در این نوشته می خوانید:

درک حرکت دندان در طول زندگی

دندان ها به مرور زمان می توانند از صاف و یکدست بودن به صورت کج درآیند. موقعیت طبیعی و هم ترازی دندان ها پویا است نه ایستا. دندان ها توسط رباط های پریودنتال الاستیک درون استخوان ثابت می شوند و می توانند در پاسخ به عوامل و نیروهای مختلف دهانی که به آنها وارد می شود، حرکت کنند و موقعیت خود را به تدریج تغییر دهند.

گرچه هدف درمان ارتودنسی دستیابی به دندان های صاف و بایت ایده آل است، دندان ها هرگز به طور دائمی صاف نیستند. رباط های پریودنتال امکان حرکت فیزیولوژیک را فراهم می کنند، بنابراین برخی تغییرات موقعیتی جزئی همیشه رخ می دهند. با گذشت زمان، بدون ماندگاری مداوم ارتودنتیک، دندان هایی که قبلاً صاف شده بودند می توانند عود کرده و دوباره کج شوند.

چرا دندان ها قادر به حرکت هستند

دندان ها به دلیل خاصیت ارتجاعی رباط های پریودنتال که هر دندان را درون استخوان فک در جای خود نگه می دارند، می توانند موقعیت خود را تغییر دهند. فیبرهای موجود در این رباط ها امکان حرکت محدود دندان ها را فراهم می کنند زیرا رباط ها می توانند کشیده شوند و تغییر شکل دهند. نیروی بیش از حد و فراتر از محدوده الاستیک می تواند آسیب دائمی به الیاف رباط وارد کند. چندین عامل کلیدی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد نیروهای غیر طبیعی شوند که باعث می شود دندان ها از موقعیت خود خارج شوند:

  • تغییرات طبیعی فیزیولوژیکی دندان – با گذشت چندین دهه، با افزایش سن، دندان های ما به طور طبیعی به دلیل تغییرات تدریجی در الگوهای بایت و ساییدن و فشردن دندان های ما روی یکدیگر حرکت می کنند و به آرامی جابجا می شوند. الگوی رشد فک نیز از کودکی تا بزرگسالی تغییر می کند و بر موقعیت دندان ها تأثیر می گذارد.
  • تحلیل رفتن استخوان یا بافت لثه – بیماری پریودنتال، ضایعات، آسیب یا کشیدن دندان همگی می توانند باعث از بین رفتن مقداری از استخوان یا بافت لثه اطراف دندان شوند. این بافت برای موقعیت های مناسب دندان پشتیبانی می کند، بنابراین تحلیل آن باعث کاهش این تکیه گاه می شود و امکان حرکت آزادانه تر را برای دندان ها فراهم می کنند.
  • عادات دهان و دندان غیرطبیعی – عاداتی مانند مکیدن شست، فشار دادن زبان، جویدن ناخن و جویدن اجسام سخت مانند خودکار می توانند به طور مزمن نیروی زیادی را به دندان ها وارد کند. با گذشت زمان، این می تواند باعث شود دندان ها به تدریج از موقعیت مناسب خود خارج شوند.
  • ساییدن یا فشردن دندان ها روی یکدیگر (دندان قروچه یا براکسیسم) – ساییدن یا فشردن بیش از حد دندان ها روی یکدیگر، بخصوص در شب هنگام خواب، استرس و فشار مزمن زیادی را به دندان ها وارد می کند. این می تواند به آرامی باعث حرکت و چرخش آنها شود. دندان قروچه اغلب با افزایش سن و افزایش سطح استرس بدتر می شود.
  • دندان های از دست رفته – زمانی که دندان ها کشیده می شوند یا از دست می روند و با پروتزهایی مانند ایمپلنت یا بریج جایگزین نمی شوند، به دندان های طبیعی باقی مانده اجازه می دهد تا به فضای خالی تازه ایجاد شده جابجا شوند. این می تواند تراز دندان ها را در طول زمان تغییر دهد.
  • پیرسینگ زبان جواهراتی که به صورت پیرسینگ روی زبان استفاده می شوند به طور مستقیم با دندان های جلو تماس دارند و می توانند نیروی مکرری را وارد کنند که باعث ایجاد حرکات ظریف دندان، بخصوص دندان های پیشین می شود. این اتفاق اغلب با جواهرات پیرسینگ زبان رخ می دهد.
چرا دندان ها قادر به حرکت هستند

