اگر شما نیز از شکل و اندازه دندان های خود راضی نیستید، ممکن است ارزش داشته باشد به فکر کانتورینگ زیبایی دندان ها باشید. اما کانتورینگ دندان چیست و دقیقاً چه فرایندی برای آن انجام می شود؟ ما در این مقاله مهم ترین اطلاعاتی که لازم است در مورد کانتورینگ زیبایی دندان ها بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد: چگونه انجام می شود، مزایای انجام آن، نقاط ضعف، و اینکه چه زمانی برای شما خوب است.

فرایند کانتورینگ زیبایی دندان ها چگونه انجام می شود؟

گام نخست برای فرایند کانتورینگ زیبایی دندان ها معاینه و بررسی دندان ها و تشخیص این موضوع است که تغییر شکل دندان ها چگونه هدف شما از بهبود لبخند یا اصلاح مشکلات بایت(در صورت وجود) را برآورده می کند. با انجام این کار، این اطمینان حاصل خواهد شد که دندانی که شکل آن تغییر داده می شود، نه تنها ظاهر بهتری خواهد داشت، بلکه سالم تر نیز خواهد بود. گاهی اوقات تغییر شکل سطوح مینای دندان ها برای محافظت از شما در برابر بیماری لثه لازم و ضروری است. در این صورت، ممکن است لازم باشد عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته شود تا از بافت های داخلی (پالپ) حساس محافظت شود. با این حال، در اکثر مواقع، کانتورینگ دندان ها تنها شامل برداشتن مقداری از مینای دندان ها است- پوشش بیرونی سخت دندان ها. از آنجا که مینای دندان ها زنده نیست و حاوی عصب نیست، به احتمال زیاد هیچ بی حسی موضعی نیز نیاز نخواهید داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اورجت یا جلو زدگی دندانهای جلو

احتمالاً تنها مقداری لرزش احساس خواهید کرد زیرا دندان های شما به آرامی شکل داده خواهند شد، و سپس با پولیش صاف و صیقلی خواهند شد. تغییر شکل دندان ها معمولاً کمتر از نیم ساعت زمان می برد و به محضی که داخل آینه نگاه کنید نتایج مشهود خواهند بود! گاهی اوقات دندانی که شکل آن تغییر داده شده است پس از فرایند می تواند مقداری به سرما یا گرما حساس باشد، اما این احساس بیشتر از 1 یا دو روز طول نخواهد کشید.

برای داشتن لبخندی بسیار جوان تر در انتهای کار، کانتورینگ دندان ها می تواند با سفید کردن دندان ها ترکیب شود. علاوه بر این، اغلب همراه ب باندینگ زیبایی یا ونیرهای دندانی انجام می شود- هر دوی آنها می توانند برای تغییر شکل دندان هایی که نقائص بزرگ دارند استفاده شوند.

کانتورینگ زیبایی دندان ها (که تحت عنوان ادونتوپلاستی یا تغییر شکل دندان ها نیز شناخته می شود) فرایند ساده ای است که در آن مقداری از مینای دندان ها برداشته می شود و شکل دندان های شما تغییر داده می شود. هدف کانتورینگ زیبایی تغییر شکل، ارتفاع، ظاهر و بهبود دندان ها است.

دندانپزشک شما این کار را با استفاده از دریل یا لیزر برای برداشتن مقداری از مینای روی دندان ها انجام می دهد. مینا سخت ترین لایه بیرونی دندان ها است که از داخل آسیب پذیر دندان های شما محافظت می کند، بنابراین، این فرایند با ساختار هر یک از دندان های شما محدود شده است و هیچ دندانی را در معرض خطر یا آسیب های احتمالی قرار نمی دهد.

یکی از مزایای جذاب این فرایند این است که معمولاً سریع، بدون درد، و بدون نیاز به هیچ دوره بهبودی انجام می شود. عموماً، دندانپزشک شما می تواند آن را تنها در یک جلسه تکمیل کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  استریپینگ یا تراشیدن سطح داخلی دندان

آیا می دانسته اید مینای دندان سخت ترین ماده در کل بدن انسان است.

