دانشمندان مدتهاست در حال بررسی عناصر جذابیت هستند تا دریابند چرا برخی افراد جذابتر هستند. آنها دریافته اند که عوامل زیادی برای جذاب بودن نقش دارند از شکل بدن گرفته یا سطح هورمون ها، و حتی نحوه لباس پوشیدن افراد. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهند که عدم تقارن صورت افراد می تواند روی جذابیت آنها از نگاه دیگران تأثیر بگذارد. عدم تقارن شرایطی را توصیف می کند که در آن اجزاء بدن مانند تصویر داخل آینه هستند. مطالعات نشان می دهند افراد چهره هایی که متقارن تر هستند را بیشتر ترجیح می دهند.

تقارن صورت چیست؟

وقتی به چهره کسی نگاه می کنید و متقارن است، به این معناست که صورت او در طرفین دقیقاً یک شکل است. صورت نامتقارن صورتی است که در آن یک چشم بزرگتر از دیگری است، چشم ها در ارتفاعات متفاوتی قرار گرفته اند، گوش ها اندازه های متفاوتی دارند، دندان ها کج هستند، و غیره. اکثر افراد مقداری عدم تقارن در صورت خود دارند و این اصلاً غیر عادی نیست. گرچه اکثر ویژگی های عدم تقارن ژنتیکی هستند، اما برخی از آنها در نتیجه عوامل خاصی بروز پیدا می کنند.

درمان عدم تقارن صورت با اصلاح لبخند

درمان عدم تقارن صورت با اصلاح لبخند

علل عدم تقارن صورت

اگر به این فکر می کنید که چرا یک گوش شما از دیگری بزرگتر است، یا پلک های شما شبیه یکدیگر نیستند، احتمالاً به یک سری دلایل این اتفاق افتاده است. این عوامل عبارتند از:

ژنتیک

ویژگی های عدم تقارن معمولاً در طول دوره رشد و به دلیل عوامل ژنتیکی بروز پیدا می کنند. اگر مادر شما لب های نامتقارن داشته باشد یا یک گوش پدر شما بزرگتر از دیگری است، آنها می توانند این ژن ها را به شما منتقل کنند. از طرف دیگر، اختلالات عروقی و شکاف کام و لب از جمله شرایط ژنتیکی هستند که می توانند موجب بروز عدم تقارن شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان انحراف فک و صورت با کمک ارتودنسی

کشیدن سیگار

وقتی سیگار می کشید، صوررت شما مستقیماً در معرض سموم قرار می گیرد. این سموم ارتباط مستقیم با ویژگی های نامتقارن صورت دارند.

آسیب نور خورشید

وقتی پوست شما در معض اشعه های فرا بنفش قرار می گیرد، باعث بروز لکه هایی روی پوست می شود. این لکه ها هرگز به صورت یکسان در سرایر بدن، مخصوصاً صورت پخش نمی شوند. آسیب نور خوردشید می تواند تنها موجب آسیب به یک سمت صورت شود.

بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن، عدم تقارن تنها به دلیل چروک افزایش پیدا می کند و گوش ها و بینی را تغییر می دهد.

اقدامات دندانپزشکی

کشیدن دندان می تواند ویژگی های ظاهری چهره فرد را تحت تأثیر قرار دهد. دریافت ونیرها و دنچرها نیز می تواند تناسب صورت را تغییر دهد.

آسیب ها

آسیب به صورت، مخصوصاً در سنین کودکی می تواند باعث شود چهره نامتقارن به نظر برسد.

عادات سبک زندگی

این امکان وجود دارد که برخی عادات سبک زندگی مانند وضعیت خوابیدن یا حتی قرار دادن صورت روی دست ها هنگام استراحت می توانند باعث بروز عدم تقارن شوند.

فلج بل

اگر عدم تقارن ناگهانی صورت را تجربه کرده اید، این احتمال وجود دارد که فلج بل عامل بروز این مشکل بوده باشد. فلج بل باعث بی حسی عضلات صورت در یک سمت صورت می شود. این مشکل در نتیجه عفونت های ویروسی یا بارداری اتفاق می افتد. معمولاً، عوارض جانبی موقتی هستند.

کجی مادر زادی گردن

کجی مادرزادی گردن باعث می شود عضلات گردن در وضعیت غیر عادی قرار بگیرند که باعث بروز ویژگی های عدم تقارن صورت می شود. این وضعیت معمولاً درون رحم مادر اتفاق می افتد و در اکثر موارد، تنها باعث تأثیرات موقتی می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با وسایل و فرآیندهای ارتودنسی

سکته

سکته می تواند باعث بی حسی یک سمت صورت و افتادن لبخند شود. دیگر علائم و نشانه ها عبارتند از ضعف یا بی حسی بازو و مشکل در حرف زدن.

