در طول دوره درمان ارتودنسی، ممکن است ابزارهای جانبی متنوعی به بریس های شما متصل شوند و شما به این فکر کنید که این ابزار قرار است چه مدت روی بریس های شما قرار بگیرد. کویل اسپرینگ یکی از این ابزارهای جانبی است.

مدت زمانی که کویل اسپرینگ ها روی بریس ها قرار می گیرند، به عوامل مختلفی بستگی دارد و نیز هدف استفاده از آنها. این زمان ممکن است 4 تا 8 ماه طول بکشد. هیچ زمان دقیقی وجود ندارد که پس از آن بتوان کویل اسپرینگ را خارج کرد. بسته به کیس و طرح درمانی که ارتودنتیست مشخص می نماید، دوره درمان ممکن است بلندتر یا کوتاه تر شود.

عوامل تأثیرگذار روی طول دوره استفاده از کویل اسپرینگ ها

پس از کشیدن دندان با هدف درمان ارتودنسی، برای بستن شکاف و فاصله، یا بدون آنکه کشیدن دندان بین آنها فاصله ایجاد نماید، ممکن است ارتودنتیست شما استفاده از کویل اسپرینگ ها را توصیه کند. کاملاً طبیعی است که نگران مدت زمان استفاده از آنها باشید.

استفاده از کویل اسپرینگ برای برخی افراد ممکن است چندان راحت نباشد، مخصوصاً برای چند روز نخست ممکن است بخواهید بدانید آیا قرار است درد بکشید. در این مقاله همه اینها را برای شما توضیح خواهیم داد.

هدف درمان و نوع کویل اسپرینگی که استفاده می شود

کویل اسپرینگ ها سه نوع هستند، از جمله باز، بسته، و پسیو (غیر فعال). ارتودنتیست شما مشخص می نماید شما کدام یک را نیاز دارید. گاهی اوقات ممکن است هیچ یک از آنها را نیاز نداشته باشید.

کویل اسپرینگ یا فنر ارتودنسی

کویل اسپرینگ یا فنر ارتودنسی

کویل اسپرینگ های باز زمانی استفاده می شوند که ارتودنتیست تصمیم بگیرد بین دندان ها فاصله ایجاد کند. بنابراین، اسپرینگ (فنر فشرده) را بین دندان ها قرار می دهد تا آنها را از یکدیگر باز کند. اگر دندان های شما فشرده هستند یا هیچ فاصله ای بین آنها وجود ندارد تا بتوان آنها را تنظیم و مرتب کرد، در این صورت نیز ممکن است به آنها نیاز داشته باشید.

اما چه مدت باید از کویل اسپرینگ باز استفاده کرد؟ تنها ارتودنتیست شما قادر خواهد بود این پرسش شما را پاسخ دهد. اما، هیچ کس نمی تواند زمان دقیق آن را به شما بگوید. کویل اسپرینگ ها می توانند یک دندان را هر ماه حدود 1 میلی متر حرکت دهند. بنابراین، این زمان به به مقدار فضایی بستگی دارد که برای درمان نیاز دارید.

کویل اسپرینگ یا فنر ارتودنسی

کویل اسپرینگ یا فنر ارتودنسی

کویل اسپرینگ های بسته به بستن فاصله بین دندان ها کمک می کنند. قبل از دریافت آنها، برای درمان با بریس ها، ممکن است لازم باشد چند دندان شما کشیده شوند. پس از کشیدن دندان، لازم است فاصله بین دندان های باقی مانده بسته شود. بنابراین ارتودنتیست از کویل اسپرینگ ها کمک می گیرد. ارتودنتیست فنرها را به دندان هایی که طرفین فضای خالی وجود دارند متصل می کند. این به جابجایی این دندان ها کمک می کند. بنابراین، به مقدار فاصله موجود بستگی دارد. مدت زمان میانگین می تواند بین 6 تا 8 ماه یا بیشتر باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیاستم یا فاصله بین دندان ها

کویل اسپرینگ های پسیو یا غیر فعال دندان های شما را حرکت نمی دهند. در حقیقت، آنها دندان های شما را در محل خود نگه می دارند. این ممکن است از دو نمونه قبل کمتر طول بکشد.

وضعیت بافت های پریودنتال

بافت پریودنتال ساختاری است که اطراف دندان ها را احاطه کرده است. برای جابجایی ایده آل ارتودنتیک دندان ها، بافت های پریودنتال باید سالم باشند. اما، این شرایط ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. سلامت خوب بافت پریودنتال برای جابجایی سریع دندان ها ضروری است. به این معنا که اگر بافت پریودنتال سالمی داشته باشید مدت زمانی که نیاز است از کویل اسپرینگ ها استفاده کنید بیشتر خواهد بود. بنابراین همیشه باید بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کنید.

