پر کردن دندان چیست؟

پر کردن دندان یک روش درمان برای احیاء ساختار از دست رفته دندان در نتیجه پوسیدگی یا تروما است. پوسیدگی باعث ایجاد حفره درون دندان می شود. پر کردن دندان به پر شدن این شکاف ها و محافظت از آن در برابر پوسیدگی بیشتر کمک می کند. علاوه بر این، پر کردن برای ترمیم دندان های شکسته یا ترک خورده و نیز دندان هایی استفاده می شود که به دلیل عادات بد دهانی مانند دندان قروچه یا جویدن ناخن دچار ساییدگی شده اند.

چه زمانی ممکن است یک فرد نیاز به پر کردن دندان داشته باشد؟

علائم و نشانه های متعددی وجود دارند که نشان می دهند دندان نیاز به پر کردن دارد. این علائم و نشانه ها می توانند به قرار زیر باشند:

  • یک حفره داخل دندان
  • نقاط تیره رنگ روی دندان
  • گیر کردن غذا بین برخی از مناطق خاص دندان
  • لب پر شدن یا ترک خوردن دندان
  • حساسیت به خوراکی ها و نوشیدنی های داغ و سرد
  • حفره های تکی یا چندتایی

اگر با هر یک از علائمی که در بالا ذکر شدند مواجه شدید، این احتمال وجود دارد که دندان شما نیاز به پر کردن داشته باشد. تصمیم نهایی پس از یک معاینه دقیق دهانی توسط دندانپزشک شما گرفته می شود.

 پر کردن دندان

پر کردن دندان

فرایند پر کردن دندان چگونه انجام می شود؟

پر کردن دندان عموماً زمانی نیاز است که دندان های شما پوسیده شده باشند. این کار می تواند از وارد شدن آسیب های بیشتر پیشگیری نماید و می تواند از دندان های شما محافظت کند.

  • نخستین گام در این فرایند مشاهده میزان وخامت درگیری دندان است. علت این است که پر کردن دندان تنها برای شکستگی ها و پوسیدگی های جزئی مناسب است.
  • سپس دندانپزشک دندان را معاینه می کند و در صورت لزوم باید عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته شود تا اطلاعات دقیق تری کسب شود.
  • بسته به میزان پوسیدگی، ممکن است نیاز باشد بی حس کننده موضعی تزریق شود تا منطقه اطراف دندان عفونی بی حس شود.
  • سپس پوسیدگی یا آسیب دیدگی یا منطقه اطراف ن برای ترمیم آماده می شود.
  • در صورتی که دندان آسیب دیده باشد، از ابزارهای دستی دندانپزشکی یا لیزر می توان برای زدودن قسمت های آسیب دیده استفاده کرد.
  • سپس ماده پر کننده روی حفره اعمال می شوند تا آن را پر کنند. نوع ماده پر کننده ای که استفاده می شود، در افراد مختلف بسته به مورد انتخاب می شود.
  • در نهایت، دندان پر شده می تواند پولیش شود تا فرایند پر کردن دندان خاتمه پیدا کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رژیم غذایی مناسب برای داشتن دهان و دندان هایی سالم

عدم پر کردن دندان چه پیامدهایی دارد؟

اگر شما دندان پوسیده داشته باشید، بسیار مهم است که پر کردن دندان انجام شود، زیرا اگر درمان به موقع انجام نشود، مینای دندان (بیرونی ترین بخش دندان) به تدریج شروع به پوسیدگی می کند و پوشش روی عاج دندان (بخش سخت زیر مینای دندان) از بین می رود. باکتری های داخل دهان با عاج دندان تماس پیدا می کنند و باعث بروز عفونت می شوند. وقتی عفونت آغاز می شود، شما احساس حساسیت خواهید داشت حتماً نیاز به پر کردن دندان خواهید داشت. اما اگر شما از این بخش نیز صرف نظر کنید و درمان را به موقع انجام ندهید، عفونت به عصب خواهد رسید که در نهایت به دندان آسیب وارد خواهد کرد و در نهایت دندان نیاز به درمان ریشه خواهد داشت. علاوه بر این، شما در معرض خطر انتقال عفونت به دندان های مجاور و در نهایت پوسیده شدن آنها هستید.