چرا دندان ها قادر به حرکت هستند

عوامل پزشکی، دندانپزشکی و شیوه زندگی

همچنین برخی عوامل زمینه ای پزشکی، دندانپزشکی و سبک زندگی وجود دارند که می توانند در افزایش احتمال جابجا شدن دندان ها از صاف به کج نقش داشته باشند:

  • تغییرات و نوسانات هورمونی – بلوغ، بارداری و یائسگی نمونه هایی از مراحل زندگی هستند که شامل تغییرات هورمونی عمده می شوند که می توانند روی هم ترازی دندان ها تأثیر بگذارند. استروژن و پروژسترون به طور خاص بر استخوان های فک و رباط های پریودنتال تأثیر می گذارند.
  • کارهای دندانپزشکی – برخی از فرایندهای خاص دندانپزشکی، مانند کشیدن دندان عقل یا آماده سازی دندان برای روکش، می توانند بر نحوه رویش و چگونگی قرارگیری دندان های دیگر پس از آن تأثیر بگذارد. تغییرات بایت ناشی از اقدامات دندانپزشکی می توانند با جابجایی دندان ها در آینده ارتباط داشته باشند.
  • مسائل کلی سلامت – بیماری هایی که مفاصل و عضلات فک را تحت تأثیر قرار می دهند، مانند آرتریت، تومورها، آسیب دیدگی مفاصل یا اختلال عملکرد، همگی بر نیروهای وارد شده روزانه به دندان ها تأثیر می گذارند. این در صورت عدم کنترل می تواند امکان حرکت ناسالم را فراهم کند.
  • داروها – بسیاری از داروهای متداول مانند آنتی هیستامین ها، ضد افسردگی ها، داروهای ضد روان پریشی و ضد تشنج ها بر سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارند. آنها اغلب باعث کاهش جریان بزاق و رشد بیش از حد لثه می شوند.
  • سوء مصرف مواد – استفاده از تنباکو، الکل، و داروهای مخدر به صورت حتی به صورت تفریحی، خطر بروز تمام مشکلات سلامت دهان از جمله بیماری لثه، آسیب ناشی از فرسایش و ساییدگی را افزایش می دهد که سپس بر موقعیت دندان ها تأثیر می گذارد.
  • عادات دندان قروچه – این عادات مضر معمولاً با افزایش سن، به دلیل افزایش مسئولیت ها و استرس، بدتر می شوند. ساییدن و فشردن مزمن دندان های روی یکدیگر در طول چند دهه بدتر می شود و نیروهای مضری را در شب به دندان ها وارد می کند.
  • بهداشت نامناسب دهان و دندان – مسواک زدن ناکافی یا نادر و نخ دندان کشیدن همیشه منجر به بروز مشکلات دندانی بیشتر مانند پوسیدگی و بیماری پریودنتال زود هنگام می شود. این مسائل به طور مستقیم سیستم پشتیبانی را تضعیف می کنند که دندان ها را در یک راستا نگه می دارد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با ترمیم های دندانی می توان از اینویزیلاین ها استفاده کرد؟

شناخت علائم حرکت دندان

برخی از نشانه های شایع وجود دارند که می توانند نشان دهند دندان هایی که قبلاً صاف بوده اند، به مرور زمان در حال جابجا شدن یا رفتن به موقعیت های کج هستند:

