زایلیتول چیست و چه تفاوتی با شکر دارد؟

زایلیتول یک قند طبیعی است و ظاهر و طعمی شبیه شکر دارد، اما یک جایگزین قند مانند Equal یا Splenda نیست، بلکه یک الکل قند طبیعی گرفته شده است که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود. زایلیتول در مقادیر اندک نیز توسط بدن تولید می شود. هیچ فرآیندی برای سفید کردن یا تغییر ترکیب شیمیایی زایلیتول انجام نشده است و به طور طبیعی از گیاهان به دست می آید. از آنجا که بدن برخلاف شکر، از انسولین برای تجزیه یا متابولیسم آن استفاده نمی کند، بیماران دیابتی از آن در رژیم غذایی خود استفاده می کنند.

زایلیتول سال ها مورد مطالعه قرار گرفته است و مشخص شده است که علائم پوسیدگی دندان را کاهش می دهد و به سلامت کلی دهان کمک می کند. شرکت های تولید آدامس و قرص های نعناع خوشبو کننده دهان که از زایلیتول به عنوان شیرین کننده استفاده می کنند، تأییدیه هایی را از چندین انجمن دندانپزشکی عمومی دریافت می کنند. لازم به ذکر است که زایلیتول یک شیرین کننده مصنوعی نیست، بلکه یک قند طبیعی است.

مزایای زایلیتول برای دهان و دندان ها

زایلیتول به استحکام دندان ها کمک می کند.

زایلیتول با پیشگیری از پوسیدگی دندان (گرسنگی دادن به استرپتوکوک موتانس)، تشکیل پلاک را کاهش می دهد، برای جلوگیری از ‘خشکی دهان’ تولید بزاق را افزایش می دهد، به افزایش جذب مواد معدنی به منظور ترمیم مینای آسیب دیده دندان ها کمک می کند و در عین حال استحکام دندان را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده اند که استفاده از زایلیتول به اصلاح آسیب اولیه به مینای دندان کمک می کند.

بزاق به خودی خود از دهان و دندان ها محافظت می کند. بزاق حاوی زایلیتول نسبت به بزاقی که حاوی سایر فراورده های قندی می باشد، قلیایی تر است. پس از مصرف زایلیتول، غلظت اسیدهای آمینه پایه موجود در بزاق ممکن است افزایش یابد. هنگامی که PH بالاتر از 7 است، نمک های کلسیم و فسفات موجود در بزاق شروع به نفوذ به درون قسمت هایی از مینای دندان می کنند که در آن کمبود آنها وجود دارد. بنابراین، مینای دندان که اکنون نرم شده و دچار کمبود کلسیم نیز هست، دوباره شروع به محکم شدن می کند.

با زایلیتول، بیوفیلمی که روی دندان ها تشکیل می شود برای دندان ها مفید است. بیوفیلم زایلیتول به معدنی سازی مجدد لایه های عمیق تر مینای دندان کمک می کند. (فلوراید فقط می تواند لایه بیرونی را مجدداً معدنی کند نه لایه های عمیق تر را). خوشبختانه، زایلیتول همراه با فلوراید می تواند منجر به معدنی سازی مجدد شود!

زایلیتول ممکن است با مهار فرآیند التهاب، تأثیر خوبی روی بیماری پریودنتال داشته باشد.

مشخص شده است که زایلیتول فعالیت گلبول های سفید خون، که در مبارزه با باکتری ها دخیل هستند، را  افزایش می دهد و بنابراین ممکن است به ایجاد ایمنی، محافظت در برابر بیماری های مخرب مزمن کمک کند و مزایای ضد پیری نیز داشته باشد. ثابت شده است که زایلیتول در مهار کاندیدا آلبیکانس (برفک)، یک بیماری مخمری جدی، و دیگر باکتری های مضر، از جمله اِچ. پیلوری، که در بیماری لثه، بوی بد دهان، زخم و سرطان معده نقش دارد، موثر است.

نقش زایلیتول در سلامت دهان و دندان

نقش زایلیتول در سلامت دهان و دندان

زایلیتول به بهبود زخم های آفتی (آفت) کمک می کند.

