنند و سیم به مرور سفت می‌شود.

به علت عدم نیاز به استفاده از لیگاچور، اصطکاک کمتری بین براکت و دندان وجود دارد بنابراین فشار کمتری به دندان وارد شده و بیمار درد کمتری احساس می‌کند و در مجموع راحت‌تر است. به علت اصطکاک کمتر دندان‌ها با اعمال نیروی کمتری حرکت می‌کند بنابراین طول دوره درمان نیز کاهش پیدا می‌کند.

شکل- حلقه های کشی صورتی رنگ در تصویر بالا، لیگاچور هستند که در سیستم براکت معمولی مورد استفاده قرار میگیرند.

شکل- حلقه های کشی صورتی رنگ در تصویر بالا، لیگاچور هستند که در سیستم براکت معمولی مورد استفاده قرار میگیرند.

مزیت‌های براکت دیمون

سیستم براکت خود لیگاچور مزایای زیادی نسبت به براکت معمولی دارد. از جمله مزیت‌های این سیستم براکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهر بهتر – از آنجایی که لیگاچور وجود ندارد، سطح کمتری از دندان توسط براکت پوشانده می‌شود بنابراین جلب توجه آن کمتر است. همچنین می‌توان به جای نگینهای فلزی از نگینهای سفید رنگ یا شفاف استفاده کرد که در این صورت براکت به سختی قابل مشاهده خواهد بود.
  • کوتاه‌تر شدن دوره درمان – در پژوهش جامعی که اخیرا منتشر شد، مشخص شد بیمارانی که از براکت خود لیگاچور استفاده کرده بودند، به طور متوسط 7.2 ماه دوره درمان خود را زودتر از افرادی که براکت معمولی داشتند پشت ‌سر گذاشتند.
  • مراجعات کمتر به مطب – در پژوهش نام برده، مشخص شد دفعات مراجعه به ارتودنتیست برای تنظیم براکت در بیماران براکت خود لیگاچور تقریباً نصف بیمارانی بود که از براکت معمولی استفاده می‌کردند.
  • درد و فشار کمتر – از آنجایی ‌که در این سیستم براکت نیروی کمتری اعمال می‌شود، درد کمتری نیز احساس می‌شود. در پژوهش صورت گرفته ناراحتی افرادی که از براکت خود لیگاچور استفاده کردند 60% کمتر از دیگران بود.
  • اصطکاک کمتر و فرسایش کمتر دندان – از آنجایی که نیازی نیست با فشار، سیم را به نگین براکت متصل نگه داشت، اصطحکاک کاهش یافته و در نتیجه فرسایش و تخریب ساختار دندان نیز کمتر خواهد بود.
  • بهبود بهداشت دهان – به علت عدم وجود لیگاچور، احتمال تجمع پلاک و باکتری‌ها در براکت کاهش پیدا می‌کند چرا که هر قطعه سیستم براکت می‌تواند محل مناسب در تجمع پلاک و باکتری‌ها فراهم نماید. از طرفی تمیز کردن نگین براکت و سطح دندان نیز آسانتر میشود.
درمان ارتودنسی با سیستم براکت دیمون

درمان ارتودنسی با سیستم براکت دیمون

مطالعات بالینی نشان داده اند سیستم براکت خود لیگاچور در اصلاح شلوغ و به‌ هم‌ ریختگی دندانتان مؤثرتر بوده و احتمال بازگشت دندان‌ها به موقعیت پیشین کمتر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان نیش نهفته چیست؟

هزینه براکت دیمون

هزینه سیستم دیمون بستگی به شدت مشکل ارتودنسی و فاکتورهای دیگر دارد. با این حال به طور کلی هزینه آن بیشتر از براکت معمولی است.

معایب سیستم براکت دیمون

  • همچنان ظاهر سیم‌ کشی دندان‌ها وجود دارد چرا که در هر صورت همانند سایر سیستم‌های براکت در آن از سیم ارتودنسی استفاده می‌شود. با این حال می‌توانید از سیم سفید رنگ استفاده کنید.
  • همانند سایر سیستم‌های براکت، چند روز اول ممکن است بافت‌های دهان را تحریک کند. تا زمانی که به آن عادت کنید میتوانید از موم دندانپزشکی بر روی بخشهای تحریک کننده براکت استفاده کنید.
  • هزینه سیستم براکت خود لیگاچور بیشتر از براکت معمولی است.

برای درمان ارتودنسی روش‌های دیگری مانند براکت سرامیکی، براکت پشت دندانی و الاینر شفاف یا اینویزالاین نیز وجود دارد که بسته به شرایط ممکن است بتوانید از آنها استفاده کنید. برای این که بدانید کدام سیستم براکت برای شما مناسب‌تر است باید در مورد معایب و مزایای هر یک با ارتودنتیست مشورت نمایید.

0/5 (0 نظر)