اگر قرار است کودک شما بزودی تحت درمان ارتودنسی قرار گیرد، به احتمال زیاد با انبوه سؤالات او مواجه خواهید شد. داشتن براکت روی دندان ها چه احساسی خواهد داشت؟ آیا درد خواهد داشت؟ آیا با وجود آنها باز هم می توانم غذای مورد علاقه ام را بخورم؟ دوستانم چه خواهند گفت؟ چه کارهایی باید انجام دهم؟ مهم است که شما و کودکتان با آرامش و اعتماد به نفس به استقبال این درمان بروید. در این مقاله قصد داریم به بیان نکاتی بپردازیم تا با کمک آنها بتوانید کودک خود را برای دریافت براکت های ارتودنسی آماده کنید.

کودک را برای گرفتن تصویر رادیو گرافی آماده کنید.

نخستین مرتبه که کودک به مطب ارتودنتیست مراجعه می کند ممکن است برای ارزیابی های اولیه باشد، که معمولاً تصویر رادیو گرافی گرفته می شود. طی این جلسه مشخص خواهد شد کودک به براکت ها نیاز خواهد داشت یا خیر. بنابراین باید از قبل کودک خود را برای گرفتن عکس آماده کنید و به او توضیح دهید این کار به سادگی و در عرض چند ثانیه انجام خواهد شد. وقتی زمان آغاز درمان ارتودنسی فرا می رسد ممکن است عکس چهره کودک، قالب دندان های او، و تصاویر رادیوگرافی دیگری نیز لازم باشند. همه اینها به ارتودنتیست کمک می کنند بهترین طرح درمان را برگزیند. از سوی دیگر، کودک باید برای همه این کارها از قبل توجیه شده باشد تا همکاری لازم را داشته باشد.

چگونه کودک را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

چگونه کودک را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

راجع به گزینه های درمان با کودک خود صحبت کنید.

وقتی نوبت به درمان ارتودنسی می رسد، گزینه های بسیاری در دسترس هستند، اما بهتر است راجع به مناسب ترین گزینه و طرح درمان برای کودک خود، با ارتودنتیست او صحبت کنید. معمولاً براکت های فلزی بهترین گزینه برای کودکان و نوجوانان هستند. علاوه بر قابل اعتماد بودن آنها، روشی مقرون به صرفه برای صاف کردن دندان های کودک شما می باشند. بعلاوه، فرزند شما می تواند رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کند، از این طریق بیشتر برای استفاده از آنها ترغیب خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی دیجیتال چیست؟

به راحتی با کودک خود صحبت کنید و برای او توضیح دهید چرا دندان ها و فک او به براکت های ارتودنسی نیاز دارند و نتیجه چه خواهد بود. با یکدیگر در این خصوص تحقیق کنید و برای ایجاد راحتی بیشتر در او، او را برای پرسیدن سؤالات خود در رابطه با طرح درمان و دلیل انتخاب این نوع درمان برای او، از ارتودنتیست تشویق کنید.

قبل از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها، با او راجع به آنچه پیش رو خواهد داشت صحبت کنید.

این کاملاً طبیعی است که کودک برای قرار گرفتن براکت ها روی دندان هایش مقداری اضطراب داشته باشد. برای افرادی که نخستین مرتبه براکت ها روی دندان های آنها قرار می گیرند، شاید این طولانی ترین زمانی باشد که تا آن زمان روی صندلی دندانپزشکی سپری می کنند! اگر برای او توضیح دهید که فرایند قرار گرفتن براکت های ارتودنسی روی دندان ها روندی ساده دارد، از این طریق می توانید تا حدودی به او آرامش دهید. براکت های کوچک به دندان های او چسبانده می شوند و در پایان، قبل از قرار گرفتن حلقه های (o-rings) الاستیک رنگی روی براکت ها، همه آنها با کمک یک سیم کمانی به یکدیگر متصل می شوند. برای او توضیح دهید که برای تنظیم سیم کمانی خود باید هر چند وقت یک مرتبه به ارتودنتیست مراجعه کنید، که در نهایت دندان ها به تدریج صاف شوند.

شاید کودک شما از این موضوع نگران باشد که قرار گرفتن براکت های ارتودنسی روی دندان ها درد داشته باشد. حال آنکه این فرایند هیچ دردی نخواهد داشت و تا زمانی که کودک به آنها عادت می کند، مقداری ناراحتی تجربه خواهد کرد. این ناراحتی تنها دو روز طول خواهد کشید. اگر کودک شما تحمل این درد اندک را هم ندارد می توانید برای کنترل درد به او پاراستامول Paracetamol (یا پانادول Panadol) یا ایبوپروفن (یا نوروفن) بدهید.

