براکسیسم یا دندان قروچه، یک مشکل دهانی است که مشخصه ویژه آن ساییدن و فشردن دندان ها و فک ها روی یکدیگر است، که می تواند منجر به بروز آسیب جدی به دندان ها شود، همانطور که اختلال مفصل فکی- گیجگاهی (TMD) می تواند چنین آسیبی را ایجاد کند. آسیب ناشی از این شرایط می تواند شامل درد صورت، ساییده شدن دندان ها، حساسیت دندان ها، شکستن دندان ها، ترک خوردن دندان ها، بیماری لثه و درد فک باشد. علاوه بر این، این شرایط با انحراف فک و مال اکلوژن همراه هستند. دندان های شما هنگامی که در حالت استراحت به درستی در یک راستا قرار می گیرند، چگونه باید قرار بگیرند کنند و اگر چیزی غیر از این باشد، چه کاری می توانید انجام دهید تا دندان های خود را همراستا کنید؟

دندان های شما در حالت استراحت چگونه باید قرار بگیرند؟

هنگامی که دهان شما در حالت استراحت قرار دارد، در حالت ایده آل فک شما یک بایت بی نقص را تشکیل می دهد. این زمانی است که دندان های دو فک بالا و پایین شما به آرامی با یکدیگر تماس دارند. دندان های جلوی فک بالای شما (یا دندان های ثنایا) باید کمی جلوتر از دندان های جلوی فک پایین شما پایین بیایند و برآمدگی های روی دندان های عقب شما باید در یک راستا قرار بگیرند.

در حالت استراحت، دندان های فک بالای شما باید موازی با بالای لب پایین شما باشند. علاوه بر این، در یک بایت بی نقص، وضعیت زبان شما نیز نقش دارد. زبان باید به آرامی با سقف دهان شما تماس داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  از دست رفتن زودهنگام دندان‌های شیری

بر اساس اعلام انجمن ارتودنسی آمریکا، “بایت شما بخش بسیار مهمی از سلامت دهان و دندان های شما است.” تعیین اینکه آیا دندان های شما در حالت استراحت بایت بی نقصی تشکیل می دهند یا نه، مهم است، بنابراین برای اصلاح بایت خود می توانید اقداماتی را انجام دهید تا از بروز مشکلات دندانی در آینده جلوگیری کنید.

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها روی هم

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها روی هم

انواع نامرتبی دندان ها

دندان قروچه و اختلال مفصل فکی- گیجگاهی با انواع مختلفی از ناهماهنگی دندانی مرتبط هستند. انواع ناهماهنگی ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اوربایت: اوربایت زمانی اتفاق می افتد که دندان های فک بالای شما بیشتر از حد معمول جلوتر از دندان های فک پایین شما قرار بگیرند.
  • آندربایت: آندربایت زمانی اتفاق می افتد که دندان های فک پایین شما جلوتر از دندان های فک بالای شما قرار بگیرند.
  • اپن بایت: اپن بایت زمانی رخ می دهد که دندان های عقب (دندان های مولر) به خوبی روی یکدیگر قرار بگیرند اما بین دندان های جلوی فک بالا و فک پایین فاصله وجود داشته باشد.
  • اورجت: اورجت که تحت عنوان جلو آمدگی نیز شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که دندان های جلوی فک بالای شما با زاویه جلوتر از دندان های فک پایین شما بیرون می آیند.
  • کراس بایت: کراس بایت زمانی اتفاق می افتد که تعدادی از دندان های فک بالای شما داخل دندان های فک پایین شما قرار می گیرند.
  • دیپ بایت: دیپ بایت زمانی اتفاق می افتد که دندان های فک بالای شما بیش از حد دندان های فک پایین شما را پوشش می دهند.
  • فشردگی: فشردگی زمانی رخ می دهد که فضای کافی برای قرار گیری صحیح همه دندان های شما در کنار یکدیگر وجود نداشته باشد.
  • فاصله: فاصله زمانی رخ می دهد که بین دندان های شما فضای زیادی وجود داشته باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل ریشه دندان در طول ارتودنسی

خوشبختانه، همه موارد مال اکلوژن به درمان نیاز ندارند، اما در برخی افراد، این مال اکلوژن ها با دندان قروچه و TMJ همراه هستند. در برخی موارد، دندان قروچه و TMJ می توانند باعث انحراف دندان ها شوند و در برخی موارد دیگر، ناهماهنگی موجود می تواند باعث دندان قروچه یا TMJ شود.