کویل اسپرینگ یا فنر ارتودنسی

کویل اسپرینگ یا فنر ارتودنسی

تراکم استخوان

استخوان هایی که دندان های شما را در جای خود نگه می دارند، برای طول درمان شما بسیار مهم هستند. وقتی بریس ها با استفاده از سیم کمانی ارتودنسی یا کویل اسپرینگ ها برای جابجا کردن دندان ها سفت شده اند، آنها به دندان ها فشاری وارد می کنند که به استخوان پیرامون آنها فشار وارد می کند. در این لحظه استخوان شروع به تحلیل رفتن و حل شدن می کند، در حالی که از سمت دیگر، استخوان ها شروع به شکل گیری می کنند. این به جابجایی دندان ها داخل استخوان و تغییر وضعیت آنها کمک می کند.

همانطور که مشاهده می کنید، استخوان ها نقش مهمی در جابجایی دندان ها ایفا می کنند، بنابراین باید سالم باشند. علاوه بر این، تراکم استخوان در همه افراد یکی نیست، بنابراین طول دوره درمان در افراد مختلف متفاوت است. تفاوت دیگری که وجود دارد، تفاوت بین تراکم استخوان فک های بالا و پایین است. با استفاده از کویل اسپرینگ ها، دندان های فک پایین می توانند آرام تر از دندان های فک بالا حرکت کنند، زیرا تراکم استخوان در فک بالا کمتر است.

موقعیت و سلامت دندان ها

کویل اسپرینگ روی دندان ها فشار بوجود می آورد. دندان ها باید سالم باشند. اگر شما دندان ناسالمی دارید، ارتودنتیست ابتدا آن را ترمیم خواهد کرد یا اقدام مناسبی انجام خواهد داد، سپس طرح درمان را خواهد ریخت. برخی شرایط نیاز به ملاحظات ویژه دارند، از جمله دندان هایی که روکش دارند، درمان ریشه روی آنها انجام شده است، بریج ها یا پروتزهای مصنوعی، و ایملنت های دندانی. همه اینها روی طول درمان تأثیر می گذارند. نکته دیگر موقعیت دندان هایی است که قرار است با کویل اسپرینگ ها جابجا شوند. همه موارد مانند یکدیگر نیستند. دندانی که در محل نامناسبی قرار گرفته است، برای جابجا شدن با کویل لسپرینگ ها نیاز به مدت زمان بیشتری دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عضلات صورت و تأثیر آنها روی دندان ها

وضعیت و سلامت دندان ها

از آنجا که کویل اسپرینگ به دندان ها فشار وارد می کند، دندان ها باید سالم باشند. اگر دندان های شما سالم نیستند، ارتودنتیست شما ابتدا آن را ترمیم خواهد کرد یا اقدام مناسبی خواهد کرد، سپس برای طرح درمان برنامه ریزی خواهد کرد. برخی شرایط نیاز به ملاحظات خاص دارند از جمله دندان هایی که روکش دارند، درمان ریشه (عصی کشی) روی آنها انجام شده است، بریج ها یا پروتزهای مصنوعی، و ایمپلنت های دندانی. همه اینها طول درمان را تحت تأثیر قرار می دهند. موقعیت دیگر، وضعیت دندان هایی است که قرار است با کویل اسپرینگ ها جابجا شوند. همه موارد یکی نیستند. یک دندان که در محل نامناسبی قرار گرفته باشد، زمان بیشتری برای جابجا شدن با کویل اسپرینگ ها نیاز دارد.

سن بیمار و وضعیت سلامت او

جابجایی سریع دندان ها با کویل اسپرینگ یا بریس ها را در افراد جوان یا در حال رشد می توان انتظار داشت. اما، در افراد بزرگسال، ممکن است این با تأخیر رخ دهد. رشد و نمو استخوان در افراد بزرگسال تکمیل شده است، بنابراین، استخوان ها چندان مطلوب نیستند. اما، دستیابی به نتایج نهایی امکان پذیر است.

عادات بیمار

گاز زدن یا عادات زبانی غیر عادی ممکن است درمان با کویل اسپرینگ ها همراه با بریس ها را به تعویق بیندازند. در مورد کویل اسپرسنگ های بسته، آنها تأثیرگذاری بیشتری دارند، زیرا برخی بیماران عادت بد قراردهی زبان در فاصله بوجود آمده پس از کشیدن دندان ها دارند. بنابراین، آنها باید در مورد آن مراقب باشند.