  • فاصله یا فشردگی بین دندان ها – این واضح ترین علامت قابل مشاهده تغییر تراز است، زیرا دندان ها جابجا می شوند و فضاهای بین دندان ها باز می شود یا دندان ها شروع به فشرده شدن می کنند. بدتر شدن تدریجی شکاف ها یا فشردگی نشان دهنده جابجایی است.
  • ظهور شکاف های “جدید” بین دندان ها – ممکن است به نظر برسد که بین دندان هایی که قبلاً به خوبی روی هم قرار می گرفتند، به طور ناگهانی فاصله ظاهر می شود. این یک نشانه مطمئن است که موقعیت دندان ها تغییر کرده است.
  • احساس لق شدن، تحرک یا حرکت دندان ها هنگام گاز گرفتن یا جویدن – تغییرات ظریف در تحرک دندان با لق شدن آنها، می تواند قبل از ظاهر شدن فشردگی قابل مشاهده احساس شود.
  • تغییر در بایت – نحوه روی هم قرار گرفتن دندان های دو فک بالا و پایین – جابجایی دندان ها باعث تغییر تراز بایت و تماس بین دندان های دو قوس دندانی بالا و پایین می شود. تغییرات بایت بهتر است توسط دندانپزشک ارزیابی شوند.
  • مشکل در بستن طبیعی و بدون فشار لب ها – با جابجایی دندان های جلوی دهان، ممکن است در تلاش برای بستن لب های خود و قرار دادن دندان ها روی یکدیگر احساس “سفتی” کنید.
  • مشکل در غذا خوردن، گاز گرفتن غذا، یا جویدن مؤثر – تغییرات بایت ناشی از جابجایی دندان ها توانایی گاز گرفتن و جویدن را مختل می کند.
  • دندان درد، سوزش، یا حساسیت که هیچ توضیح دیگری ندارند – دندان های ناهمراستا اغلب باعث بروز درد تماس بین دندان های مجاور می شوند.
  • تغییرات زیبایی در لبخند شما مانند افزایش “لبخند لثه ای” جابجا شدن دندان ها به سمت پایین یا کج شدن آنها، می تواند باعث شود هنگام لبخند زدن لثه بیشتری در بالای دندان های جلو نمایان شود.

در صورت جابجایی دندان ها، این علائم طی ماه ها و سال ها به آرامی بدتر می شوند. هر چه زودتر تشخیص داده شوند، اصلاح آنها آسان تر خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که فوراً دندانپزشک را از علائم جابجایی که مشاهده می کنید مطلع می کنید. معاینات سالانه دندانپزشکی نیز به تشخیص زود هنگام حرکت دندان ها کمک می کنند.

چه زمانی احتمال وقوع عود بیشتر است؟

دندان هایی که قبلاً با مداخلات ارتودنتیک مانند بریس ها یا الاینرهای شفاف صاف شده اند، مطمئناً در هر زمانی پس از درمان فعال، می توانند به سمت موقعیت های کج یا فشرده اولیه خود باز گردند. با این حال، مراحل کلیدی زندگی وجود دارند که در آنها افراد در برابر جابجایی دندان های صاف شده خود آسیب پذیرتر هستند:

بلافاصله پس از درمان ارتودنسی

در ماه های اول پس از برداشتن بریس ها یا الاینرها، دندان ها هنوز می توانند تا حدودی به راحتی جابجا شوند و لثه و بافت های استخوانی نیز به زمان نیاز دارند تا تغییر شکل دهند و در موقعیت های جدیدی که به آن جابجا شده اند کاملاً تثبیت شوند. بنابراین، استفاده مداوم از نگهدارنده ها طبق دستورالعمل، در ماه ها و سال های اولیه پس از برداشتن ابزارها، برای نگه داشتن دندان ها در تراز اصلاح شده جدید، کاملاً حیاتی است.

در صورتی که طی 2 سال اول پس از پایان درمان ارتودنسی نگهدارنده ها با دقت طبق تجویز در این دوره حساس استفاده نشوند، معمولاً عود اتفاق می افتد. روزهای عدم استفاده از ریتینرها یا استفاده از آنها فقط در شب، احتمال برگشت دندان ها را به شدت افزایش می دهد.

