در این نوشته می خوانید:

همه انتظار دارند که پس از برداشتن بریس ها، برای همیشه دندان های صافی داشته باشند. اما آیا ممکن است بعد از برداشتن بریس ها دندان های شما فلر شوند (زاویه رو به جلو پیدا کنند)؟

هنگامی که به طور منظم از نگهدارنده یا ریتینر خود استفاده نمی کنید، یا قبل از اتمام درمان بریس ها را برمی دارید، ممکن است بعد از بریس ها، دندان هایتان فلر شوند. با این حال، می توانید این مشکل را با استفاده از ریتینرها یا در موارد شدید، با استفاده از سایر درمان های ارتودنسی مانند بریس یا اینویزیلاین برطرف کنید.

در این مقاله، به طور مفصل درباره فلر شدن دندان ها پس از بریس ها، از جمله علل و راه هایی که با آنها می توانید آن را برطرف کنید، صحبت خواهیم کرد.

فلر شدن دندان بعد از بریس ها چیست؟

فلر شدن دندان ها وضعیتی است که در آن دندان های فک بالا و فک پایین در هنگام بسته شدن دهان با هم تماس پیدا نمی کنند، بلکه به سمت خارج منحرف می شوند. در این وضعیت، دندان های جلو به جای اینکه به سمت پایین متمایل باشند، به سمت بیرون متمایل می شوند.

حتی قبل از براکت ها نیز به دلیل مشکلات بایت، عادات بد دهانی، فشردگی بیش از حد دندان ها یا کوچک بودن فک، ممکن است دندان هایتان فلر شده باشند.

اما، هنگامی که بریس ها را دریافت کردید و دندان های شما در موقعیت مناسب قرار گرفتند، دندان های فلر شده می توانند اصلاح شوند.

با این حال، در برخی موارد، اگر بعد از برداشتن بریس ها به درستی از نگهدارنده ها استفاده نکنید، ممکن است بعد از بریس ها دچار فلر شدن یا افتادن دندان ها شوید.

آیا فلر شدن دندان ها بعد از بریس طبیعی است؟

پس از برداشتن بریس ها، فلر شدن دندان ها غیر معمول نیست. در واقع، بسیاری از افرادی که به طور منظم از نگهدارنده خود استفاده نمی کنند، این مشکل را تجربه خواهند کرد. بنابراین، برای جلوگیری از این امر، پس از برداشتن بریس ها از روی دندان ها، باید از نگهدارنده استفاده کنید.

اگر نگهدارنده خود را همانطور که متخصص ارتودنسی تجویز کرده است استفاده نکنید، ممکن است دندان های شما به موقعیت اولیه خود بازگردند. این می تواند منجر به بیرون زدن مجدد دندان ها بعد از برداشتن بریس ها شود.

علت فلر شدن دندان ها بعد از درمان با بریس چیست؟

در این بخش، نگاهی خواهیم داشت به دلایلی که باعث می شوند دندان های شما بعد از برداشتن بریس ها فلر شوند:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مینی ایمپلنت در درمان ارتودنسی

از بین رفتن تکیه گاه دندان ها

پس از برداشتن بریس ها، طبیعی است که دندان های شما کمی جابجا شوند، زیرا هیچ بریسی برای نگه داشتن آنها در موقعیت خود وجود ندارد. حتی با نگهدارنده ها، دندان ها ممکن است کمی جابجا شوند و ممکن است به نظر برسد که دندان های شما بعد از بریس ها در حال متمایل شدن رو به جلو هستند.

با این حال، در صورت استفاده از نگهدارنده ها طبق دستور، می توان آن را اصلاح کرد.

عدم استفاده منظم از نگهدارنده ها

استفاده از نگهدارنده ها پس از برداشتن بریس ها ضروری است. هدف نگهدارنده این است که دندان های شما را از بازگشت به موقعیت اصلی خود باز دارد.

اگر نگهدارنده های خود را به طور منظم طبق دستور استفاده نکنید، دندان های شما شروع به جابجا شدن از جای خود خواهند کرد و دوباره بیرون خواهند زد. بنابراین، اگر اوربایتی داشته اید که با بریس ها اصلاح شده است، ممکن است پس از برداشتن بریس ها دوباره عود کند.