بسیاری از داوطلبان زمانی که اجازه دادند چهار مرتبه در روز یا بیشتر، مقداری زایلیتول در دهان آنها ذوب شود و سپس بزاق شیرین را با استفاده از زبان خود روی ناحیه زخم شده پخش کردند، یا از ژل زایلیتول استفاده کردند که حتی روشی ساده تر است، تسکین سریع درد را تجربه کردند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با انواع ونیر های دندانی

دیگر مزایای احتمالی زایلیتول برای بدن

زایلیتول حالت اسیدی دهان را به قلیایی تبدیل می کند! به جای استفاده از داروهای رفلکس اسید، ممکن است بخواهید ابتدا زایلیتول را امتحان کنید. همچنین، برای توقف حملات اسیدی، بلافاصله بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی از دهانشویه های زایلیتول استفاده کنید. سپس، در صورت امکان، 1 تا 2 دقیقه پس از آن، مخلوط بزاق زایلیتول را با مسواک خود به خوبی روی تمام دندان ها پخش کنید.

زایلیتول تولید انسولین را افزایش نمی دهد به همین دلیل باعث می شود گزینه ای بی خطر برای افراد مبتلا به دیابت باشد. (شاخص گلیسمی 7). افراد دیابتی نباید در طول روز بیشتر از 70 گرم زایلیتول مصرف کنند. بیماران دیابتی، تا حدی، به دلیل زایلیتول نیازی به قطع عضو ندارند.

این ماده ظاهر، احساس و مزه ای شبیه شکر معمولی (ساکارز) دارد، اما نسبت به شکر، 40 درصد کالری و 75 درصد کربوهیدرات کمتر دارد. علاوه بر این، زایلیتول به راحتی به چربی تبدیل نمی شود و تقریباً هیچ تأثیری روی سطح انسولین ندارد، به همین دلیل باعث می شود جایگزینی عالی برای بیماران دیابتی، بدنسازان و افرادی باشد که رژیم های غذایی دارند. علاوه بر این، زایلیتول برای زنان باردار و شیرده، نوزادان و کودکان بی خطر تلقی می شود.

یک قاشق چایخوری زایلیتول را با آب مخلوط کنید و مخلوط زایلیتول با آب را در طول روز جرعه جرعه بنوشید. علاوه بر این، سایت هایی وجود دارند که ذکر کرده اند زایلیتول می تواند برای بیماران مبتلا به بیماری کرون Crone’s disease  و IBS  تحریک کننده باشد. لطفاً قبل از استفاده از زایلیتول، در مورد وضعیت خود، با پزشک خود صحبت کنید.

نشان داده شد که زایلیتول به بهبود تراکم استخوان در موش ها کمک می کند. این نشان دهنده پتانسیل آن به عنوان یک درمان برای پوکی استخوان در انسان است.

زایلیتول ممکن است به کاهش خطر ابتلا به کیست تخمدان، سندرم تخمدان پلی کیستیک، فیبروم، اندومتریوز، سندرم پیش از قاعدگی و احتمالاً سرطان سینه کمک کند.

زایلیتول فشار داخل چشم را کاهش می دهد (شرایطی که می تواند به گلوکوم تبدیل شود)- یک محلول موضعی حاوی زایلیتول باعث کاهش فشار داخل چشم شده است.

زمانی که زایلیتول در مقادیر اندک مصرف شود می تواند فعالیت گلبول های سفید خون را در مبارزه با عفونت های باکتریایی، برای کمک به ایجاد ایمنی، محافظت در برابر بیماری های مخرب مزمن افزایش دهد و بعلاوه دارای مزایای ضد پیری می باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهکارهایی برای داشتن دندان هایی فوق العاده بعد از ارتودنسی نامرئی

زایلیتول هنگامی که به عنوان اسپری بینی استفاده می شود، به کاهش شیوع عفونت های سینوسی، آسم و آلرژی ها کمک می کند. علاوه بر این، به کاهش میزان باکتری های مضری که ممکن است در سلول های بینی وجود داشته باشند کمک می کند.

