آیا مزه فلز را داخل دهان خود تجربه می کنید؟ این را می توان با علل مختلفی ارتباط داشته باشد. این شرایط حتی ممکن است در افراد سالم نیز رخ دهد. گاهی اوقات مزه فلز را می توان به یک بیماری جدی مانند مشکلات کلیوی یا کبدی و همچنین انواع خاصی از سرطان نسبت داد. اما واقعاً هیچ دلیلی برای وحشت زده شدن وجود ندارد، زیرا این یک شکایت بسیار شایع است، بویژه در میان افرادی که داروهای تجویزی خاصی مصرف می کنند. بیایید نگاهی داشته باشیم به چند مورد از علل شایع مزه فلز داخل دهان.

بهداشت ضعیف دهان

اگر نتوانید حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید و به طور منظم نخ دندان بکشید، ممکن است این طعم فلزی را در دهان خود تجربه کنید. طعم فلزی می تواند نشانه عفونتی باشد که به دلیل بهداشت نامناسب دهان ایجاد شده است. مهم است که به خوبی از دندان ها و لثه های خود مراقبت کنید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا از بروز بیماری هایی مانند ژنژیویت (التهاب لثه)، بیماری های پریودنتال و عفونت هایی که باعث ایجاد این طعم فلزی و سایر علائم جدی می شوند، جلوگیری کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سپراتور یا جداکننده ارتودنسی

استفاده از داروهای تجویزی

ممکن است به دلیل داروهای تجویزی مانند آنتی بیوتیک ها یا داروهایی که برای درمان بیماری های روانپزشکی یا قلبی استفاده می شوند، طعم فلز را داخل دهان خود احساس کنید. علت رخ دادن این اتفاق این است که بدن داروها را جذب می کند و باعث تولید شدن محصولاتی داخل بزاق می شوند. این داروها، بویژه داروهای ضد افسردگی، به خشک کردن دهان معروف هستند. خشکی دهان خطرناک است زیرا باعث می شود شما را در معرض عفونت قرار دهد. برای دریافت جایگزین های بزاق، برای رفع خشکی دهان، به مطب دندانپزشک مراجعه کنید.

مولتی ویتامین ها

مصرف مولتی ویتامین هایی که حاوی فلزات سنگین هستند، مانند مس و روی نیز می تواند باعث ایجاد طعم فلز داخل دهان شود. این معمولاً توسط زنان باردار که مکمل های کلسیم مصرف می کنند تجربه می شود. معمولاً وقتی بدن شما به پردازش دارو عادت دارد، مزه آن کاهش می یابد. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که ویتامین ها یا مکمل ها را با دوز مناسب مصرف می کنید. مصرف بیش از حد می تواند باعث ایجاد مزه فلز شود.

 مزه فلز داخل دهان

مزه فلز داخل دهان

عفونت ها

ابتلا به عفونت هایی مانند سینوزیت و سرماخوردگی می تواند باعث شود فرد طعم فلز را داخل دهان تجربه کند. علت این است که عفونت باعث تغییر حس چشایی شما می شود. هنگامی که عفونت توسط دندانپزشک شما درمان شود، بعید است که طعم فلزی را دوباره تجربه کنید.

شیمی درمانی و پرتودرمانی

برای افرادی که تحت اشکال مختلف درمان سرطان قرار می گیرند، طعم فلزی داخل دهان غیر معمول نیست. این اتفاق به این علت رخ می دهد که ممکن است شیمی درمانی و پرتودرمانی حس چشایی شما را تغییر دهند یا شما را در معرض مواد شیمیایی خاصی قرار دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل دهانی و غیر دهانی بوی بد دهان

بارداری

در طول دوران بارداری، ممکن است متوجه شوید که تغییر مزه قابل توجهی را تجربه می کنید. این ممکن است شامل تجربه طعم فلزی داخل دهان نیز باشد. معمولاً با زایمان کردن، این احساس تمام می شود.

زوال عقل

اگر از زوال عقل رنج می برید، کاملاً عادی است که طعم فلزی را تجربه کنید.  علت این است که اعصاب در مغز شما به جوانه های چشایی شما متصل هستند، از این رو وقتی بخشی از مغز مطابق با آن عمل نمی کند، حس چشایی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

دلیل دیگر طعم فلزی داخل دهان می تواند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باشد. این زمانی رخ می دهد که در محل کار یا در زندگی روزمره سطوح بیشتری از قرار گرفتن در معرض فلزاتی مانند سرب را داشته باشید. دندانپزشک شما می تواند این را تشخیص دهد.

 مزه فلز داخل دهان

مزه فلز داخل دهان

آیا استفاده از بریس های فلزی می تواند باعث ایجاد طعم فلز داخل دهان شود؟

بیمارانی که از بریس های فلزی سنتی استفاده می کنند، معمولاً هنگام دریافت بریس های خود، میزانی از ناراحتی را تجربه می کنند و بسیاری متوجه طعم فلزی داخل دهان خود می شوند. براکت ها و سیم های فلزی می توانند گونه ها و لب ها را تا زمانی که بیماران به آنها عادت کنند، تحریک کنند. همچنین ممکن است پس از تنظیم بریس ها در مراجعات معمول مقداری حساسیت وجود داشته باشد. علاوه بر این، بیمارانی که بریس های سنتی دارند، در حین درمان محدودیت های غذایی خواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بندهای ارتودنسی: چه هستند و چگونه عمل می کنند؟

در مقابل، بیمارانی که اینویزیلاین را انتخاب می کنند، هنگام شروع درمان، ناراحتی اندکی را گزارش می کنند. از آنجا که تری های الاینر از پلاستیک فاقد BPA ساخته شده اند، هیچ طعم ناخوشایندی وجود ندارد. تری ها به گونه ای طراحی شده اند که به خوبی جا بیفتند و به دلیل صاف بودن آنها، هرگز به بافت نرم را گیر نمی کنند یا آنها را تحریک نمی کنند. شاید بهترین ویژگی آنها این باشد که از آنجا که اینویزیلاین متحرک است، بیماران همچنان می توانند غذاهایی که دوست دارند را بخورند.

آیا اینویزیلاین برای من مناسب است؟

علیرغم مزایای آشکار اینویزیلاین، هنوز مواردی وجود دارند که بریس های فلزی سنتی نتایج بهینه تری را به همراه خواهند داشت. در صورت داشتن شرایط زیر، ممکن است گزینه بهتری برای بریس های فلزی باشید:

  • بریج داشته باشید.
  • باید مشکلات مربوط به بایت دندان های عقب خود را برطرف کنید.
  • دندان های شما چرخیده اند.
  • نیاز به حرکت دندان ها به صورت عمودی دارید.

به خاطر داشته باشید، تنها راه برای دانستن اینکه آیا واجد شرایط استفاده از اینویزیلاین ها هستید یا خیر این است که با ارتودنتیست خود مشورت کنید. آنها به دلیل آموزش و تجربه خود، اغلب می توانند برای بیمارانی که قبلاً به آنها گفته شده است که گزینه مناسبی برای اینویزیلاین نیستند، تری اینویزلاین طراحی کند.

0/5 (0 نظر)