جوش شیرین یا بی کربنات سدیم، پودری سفید رنگ و ریز است که مصارف خانگی تقریباً بی شماری دارد. جوش شیرین که عمدتاً تحت عنوان خمیر مایه شناخته می شود، می تواند کاری بسیار بیشتر از ورآمدن نان انجام دهد.

یکی از محبوب ترین کاربردهای آن به عنوان پاک کننده و سفید کننده دندان است. اما آیا به اندازه خمیر دندان معمولی ایمن و مؤثر است؟

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به مزایا و محدودیت های استفاده از جوش شیرین روی دندان ها و نحوه استفاده ایمن از آن برای از بین بردن پلاک ها و باکتری های دهانی.

آیا جوش شیرین به عنوان خمیر دندان عمل می کند؟

آری، عمل می کند. در حالی که جوش شیرین نمی تواند به اندازه یک خمیر دندان حاوی فلوراید از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت کند، اما همچنان به عنوان یک پاک کننده خوب برای دندان های شما در نظر گرفته می شود.

خمیر دندان های حاوی جوش شیرین دارای خواص ضد باکتریایی هستند که می تواند از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت کند.

استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن دندان ها چه مزایا و معایبی دارد؟

در اینجا چیزی است که ما در مورد مزایا و معایب استفاده از جوش شیرین به عنوان بخشی از روتین بهداشتی دهان و دندان شما می دانیم.

مزایا

پلاک و التهاب لثه را کاهش می دهد.

بایوفیلم ها اجتماعاتی از باکتری ها هستند که به سطح دندان های شما می چسبند و در نهایت باعث ایجاد مشکلاتی مانند التهاب لثه و ایجاد حفره های دندانی می شوند. پلاک یکی از نمونه های بیوفیلم دندانی است.

وقتی مسواک می زنید، دانه های جوش شیرین بیوفیلم را خراش می دهند و تعداد باکتری ها را کاهش می دهند و به پیشگیری از آسیب به دندان ها و لثه ها کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اصلاح طرح لبخند با کمک ارتودنسی

ممکن است باکتری ها را کاهش دهد.

برخی از باکتری های مضر برای رشد داخل دهان به شرایط اسیدی بیشتری نیاز دارند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که وقتی دهان خود را با محلول جوش شیرین و آب شستشو می دهید، pH دهان شما افزایش می یابد و اسیدی شدن آن را کاهش می دهد. در نتیجه، استفاده از جوش شیرین به عنوان خمیر دندان ممکن است باعث شود تکثیر باکتری های ایجاد کننده حفره در دهان دشوارتر شود.

جوش شیرین و سلامت دندان

جوش شیرین و سلامت دندان

دندان ها را سفید می کند.

جوش شیرین دارای خواص سفید کنندگی طبیعی است و نشان داده شده است که در از بین بردن لکه های روی دندان ها و سفید کردن لبخند شما مؤثر است. به همین دلیل است که در بسیاری از خمیر دندان های تجاری یک عنصر محبوب است.

مطالعات متعدد نشان داده اند که جوش شیرین یک ساینده ملایم است که توانایی پاک کردن لکه های بیرونی دندان ها را دارد.

یک گزینه بدون فلوراید است.

فلوراید بیش از حد می تواند سمی باشد، بخصوص برای کودکان زیر 6 سال. با این حال، توجه به این نکته مهم است که سمیت فلوراید نادر است و خطرات آن تنها زمانی نگران کننده هستند که مقدار بسیار زیادی فلوراید مصرف شود.

سمیت فلوراید می تواند باعث بروز درد، استفراغ، اسهال، مشکلات کلیوی و قلبی شود. به همین دلیل، بسیاری از افراد، خمیر دندانی مانند جوش شیرین را ترجیح می دهند، که فاقد فلوراید و خطرات سمی است.

ارزان است.

هر اونس جوش شیرین تقریباً 52 سنت است در نتیجه مقرون به صرفه است و تقریباً در هر داروخانه، خواربار فروشی، و خرده فروشی بزرگی در دسترس است.

معایب

طعم و بافت غیر جذاب

برای بسیاری از افراد استفاده کننده، بزرگترین نقطه ضعف مسواک زدن با جوش شیرین مستقیم یا خمیر جوش شیرین این است که طعم چندان خوبی ندارد. بافت جوش شیرین همچنین ممکن است به شما این احساس را بدهد که شن و ماسه داخل دهان دارید- حسی که مورد علاقه هیچکس نیست.

اگر فواید جوش شیرین را می خواهید اما بافت بهتری داشته باشد، می توانید یکی از خمیر دندان های تجاری متعددی را امتحان کنید که جوش شیرین را به عنوان یک ماده تشکیل دهنده دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزیتها و فواید درمان ارتودنسی

اگر بافت جوش شیرین طبیعی شما را آزار نمی دهد، اما طعم شور آن شما را آزار می دهد، می توانید 1 یا 2 قطره روغن نعناع به خمیر جوش شیرین اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود.

