آندربایت یکی از مشکلات شایع در دندانپزشکی و ارتودنسی است که به طور مستقیم بر روی نظم دندان‌ها و محل قرارگیری آنها بر روی یکدیگر تأثیر منفی گذاشته و باعث می‌شود که وضعیت فرد از لحاظ ظاهری تغییر محسوسی داشته باشد. این وضعیت نه تنها ظاهر فرد را تغییر می‌دهد، باعث تأثیر منفی بر روی اعتماد به نفس آنها نیز خواهد شد.

به احتمال زیاد، شما از قبل می‌دانستید که سلامت دندان‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی آنها، ایجاد حفره، بیماری‌های لثه و سایر نگرانی‌های بهداشت دهان و دندان اهمیت دارد. وضعیت سلامت دندان همچنین می‌توانند بر سلامت عمومی فرد تأثیر بگذارد و مطالعات علمی ارتباط بین بیماری‌های قلبی و مشکلات جویدن(بایت) را با رعایت نکات بهداشت دهان به اثبات رسانده اند. ناهماهنگی بایت یا مال اکلوژن و نامنظم بودن حالت قرارگیری دندانها بر روی هم، یکی از پدیده‌هایی است که می‌توانند سلامتی کلی فرد را تحت تأثیر قرار دهد و بر مواردی مانند سلامتی مینای دندان، گفتار فرد و حتی توانایی جویدن غذا تأثیر گذار باشد.

 در این مطلب، ما می‌خواهیم یک معرفی کلی از آندربایت داشته باشیم و ضمن معرفی عوامل ایجاد آن، برخی از شیوه‌های درمانی برای برطرف کردن آن نیز ذکر کنیم. پس با ما همراه باشید!

آندربایت: جلو زدگی چانه یا فک پایین

آندربایت: جلو زدگی چانه یا فک پایین

آندربایت یا جلو بودن چانه چیست؟

 اگر نظم دندان‌های فرد مناسب باشد و فک در حالت ایده‌آل خود قرار گیرد، طبیعی است که دندان‌های جلوی بالایی باید کمی از دندان‌های پایین جلوتر باشند و آنها را پوشش دهند. اما گاهی مشکل دندانی به وجود می‌آید که این نظم طبیعی مختل شود و منجر به ایجاد پدیده‌ای به نام آندربایت می شود. آندربایت نباید با سایر بیماری‌ها و مفاهیم دندانپزشکی مشابه خود اشتباه گرفته شود و یک پدیده کاملاً شناخته شده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین سن برای شروع درمان ارتونسی

پدیده آندربایت حدود ۵ تا ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است و زمانی رخ می‌دهد که فک پایین‌تر از دندان‌های جلویی، پیشروی بیشتری داشته باشد و قرار گرفتن دندانها به صورتی است که حالت معکوس نسبت به وضعیت طبیعی دندانها به وجود می‌آید. این پدیده که کاملاً با حالت طبیعی مخالف است، می‌تواند خفیف یا بسیار شدید باشد و در هر دو صورت باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی در فرد می‌شود.

 علل اصلی آندربایت

 در حالت کلی، آندربایت یک مسئله ژنتیکی است، بدین معنی که در حالت طبیعی عامل و فاکتور خارجی در به وجود آمدن تقریبا دخیل نیست و حتی نمی‌توان از به وجود آمدن آن جلوگیری کرد. افراد مبتلا به چنین پدیده‌ای در مورد دندان‌ها، از ابتدای تولد خود با چنین مشکلی همراه هستند و معمولاً در بین اعضای خانواده آنها نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد. اینچنین فاکتورهای ژنتیکی باعث می‌شود که فک پایین از حالت طبیعی بزرگتر شده و در اصلاح جلوآمدگی داشته باشد.

 در موارد بسیار اندکی، ممکن است برخی عوامل محیطی باعث به وجود آمدن آندربایت شوند که ناشی از عوامل خطرناکی مانند مکیدن انگشت شست، بلعیدن زبان، فشار بیش از حد زبانی به دندانها و استفاده از شیشه شیر برای مدت طولانی است که باعث ایجاد عادات بد دهانی می‌شود. معمولاً دندان پزشکان و متخصصین سلامت بهداشت، احتمال چنین پدیده‌ای را در نوزادان تشخیص دهند و معمولاً به خانواده‌ها توصیه می‌کنند که استفاده از شیشه شیر در نوزادان را به حداقل برسانند. با این وجود، اگر خانواده‌ها در کنترل عوامل ابتدایی به وجود آمدن آندربایت موفق باشد، تا حدودی می‌توانند عوامل محیطی را تحت کنترل خود داشته باشند.