اگر بعد از جابجایی دندان ها به موقعیت مناسب، استفاده از نگهدارنده خود را متوقف کنید، همین امر صادق است.

اگر قبلاً بین دندان های خود فاصله داشته اید که توسط بریس های ثابت برطرف شده است، عدم استفاده از نگهدارنده ها نیز می تواند فاصله ها را دوباره باز کند.

فلر شدن دندان بعد از ارتودنسی

فلر شدن دندان بعد از ارتودنسی

برداشتن بریس قبل از تکمیل درمان

دلیل دیگر می تواند این باشد که ممکن است قبل از تکمیل درمان، بریس های خود را برداشته باشید.

بنابراین، در این حالت، دندان ها ممکن است زمان کافی برای عادت کردن به موقعیت جدید نداشته باشند و دوباره شروع به بیرون زدن کنند.

نگهدارنده ای که اندازه نیست

یکی دیگر از دلایل بالقوه می تواند این باشد که ممکن است نگهدارنده شما نامناسب باشد. علت این است که نمی تواند حرکت دندان ها را کنترل کند و باعث فلر شدن دندان ها می شود.

این اتفاق زمانی ممکن است رخ دهد که نگهدارنده مطابق با مشخصات دهان شما ساخته نشده باشد. اگر به طور منظم از نگهدارنده استفاده نکنید، نیز ممکن است تناسب خود را از دست بدهد.

داشتن عادات بد دهانی

عادات بد دهانی مانند جویدن یخ، جویدن ناخن یا استفاده از دندان برای باز کردن درب اشیاء می تواند منجر به فلر شدن دندان ها شود.

اگر کودک شما عادت به مکیدن شست دارد، می تواند باعث بیرون زدن دندان ها بعد از برداشتن بریس ها شود.

مسئله با زبان

تانگ تراست وضعیتی است که در آن زبان هنگام بلع بین دندان ها بیرون می زند. این می تواند باعث فلر شدن دندان های جلو شود.

سایر مشکلات مربوط به زبان مانند داشتن زبان بزرگ یا زبان پرده دار نیز می تواند منجر به فلر شدن دندان ها شود.

عدم مشورت با متخصص ارتودنسی

اگر با متخصص ارتودنسی خود مشورت نکنید، او ممکن است نتواند علائم اولیه فلر شدن دندان ها را تشخیص دهد. این بیشتر می تواند منجر به آسیب گسترده شود و ممکن است برای رفع مشکل به جراحی نیاز باشد.

نتیجه ضعیف درمان

اگر نتیجه درمان ضعیف باشد، می تواند منجر به فلر شدن دندان ها نیز شود.

عود ارتودنسی

عود ارتودنسی یکی دیگر از دلایل فلر شدن دندان ها است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که پس از برداشتن براکت ها، دندان های شما شروع به بازگشت به موقعیت اصلی خود می کنند.

اگر مال اکلوژن شدید همراه با مشکلات اسکلتی یا استخوان فک داشتید، ممکن است دندان های شما حتی پس از ماه ها یا سال ها پس از برداشتن بریس ها، فلر شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فرایندهایی برای ترمیم دندان های شکسته یا لب پر شده

قرارگیری نادرست دندان ها

اگر دندان های شما به درستی قرار نگیرند، می تواند منجر به فلر شدن دندان ها شود.

طرح درمان نامناسب

اگر طرح درمان ضعیفی داشته اید، می تواند منجر به فلر شدن دندان ها نیز شود. درمان ارتودنسی ممکن است به کشیدن تعدادی از دندان ها برای ایجاد فضا برای همراستایی صحیح دندان ها نیاز داشته باشد.

وقتی برای همه دندان ها، فضای کافی داخل دهان شما وجود نداشته باشد و دندان ها برای ایجاد فضا کشیده نمی شوند، ممکن است حتی پس از اتمام درمان با بریس ها، دندان های شما فلر شده باشند.

علاوه بر این، اگر کج بودن دندان ها به دلیل مشکلات اسکلتی شدید مانند کوچک یا بزرگ بودن استخوان های فک باشد، ممکن است این اتفاق نیز رخ دهد.

