واکنش آلرژیک به اینویزیلاین بسیار نادر است و به این معنی نیست که باید از درمان با آنها اجتناب کنید یا آن را متوقف کنید.

اینویزیلاین چیست؟

اینویزیلاین یک راه حل ارتودنتیک سفارشی است که ناهماهنگی های دندانی را از اوربایت و آندربایت خفیف گرفته تا دندان های کج و با فاصله را همراستا می کند. اینویزیلاین برای مشکلات خفیف تا متوسط ​​فاصله های بین دندان ها و بایت، به خوبی بریس های فلزی سنتی کار می کند. این الاینرهای شفاف سفارشی از پلاستیک ثبت شده و غیر سمی ساخته شده اند تا برای هر بیمار مناسب باشند و نتایجی سریعتر با حداقل ناراحتی در پی داشته باشند.

این الاینرها با اعمال فشار ملایم به دندان های خاص در طول زمان- گاهی اوقات با کمک قطعات افزوده- بسته به شدت مورد، دندان ها را در کمتر از 12 ماه همراستا می کنند. برای بهترین نتیجه باید 20 تا 22 ساعت در روز استفاده شوند.

میلیون ها نفر در سراسر دنیا، به دلیل راحتی و ظاهر شفاف اینویزیلاین ها، از آن استفاده کرده اند. الاینرهای اینویزیلاین به افراد زیادی کمک کرده اند تا دندان های خود را بدون بریس های فلزی مشخص صاف کنند. برخلاف بریس های فلزی سنتی، تری های اینویزیلاین قابل جابجایی هستند و به بیماران این امکان را می دهند که از غذاها و نوشیدنی های مورد علاقه خود لذت ببرند بدون اینکه پیشرفت یا سلامت دندان های آنها به خطر بیفتد.

دریافت این ابزارهای ارتودنسی نسبتاً ساده است: پس از اینکه دندانپزشک از دهان شما قالب گرفت، هر یک تا دو هفته یک بار به شما یک الاینر جدید تحویل می دهد تا به آرامی دندان های شما را در راستای مناسب قرار دهد. به طور معمول، در عرض 12 تا 18 ماه یک لبخند جدید و صاف تر خواهید دید. اما این پرسش مطرح می شود: آیا ممکن است به اینویزیلاین واکنش آلرژیک نشان دهیم؟

واکنش آلرژیک به اینویزیلاین

واکنش آلرژیک به اینویزیلاین

آلرژی و اینویزیلاین

واکنش آلرژیک به اینویزیلاین بسیار نادر است. تری های اینویزیلاین از یک ماده ترموپلاستیک ساخته شده اند. این پلاستیک شفاف که مورد تأیید سازمان غذا و دارو است، فاقد BPA است و هیچ لاتکس یا گلوتنی ندارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزارهای مایوفانکشنال و فانکشنال ارتودنسی - بخش اول

با این حال، تعداد اندکی از افرادی که به پلاستیک حساسیت دارند ممکن است یک واکنش نامطلوب جزئی به تری ها را تجربه کنند. اگر فکر می کنید ممکن است یکی از این افراد باشید، می توانید پلاستیک را به مدت چند روز روی بازوی خود بچسبانید تا ببینید پوست شما چگونه واکنش نشان می دهد. اگر متوجه هیچ تغییری نشدید، بهتر است از اینویزیلاین استفاده کنید، اما اگر مطمئن نیستید، همیشه با دندانپزشک خود مشورت کنید!

در موارد نادر وجود واکنش منفی، علائم شما خفیف خواهند بود، معمولاً احساس خارش در لثه ها، زبان و سقف دهان. واکنش های آلرژیک جدی تر عبارتند از تورم زبان یا لثه، تنگی نفس و احساس سوزش در دهان. اگر تری را بردارید و این علائم کاهش یانبد، ممکن است واکنش آلرژیک به اینویزیلاین داشته باشید.

اما اگر علائم دارید، نیازی به توقف کامل درمان با اینویزیلاین نیست! در عوض، در مورد علائم خود با دندانپزشک خود صحبت کنید. اینویزیلاین یک درمان گران قیمت است و شما نمی خواهید پیشرفت خود را زمانی متوقف کنید که نیمه از راه را پیموده اید. اگر علائم خفیف هستند، می توانید طبق راهنمایی های دندانپزشک خود، به استفاده از تری ها با دقت بیشتری ادامه دهید. درمان های دیگر عبارتند از:

نوشیدن مقدار زیادی آب سرد. استفاده از اینویزیلاین می تواند بافت های نرم داخل دهان شما را تحریک کند و تولید بزاق را کاهش دهد. با بزاق کمتر، دهان شما حساس تر می شود، که می تواند منجر به بروز علائمی شبیه به آلرژی شود. حتماً آب سرد بنوشید تا سطح مناسب بزاق داخل دهان شما حفظ شود.

