اگر دندان های شما کج هستند، ممکن است این پرسش به ذهن شما خطور کند که چگونه بدون بریس دندان های خود را صاف کنید. خبر خوب این است که گزینه های زیادی برای انجام این کار وجود دارند، معمولاً با استفاده از الاینرهای شفاف یا بریس های نامرئی. درمان های دیگری نیز وجود دارند، از جمله وسیع کننده کام یا جراحی فک.

گزینه های صرفاً زیبایی نیز مانند ونیرهای پرسلن نیز وجود دارند. با این حال، آنها در واقع دندان های شما را صاف نمی کنند- آنها فقط دندان ها را صاف تر نشان می دهند.

در این مقاله، تمام گزینه های شما برای صاف کردن دندان ها بدون بریس را بررسی می کنیم، از جمله:

  • الاینرهای شفاف
  • وسیع کننده های پالاتال
  • جراحی فک
  • ونیرها

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بهترین گزینه برای خود و لبخندتان را بیابید!

چه افرادی به بریس ها نیاز دارند؟

قبل از اینکه به نحوه صاف کردن دندان های خود بدون بریس ها بپردازیم، بیایید خیلی سریع در مورد این موضوع صحبت کنیم که چه افرادی باید دندان های خود را صاف کنند. آیا به بریس ها نیاز دارید؟ آیا فرزند شما به آنها نیاز دارد؟ چند راه وجود دارد برای تشخیص اینکه آیا شما یا فرزندتان به درمان صاف کردن دندان نیاز دارید یا خیر، اما در اینجا متداول ترین های آنها هستند:

  • دندان هایی که به وضوح کج هستند
  • مشکل در صحبت کردن
  • مشکلات جویدن
  • صدای کلیک در فک
  • سابقه مکیدن انگشت شست

با این حال، گاهی اوقات یک فرد ممکن است دندان های کمی کجی داشته باشد، اما ممکن است هیچ عوارض منفی برای سلامتی نداشته باشند. در این صورت، بیمار می تواند تصمیم بگیرد که آیا می خواهد دندان های خود را به دلایل صرفاً زیبایی صاف کند یا خیر.

فقط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما می تواند تشخیص دهد که آیا نامرتبی دندان ها یا ناهمراستا بودن فک ها سلامت دهان شما را تحت تأثیر قرار می دهد یا خیر، یا خیر، مهم است که به دنبال درمان باشید.

صاف کرد دندان ها بدون ارتودنسی سنتی

صاف کرد دندان ها بدون ارتودنسی سنتی

گزینه های بریس های مختلف

درمان های ارتودنسی معمولی شامل یک سری براکت های فلزی هستند که روی سطح جلوی هر دندان با سیم متصل شده و با بندهای الاستیک محکم می شوند. سیم ها هر چند وقت یک مرتبه سفت می شوند تا فشار وارد کنند و به تدریج دندان های شما را در جهت درست هدایت کنند.

این بریس های فلزی سنتی ممکن است از نظر زیبایی شناسی خوشایندترین گزینه نباشند، اما بسیار مؤثر هستند. در موارد شدید ناهماهنگی دندان، آنها ممکن است بهترین یا تنها گزینه باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بریس های سرامیکی و مزایا و معایب آنها

با این حال، ممکن است بتوانید از بین انواع دیگر بریس هایی که کمتر جلب توجه می کنند اما به همان اندازه یا تقریباً به همان اندازه مؤثر هستند، انتخاب کنید. این گزینه ها عبارتند از:

  • بریس های لینگوال: براکت ها به جای جلو در پشت دندان ها ثابت می شوند.
  • بریس های سرامیکی: براکت ها به جای فلز، از مواد سرامیکی شفاف یا سفید ساخته می شوند.

به غیر از خود بریس ها، گزینه های دیگری برای صاف کردن دندان ها وجود دارند که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

آیا خودمان می توانیم دندان هایمان را صاف کنیم؟

خیر، نمی توانید و نباید امتحان کنید، زیرا هر جایگزینی برای بریس ها که خودتان شخصاً برای صاف کردن دندان هایتان امتحان کنید، می تواند به سلامت دهان و دندان ها و سلامت عمومی شما آسیب جدی وارد کند.

در نظر داشته باشید که ارتودنتیست ها و دندانپزشکان چند سال آموزش دیده اند و تحصیل کرده اند- این بیهوده نیست. تجربه، دانش و برخی مجوزهای جدی برای تکمیل ایمنی در هر درمان پزشکی نیاز است.

مطمئناً، آموزش های زیادی در مورد نحوه ساخت بریس های خود به صورت آنلاین پیدا خواهید کرد، اما عوارض جانبی آنها ارزش استفاده از آنها را ندارند. در نهایت ممکن است دندان های ترک خورده و شکسته، درد شدید، عفونت های دهانی یا حتی از دست دادن دندان های دائمی خود را داشته باشید!

