در مقاله قبل به معرفی یک دسته عادات بد دهانی پرداختیم که به دندان ها آسیب های غیر قابل جبرانی وارد می کنند و ممکن است حتی موجب از دست رفتن دندان ها شوند. در این مقاله به بیان دیگر عادات مضر می پردازیم.

 

 

عادات آسیب رسان به دندان

عادات آسیب رسان به دندان

دندان قروچه (براکسیسم)

اگر عادت فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر را دارید، باید بدانید تنها نیستید. در ایالات متحده آمریکا، 30 تا 40 میلیون نفر دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند. این عادت که عموماً تحت عنوان دندان قروچه (براکسیسم) شناخته می شود، می تواند به صورت ارثی نیز منتقل شود و اغلب به استرش و افسردگی مربوط است. گرچه دندان قروچه در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد، بسیاری از افراد بدون آنکه بدانند دندان های خود را در خواب روی یکدیگر فشار می دهند. دندان قروچه می تواند یک دسته مشکلات برای سلامت دهان بوجود بیاورد. این مشکلات عبارتند از:

  • لب پر شدن مینای دندان ها
  • ترک خوردن دندان ها
  • لق شدن دندان ها
  • دندان های صاف و ساییده شده
  • مشکلات مفصلی
  • از دست رفتن دندان ها

از آنجا که فشردن و ساییدن دندان ها اغلب در طول خواب اتفاق می افتد، بسیاری افراد نمی دانند این کار را انجام می دهند. برخی علائم و نشانه های دندان قروچه عبارتند از لق شدن دندان ها، درد گردن، درد گوش، و سر دردهای مبهم، خستگی و درد و سوزش فک، و ایجاد صدای کلیک هنگام باز و بسته شدن دهان.

محافظت از دندان ها در برابر دندان قروچه

اگر فکر می کنید ممکن است دندان قروچه اگر فکر می کنید ممکن است دندان قروچه داشته باشید، با یک دندانپزشک مشورت کنید تا بهترین درمان را در اختیار شما قرار دهد. این درمان ها می توانند شامل محافظ دهان، تنظیم بایت (اصلاح نحوه قرار گیری دندان های بالا و پایین روی یکدیگر، با کمک ارتودنسی)، کاهش استرس، و داروهایی که درد ماهیچه ها را تسکین می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان دندان قروچه یا براکسیسم

 

 

عادات آسیب رسان به دندان

عادات آسیب رسان به دندان

شیرینی های چسبنده

اکثر افراد می دانند که شکر می تواند موجب بروز حفره در دندان ها شود. اما برخی غذاهای شیرین و پر از قند بدتر از بقیه هستند. آبنباتی که به دندان ها می چسبد می تواند در فرو رفتگی های دندان ها گیر کند، به گونه ای که بزاق قادر به تمیز کردن آن نیست. و این اتفاقی نیست که تنها با آبنبات بیفتد- میان وعده های طبیعی مانند کشمش و دیگر میوه های خشک شده نیز همین خطرات دندانی را به همراه دارند. از جویدن آبنبات های آدامسی، کارامل ها، میوه های خشک، دانه های ژله ای، و دیگر شیرینی های چسبناک بپرهیزید.

اکثر این آبنبات ها در اشکال فاقد قند آنها نیز وجود دارند. برای داشتن دندان هایی سالم، این نوع را انتخاب کنید. اگر هنوز هم دوست دارید این شیرینی های چسبناک را بخورید، 30 دقیقه پس از آن حتماً هم مسواک بزنید و هم نخ دندان بکشید.

نوشابه

نوشابه ها بواسطه قند زیاد و نیز اسید زیادی که دارند دشمن دندان ها هستند. نوشیدن دائم نوشابه دندان ها را در قند قوطه ور می کند و می تواند منجر به پوسیدگی دندان ها شود. بعلاوه، بالا رفتن مقدار قرار گرفتن در معرض اسید می تواند منجر به خوردگی مینای دندان ها شود و می تواند باعث حساسیت دندان ها شود.

