کاردبر لیزر در دندانپزشکی

فناوری لیزر در سال های گذشته بیش از پیش اهمیت زیادی در صنعت دندان پزشکی مدرن و به تازگی در ارتودنسی پیدا کرده است. در اینجا کاربرد این فناوری را در بافت های نرم و سخت دهانی در راستای تسهیل درمان ارتودنسی مطرح می کنیم.

تمام شواهد نشان میدهد که لیزر در درمان ارتودنسی در مقایسه با سایر روش ها مزایای زیادی دارد. در عمل جراحی بافت های نرم می تواند برای کاهش مصرف داروی بی حسی، جلوگیری از بخیه زدن و اتصال براکت ها به مینای خشک بکار رود و همراه با ارتوفسفوریک اسید چسبندگی بیشتری با مینای دندان پیدا می کند و در صورت استفاده از براکت های چینی از آنها بدون هیچ آسیبی جدا می شود.

فناوری لیزر از سال 1988 در دندان پزشکی برای جراحی بافت های نرم بکار برده شد و از سال 1990 در دندان پزشکی ترمیمی استفاده شد. بررسی هایی که بر روی بیماران انجام شده است نشان داده که آنها از این روش راضی هستند و از ترس حضورشان در مطب دندان پزشک کاسته است. همین دلایل باعث شده که لیزر در ارتودنسی هم بکار رود زیر داشتن رابطه مناسب میان متخصص ارتودنسی و بیمارش برای رسیدن به درمان موفق ضروری است.

کاربردهای لیزر در ارتودنسی و دندانپزشکی

کاربردهای لیزر در ارتودنسی و دندانپزشکی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزارهای مایوفانکشنال و فانکشنال ارتودنسی - بخش اول

در واقع امکان کاهش مصرف داروی بی حسی، سرعت بالای درمان، عدم نیاز به بخیه همگی عواملی است که برای بیمار بسیار خوشایند است. با توجه به انتخاب طول موج لیزر نظر ما این است که هنوز لیزر دندانی ایده آلی تا به امروز وجود نداشته و هر کدام از طول موج ها مزایا و معایب خود را دارند و موفقیت در درمان تا حد زیادی بستگی به توانایی فعالیت متخصص با یک طول موج مشخص دارد. در استفاده از لیزر باید به پارامترهای موجود و قوانین ایمنی توجه کرد تا بیمار از تاثیرات جانبی لیزر مصون بماند.

تعریف لیزر و انواع آن

لیزر مخفف کلمات تابش نور از مرکز انتشار است. اساسا اشعه لیزر منبعی متمرکز از تابش های الکترومغناطیسی یا انرژی نور است. انرژی نور لیزر بر اساس سه ویژگی تعریف می شود:

  • تک رنگ یا تک طول موج
  • مستقیم
  • منسجم

در واقع اشعه لیزر منبعی متمرکز از انرژی نور است که یک طول موج دارد و در یک مسیر مشخص حرکت می کند. این ویژگی ها باعث شده که لیزر از نور معمولی که غیرمنسجم است متمایز باشد و انرژی نور لیزر به درستی به هدف بتابد.

لیزرهای بافت نرم می توانند همزمان تاثیر بی حسی و منعقد سازی را داشته باشند. بنابراین بسیاری از پزشکان جراحی بافت نرم را با استفاده از لیزر انجام می دهند و در طول این عمل از داروی بیهوشی استفاده نمی کنند. برای بی حسی و جراحی بافت نرم می توان لیزر را با 27 یا 30 سوزن کوتاه و بلند در محل مورد نظر تاباند که این روش بدون درد است و با کمی بی حسی همراه است برای کودکان که تحمل روش های درمانی دیگر را ندارند بسیار مفید خواهد بود.

کاربردهای لیزر در ارتودنسی و دندانپزشکی

کاربردهای لیزر در ارتودنسی و دندانپزشکی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روند سفت کردن بریس ها به چه صورت است؟

بسیاری از متخصصان ارتودنسی و دندان پزشکان ترجیح می دهند که از ترکیبات بی حسی قدرتمندی در محل درمان استفاده کنند.

پنج کاربرد مهم لیزر در درمان ارتودنسی

 

  1. برداشتن اتصالات ماهیچه ای یا بافتی

ماهیچه ها یا بافت می توانند میان دندن و فضایی که دندان در آن ظاهر می شود و از سایر دندان ها متمایز می گردد، فاصله ایجاد کنند. با استفاده از لیزر می توان با کمترین احساس دردی بافت ها را برداشت. لیزر از نیاز به جراحی جلوگیری می کند و هیچ جای زخمی برجای نمی گذارد. برداشتن بافت فضاها را موجود را کاملا اصلاح کرده و امکان بازگشت مجدد وجود ندارد.

کاربردهای لیزر در ارتودنسی و دندانپزشکی

کاربردهای لیزر در ارتودنسی و دندانپزشکی

 

  1. تسریع روند درمان

آیا تا بحال متوجه شده اید که بعضی افراد وقتی که لبخند می زنند لثه هایشان بخش زیادی از دندان هایشان را می پوشاند؟ وقتی این اتفاق رخ می دهد متخصص ارتودنسی باید بر روی دندان ها براکت نصب کند. از طریق درمان لیزری می توان دندان را از لثه های بزرگ رها کرد و دیگر نیازی به مدت صبر برای کنار رفتن آن از طریق ارتودنسی یا جراحی دهانی نیست. در واقع پس از این کار می توان براکت را بر روی دندان ها قرار داد و آنها را به سمت سایر دندان ها پیش برد. بنابراین زمان کمتری باید از بریس استفاده شود.

  1. درمان تبخال

از آنجایی که بروز زخم یا تبلخال دلایل متعددی دارد یکی از آنها کشیدن شدن بریس ها بر روی لثه است. اگر زخم بیش از دو هفته ادامه پیدا کرد به جای درد کشیدن و صبر کردن برای درمانش می توان از لیزر استفاده کرد تا زخم برداشته شود و محل آن پاک شود

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت ها چگونه دندان ها را صاف و مرتب میکنند؟

  1. کاهش ورم لثه

در دوران درمان ارتودنسی و استفاده از بریس شتسشوی دندان ها و استفاده از نخ دندان بسیار مهم است. گاهی در حالیکه یاد می گیرید چگونه در این شرایط مسواک بزنید نمی توانید باکتری های پشت براکت ها را تمیز کنید. بنابراین باکتری ها در آنجا رشد کرده و  باعث عفونت و ورم لثه می شود. این تورم را می توان با لیزر کاهش داد تا بیماران راحت تر دندان هایشان را بشورند.

  1. هماهنگی خط لثه

در بعضی موارد پس از پایان درمان بریس ها برداشته شده و دندان ها به نظر زیبا می آیند اما چرا بعضی دندان ها به نظر بزرگتر از بقیه هستند؟ این مشکل بخاطر خط لثه است. با استفاه از لیزر می توان دندان ها را در یک اندازه نشان داد.

0/5 (0 نظر)