صاف کرد دندان ها بدون ارتودنسی سنتی

صاف کرد دندان ها بدون ارتودنسی سنتی

روش های ایمن برای صاف کردن دندان های خود بدون بریس ها

اکنون که این موضوع را برای شما شفاف کرده ایم که نباید صاف کردن را خودتان به تنهایی امتحان کنید، بیایید نگاهی به چند روش واقعی برای صاف کردن دندان ها با جایگزینی برای بریس ها بیندازیم.

الاینرهای شفاف

این نخستین گزینه برای درمان ارتودنسی بدون بریس ها است، یکی از متداول ترین روش ها برای صاف کردن دندان ها بدون بریس.

الاینرهای شفاف و بریس های نامرئی اغلب به جای یکدیگر برای اشاره به همان تری های متحرک استفاده می شوند. اما اگر واقعاً می خواهید همه چیز شفاف باشد، می توانید بگویید که بریس های نامرئی مانند اینویزیلاین معمولاً در مطب، به درمان های داخل مطب با نظارت مستقیم ارتودنتیست نیاز دارند. درمان با الاینرها را می توان از راه دور کامل کرد.

هر دو روش شامل درمان هایی با یک سری تری های پلاستیکی شفاف هستند که روی دندان های دو فک بالا و پایین قرار می گیرند. این تری ها به عنوان بخشی از طرح درمان شما ساخته می شوند و معمولا هر دو هفته یک مرتبه تعویض می شوند.

وقتی تری های خود را تعویض می کنید، همان هدفی را دنبال می کند که سیم های بریس های خود را در درمان با بریس های سنتی سفت می کنید. همانطور که دندان های شما به موقعیت جدید خود عادت می کنند، زمان آن فرا رسیده است که آنها را به سمت موقعیت بعدی در طرح درمان ارتودنسی خود حرکت دهید.

اگر بریس های نامرئی داخل مطب را انتخاب می کنید، اگر می خواهید درمان را شروع کنید، باید با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مینی ایمپلنت در درمان ارتودنسی

به طور خلاصه، در حالی که الاینرهای شفاف از نظر فنی بریس نیستند، آنها دندان ها را درست مانند بریس ها صاف می کنند. آنها از نظر زیبایی شناختی نسبت به بریس های سنتی برتری دارند، اما تفاوت بزرگ آنها این است که بریس های سنتی می توانند موارد شدیدتر مال اکلوژن را درمان کنند. بنابراین، با تری های اینویزیلاین، روند همراستا شدن دندان ها بیشتر طول خواهد کشید.

از طرف دیگر، الاینرهای شفاف فقط برای موارد خفیف تا متوسط هستند ​​و میانگین زمان درمان حدود 6 ماه است.

وسیع کننده کام

وسیع کننده های کام ابزارهای دندانپزشکی هستند که فک بالا را وسیع می کنند، و در حالی که دهان کودک هنوز در حال رشد است، فضای بیشتری داخل دهان ایجاد می کنند. فضای ایجاد شده، به دندان ها فضایی که برای جابجایی به موقعیت صحیح نیاز دارند را می دهد. این فرایند به این دلیل عمل می کند که فک از دو نیمه مجزا ساخته شده است و این نیمه ها تا بعد از بلوغ به طور کامل به یکدیگر جوش نمی خورند.

اکسپندرها یا وسیع کننده ها به صورت سفارشی برای هر دهان ساخته می شوند و به دندان های فک بالا در قسمت عقب دهان می چسبند. یک وسیع کننده از کشش در نقطه ای استفاده می کند که دو استخوان کام به هم می رسند تا آنها را از هم دور کند. این روند تدریجی است و گرچه ممکن است باعث بروز درد یا فشار شود، نباید منجر هیچ دردی ایجاد کند.

این ابزارها معمولاً قبل از قرار گرفتن بریس ها روی دندان ها استفاده می شوند، بویژه اگر کودک دارای کراس بایت، فشردگی یا نهفتگی دندان ها باشد. با این حال، در برخی موارد، یک کودک ممکن است فقط به یک وسیع کننده کام نیاز داشته باشد، بدون اینکه پس از آن به درمان با بریس ها نیاز داشته باشد.

جراحی فک

این جراحی به طور رسمی به تحت جراحی ارتوگناتیک شناخته می شود و می تواند از جمله برای اصلاح ناهماهنگی فک استفاده شود. معمولاً این جراحی تکمیلی برای زمانی است که ارتودنسی به تنهایی کار نمی کند، در این صورت قبل از جراحی و بعد از جراحی در طول نقاهت، بریس دریافت خواهید کرد.