اگر هنوز هم دوست دارید نوشابه بنوشید، به چند طریق می توانید مصرف خود را کاهش دهید. مصرف نوشابه ای که هر روز استفاده می کنید را کاهش دهید. بیشتر آب بنوشید، نوشیدنی سالمی که رفع عطش می کند. پس از قرار گرفتن دندان ها در معرض نوشیدنی های اسیدی، خوردگی و ساییدگی مینای دندان ها را به حداقل میزان ممکن برسانید . سعی کنید نوشیدنی های اسیدی را با نی جرعه جرعه بنوشید تا از تماس مستقیم آنها با دندان جلوگیری کنید. در نهایت، قبل از مسواک زدن با یک مسواک نرم، پس از قرار گرفتن دندان ها در معرض نوشیدنی اسیدی، 30 دقیقه صبر کنید تا از در هم شکستن ساختار مینای دندان ها اجتناب نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا برخی افراد بزرگسال هنوز دندان شیری دارند؟

 

 

عادات آسیب رسان به دندان

عادات آسیب رسان به دندان

باز کردن درب بطری با دندان

دندان ها برای غذا خوردن و لبخند زدن و خندیدن هستند، نه هیچ کار دیگری. هر استفاده دیگری می تواند ناسالم باشد. دندان های شما چاقو یا قیچی نیستند. گرچه ممکن است در کوتاه مدت این کار راحت باشد، اما باز کردن پاکت چیپس، گرفتن سنجاق سر، یا باز کردن درب بطری با دندان می تواند موجب لب پر شدن و ترک خوردن و شکستن دندان ها شود. برای حفظ دندان، از چاقو یا قیچی استفاده کنید.

 

 

عادات آسیب رسان به دندان

عادات آسیب رسان به دندان

 

آیا نوشیدنی انرژی زا برای دندان ها مضر هستند؟

شاید این نوع نوشیدنی ها سالم تر از نوشابه باشند، اما مشکلات مشابه زیادی بوجود می آورند. هر دوی این نوشیدنی ها حاوی مقادیر زیادی قند و اسید هستند، و قند هم منجر به تکثیر باکتری هایی داخل دهان می شود که اسیدی تولید می کنند که موجب پوسیدگی دندان ها می شود. برای پرهیز از خطر پوسیدگی و خوردگی و ساییدگی مینای دندان ها، بهتر است آب بنوشید که بدون کالری و بدون چربی است.

 

 

عادات آسیب رسان به دندان

عادات آسیب رسان به دندان

آبمیوه

آیا آبمیوه از نوشابه سالم تر است؟ آبمیوه ها بواسطه ویتامین ها و مواد معدنی که دارند می توانند سالم تر باشند، اما این مزایا با قندی که دارند از بین می روند. معمولاً همه ما سعی داریم مقدار قندی که در آبمیوه های شیرین طبیعی مصرف می کنیم را اندک جلوه دهیم. برای مثال، آب سیب تقریباً به اندازه همان مقدار نوشابه، قند دارد. سعی کنید آبمیوه ها را به صورت رقیق شده با آب مصرف کنید تا به کاهش قند موجود در آنها کمک کنید و قرار گرفتن دندان ها در معرض قند را به حداقل میزان ممکن برسانید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع فضا نگهدار های ارتودنسی

 

 

عادات آسیب رسان به دندان

عادات آسیب رسان به دندان

چیپس سیب زمینی

میان وعده های نشاسته ای در دهان به راحتی خرد می شوند و به دندان ها می چسبند، و باعث می شوند محیطی عالی برای تشکیل پلاک های باکتریایی و تخریب دندان ها فراهم شود. میان وعده های نشاسته ای عبارتند از چیپس های سیب زمینی، کراکرها، و نان های نرم. خیلی سریع پس از خوردن میان وعده به فکر کشیدن نخ دندان و مسواک زدن باشید تا سطح پلاک های روی دندان ها را به حداقل میزان ممکن برسانید.

 

 

عادات آسیب رسان به دندان

عادات آسیب رسان به دندان

میان وعده شیرین

خوردن مداوم میان وعده در طول روز به این معنا است که ذرات غذا و پلاک های دندانی برای مدت زمانی طولانی روی دندان ها می نشینند. اگر نیاز دارید بین وعده های غذایی میان وعده بخورید، بهتر است به فکر خوراکی هایی باشید که به پاک کردن دندان ها کمک می کنند و تشکیل پلاک را به حداقل میزان ممکن می رسانند، از جمله سیب، هویچ، و کرفس.

 

عادات آسیب رسان به دندان

عادات آسیب رسان به دندان

جویدن مداد و اشیاء دیگر

ما اغلب وقتی در حال تمرکز کردن هستیم، به صورت ناخودآگاه مداد یا اشیاء دیگر را می جویم. این باعث می شود فشار زیادی به دندان ها وارد شود و به مرور زمان موجب ترک خوردن یا شکسته شدن دندان ها شود. علاوه بر این، می تواند در نهایت منجر به بروز عاداتی مانند دندان قروچه شود. اگر این عادت عصبی است، سعی کنید جایگزین سالم تری انتخاب کنید. جویدن آدامس بدون قند می تواند مانع آسیب به دندان ها شود، بعلاوه می تواند تولید بزاق را تحریک کند، که به روند پاکسازی دندان ها کمک می کند.

0/5 (0 نظر)