 پر کردن دندان

پر کردن دندان

انواع موادی که برای پر کردن دندان استفاده می شوند

مواد مختلفی برای پر کردن دندان استفاده می شوند. نوع ماده ای که برای پر کردن دندان ها استفاده می شود به شرایط پوسیدگی و عوامل دیگری بستگی دارد، مانند حساسیت فرد به یک ماده، انواع مختلف موادی که برای پر کردن دندان در دسترس هستند.

مواد فلزی

این مواد قدیمی که برای پر کردن دندان ها استفاده می شوند با دوام هستند. در این نوع، پر شدگی های نقره به صورت قابل مقایسه ای کم هزینه هستند. اما طلا نیز یک گزینه منتخب است. زیرا آنها می توانند در برابر نیروهای ناشی از جویدن مقاومت کنند و معمولاً بین 10 تا 15 سال دوام دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رفع مشکلات سیم براکت ارتودنسی

آمالگام

بیشتر از هر گزینه دیگری در مورد آنها تحقیق شده است و از مدت ها پیش به صورت گسترده توسط متخصصان دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها از مواد مختلفی به صورت ترکیبی استفاده می شوند و بنابراین، آنها استحکام بالایی دارند.

کامپوزیت

این مواد همرنگ دندان های شما هستند. اگر فرد نخواهد پر شدگی دندان او مشاهده شود، این نوع مواد را ترجیح می دهد. این مواد برای دندان های جلوی دهان توصیه می شوند و ترجیح داده می شوند. آنها به خوبی با ساختار دندان ها پیوند می خورند. علاوه بر این، آنها برای دندان های لب پر شده نیز استفاده می شوند، با این حال، در مقایسه با پر شدگی های فلزی و آمالگام دوام چندانی ندارند و به مرور زمان می توانند ساییده نیز شوند.

پرسلن/ سرامیک

پرشدگی های پرسلن در صورتی برای شما مناسب هستند که برای زیبایی لبخند خود نگرانی هایی دارید. آنها اکثر بخش های دندان ها را پوشش می دهند، در نتیجه می توانند برای حفره های بزرگ استفاده شوند. این نوع پر شدگی های با دوام لک نمی شوند یا به راحتی دچار ساییدگی نمی شوند.

 پر کردن دندان

پر کردن دندان

مراقبت های پس از درمان پر کردن دندان

  • قبل از شروع جویدن، مطمئن شوید که بی حسی از بین رفته است.
  • اگر هنوز اثر داروی بی حسی از بین نرفته است، هیچ چیز خیلی داغ یا خیلی سردی مصرف نکنید.
  • ممکن است در ناحیه لثه های اطراف دندان پر شده خود مقداری سوزش احساس کنید، این تنها چند روز طول می کشد.
  • به مدت چند روز از خوردن چیزهای سفت یا چسبناک خودداری کنید.
  • اگر عادت دندان قروچه دارید، حتماً برای محافظت از پر شدگی دندان خود از محافظ دندان استفاده کنید.
  • اگر برای مدت زمان طولانی حساسیت داشتید یا پر شدگی شما خارج شد، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • بهداشت دهانی خود را با انجام کارهای روتینی مانند پاکسازی، مسواک زدن، دهانشویه ها، و نخ دندان کشیدن، به خوبی حفظ کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  در نیامدن دندان در کودکان

پر تکرارترین پرسش ها در مورد پر کردن دندان

پر شدگی های دندان ها چقدر دوام دارند؟

دوام پر شدگی های دندان ها به موادی بستگی دارد که برای انجام این کار استفاده شده اند. علاوه بر این، به میزان مراقبت شما از پر شدگی دندان نیز بستگی دارد. طول عمر پر شدگی دندان ها بین 10 تا 20 سال متغیر است.

آیا احتمال دارد پر شدگی دندان ها خارج شود؟

آری. اما احتمال آن بسیار اندک است.

در صورت خارج شدن پر شدگی چه باید کرد؟

هر چه سریع تر باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)