بلوغ و جهش رشد در نوجوانی

بلوغ تغییرات قابل توجهی در اسکلت صورت ایجاد می کند و رشد فک را تسریع می کند. اغلب اوقات، نوجوانان قبل از برنامه ریزی اولیه برای تکمیل طرح درمان ارتودنسی، می خواهند بریس های خود را در اسرع وقت از دهان خارج کنند. کوتاه کردن درمان فعال قبل از پایان تمام رشد و نمو، احتمال اینکه بعد از آن و در طول مرحله رشد نهایی مقداری جابجایی رخ دهد، افزایش می یابد و باعث عود دندان ها می شود.

بارداری و یائسگی

نوسانات هورمونی در طول دوران بارداری و یائسگی، هر دو شانس تغییرات تراز دندانی را در زنان افزایش می دهند، زیرا سطوح بالای استروژن و پروژسترون به طور قابل توجهی بر استخوان های فک و رباط های پریودنتال تأثیر می گذارد. بسیاری از زنان گزارش می دهند که به نظر می رسد دندان های آنها در دوران بارداری جابجا می شوند، اما پس از زایمان دوباره ثابت می شوند. قبل از یائسگی و دوران یائسگی نیز می توانند جرقه جابجایی را ایجاد کنند.

چه زمانی احتمال وقوع عود بیشتر است؟

چه زمانی احتمال وقوع عود بیشتر است؟

دهه های میانی زندگی

بسیار شایع است که افراد بزرگسال در دهه های 40، 50 و 60 سالگی متوجه جابجایی تدریجی دندان های خود می شوند، حتی اگر قبلاً تراز ایده آلی داشته اند. این اغلب به ساییدگی و فرسایش طولانی مدت دندان ها در طول دهه ها، تغییرات مداوم در نیروهای بایت، انتخاب عادات مضر مانند دندان قروچه و فشردن دندان ها روی یکدیگر، تحلیل لثه و ایجاد سایر مشکلات سلامت دهان نسبت داده می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت ارتودنسی در بزرگسالان و کودکان (ارتودنسی پیشگیری)

پس از از دست دادن دندان های خلفی

هنگامی که برای دندان های عقب مانند دندان های پرمولر و مولر پس از کشیدن دندان یا از دست رفتن در نتیجه پوسیدگی شدید هیچ جایگزینی قرار داده نمی شود، امکان شروع جابجایی و چرخش قابل توجه برای دندان های جلوی دهان فراهم می شود، زیرا دیگر پایه حمایتی مشابهی از دندان های از دست رفته عقب دهان ندارند. افرادی که تعداد زیادی از دندان های خلفی خود را از دست داده اند، اغلب به دلیل این اثر، افزایش فشردگی و کج شدن دندان های قدامی خود را گزارش می دهند.

آیا دندان های کج با درمان ارتودنسی دوباره صاف می شوند؟

در بیشتر موارد معمولی، بله – دندان هایی که پس از درمان ارتودنسی قبلی عود کرده اند و دوباره کج شده اند، معمولاً با استفاده از نوعی مداخله ارتودنتیک می توانند با موفقیت برای بار دوم تراز شوند. با این حال، چند فاکتور مهم وجود دارند که بیماران هنگام ارزیابی گزینه های رفع مشکل عود باید آنها را در نظر بگیرند:

