شل شدن بریس ها

بریس هایی که سست شده اند، بسته به موقعیت آنها ممکن است به روش های مختلفی درست شوند. اگر براکت های شما شل شده اند، نیاز نیست نگران باشید، زیرا درست کردن براکت شل ساده تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید.

چه زمانی بریس ها شل می شوند؟

براکت های شما ممکن است به دلایل مختلفی، از جمله خوردن غذای نامناسب شل شوند. شایع ترین دلایل عبارتند از:

  • عادات بدی مانند جویدن ناخن، گاز زدن خودکار و مداد، یا جویدن یخ
  • پیوند ضعیف بین دندان و براکت
  • تغییر در بایت به دلیل حرکت مداوم دندان ها
  • آسیب یا تروما به دهان
شل شدن بند ارتودنسی

شل شدن بند ارتودنسی

شما چه کاری باید انجام دهید؟

اگر یک یا چند بریس شما شل شده است، فوراً با ارتودنتیست یا دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر قرار است ظرف چند روز پس از شل شدن براکت، سیم کمانی ارتودنسی شما را تغییر داده شود، ممکن است متخصص ارتودنسی به شما پیشنهاد کند که تا قرار ملاقات برنامه ریزی شده خود صبر کنید.

اگر قرار ملاقات بعدی شما با ارتودنتیست طی چند هفته پیش رو نیست، ممکن است به شما دستور داده شود که یک نوبت زودتر رزرو کنید تا بریس ها مجدداً روی دندان های شما چسبانده شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و فعالیت های ورزشی

در هر صورت، باید به مطب ارتودنتیست خود اطلاع دهید، بنابراین آنها می توانند از قبل برای زمان اضافی مورد نیاز برای این نوع قرار ملاقات آماده شوند.

شل شدن بند ارتودنسی

شل شدن بند ارتودنسی

قطعات شل شده می تواند خطر خفگی را به همراه داشته باشند. اگر یک قطعه در معرض خطر جابجا شدن قرار داشته باشد، برای راهنمایی در مورد نحوه برداشتن آن با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

براکت اساساً زمانی که شل می شود روی سیم “شناور” می ماند، که ممکن است باعث شود بلغزد و به موقعیتی برود که باعث بروز ناراحتی شود.

اگر براکت روی لثه مالیده می شود، در صورت نیاز، یک تکه موم ارتودنسی روی براکت قرار دهید. اگر موم ندارید، به جای آن از یک تکه آدامس فاقد قند استفاده کنید.

اگر رابر بند کوچکی که براکت را احاطه کرده است نیز جدا شده است، باید با ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا آن را محکم کند.

شل شدن بند ارتودنسی

شل شدن بند ارتودنسی

خطرات ناشی از شل شدن براکت های ارتودنسی

شل شدن براکت های شما ممکن است درمان شما را ماه ها عقب بیندازد. دندان ها باید به خوبی به دندان های دیگر اطراف خود قفل شده باشند.

مراقبت سریع از یک موقعیت اورژانسی ارتودنسی، مانند شل شدن بریس ها، تضمین خواهد کرد که درمان ارتودنسی شما همچنان در مسیر خود قرار دارد.

شل شدن بندهای ارتودنسی

بندهای ارتودنسی حلقه های کوچکی از جنس استیل ضد زنگ هستند که در طول درمان ارتودنسی به طور موقت به دور دندان های مولر اول و دوم قرار می گیرند و چسبانده می شوند. گاهگاهی شل شدن آنها عادی است.

شل شدن بند ارتودنسی

شل شدن بند ارتودنسی

چه چیزی باعث شل شدن بندهای ارتودنسی می شود؟

بندهای ارتودنسی با چسبی که مختص بندهای ارتودنسی طراحی شده است به طور موقت روی دندان محکم می شوند. از آنجا که چسب طوری طراحی شده است که به راحتی برداشته شود، بندهای ارتودنسی می توانند به راحتی شل شوند. شرایطی که باعث شل شدن بندهای ارتودنسی می شوند عبارتند از:

  • فشار روی بند ناشی از جویدن غذاهای سفت
  • مصرف آبنبات های چسبناک مانند کارامل یا تافی
  • شکست پیوند بین دندان و بند
  • عاداتی مانند جویدن یخ یا جویدن خودکار یا مداد
  • تغییر در بایت ناشی از حرکت دندان ها و نحوه قرار گرفتن آنها روی یکدیگر
شل شدن بند ارتودنسی

شل شدن بند ارتودنسی

نحوه پرداختن به بندهای ارتودنسی شل شده

در صورت شل شدن بند ارتودنسی با ارتودنتیست یا دندانپزشک خود تماس بگیرید. بر خلاف یک براکت ارتودنسی شل که وقتی لق می شود به سیم چسبیده می ماند، یک بند ارتودنسی شل می تواند به راحتی از دور دندان خارج شود، زیرا اصولاً با یک لیگاچور الاستیک یا فلزی به سیم کمانی متصل نیست. اگر بند از روی دندان جدا شد، ممکن است آن را قورت دهید یا در گلوی شما گیر کند و باعث خفگی شما شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای استفاده از واترپیک یا واتر فلاسر

اگر ارتودنتیست شما نمی تواند در همان روزی که بند ارتودنسی شما شل شده است شما را ویزیت کند، یکی از چندین درمان موقت مختلف را امتحان کنید:

  • بند شل را با انگشتان خود یا یک موچین تمیز از دور دندان خود خارج کنید.
  • از کسی بخواهید با استفاده از انتهای دسته مسواک یا یک موچین تمیز، بند را از روی دندان شما بلند کند. پس از برداشتن بند ارتودنسی، آن را در یک کیسه پلاستیکی کوچک قرار دهید و در مراجعه بعدی به ارتودنتیست آن را با خود به مطب ببرید.
  • در صورتی که ساییده شدن سیم کمانی متصل به بند ارتودنسی به لثه های شما باعث تحریک آنها شده باشد، یک ناخن گیر تمیز بردارید و سیم را تا جایی که می توانید نزدیک به براکت روی دندان کناری دندان آسیابی که بند روی آن قرار داشته است قطع کنید. مقدار کمی موم ارتودنسی را روی سر تیز سیم قرار دهید.

شل شدن براکت ها یا بندهای ارتودنسی را در اسرع وقت- ترجیحاً در همان روز- به ارتودنتیست خود گزارش دهید. هر چه مدت زمان بیشتری براکت های شما شل یا شکسته باشند، تکمیل درمان ارتودنسی شما بیشتر طول خواهد کشید. دانستن اینکه با بریس های خود چه چیزی می توانید بخورید و چه چیزی نمی توانید بخورید، و اجتناب از عادات بد ذکر شده در بالا، به جلوگیری از شل شدن بندهای ارتودنسی کمک می کند. اگر در مورد بریس های خود سؤالی دارید یا می خواهید بدانید چگونه از آسیب به بریس های خود جلوگیری کنید، با ارتودنتیست خود مشورت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل عدم تقارن صورت و روش درمان آن
0/5 (0 نظر)