گرچه در تعداد اندکی از موارد ممکن است بتوانید بدون نیاز به بریس ها، برای اصلاح بایت خود جراحی فک انجام دهید، معمولاً برای حرکت دادن دندان های دو فک بالا و پایین به یک موقعیت دقیق، به بریس نیاز است.

شما باید با متخصص ارتودنسی یا جراح دهان خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که آیا جراحی دهان به جای بریس برای شما یک گزینه است یا خیر.

گزینه های دندانپزشکی زیبایی

یکی از متداول ترین راه ها برای بهبود ظاهر دندان ها بدون بریس ها، استفاده از ونیرهای کامپوزیت یا پرسلن است. اول از همه، باید بدانید که ونیرهای دندانی در واقع دندان ها را صاف نمی کنند.

در عوض، آنها پوسته های نازکی هستند که از پرسلن یا یک ماده کامپوزیتبی ساخته شده اند که در جلوی دندان ها چسبانده می شوند و آنها را به اندازه و رنگ ایده آل زیبایی مورد نظر شما در می آورند. این گزینه ممکن است تنها برای افراد بزرگسالی در دسترس باشد که فقط دندان هایی اندک نامرتب دارند، و به دلایل سلامتی، به مداخله ارتودنسی نیاز ندارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع فضا نگهدار های ارتودنسی

یکی دیگر از گزینه های زیبایی بدون بریس ها، کانتورینگ است. کانتورینگ دندان عبارت است از تغییر شکل دندان های واقعی- برداشتن بخش های کوچکی از دندان ها برای رسیدن به شکل، طول یا سطح مورد نظر.

هم ونیرها و هم کانتورینگ دندان برای اهداف زیبایی استفاده می شوند و هر دو به تراشیدن دندان سالم نیاز دارند، بنابراین قبل از تصمیم گیری برای چنین نتایج دائمی، مطمئن شوید که همه گزینه ها را در نظر گرفته اید.

صاف کرد دندان ها بدون ارتودنسی سنتی

صاف کرد دندان ها بدون ارتودنسی سنتی

نگهدارنده ها

نگهدارنده ها معمولاً برای همراستا نگه داشتن دندان ها پس از همراستا کردن آنها با بریس ها، چه بریس های فلزی سنتی و چه الاینرهای نامرئی، و نگهداشتن آنها در موقعیت مورد نظر استفاده می شوند. با این حال، در برخی موارد که فقط به همراستا کردن خفیف نیاز است، نگهدارنده بدون بریس ممکن است راهی مناسب برای صاف کردن دندان ها باشد.

نوعی الاینر وجود دارد که برای کمک به حرکات جزئی دندان ها طراحی شده اند. به آنها نگهدارنده فنری گفته می شود. این نگهدارنده ها شبیه یک نگهدارنده هاولی معمولی هستند، اما افزودنی هایی وجود دارند که می توانند به حرکت جزئی دندان ها کمک کنند.

ابزار هربست

ابزار Herbst از فولاد ساخته شده و روی دندان های مولر اول فک بالا و پایین ثابت می شود. دندان های مولر با یک چارچوب فولادی به یکدیگر متصل می شوند، که برای اعمال نیرو و حرکت تدریجی فک ها در یک خط عمل می کند.

مانند وسیع کننده کام، ابزار هربست در کودکانی که فک های آنها هنوز در حال رشد است استفاده می شود و معمولاً، اما نه همیشه، مکمل بریس است.

نتیجه گیری

راه های زیادی برای صاف کردن دندان ها بدون بریس های فلزی سنتی وجود دارد. می توانید از الاینرهای شفاف، بریس های نامرئی، وسیع کننده های کام، نگهدارنده ها و موارد دیگر استفاده کنید. اگر می خواهید یک اصلاح صرفاً زیبایی داشته باشید، گزینه هایی مانند کانتورینگ یا ونیرها نیز برای آن وجود دارند. همه این گزینه ها می توانند ایمن و مؤثر باشند، تا زمانی که تحت نظارت یک ارتودنتیست دارای مجوز انجام شوند. همانطور که گفته شد، هرگز نباید سعی کنید خودتان دندان های خود را در منزل صاف کنید. و هرگز سعی نکنید بدون ارتودنتیست بریس های خود را بردارید.

گرچه ممکن است تلاش برای صرفه جویی در هزینه وسوسه انگیز به نظر برسد، اما  صاف کردن دندان ها توسط خود فرد می تواند عواقب جدی و دائمی از جمله درد، عفونت و از دست دادن دندان را در پی داشته باشد.

اگر می خواهید دندان های خود را صاف کنید، با متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک خود در مورد بهترین گزینه های خود صحبت کنید.

0/5 (0 نظر)