  • وضعیت فعلی سلامت دهان شما – سلامت کلی دندان می تواند به طور قابل توجهی بر موفقیت درمان و ثبات دندان ها پس از آن تأثیر بگذارد. قبل از شروع درمان ارتودنسی برای دندان های جابجا شده، باید ابتدا به هر گونه مشکل عمده بهداشت دهان و دندان که از قبل وجود داشته است به طور کامل پرداخته شود، در غیر این صورت می تواند باعث تضعیف نتایج شود. به عنوان مثال، بیماری شدید لثه باید ابتدا درمان و تثبیت شود.
  • میزان جابجایی یا فشردگی موجود – دندان هایی که فقط کمی عود کرده اند و به صورت جزئی جابجا شده اند، ممکن است در مقایسه با دندان هایی که عود شدید و قابل توجه را تجربه کرده اند، سریع تر و با تلاش کمتری دوباره هم تراز شوند. اما در بیشتر موارد، در بیمارانی که از سلامت دهان و دندان خوبی برخوردارند، حتی دندان هایی که به میزان قابل توجهی کج و فشرده هستند را می توان مجدداً به اندازه کافی اصلاح کرد.
  • سن شما در حال حاضر – سن بیمار بر نحوه حرکت آسان دندان ها درون استخوان تأثیر می گذارد زیرا افراد بزرگسال استخوان متراکم تری دارند. درمان ارتودنسی در افراد بزرگسال در مقایسه با درمان دوران کودکی، به دلیل پیچیدگی موارد مشابه، ممکن است به زمان درمان فعال تا حدودی طولانی تر نیاز داشته باشد. محدودیت های فیزیکی در مورد این موضوع وجود دارند که در سنین بالا تا چه حد می توان دندان ها را با خیال راحت جابجا کرد.
  • نیازهای ترمیمی – برای برخی از بیماران با دندان های لب پر شده، فرسوده یا کوتاه، ممکن است درمان های کمکی دندان مانند ونیرها، روکش ها یا ایمپلنت های دندانی برای تکمیل اصلاح ارتودنتیک و دستیابی به نتایج زیبایی ایده آل توصیه شوند یا نیاز باشند. ترمیم های بزرگ قبلی نیز می توانند باعث پیچیده شدن درمان شوند.
  • احتمال همکاری بیمار – ارزیابی صادقانه میزان استفاده بیمار از ابزار ارتودنسی و عادات بهداشتی دهان می تواند انتظارات را مشخص کند. بیماران با سابقه همکاری ضعیف عموماً نتایج ضعیف تر یا ناپایدارتری دارند.

این عوامل باید در اولین ارزیابی گزینه های اصلاح عود با متخصص ارتودنسی مورد بحث قرار گیرند. مطمئن شوید که پس از هر اصلاح ارتودنسی مکرر، در طولانی مدت از نگهدارنده ها استفاده کنید!

روش های ارتودنسی برای تراز کردن مجدد دندان های جابجا شده

هم برای نوجوانان و هم برای افراد بزرگسالی که بروز مجدد کج شدن دندان ها را تجربه می کنند، چندین روش ارتودنسی مؤثر وجود دارند که می توان از آنها برای صاف کردن مجدد دندان ها استفاده کرد:

بریس های فلزی سنتی

بریس های فلزی سنتی گزینه درمانی استاندارد طلایی برای اصلاح کامل عود و جابجایی یا فشردگی دندان هستند. بریس های سنتی دارای مزایای زیر هستند:

  • توانایی دستیابی به کنترل دقیق و ایجاد حرکات پیچیده دندان
  • زمان درمان سریعتر برای اصلاح کجی عمده در مقایسه با گزینه های الاینر شفاف
  • به طور معمول نسبت به درمان با الاینرها، هزینه کمتری دارند
  • با استفاده از براکت های سرامیکی یا همرنگ دندان می توان زیبایی و اعتماد به نفس را افزایش داد.

الاینرهای شفاف

برندهای معروفی مانند اینویزیلاین، تری های شفاف و پلاستیکی را ارائه می دهند که به صورت سری استفاده می شوند تا دندان ها را به صورت تدریجی در موقعیت های صاف تری قرار دهند. الاینرهای شفاف برای عود جزئی یا متوسط ​​بهترین عملکرد را دارند. مزایا عبارتند از:

  • قابل جابجایی بودن و ظاهر محافظه کارانه
  • افزایش راحتی در مقایسه با بریس های ثابت
  • نظارت دیجیتال ر تکنولوژی سطح بالا روی حرکات دندان ها و پیشرفت درمان
  • در طول درمان به مراجعات کمتر به مطب نیاز دارد.

بریس های هیبریدی

این سیستم ها برای ثابت کردن تراز دندان های جلو، تری های الاینر شفاف را به همراه بریس های سنتی روی دندان های مولر عقب ترکیب می کنند. این امر تطبیق پذیری درمان با هر دو فناوری را افزایش می دهد.