اگر زایلیتول توسط مادران شیرده به طور منظم طی 2 سال اول استفاده شود، تا 80٪ به کاهش انتقال استرپتوکوک موتانس به کودکان کمک می کند.

از پستانک آغشته به ژل زایلیتول استفاده کنید. نوک تمیز پستانک را به طور کامل درون این ژل فرو ببرید و آن را روی دندان های کوچک کودک خود بمالید. غورت دادن ژل هیچ خطری ندارد. استفاده از این ژل را یک سال قبل از رویش دندان های دائمی آغاز کنید و این کار را برای محافظت 5 ساله ادامه دهید تا به کاهش 93 درصدی پوسیدگی دندان دست پیدا کنید. از آنجا که باکتری ها می توانند از طریق تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل شوند (یعنی به اشتراک گذاری ظروف غذاخوری و یا بوسیدن)، تمام اعضای خانواده که با کودک تماس مستقیم دارند نیز باید زایلیتول استفاده کنند.

زایلیتول از سد جفت عبور نمی کند و وارد شیر مادر نمی شود. شیردهی خطر پوسیدگی دندان را افزایش نمی دهد. در واقع، زایلیتول آنتی بادی های ضد پوسیدگی دندان را افزایش می دهد!

زایلیتول می تواند جایگزین شکر در پخت و پز، و در نوشیدنی ها به عنوان یک شیرین کننده شود، مگر آنکه در دستور طبخ غذا بالا آمدن مخمر نیاز باشد.

زایلیتول را به هر شکلی که می خواهید استفاده کنید (قند، قرص نعناع، ​​آدامس، دهانشویه، خمیر دندان، اسپری دهانی و غیره) باید در صدر فهرست مواد تشکیل دهنده آن قرار داشته باشد تا حداکثر استفاده را از آن ببرید. از مصرف محصولاتی که به آنها سوربیتول یا مواد دیگر “-تول ها” (افزودنی های با پسوند تول) افزوده شده اند اجتناب کنید. آنها بر ضد زایلیتول عمل می کنند و از اثربخشی آن می کاهند.

نقش زایلیتول در سلامت دهان و دندان

نقش زایلیتول در سلامت دهان و دندان

نحوه مصرف: 6 تا 10 گرم در روز (4 گرم شکر تقریباً 1 قاشق چایخوری است)

زایلیتول باید بلافاصله بعد از صرف غذا یا میان وعده استفاده شود. زایلیتول باید روزانه به طور مداوم استفاده شود و در فواصل زمانی جداگانه در طول روز استفاده شود. بدن در یک زمان فقط می تواند مقادیر اندک زایلیتول را پردازش کند. زایلیتول جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نمی شود.

اقتصادی ترین روش استفاده از زایلیتول (3 مرتبه در روز)

ابتدا از پاک کننده زبان خود استفاده کنید. سپس نخ دندان بکشید و سپس از زایلیتول برای شستشو و مسواک زدن استفاده کنید:

  • نصف قاشق چایخوری (یا بیشتر) از دانه های زایلیتول را داخل دهان خود قرار دهید.
  • اجازه دهید زایلیتول داخل دهان حل شود و سپس مخلوط را حداقل به مدت یک دقیقه با شدت داخل دهان خود بچرخانید، اما اگر 5 دقیقه باشد بهتر است. پس از اتمام شستشو آن را تف کنید، یا از مخلوط برای مسواک زدن استفاده کنید. تف کنید، اما دهان خود را آب نکشید.
  • هرچه مدت بیشتری بتوانید دندان های خود را در معرض زایلیتول قرار دهید، به همان اندازه دندان های شما مانند پرسلن صاف و صیقلی خواهند شد، از حساسیت نواحی گردن دندان ها کاسته خواهد شد، و پلاک های دندان نیز کاهش پیدا خواهند کرد.
  • اگر دلتان برای طعم نعناع خمیر دندان معمولی تنگ شده است، به سادگی یک قطره عصاره نعناع ضروری (در صورت امکان از نمونه ارگانیک آن استفاده کنید) به زایلیتول خود اضافه کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نشانه هایی که شما بهترین دندانپزشک را دارید.