کویل اسپرینگ یا فنر ارتودنسی

کویل اسپرینگ یا فنر ارتودنسی

نگهداری از کویل اسپرینگ ها توسط بیمار

افرادی که دستور العمل های ارتودنتیست خود را دنبال نمی کنند، تکمیل درمان آنها با بریس ها یا کویل اسپرینگ ها نیاز به زمان بیشتری دارد. گاهی اوقات، بیمار کویل اسپرینگ خود را می شکند یا به آن آسیب می رساند. این اتفاق ممکن است در نتیجه سهل انگاری خود بیمار یا به صورت تصادفی رخ دهد. این موجب افزایش دوره درمان می شود.

چگونه می توان طول دوره استفاده از گویل اسپرینگ ها روی بریس ها را کاهش داد؟

همه عواملی که تعیین می کنند کویل اسپرینگ ها چه مدت روی بریس ها باقی می مانند تحت کنترل شما نیستند. اما عوامل زیر تحت کنترل شما هستند:

  1. بهداشت دهان را به خوبی رعایت نمایید. دندان های خود را به طور منظم و بر اساس دستورالعمل های ارتودنتیست خود مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا سلامت پریودنتال خود را ارتقاء دهید. هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، از آسیب زدن به کویل اسپرینگ های خود اجتناب نمایید. در غیر اینصورت، مجبور خواهید بود از کویل اسپرینگ ها مدت زمان طولانی تری استفاده نمایید.
  2. از غذاهای سفت و چسبناکی که می توانند به کویل اسپرینگ های شما آسیب برسانند و درمان شما را با تأخیر همراه سازند، اجتناب نمایید.
  3. غذاهای نرم و آبکی بخورید که برای عملکرد صحیح کویل اسپرینگ ها مناسب هستند.
  4. اگر عادات بدی مانند قرار دادن زبان روی فنرها یا داخل فضای بوجود آمده پس از کشیدن دندان را دارید، انجام آن را متوقف نمایید. این کار می تواند موجب آسیب به فنرها یا شل شدن آنها و وقفه در طول درمان شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اوربایت و درمان آن با کمک ارتودنسی

آیا استفاده از کویل اسپرینگ ها دردناک است؟

درد پس از اتصال کویل اسپرینگ به نوع کویل اسپرینگی بستگی دارد که استفاده می شود. برخی کویل اسپرینگ ها ممکن است چند روز نخست مقدار اندکی درد داشته باشند، و برخی دیگر ممکن است اصلاً درد نداشته باشند. اگر احساس ناراحتی دارید که به مرور زمان از بین می رود، نیاز نیست نگران باشید. اما اگر درد شدید احساس می کنید و مشکلات دیگری را تجربه می کنید، ممکن است علل دیگری وجود داشته باشند.

کدام نوع کویل اسپرینگ ها دردناک تر هستند؟

از بین سه نوع کویل اسپرینگی که در بالا معرفی شدند (باز و بسته (اکتیو یا فعال) و پسیو یا غیر فعال)، اسپرینگ های اکتیو یا فعال (باز و بسته) پس از متصل شدن به بریس ها ممکن است مقداری درد ایجاد نمایند، در حالی که اسپرینگ های پسیو درد چندانی بوجود نخواهند آورد.

کویل اسپرینگ یا فنر ارتودنسی

کویل اسپرینگ یا فنر ارتودنسی

درد کویل اسپرینگ ها چقدر طول خواهد کشید؟

معمولاً کویل اسپرینگ های روی بریس ها به مدت چند روز تا چند هفته پس از فعال سازی درد ایجاد می کنند. پس از آن، ممکن اسدر ادامه درد چندانی احساس نکنید. با این حال، ممکن است غذا خوردن با کویل اسپرینگ ها دردناک باشد.

پیشگیری از بروز درد در نتیجه استفاده از کویل اسپرینگ ها

از آنجا که احساس درد پس از دریافت کویل اسپرینگ ها کاملاً طبیعی است، نباید نگران آن باشید. اما، اگر تحمل آن را نداشته باشید، باید فرایندهای کنترل و تسکین درد یا داروهای مسکن توصیه شده توسط ارتودنتیست خود را دنبال نمایید. اگر کویل اسپرینگ های روی بریس ها موجب درد بافت نرم یا داخل دهان می شوند، می توانید موم نرم روی اسپرینگ قرار دهید تا از بروز آسیب پیشگیری نمایید. در این صورت، باید هر چه سریع تر به ارتودنتیست خود مراجعه نمایید.

نتیجه گیری

اینکه چه مدت باید از کویل اسپرینگ ها استفاده کنید به عوامل متعددی بستگی دارد. تنها ارتودنتیست شما قادر است در مورد آن نظر بدهد. اما، برای پیشرفت سریع تر، باید دستور العمل های ارائه شده توسط ارتودنتیست خود را دنبال نمایید. کویل اسپرینگ ها ممکن است شما را خوشحال نکنند. اما، پس از درمان، وقتی لبخند زیبای خود را می بینید باید خوشحال باشید.

0/5 (0 نظر)