نگهدارنده ها

در برخی از موارد انتخابی، جابجایی جزئی، فشردگی یا عود فاصله بین دندان ها از نظر تئوری می تواند تنها با استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی برطرف شود، در صورتی که به طور تمام وقت با دقت استفاده شود. نگهدارنده های اسیکس یا هاولی، در صورت استفاده مداوم، به آرامی به جابجایی دندان ها ادامه می دهند. اغلب به عنوان گزینه موقت قبل از شروع درمان فعال استفاده می شوند. بیماران باید همه این گزینه ها و نیازهای خود را به طور کامل با یک متخصص ارتودنسی در میان بگذارند. حفظ مادام العمر نتایج درمان پس از اتمام درمان برای جلوگیری از عود مجدد حیاتی است!

روش های ارتودنسی برای تراز کردن مجدد دندان های جابجا شده

روش های ارتودنسی برای تراز کردن مجدد دندان های جابجا شده

آیا می توان از جابجایی دندان ها بعد از درمان ارتودنسی جلوگیری کرد؟

در حالی که حرکت فیزیولوژیک جزئی و تدریجی دندان ها با بالا رفتن سن تا حدودی اجتناب ناپذیر است، اما بیماران می توانند اقداماتی را انجام دهند تا به به حداقل رساندن و کاهش جابجایی های غیر ضروری پس از صاف کردن دندان ها کمک کنند و تا زمانی که ممکن است لبخند خود را در یک راستا نگه دارند:

  • بخصوص 2 سال اول پس از درمان، طبق تجویز از نگهدارنده ها استفاده کنید. نگهدارنده های ثابت دائمی که پشت دندان ها قرار می گیرند، گزینه ای برای حفظ طولانی مدت نتایج هستند.
  • با مسواک زدن و استفاده مناسب از نخ دندان، بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید تا از بروز مشکلات دندانی که خطر جابجایی را افزایش می دهند، جلوگیری کنید. پاکسازی منظم نیز کمک می کند.
  • هر 6 ماه یک مرتبه چکاپ و پاکسازی دندان ها را انجام دهید. هرگونه مشکل ایجاد فاصله، فشردگی یا بایت را فوراً به دندانپزشک خود گزارش دهید. مشکلات جزئی در مراحل اولیه به آسانی اصلاح می شوند.
  • از دندانپزشک خود در مورد محافظ دندان شبانه سفارشی سؤال کنید، در صورتی که دندان های خود را به شدت روی یکدیگر می سایید یا فشار می دهید، تا فشارهای آسیب رسان وارده به دندان ها در هنگام خواب را به حداقل برساند.
  • هرگونه عادات دهانی مانند جویدن ناخن، جویدن خودکار، فشردن دندان ها و غیره که فشار مزمن بیش از حد به دندان ها وارد می کنند را متوقف کنید.
  • سیگار نکشید و از تنباکو استفاده نکنید، زیرا خطر ابتلا به بیماری های دهان و دندان و از دست دادن دندان را افزایش می دهند.
  • مراقب مصرف قند و مواد غذایی یا نوشیدنی های اسیدی باشید، زیرا فرسایش مینای دندان باعث تضعیف تراز دندان ها می شود.
  • برای جایگزینی دندان های از دست رفته به فکر ایمپلنت های دندانی یا بریج های ثابت باشید، زیرا به جلوگیری از حرکت دندان های مجاور به فضاهای خالی کمک می کنند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های بعد از درمان ریشه یا عصب کشی دندان

در حالی که برخی از جابجایی های طبیعی و جزئی با بالا رفتن سن اجتناب ناپذیر هستند، اجرای عادات و مراقبت های دندانی عالی مادام العمر می تواند راه بسیار طولانی را در راستای هم ترازی مناسب دندان ها برای دهه های آینده طی کند!