قبل از تلاش برای برطرف کردن مال اکلوژن خود، با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود صحبتی داشته باشید تا مشخص شود که آیا بایت شما روی وضعیت سلامت شما تأثیر منفی می گذارد یا خیر. یک بایت مشکل دار را می توان به سادگی به دلایل زیبایی اصلاح کرد، یا ممکن است اصلاً به اصلاح نیاز نداشته باشد.

ارتودنتیست شما می تواند به شما بگوید که آیا بایت شما پتانسیل ایجاد مشکل را دارد یا اینکه آیا قبلاً باعث ایجاد مشکل شده است. بر اساس مطالعات موجود، تأثیر مال اکلوژن بر سلامت پریودنتال، گفتار و جویدن نسبتاً ناچیز است. برخی از دلایل اصلاحی که ذکر می شوند عبارتند از کاهش علائم TMJ، کاهش خطر آسیب های تروماتیک و زیبایی.

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها روی هم

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها روی هم

چگونه می توان دندان ها را در وضعیت استراحت مناسب تراز کرد؟

اگر گزینه درمانی مناسب برای شما اصلاح بایت باشد، دندانپزشک و متخصص ارتودنسی می توانند با شما همکاری کنند تا بایت نامرتب شما را اصلاح کنند. برای بازگرداندن دندان ها به موقعیت استراحت صحیح، برخی از درمان های ارتودنتیک ممکن، شامل الاینرهای شفاف مانند اینویزیلاین و بریس ها هستند. بریس ها یکی از محبوب ترین روش های درمانی برای کودکان و نوجوانان است. بریس ها و الاینرهای نامرئی اغلب برای اصلاح بایت مشکل دار یا کجی دندان ها استفاده می شوند. در موارد شدیدتر، دندانپزشک شما ممکن است ایمپلنت های دندانی یا جراحی اصلاحی را نیز توصیه کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت ارتودنسی در بزرگسالان و کودکان (ارتودنسی پیشگیری)

صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث ناهماهنگی بایت شما شده است، بعید است که به صورت خود به خود برطرف شود. اصلاح بایت مشکل داری که بر سلامت دهان و دندان های شما تأثیر منفی می گذارد، مهم است. بایت شما همچنین می تواند روی نحوه غذا خوردن و صحبت کردن شما تأثیر بگذارد. برای بسیاری از افراد، داشتن دندان های صاف و بایت مناسب، اعتماد به نفس و کیفیت کلی زندگی را بهبود می بخشد.

از آنجا که نامرتبی دندان ها می تواند منجر به بروز دندان قروچه شود و دندان قروچه می تواند باعث نامرتبی دندان ها شود، محافظ دهان نیز ممکن است بخش مهمی از درمان شما باشد. از این ابزارهای دهانی می توان برای درمان ساییدن دندان ها روی یکدیگر و تسکین درد عضلات فک استفاده کرد.

تراز مناسب دندان ها

زمانی که دندان های شما در حالت استراحت قرار دارند، دندان های فک بالا و پایین باید اندکی با یکدیگر تماس داشته باشند و زبان باید روی سقف دهان قرار بگیرد. تراز مناسب دندان ها بخشی از سلامت دهان و دندان ها است. نامرتبی دندان ها می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله اوربایت، آندربایت و فشردگی.

اگر دندان های شما به درستی در یک راستا قرار نگرفته اند، می توانید با ارتودنتیست خود برای ایجاد یک طرح درمان برای حرکت دندان های خود به یک بایت بی نقص همکاری کنید. یکی از متداول ترین گزینه های درمانی بریس ها یا الاینرهای نامرئی هستند.

علاوه بر این، از آنجا که تراز نامناسب دندان ها با دندان قروچه مرتبط است، دندانپزشک شما ممکن است یک محافظ دندان شبانه را توصیه کند. محافظ های دندان شبانه در یک لابراتوار تخصصی دندانپزشکی با استفاده از مواد و فرآیندهای حرفه ای ساخته می شوند.

0/5 (0 نظر)