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

مزایای کانتورینگ زیبایی دندان ها

گرچه کانتورینگ دندان ها می تواند مزایای متعددی داشته باشد، اما کانتورینگ زیبایی دندان ها نوعی فرایند است که تنها هدف آن بهبود ظاهر دندان ها است. با این حال، این فرایند ممکن است مزایای دیگری نیز داشته باشد، حتی اگر بیشترین تمرکز شما روی بهبود ظاهر لبخندتان باشد. اینکه این فرایند برای شما قابل انجام باشد یا خیر به سوابق سلامتی شما و ساختار مینای دندان های شما بستگی دارد.

مزایای کانتورینگ دندان ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بهبود ظاهر شما با تغییر شکل و اندازه دندان های شما.
  • اصلاح، ترک خوردگی، لب پر شدگی، کجی، یا قرار گرفتن نادرست دندان ها.
  • بهبود آسیب های ناشی از ساییدن و فشردن دندان های روی یکدیگر (دندان قروچه یا براکسیسم).
  • آسان کردن پاکسازی بخش های بین دندان ها.

این فرایند اغلب با باندینگ دندان ها ترکیب می شود تا موادی به دندان های شما افزوده شوند و حجم و شکل آنها افزایش پیدا کند.

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

آیا هیچ نقطه ضعفی برای این فرایند وجود دارد؟

یکی از محدودیت های کانتورینگ دندان ها ساختار دندان ها و مینای آنها است. از آنجا که این فرایند شامل زدودن مقداری از مینای دندان ها است، با نازک بودن آن در نقطه ای که یاز به تراشیدن دارد، این فرایند محدود می شود. به این معنا که این فرایند تنها می تواند مشکلات جزئی زیبایی را بهبود ببخشد و نمی تواند تغییرات بزرگی در بایت یا ظاهر شما ایجاد نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لب شکری یا شکاف کام و لب

خوشبختانه، دندانپزشک شما می تواند کمک کند مشخص شود آیا کانتورینگ زیبایی دندان ها برای نیازهای شما خوب است یا خیر. دندانپزشک ها می توانند با انجام معاینه و گرفتن تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نگاهی دقیق به مینای دندان های شما داشته باشند و بررسی کنند در چه قسمت هایی انجام این فرایند مناسب است.

اگر این فرایند موجب نازک شدن مینای دندان های شما شود، می تواند خطر ساییدگی آنها و گسترش مشکلات دندانی همراه با آن، مانند حساسیت دندان ها را افزایش دهد. به همین دلیل، لازم است مراقبت های بهداشتی دهان را پس از قرار گرتن تحت این فرایند به خوبی انجام دهید.

اگر تحت کانتورینگ دندان ها قرار گرفتید، حتماً کارهای زیر را با دقت انجام دهید:

  • به آرامی و با استفاده از مسواک دارای فرچه نرم و با خمیر دندان های غیر ساینده مسواک بزنید.
  • از جویدن یخ و اشیاء غیر خوراکی که می توانند برای مینای دندان های آسیب رسان باشند خودداری کنید.
  • از کشیدن سیگار یا استفاده از فراورده های تنباکو اجتناب نمایید.
  • حداقل دو مرتبه رد طول سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا کانتورینگ زیبایی دندان ها برای من مناسب است؟

برای تضخیص درست اینکه این فرایند برای شما مناسب است یا خیر لازم است با دندانپزشک مشورت کنید. همانطور که از اصطلاح “زیبایی” آن بر می آید، این فرایند از نظر پزشکی ضروری نیست، و تا میزان زیادی، تصمیم گیری برای انجام این فرایند به شما بستگی دارد. هنگام تصمیم گیری باید تمرکز شما روی ظاهر و بودجه باشد که دو عامل اصلی هستند.

0/5 (0 نظر)