تمیز کردن مکرر دندان ها. به جای هر شش ماه یک بار پاکسازی تخصصی دندان ها، هر سه ماه یک مرتبه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک شما می تواند تحریک را ارزیابی کرده و به احتمال زیاد با افزایش تولید بزاق به کاهش آن کمک کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با ترمیم های دندانی می توان از اینویزیلاین ها استفاده کرد؟

تمیز نگه داشتن تری. واکنش نامطلوب ممکن است لزوماً ناشی از پلاستیک نباشد. بلکه، مقدار خیلی اندکی از غذایی که ممکن است به آن حساسیت داشته باشید، می تواند به الاینر متصل شود. گرچه بسیار نادر است، اما عوامل حساسیت زای غذایی با لثه های شما تماس پیدا می کنند و باعث بروز واکنش می شوند. الاینر خود را بعد از هر وعده غذایی بشویید تا ذرات غذایی که می توانند باعث واکنش آلرژیک– و پوسیدگی دندان شوند، پاک شوند. خیساندن الاینر در جوش شیرین و آب، تری را نیز تمیز نگه می دارد.

واکنش آلرژیک به اینویزیلاین

واکنش آلرژیک به اینویزیلاین

کارهایی که نباید با اینویزیلاین انجام داد

دندانپزشکان و ارتودنتیست ها توصیه می کنند که قبل از مصرف هر گونه غذا یا نوشیدنی، همه الاینرها، از جمله اینویزیلاین ها برداشته شوند. انجام ندادن این کار می تواند منجر به چسبیدن ذرات چیزهایی که می خورید به الاینرهای شما شود، که اگر به اندازه کافی پاک نشوند، می تواند باکتری ها را تقویت و تری را لکه دار کنند.

اقدامات دیگری که باید هنگام استفاده از اینویزیلاین باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • اقدامات بهداشتی ضعیف: پس از خوردن یا آشامیدن، باید دندان های خود را مسواک زده و نخ دندان بکشید تا قبل از پوشیدن الاینرها تمام ذرات باقی مانده را پاک کنید. عدم انجام این کار می تواند باعث شود ذرات باقی مانده الاینر را لکه دار کنند و از سوی دیگر با ایجاد بیماری لثه، به اشتباه علائم آن به حساسیت به الاینرها نسبت داده شوند. برای جلوگیری از ایجاد باکتری و پلاک، باید تری ها را دو بار در روز با آب ولرم بشویید.
  • قرار گرفتن در معرض مایعات داغ: از نوشیدن نوشیدنی های داغ و شستشوی الاینرهای خود با آب داغ خودداری کنید، زیرا می تواند باعث شود پلاستیک تاب بردارد و خراب شود.
  • برداشتن مرتب الاینرها: این می تواند درمان را طولانی تر کند، زیرا الاینرها زمان کافی برای جابجا کردن دندان های شما ندارند.
  • استفاده از تنباکو: همه انواع تنباکو می توانند مواد پلاستیکی الاینرها را لکه دار و معیوب کنند.
  • استفاده از پاک کننده های سخت: از استفاده از خمیر دندان، صابون، دهانشویه و سایر محصولات معطر و حاوی مواد شیمیایی برای تمیز کردن الاینرهای خود اجتناب کنید، زیرا می توانند آسیب رسان باشند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ترمیم مینای دندان

گرچه الاینرهای اینویزیلاین نسبت به بریس های فلزی انعطاف پذیری بیشتری در سبک زندگی ایجاد می کنند، اما برای اطمینان از نتایج بهینه همچنان باید طبق دستورالعمل استفاده شوند.

خطرات عدم درمان دندان های نامرتب

درصد زیادی از افراد جامعه، درجاتی از کجی دندان ها را دارند. دلایل متعددی وجود دارند که چرا این بسیار رایج است، اما می توان آن را در سه عامل اصلی خلاصه کرد: اندازه فک کوچکتر از مجموع اندازه های دندان ها که فضای زیادی را برای رشد صحیح دندان ها فراهم نمی کند. ژنتیک؛ و عادات طولانی مدت طی رشد مانند مکیدن بیش از حد انگشت شست و استفاده از پستانک که دندان ها را در طول زمان در جهت اشتباه جابجا می کند.

گرچه ناهماهنگی های جزئی فقط جنبه زیبایی دارند، موارد شدیدتر ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. اگر به آن توجه نشود، می تواند به مسائل جدی تری تبدیل شود، مانند:

  • بیماری لثه ناشی از تمیز کردن و نخ دندان کشیدن نامناسب دندان های کج یا نهفته
  • سردردهای مزمن ناشی از فشار ناهموار فک
  • سندروم مفصل فکی گیجگاهی TMJ
  • مشکلات در گفتار
  • کاهش عزت نفس
  • از دست دادن دندان و آسیب فک ناشی از اصطکاک بیش از حد و نامنظم دندان
  • هضم ضعیف به دلیل ناتوانی در جویدن صحیح

اگر احساس می کنید که دندان های شما به هر طریقی باعث ناراحتی شما می شوند، وقت آن است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بفهمید چگونه لبخند شما دوباره می تواند درخشان شود.

0/5 (0 نظر)