پرسش های پر تکرار درباره صاف کردن دندان های کج شده

با ارتودنسی با چه سرعتی می توان دندان های کج را جابجا کرد؟

دندان ها را فقط باید با سرعت های آهسته و اندازه گیری شده حرکت داد تا استخوان و بافت ها بدون آسیب بازسازی شوند. به طور متوسط، ابزارهای ارتودنسی می توانند با خیال راحت دندان ها را حدود 1 میلی متر در ماه جابجا کنند. تلاش برای تسریع حرکات دندانی سریع تر از این آستانه می تواند به ریشه ها و استخوان آسیب دائمی وارد کند.

آیا دندان ها حتی اگر درمان نشوند با بالا رفتن سن به جابجایی ادامه می دهند ؟

بله، این بسیار معمول و طبیعی است که دندان ها در طول دهه ها با بالا رفتن سن، به تدریج جابجا می شوند و تا حدی تغییر می کنند – حتی دندان هایی که در ابتدا به طور طبیعی صاف بوده اند. یک عمر تغییرات در نیروهای بایت دندان، کارهای ترمیمی، فرسایش و ساییدن و عادات دهانی همگی باعث تغییرات آهسته موقعیت دندان ها با بالا رفتن سن می شوند. مراقبت صحیح از دندان ها می تواند بروز مشکلات را به حداقل برساند.

آیا جابجایی دندان ها می تواند باعث بروز مشکلات مفصل فکی گیجگاهی یا سردرد شود؟

بله، تغییرات ظریف در رابطه بایت ناشی از جابجایی دندان ها قطعاً در برخی افراد می تواند باعث سر درد و مشکلات مفصل فکی گیجگاهی شود. سر درد معمولاً در اثر تغییرات بایت ایجاد می شود که بر هم ترازی و عملکرد مفاصل فکی گیجگاهی و عضلات مرتبط تأثیر می گذارند. تنش عضلانی ناشی از تغییرات دندانی نیز می تواند باعث سر درد شود.

آیا دندان های فشرده ژنتیکی هستند – آیا جابجایی اجتناب ناپذیر است؟

ژنتیک و سابقه خانوادگی عواملی هستند که اغلب با میزان مستعد بودن دندان ها برای فشردگی و جابجایی ارتباط دارند، اما عادات دهان و دندان و مراقبت از خود نقش مهمی در طولانی مدت دارند. حتی افرادی که با دندان های نسبتاً صاف و منظم به دنیا می آیند، در صورت ناکافی بودن مراقبت های دندانی، همچنان می توانند در اواخر زندگی خود دچار فشردگی شوند. عادات صحیح، خطر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

چند سال بعد از درمان ارتودنسی می توان دندان ها را ثابت در نظر گرفت؟

دندان ها به دلیل فیزیولوژی طبیعی هرگز به طور کامل در موقعیت ثابت قرار ندارند. با این حال، 2 سال اول پس از برداشتن بریس ها یا الاینرها، برای جلوگیری از عود اساسی یا از دست دادن اصلاح، استفاده از ریتینرها حیاتی است. استفاده مداوم از نگهدارنده ها طبق دستور، موقعیت جدید دندان ها را در این مدت حفظ می کند. هنوز احتمال مقداری جابجایی جزئی در طول عمر وجود دارد.

نتیجه گیری

گرچه دستیابی به دندان های صاف و یک بایت ایده ال با مداخله ارتودنتیک یک نتیجه عالی است، اما متأسفانه دندان ها به دلیل تغییرات مداوم در نیروهای دندانی، فرسودگی و ساییدگی، بالا رفتن سن، عادات و سلامت دهان و دندان، در سال های آتی زندگی در معرض خطر برگشت به سمت موقعیت های کج هستند. با این حال، با تشخیص زود هنگام و گزینه های مختلف درمانی موجود، دندان هایی که قبلاً صاف شده اند اغلب می توانند با موفقیت دوباره تراز شوند. انجام مراقبت های استثنایی مادام العمر دندانی برای کاهش جابجایی های غیر ضروری و حفظ لبخند جدید شما کلیدی است. همیشه به خاطر داشته باشید که پس از هر اصلاح ارتودنسی مکرر به خوبی از نگهدارنده استفاده کنید.

0/5 (0 نظر)