به ازای هر 8 اونس آب گرم می توان نصف قاشق چایخوری زایلیتول را در واترپیک، یا برای جرعه جرعه نوشیدن در طول روز در آب سرد ریخت.

اگر حین مسواک زدن با قرار دادن ترکیب زایلیتول داخل دهان خود مشکل دارید، این نکات را امتحان کنید: مقدار زایلیتول را کاهش دهید یا به جای صبر کردن برای حل شدن زایلیتول، بلافاصله شروع به مسواک زدن کنید، صاف بایستید و تا حد امکان دهان خود را بسته نگه دارید. دانه های زایلیتول را می توانید داخل مخلوط کن بریزید تا کریستال های آن کوچکتر شوند.

پروتزهای مصنوعی، پروتزهای پارسیل، محافظ های دندان و محافظ های بایت را می توان با خیساندن در محلول آب زایلیتول 10% و 20% تمیز کرد و عاری از هر گونه بویی نگه داشت.

نقش زایلیتول در سلامت دهان و دندان

نقش زایلیتول در سلامت دهان و دندان

مزایای جویدن آدامس های حاوی زایلیتول

با باکتری ها مقابله می کند.

زایلیتول یک قند منحصر به فرد است که در حقیقیت از تجمع پلاک داخل دهان جلوگیری می کند. به این معنا که اگر آدامس حاوی زایلیتول بجوید، می‌توانید به مبارزه با پلاک و به تمیزتر شدن لبخند خود کمک کنید. اگر در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارید، به طور طبیعی پلاک زیادی روی دندان های شما انباشته می شود، یا در تلاش برای معکوس کردن التهاب لثه هستید، آدامس روشی عالی برای شما است. والدین برای بهبود بهداشت دهان و دندان خود و فرزندان خود می توانند آدامس حاوی زایلیتول مصرف کنند.

بوی دهان شما را خوب می کند.

با کاهش سطح باکتری ها داخل دهان، بوی کمتری نیز خواهید داشت. بسیاری از باکتری هایی که بوی بد دهان ایجاد می کنند روی زبان ساکن هستند، بنابراین با جلوگیری از تشکیل آنها داخل دهان و همچنین افزودن طعم نعناع، ​​در زمانی که واقعاً به آن نیاز دارید، بوی دهان شما تازه خواهد ماند.

دهان شما را مرطوب و لغزنده نگه می دارد.

وقتی دهان شما خشک است، دندان های شما بیشتر مستعد ایجاد حفره هستند. جویدن یک تکه آدامس تولید بزاق را تحریک می کند و دهان شما را لغزنده نگه می دارد. این به جلوگیری از بروز درد، بوی بد دهان و پوسیدگی دندان کمک می کند.

اگر دندان های ضعیفی دارید یا بیشتر مستعد تشکیل پلاک هستید، در دسترس داشتن آدامس و جویدن چند تکه از آن در روز می‌تواند کار خوبی باشد. شما می توانید هر چند مرتبه ای که می خواهید آدامس حاوی زایلیتول بکوید، بدون آنکه خطر عوارض جانبی دندان های شما را تهدید کند، مانند آنچه در آدامس های سنتی حاوی قند مشاهده می شود.

خطرات استفاده از زایلیتول

زایلیتول در دوزهای بالا می تواند باعث ایجاد ناراحتی دستگاه گوارش یا اسهال شود. مقدار توصیه شده برای کودکان 45 گرم در روز و برای افراد بزرگسال 60 گرم در روز است.

نتیجه گیری

زایلیتول از نظر دندانپزشکی عمومی و بهداشت دهان دارای جنبه های جالبی است. ایمن تر از شکر است، زیرا به طور طبیعی از گیاهان بدست می آید. شکر جدید است و از سلامت دندان گرفته تا سلامت جسمی فواید زیادی برای مصرف کنندگان خود دارد. زایلیتول یک درمان معجزه آسای یک شبه نیست، بلکه محصولی است که می توان آن را برای فواید طولانی مدت سلامتی خود به برنامه روزانه اضافه کرد.

0/5 (0 نظر)