علت این است که مال اکلوژن اسکلتی شدید ممکن است برای اصلاح اکلوژن به جراحی نیاز داشته باشد.

با این حال، یک متخصص ارتودنسی خوب، طرح درمان مناسبی را به شما ارائه خواهد داد. اما گاهی ممکن است این بیمار باشد که بخواهد اصلاح بایت را بدون کشیدن دندان یا جراحی انجام دهد.

این می تواند پس از پایان درمان ارتودنسی منجر به فلر شدن دندان ها شود.

چگونه دندان های فلر شده بعد از بریس را اصلاح کنیم؟

در اینجا چند راه برای اصلاح فلر شدن دندان ها پس از درمان با بریس ها وجود دارد.

دوباره نگهدارنده استفاده کنید.

اگر پس از برداشتن بریس ها، دندان هایتان شروع به فلر شدن کرده است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که طبق دستور، از نگهدارنده استفاده کنید.

اگر نگهدارنده ندارید، یا اگر آن را گم کرده اید، باید با ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا بتواند یک نگهدارنده جدید برای شما تجویز کند.

به خاطر داشته باشید که اگر طبق دستور از نگهدارنده استفاده نکنید، دندان های شما بعد از بریس ها به سمت جلو خم خواهند شد.

در برخی موارد، ممکن است لازم باشد همیشه نگهدارنده خود را استفاده کنید یا نوع جدیدی از نگهدارنده ها را همیشه استفاده کنید، مانند نگهدارنده باند. نوع نگهدارنده هایی که دریافت می کنید به مورد فردی شما بستگی خواهد داشت.

الاینرهای اینویزیلاین را دریافت کنید.

اگر ریتینر برای اصلاح دندان های فلر شده پس از بریس ها کافی نیست، استفاده از الاینرهای شفاف اینویزیلاین می تواند گزینه خوبی باشد. این می تواند کمک کند تا دندان های شما به جای خود بازگردند و از فلر شدن آنها جلوگیری کند.

اینویزیلاین یک گزینه عالی است زیرا بر خلاف بریس ها متحرک و راحت هستند. علاوه بر این، عملاً نامرئی هستند، بنابراین هیچ کس حتی نمی داند که شما آنها را استفاده می کنید.

فلر شدن دندان بعد از ارتودنسی

فلر شدن دندان بعد از ارتودنسی

به سراغ بریس ها بازگردید.

اگر دندان های شما به شدت فلر شده باشند، ممکن است برای رفع مشکل به استفاده از بریس ها نیاز داشته باشید. در برخی موارد، این ممکن است تنها راه حل مشکل باشد.

جراحی کنید.

در برخی موارد، جراحی ممکن است تنها راه برای اصلاح دندان های فلر شده یا خرگوشی باشد. این معمولاً فقط در موارد شدید توصیه می شود که سایر درمان ها مؤثر نبوده اند.

اگر قصد جراحی دارید، باید از یک جراح دهان وقت ملاقات بگیرید تا بتواند مورد فردی شما را ارزیابی کرده و بهترین روش درمانی را توصیه کند.

در نهایت، اگر مطمئن نیستید که در مورد دندان های فلر شده خود چه کاری انجام دهید، باید با متخصص ارتودنسی خود ملاقاتی داشته باشید تا بتواند وضعیت را ارزیابی کند و بهترین گزینه درمانی را برای شما توصیه کند.

فلر شدن دندان بعد از ارتودنسی

فلر شدن دندان بعد از ارتودنسی

چگونه از فلر شدن دندان ها بعد از برداشتن بریس ها جلوگیری کنیم؟

با روش های زیر می توانید از فلر شدن یا جلو آمدگی دندان ها بعد از برداشتن بریس ها جلوگیری کنید:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  صاف کرد دندان ها بدون بریس های سنتی

استفاده از نگهدارنده.

بهترین راه برای جلوگیری از فلر شدن دندان ها پس از درمان با بریس ها، استفاده از نگهدارنده طبق دستور ارتودنتیست است. بسته به مورد فردی شما، ممکن است لازم باشد همیشه یا فقط شب ها از نگهدارنده خود استفاده کنید.