سفید شدن نه چندان چشمگیر دندان ها

جوش شیرین یک ساینده ملایم است. در حالی که انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) جوش شیرین را برای مینا و عاج دندان های شما بی خطر می داند، برخی از محققان رتبه پایین تری به عنوان سفید کننده دندان به آن داده اند زیرا ممکن است مانند برخی از محصولات دیگر لکه ها را به طور مؤثر پاک نکند.

اگر جوش شیرین به عنوان یک سفید کننده دندان برای شما خوب عمل نمی کند، ممکن است بخواهید به محصولاتی که حاوی پراکسید هیدروژن یا ساینده های میکروبید هستند فکر کنید.

کمبود فلوراید

خمیر دندان های تأیید شده توسط ADA حاوی فلوراید هستند تا از حفره های دندانی جلوگیری کنند.

گرچه فلوراید یک عامل طبیعی فراوان در آب و هوا است و در استخوان ها و دندان های ما وجود دارد، اما فلوراید اضافی موجود در خمیر دندان سپر اضافی در برابر پوسیدگی دندان ایجاد می کند.

استفاده از جوش شیرین به عنوان تنها خمیر دندان شما، فلوراید موضعی موجود در بسیاری از خمیر دندان های تجاری را به شما نمی دهد. در نتیجه، استفاده از جوش شیرین به تنهایی ممکن است محافظت لازم در برابر حفره ها را برای شما فراهم نکند.

جوش شیرین و سلامت دندان

جوش شیرین و سلامت دندان

نحوه استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن دندان ها

برای مسواک زدن دندان های خود با جوش شیرین، به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • یک مسواک
  • یک کاسه یا یک لیوان کوچک
  • جوش شیرین
  • آب

دستورالعمل ها

  • ابتدا مقدار مساوی جوش شیرین و آب را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید تا یک خمیر بدست آید.
  • مسواک خود را به مخلوط جوش شیرین آغشته کنید و به صورت دایره های ملایم روی دندان ها مسواک بزنید، مطمئن شوید که هر دندان را کاملاً با خمیر بپوشانید.
  • مسواک زدن را حدود یک دقیقه ادامه دهید.
  • وقتی کارتان تمام شد، جوش شیرین را تف کنید و دهان خود را بشویید تا دندان های شما عاری از هر گونه ذرات جوش شیرین و بزاق شوند.

برخی افراد توصیه می کنند برای افزایش قدرت سفید کنندگی جوش شیرین، آب لیمو یا سرکه سیب را به مخلوط اضافه کنید، اما این ترکیبات ممکن است ایده خوبی نباشند. اسیدیته آب لیمو و سرکه ممکن است به سطح دندان های شما آسیب برساند و آنها را در برابر پوسیدگی آسیب پذیر کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نگین یا براکت توربو چیست؟

در مورد خمیر دندان های حاوی جوش شیرین چطور؟

اگر بهترین های هر دو دنیا را می خواهید- قدرت پولیش جوش شیرین و عطر و طعم نعنایی خمیر دندان- خمیر دندان های تجاری زیادی حاوی جوش شیرین به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در دسترس هستند. مطالعات متعدد نشان می دهند که این خمیر دندان ها در از بین بردن پلاک بهتر از خمیر دندان هایی هستند که حاوی جوش شیرین نیستند.

چه چیز دیگری برای سفید کردن دندان ها مفید است؟

محصولات حاوی هیدروژن پراکسید، با اکسید کردن لکه های زرد و قهوه ای روی سطح دندان های شما، آنها را سفید می کند. پر قدرت ترین محصولات پراکسید در مطب های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا برای محافظت از زبان و لثه ها در برابر اثرات خورندگی پراکسید هیدروژن باید اقدامات خاصی انجام شوند.

محصولات ملایم تر بدون نسخه نیز در دسترس هستند، اما قبل از اینکه تفاوتی را مشاهده کنید، ممکن است لازم باشد چندین مرتبه از آنها استفاده کنید. در اینجا فهرستی از محصولات مورد تأیید ADA برای سفید کردن دندان های شما در منزل آمده اند.

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند داروهای طبیعی مانند روغن نارگیل، پوست لیمو و زغال فعال ممکن است برای سفید کردن دندان ها مؤثر باشند. با این حال، مهم است که با دندانپزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید این درمان ها برای دندان های شما بی خطر هستند.

سخن پایانی

جوش شیرین یک پاک کننده دندان ارزان قیمت و در دسترس است. این ماده به عنوان یک ساینده ملایم، می تواند برخی از لکه های دندان ها را روشن تر کند و به زدودن پلاک های دندانی کمک کند. با این حال، از آنجا که حاوی فلوراید نیست، به اندازه خمیر دندان های معمولی حاوی فلوراید شما در پیشگیری از پوسیدگی مؤثر نیست.

گرچه برخی از افراد طعم شور و بافت شنی جوش شیرین را ناخوشایند می دانند، اما در دسترس بودن، تعادل pH، خواص سایندگی خفیف آن، آن را برای افرادی که می خواهند از استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید خودداری کنند یا آن را با خمیر دندانی استفاده کنند که دارای فلوراید است، انتخاب خوبی است.

0/5 (0 نظر)