درمان عدم تقارن صورت با اصلاح لبخند

درمان عدم تقارن صورت با اصلاح لبخند

آیا صورت من نامتقارن است؟

اگر به این فکر می کنید که آیا صورت شما نامتقارن است یا خیر، بهترین راه تست کردن آن با گرفتن عکس های صورت است. پس از چاپ عکس از خط کش برای مشخص نمودن اینکه آیا ویژگی های شما در هر دو سمت یکسان هستند یا خیر استفاده می شود..

چگونه می توان صورت را متقارن تر کرد؟

 پس از آنکه مشخص شود عدم تقارن صورت فردی به سلامت دندان های او ارتباط دارد، پزشک او همه فرضیات را بررسی می کند. آیا اختلالات مفصل فکی گیجگاهی موجب بروز عدم تقارن صورت شده است؟ آیا از دست دندان ها باعث بوجود آمدن عدم تقارن شده است؟ آیا دنچرها کمکی می کنند؟ در صورتی که شما از عدم تقارن صورت رنج ببرید و بخواهید ظاهر خود را بهبود دهید، دندانپزشک زیبایی و ارتودنتیست می توانند به شما کمک کنند. آنها ویژگی های صورت و سلامت دهان شما را بررسی می کنند تا مشخص نمایند کدام درمان ها می توانند برای ظاهر کلی شما مفید باشند. این درمان ها باعث خواهند شد صورت شما متقارن تر به نظر برسد. در اینجا تعدادی از این درمان ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

قرار دادن جایگزین برای دندان ها

وقتی دندان از دست می دهیم، ساختار چهره ما تغییر می کند زیرا دندان های ما عضلات صورت ما را حمایت می کنند. عضلات صورت ما بدون حمایت فرو رفته می شوند. وقتی از یک سمت صورت دندان از دست داده باشیم نه از هر دو سمت، صورت غیر همسطح و نامتقارن می شود. ایمپلنت های و بریج های دندانی می توانند این فضای خالی را پر کنند و حمایت کافی را برای ساختار صورت فراهم سازند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان دندان قروچه یا براکسیسم

درمان ارتودنسی

عدم تقارن صورت می تواند با شرایطی تحت عنوان کجی اکلوزال نیز بروز پیدا کند که زمانی اتفاق می افتد که دندان ها نسبت به نحوه قرار گیری بینی و لب ها اریب واقع شده اند. پلان بایت غیر همسطح می شود، عضلات صورت کج می شوند و فک ها از حالت صاف خود خارج می شوند. با استفاده از درمان های ارتودنتیک مانند بریس ها یا اینویزیلاین می توان کمک کرد صورت متقارن تر شود.

درمان اختلالات مفصل فکی گیجگاهی و تنظیم بایت

مطالعات نشان داده اند که حتی 4 درجه انحراف تقربیاً در 90% از افرادی که بررسی کرده اند قابل مشاهده بوده است. این شرایط عموماً در نتیجه عدم تقارن در خود فک بروز پیدا می کند. علاوه بر این، این شرایط می تواند زمانی اتفاق بیفتد که تعداد قابل توجهی از دندان ها در یک سمت دهان از دست رفته باشند، و باعث شود بایت غیر هم سطح به نظر برسد. این شرایط به خوبی و خیلی سریع قابل درمان است تا از بروز دیگر شرایط دردناک مانند اختلالات مفصل فکی گیجگاهی پیشگیری شود، که می تواند منجر به عدم تقارن بیشتر صورت شود. درمان اختلالات مفصل فکی گیجگاهی باعث می شود صورت متقارن تر شود.

در موارد از دست رفتن دندان نیز می توان از ایمپلنت های دندانی برای تنظیم مجدد بایت استفاده کرد. در صورتی که عدم هماهنگی اکلوژن به دلیل خود فک بروز پیدا کرده باشد، ونیرهای پرسلن می توانند کمک کنند. آنها نه تنها مشکل را برطرف می کنند بلکه در کنار درمان های دیگر کار می کنند تا تعادل تقارن را برقرار سازند. در برخی موارد وخیم تر ممکن است بریس ها و جراحی ارتودنتیک نیاز باشد.

0/5 (0 نظر)