اخیراً کرونا ویروس جدیدی- بیماری کرونا ویروس 2019- کووید 19) در ووهان چین یافت شد. این کرونا ویروس منجر به بروز عفونت دستگاه تنفسی (ریه ها) می شود.

ویروس کرونا چیست؟

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند؛ که برخی از آنها منجر به بروز بیماری در افراد می شوند و برخی دیگر منجر به بروز عفونت در بدن حیوانات می شوند، از جمله شتر، گربه های نژاد زباد، و خفاش ها. در برخی موارد نادر، کرونا ویروس های حیوانی می توانند جهش پیدا کنند تا بتوانند منجر به بروز عفونت در بدن انسان ها شوند و بین افراد منتشر شوند.

کرونا ویروس های انسانی منجر به بروز عفونت های ویروسی تنفسی فصلی می شوند. کرونا ویروس های دیگر، مانند سارس و مرس، می توانند موجب بروز بیماری های جدی شوند.

 

ویروس و بیماری کرونا

ویروس و بیماری کرونا

کرونا ویروس چگونه منتشر می شود؟

ویروس های کرونا ویروس های تنفسی هستند و عموماً از طریق ترشحات دستگاه تنفسی (ذراتی که با عطسه و سرفه از دهان و بینی خارج می شوند) فرد مبتلا به افراد دیگر منتقل می شوند.

علائم ابتلا به ویروس کرونا

کووید-19 (COVID-19) نوعی بیماری تنفسی است، که توسط نوعی کرونا ویروس جدید بوجود آمده است که قبلاً در انسان ها مشاهده نشده است. علائمی که برای این بیماری گزارش شده اند عبارتند از علائم خفیف تا شدید بیماری و مرگ برای موارد تأیید شده کووید-19.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دلایل کج شدن دندان و روش های صاف کردن آن

علائم این عفونت ممکن است ظرف 2 تا 14 روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس آن ظاهر شوند، که عبارتند از:

  • تب
  • سرفه یا تنگی نفس
  • در موارد حاد، ذات الریه (وجود مایع داخل شش ها)

در صورت مشاهده این علائم با 190 تناس بگیرید و از تماس نزدیک با اطرافیان خود پرهیز نمایید. اگر کسی از اطرافیان شما هم این علائم را داشت از او بخواهید در قرنطینه بماند تا از او تست گرفته شود و نتیجه تست او مشخص شود.

آیا هیچ درمانی برای بیماری کووید-19 وجود دارد؟

هیچ درمان ضد ویروس خاصی برای کووید-19 وجود ندارد. افرادی که این بیماری را دارند می توانند از مراقبت های پزشکی برخوردار شوند تا به کاهش علائم کمک کنند.

 

ویروس و بیماری کرونا

ویروس و بیماری کرونا

آیا هیچ واکسنی برای کرونا ویروس وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ واکسنی برای مبارزه با کووید-19 گزارش نشده است. بهترین راه برای پیشگیری از انتشار عفونت پرهیز از قرار گرفتن در معرض ویروسی است که موجب بروز کووید-19 می شود.

چه کسانی باید تست شوند؟

اگر اخیراً به کشور هایی سفر کرده اید که سطح انتقال ویروس در آنها بالاست، و علائم بیماری تنفسی و/ یا تب دارید، یا اگر با کسی در تماس نزدیک بوده ایدکه این علائم را دارد، باید هرچه سریعتر با 190 تماس بگیرید. آنها با پرسیدن یک دسته پرسش می توانند تشخیص دهند آیا لازم است به مراکز قرنطینه مراجعه کنید یا خیر. در آنجا پس از معاینات لازم در صورت لزوم از شما تست گرفته خواهد شد و با مثبت اعلام شدن تست بستری خواهید شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و سلامت لثه – بخش اول

 

ویروس و بیماری کرونا

ویروس و بیماری کرونا

آیا برای حضور در اماکن عمومی زدن ماسک الزامی است؟

در جاهایی که خطر وجود ویروس پایین است توصیه نمی شود از ماسک های پزشکی استفاده شود. ماسک ها در شرایط خاصی می توانند مفید باشند، از جمله اتاق های انتظار کلینیک ها، تا بتوان از انتشار ویروس به افراد سالم جلوگیری کرد. شواهد چندان زیادی وجود ندارد مبنی بر اینکه استفاده از ماسک فرد استفاده کننده را در برابر ویروس محافظت کند.

آیا فردی که کووید-19 داشته است می تواند آن را به دیگران منتقل نماید؟

ویروسی که منجر به بروز کووید-19 می شود در حال انتشار فرد به فرد است. کسی که بیماری کووید-19 او فعال است می تواند بیماری را به دیگران منتقل کند. به همین دلیل است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که این بیماران (بسته به اینکه چقدر در معرض خطر هستند) باید در منزل یا بیمارستان قرنطینه شوند تا زمانی به بهبود پیدا کنند و دیگر خطر سرایت ویروس به اطرافیان وجود نداشته باشد.

اینکه بیماری هر فرد چقدر می تواند فعال باشد متفاوت است بنابراین تصمیم مبنی بر اینکه چه زمانی فرد باید از قرنطینه خارج شود بر اساس شرایط هر بیمار و پس از مشورت پزشکان مرکز، و نیز متخصصان پیشگیری و کنترل عفونت، مقامات رسمی و با در نظر گرفتن شرایط خاص هر بیمار از جمله وخامت بیماری و علائم و نشانه های آن و نیز نتایج آزمایشگاه گرفته می شود.

 در حال حاضر، راهنمای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای زمان خارج شدن بیمار از قرنطینه بر اساس مورد گرفته می شود، در شرایطی که همه این ضوابط را داشته باشد:

  • تب بیمار بدون استفاده از داروهای تب بر پایین باشد.
  • بیمار دیگر علام بیماری مانند سرفه را از خود نشان ندهد.
  • جواب آزمایشات بیمار در حداقل دو تست پشت سر هم با فاصله زمانی حداقل 24 ساعت منفی باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیابت و درمان ارتودنسی – بخش دوم

تصور نمی شود کسی که از قرنطینه خارج می شود برای دیگران خطری داشته باشد.

 

ویروس و بیماری کرونا

ویروس و بیماری کرونا

راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس 2019

گرچه میزان مسری بودن این ویروس بسیار بالا است اما با انجام یک دسته کارهایی که به جلوگیری از انتشار آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کنند می توان خود را در برابر دیگر ویروس های تنفسی محافظت کرد، از جمله:

  • شستشوی مرتب دست ها با آب گرم و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه. در صورت در دسترس نبودن آب و صابون از ژل ها و اسپری های ضد عفونی کننده بر پایه الکل استفاده کنید.
  • پرهیز از لمس چشم ها، بینی و دهان با دست نشسته.
  • تمیز کردن مرتب سطوح و اشیائی که مدام استفاده می شوند (مانند دستگیره در، روی پیشخوان) با اسپری های ضد عفونی کننده.
  • پوشاندن دهان و بینی حین عطسه و سرفه کردن. استفاده از دستمال یا داخل آرنج، نه دست ها.
  • باقی ماندن در منزل تا پایان بیماری و پرهیز از تماس با دیگران.
0/5 (0 نظر)