همچنین رعایت عادات بهداشتی دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار مهم است.

به طور عمده 3 نوع نگهدارنده وجود دارند که ممکن است برای جلوگیری از فلر شدن دندان ها بعد از درمان ارتودنسی به آنها نیاز داشته باشید:

نگهدارنده هایآاکریلیک

این نگهدارنده ها رایج ترین نوع هستند. آنها از یک سیم فلزی تشکیل شده اند که از بیرون دور دندان های شما قرار می گیرند و توسط آکریلیک داخل دندان های شما ثابت می شوند.

نگهدارنده های ثابت

این نگهدارنده ها به پشت دندان های شما چسبانده می شوند و تنها توسط متخصص ارتودنسی قابل برداشته شدن هستند.

نگهدارنده های شفاف.

این نگهدارنده ها از پلاستیک شفاف ساخته شده اند و نسبت به سایر انواع نگهدارنده کمتر مشاهده می شوند.

تکمیل درمان

تکمیل درمان طبق دستورالعمل ارتودنتیست بسیار مهم است. این کمک می کند تا مطمئن شوید که دندان های شما در جای خود باقی می مانند و دوباره شروع به جلو آمدن نمی کنند.

بریس ها را به درستی نصب کنید.

اگر بریس ها را نصب می کنید، مطمئن شوید که به درستی نصب شده اند. این به جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در جلو آمدگی دندان ها کمک می کند.

دوری از عادات بد دهان و دندان.

پرهیز از عادات بد دهان مانند جویدن اجسام سخت یا جویدن ناخن به جلوگیری از کج شدن دندان ها به سمت جلو پس از برداشتن بریس ها کمک می کند.

علاوه بر این، اگر عادت به تانگ تراست (فشار دادن زبان از پشت به دندان ها) دارید یا زبان بزرگی دارید، باید با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید تا مشکل را حل کند تا از فلر شدن دندان ها جلوگیری شود.

فلر شدن دندان بعد از ارتودنسی

فلر شدن دندان بعد از ارتودنسی

بعد از برداشتن بریس ها چقدر طول می کشد تا برای دندان های فلر شده اقدام کنیم؟

معمولاً حدود شش تا هشت هفته طول می کشد تا دندان ها پس از برداشتن بریس ها در موقعیت های جدید خود قرار گیرند. با این حال، تنظیم کامل دندان ها تا چند ماه طول می کشد. در برخی موارد، بی نظمی های جزئی ممکن است حتی پس از دوره تعدیل همچنان وجود داشته باشند.

این معمولاً جای نگرانی ندارد و بر عملکرد یا ظاهر دندان تأثیر نمی گذارد. اگر نگران هر گونه بی نظمی هستید، برای مشاوره با ارتودنتیست خود مشورت کنید.

آیا ریتینرها به فلر شدن دندان ها بعد از برداشتن بریس ها کمک می کنند؟

نگهدارنده ها می توانند به اصلاح دندان های فلر شده کمک کنند. نگهدارنده ها با نگه داشتن دندان ها در موقعیت جدید خود پس از برداشتن بریس ها، می توانند از بازگشت دندان ها به موقعیت اولیه خود جلوگیری کنند.

اگر قصد دارید از ریتینرها برای اصلاح دندان های فلر شده خود استفاده کنید، برای مشاوره با ارتودنتیست خود مشورت کنید. آنها قادر خواهند بود موارد فردی شما را ارزیابی کنند و بهترین اقدام را به شما توصیه کنند.

نتیجه گیری

استفاده نکردن از نگهدارنده طبق تجویز ارتودنتیست دلیل اصلی فلر شدن دندان های شما پس از برداشتن بریس ها است. برداشتن زود هنگام بریس ها، عود بیماری به دلیل عادات دهانی غیر طبیعی و دلایل دیگر ممکن است باعث بروز آن شوند.

با این حال، راه هایی برای رفع فلر شدن دندان ها پس از بریس ها وجود دارد، از جمله استفاده مجدد از نگهدارنده، استفاده از الاینرهای اینویزیلاین، یا در موارد شدید، بازگشت به بریس ها.

0/5 (0 نظر)