آندربایت: جلو زدگی چانه یا فک پایین

آندربایت: جلو زدگی چانه یا فک پایین

اگر آندربایت را درمان نکنیم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

 برخلاف اوربایت، که شرایط خفیف آن معمولاً رایج است و همیشه نیاز به مداخله دندانپزشک ندارد، پدیده آندربایت تقریباً در همه موارد نیاز به اعمال درمان دارد، حتی اگر شدت آن چندان بالا نباشد. این به این دلیل است که در جریان این پدیده وضعیت دندان‌ها و فک کاملاً معکوس است؛ به همین دلیل اگر به صورت اصولی و مناسب نسبت به درمان آن اقدام نشود، علاوه بر این که ظاهر فرد غیر عادی باقی می‌ماند، مسائل متعددی از لحاظ سلامتی برای فرد به وجود می‌آید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پولیش و پاکسازی دندان ها

 بدون درمان باقی ماندن آندربایت باعث به وجود آمدن عوارضی مانند درد و مشکلات جویدن در فرد می‌شود که ممکن است بدتر نیز بشود. حتی اگر هیچ علائمی در مورد این مشکل وجود نداشته باشد، عواقب ناشی از آن در زمان کودکی و بزرگسالی بسیار شدید خواهد بود و باعث سایش و در نهایت از بین رفتن مینای دندان می‌شود. این مشکلات اگر ادامه داشته باشند، خطر پوسیدگی دندان افزایش یافته و باعث ایجاد عفونت در لثه نیز می‌شود. بالا رفتن سن باعث می‌شود که درمان آندربایت دشوارتر باشد و به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود که به محض مشاهده اولین علامت، نسبت به درمان آن اقدام کنند.

آندربایت: جلو زدگی چانه یا فک پایین

آندربایت: جلو زدگی چانه یا فک پایین

عوارض ناشی از مشکل آندربایت

آندربایت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جسمی و روحی متعددی در فرد بیمار شود و حتی زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از عوارض رایج این پدیده عبارتند از:

  • درد: پدیده آندربایت باعث ایجاد فشار زیاد بر روی فک شده که در نهایت ممکن است منجر به مسائلی مانند سردردهای مکرر، گوش درد و حتی درد در فک شود. ادامه داشتن این وضعیت ممکن است باعث مشکل مزمن TMJ شود.
  • پوسیدگی یا شکستگی دندان: سایش و قرار گرفتن دندانها به صورت ناهموار در نهایت باعث ضعیف شدن مینای دندان می‌شود. این سطح به مرور زمان در معرض باکتری و سایر عوامل بیماری زا قرار گرفته و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان و حتی شکستگی دندان می‌شود.
  • سخت شدن جویدن، بلعیدن، صحبت کردن، و تنفس: بسته به شدت پدیده آندربایت، ممکن است فرد توانایی‌هایی مانند جویدن و بلعیدن خود را از دست دهد. همانطور که عنوان شد، در جریان این پدیده، دندانهای بالایی و پایینی نسبت به هم وضعیت نامناسبی دارند و نمی‌توانند به شکل مناسب بر روی هم تنظیم شوند. بنابراین جویدن، بلعیدن، صحبت کردن و تنفس فرد سخت می‌شود و حتی ممکن است باعث ایجاد خرناس شود.
  • تغییر ظاهری چهره فرد: آندربایت همچنین می‌تواند شکل چهره فرد را تغییر دهد و باعث می‌شود که چانه فرد بزرگتر از آن چیزی به نظر برسد که در حالت طبیعی باید باشد.
  • اعتماد به نفس پایین: درد مزمن، مشکلات روزمره با غذا خوردن و صحبت کردن، و یا تغییر شکل چهره می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت روان فرد داشته باشد و منجر به اعتماد به نفس پایین شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ونیر و لمینیت دندان: آنچه باید بدانید

برطرف کردن مشکلات و مسائل مربوط به آندربایت بسیار مهم است و زندگی فرد را به شکل مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در این زمینه با ما در تماس باشید.

0/5 (0 نظر)