چگونه کودک را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

چگونه کودک را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

غذاهای نرم مصرف کنید.

هرچند قرار گرفتن براکت های ارتودنسی روی دندان ها به خودی خود دردی ندارد، اما طی دو روز نخست، فشاری که براکت ها به دندان های کودک وارد می کنند تا آنها را صاف کنند، موجب بروز دردی خفیف می شود. غذاها و خوراکی های نرم مانند برنج، پاستا، بستنی، ماست یا پوره سیب زمینی و غذاهای آبکی مانند سوپ می توانند به کودک کمک کنند بدون نیاز به سخت جویدن طی چند روز نخست، انرژی خود را حفظ نماید. غذاهای سرد و خنک نیز می توانند به کاهش درد دهان کمک کنند، مخصوصاً اگر براکت ها با سطح بافت های نرم داخل دهان تماس داشته باشند، به همین دلایل مطمئن شوید یخچال شما پر است!

چگونه کودک را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

چگونه کودک را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

باید برای کودک خود توضیح دهید مسواک زدن پس از هر وعده غذایی و نیز میان وعده ها از اهمیت زیادی برخوردار است. نحوه مسواک زدن صحیح (حفظ زاویه 45 درجه مسواک در کنار خط لثه) را نیز باید به کودک خود آموزش دهید. مراجعه هر شش ماه یک مرتبه به دندانپزشک برای جرمگیری دندان ها نیز نباید فراموش شود، تا خطر پوسیدگی و کرم خوردگی دندان های کودک به حداقل برسد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزارهای مایوفانکشنال و فانکشنال ارتودنسی – بخش دوم

مراقبت از براکت ها را به کودک خود یادآوری کنید.

برای مؤثر واقع شدن درمان ارتودنسی، ابزارهای ارتودنسی باید به خوبی مراقبت شوند. به کودک خود یاد دهید اگر بندها، براکت ها، یا سیم کمانی شکسته شدند فوراً موضوع را با شما در میان بگذارد تا در اولین فرصت به ارتودنتیست مراجعه کنید.

چگونه کودک را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

چگونه کودک را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

موم ارتودنسی به مقدار کافی در دسترس داشته باشید.

طی مدتی که کودک به براکت های ارتودنسی خود عادت می کند، ممکن است براکت ها موجب آزار کودک شوند یا باعث بروز درد داخل دهان او شوند. موم ارتودنسی (که تحت عناوین دیگری مانند “موم براکت” یا موم دندانپزشکی” نیز شناخته می شود) راهی ساده برای راحت تر کردن براکت ها برای کودک است. به سادگی آن را بین سر انگشتان خود بچرخانید تا نرم شود، سپس آن را روی قسمتی از براکت که موجب بروز مشکل شده است فشار دهید. موم یک لایه ی محافظ تشکیل خواهد داد که مانع برخورد براکت ها به داخل دهان خواهد شد.

علاوه بر در دسترس بودن آنها در منزل، بهتر است زمانی که کودک بیرون می رود مقداری با خود به همراه داشته باشد. از این طریق، طی مدتی که کودک در مدرسه است، در حال ورزش و بازی است یا با دوستان خود بیرون از منزل است، اگر براکت موجب بروز ناراحتی شود، به سادگی و به تنهایی می تواند مشکل را حل کند. ارتودنتیست مقدار زیادی موم ارتودنسی در اختیار شما قرار خواهد داد.

چگونه کودک را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

چگونه کودک را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

روی فواید براکت ها تأکید کنید.

هر چند یک یا دو سال زمان زیادی نیست، اما برای کودک مدت زمانی طولانی است. تنها کافی است هر از گاهی به او یادآوری کنید که استفاده از براکت های ارتودنسی کاملاً موقتی است، از این طریق می توانید به افزایش اعتماد به نفس او کمک کنید. اگر مدت زمان طولانی که قرار است براکت ها روی دندان ها قرار گیرند موجب نا امیدی کودک شما می شود، برای او توضیح دهید که براکت ها به طور ثابت روی دندان ها قرار می گیرند زیرا فرایند صاف شدن دندان ها نمی تواند فوری انجام شود. مهم ترین چیزی که کودک باید بداند این است که در دراز مدت ارزش تحمل مقداری ناراحتی دارد، زیرا در نهایت با صاف شدن دندان های او، با اعتماد به نفس می تواند لبخند بزند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت ها چگونه دندان ها را صاف و مرتب میکنند؟
0/5 (0 نظر)