بریس ها برای اصلاح مشکلات دندانی از جمله مال اکلوژن (بایت)، کج بودن و فشردگی دندان ها عمل می کنند. درمان ارتودنسی در طول ماه ها یا حتی سال ها انجام می شود و دندان ها به آرامی جابجا می شوند تا در موقعیت صحیح خود قرار گیرند. برای اینکه درمان ادامه پیدا کند، باید بریس ها به طور مرتب سفت شوند.

در طول قرار ملاقات سفت کردن بریس چه اتفاقی می افتد؟

همه افرادی که بریس دارند، پس از نصب بریس های آنها، به قرار ملاقات نیاز دارند. این به ارتودنتیست شما اجازه می دهد تا پیشرفت دندان های شما را بررسی کند تا مطمئن شود که آنها در جهت، زاویه و با سرعت مورد انتظار حرکت می کنند.

کلمه “سفت کردن” احتمالاً به یک فرآیند تاریخی اشاره دارد که در آن از سیم های فولادی به طور معمول برای صاف کردن دندان ها استفاده می شد. سیم های ارتودنسی با مفتول های فولادی ریزی در جای خود بسته می شوند و در برخی موارد، با سفت کردن این سیم های ظریف، سیم به تدریج در براکت گیر می کند. در گذشته، این یک روند کاملاً ناراحت کننده بود. در ارتودنسی کنونی، سیم هایی که ما استفاده می کنیم بسیار نرم تر هستند و به طور کلی دارای حالت فنری باورنکردنی هستند و سیم با یک پوشش یا الاستیک به براکت متصل می شود که نیروی بسیار کمتری نسبت به زمانی که از سیم های فولادی استفاده می شد نیاز دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کویل اسپرینگ یا فنر ارتودنسی

در طول قرار ملاقات، ارتودنتیست شما پوشش را باز می کند یا الاستیک های دور براکت ها را بر می دارد و به تدریج اندازه سیم را افزایش می دهد تا به آرامی دندان ها را در موقعیت خود قرار دهد. این فرآیند قرار دادن سیم های بزرگتر و سفت تر ممکن است سفت تر از زمانی احساس شود که سیم های اول قرار داده شده اند، اما متوجه خواهید شد که دندان ها به آرامی در جای خود حرکت می کنند.

این فشار است که باعث می شود دندان ها به موقعیت مورد نظر حرکت کنند.

 سفت کردن بریس ارتودنسی

سفت کردن بریس ارتودنسی

آیا بعد از سفت شدن بریس ها باید کار متفاوتی انجام دهم؟

ارتودنتیست شما دستورالعمل هایی در مورد هر چیزی که پس از این قرار تغییر خواهد کرد را به شما ارائه می دهد. به عنوان مثال، ممکن است برای اولین بار به استفاده الاستیک نیاز داشته باشید، بنابراین ارتودنتیست به شما نشان خواهد داد که چگونه آنها را بپوشید و درآورید تا غذا بخورید و دندان های خود را مسواک بزنید، اما با سیم های جدید ممکن است ناراحتی خفیفی داشته باشید.

آیا سفت کردن بریس ها درد دارد؟

پس از اینکه ارتودنتیست بریس های شما را سفت کرد، دندان های شما ممکن است به مدت چند ساعت تا چند روز درد داشته باشند. پس از این مدت، دندان های شما به سیم کمانی جدید عادت خواهند کرد و درد آنها کاهش می یابد. گاهی اوقات پس از یک قرار ملاقات، هیچ فشاری را احساس نمی کنید، در حالی که ممکن است در سایر جلسات درد داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی در بزرگسالان

تسکین درد

می توانید داروهای مسکن بدون نسخه را مصرف کنید. فقط برای چند روز از این داروها استفاده کنید. در موارد نادر که درد بعد از این مدت بهبود نمی یابد، با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.

وقتی در خانه هستید و دندان های شما درد می کند، می توانید از کمپرس سرد روی سطح بیرونی فک و پایین گونه های خود استفاده کنید. کمپرس سرد می تواند التهاب و ناراحتی را کاهش دهد. نوشیدن آب سرد نیز می تواند به بی حس کردن لثه هایی که درد دارند، و کاهش هرگونه التهاب کمک کند.

همچنین می توانید ژل موضعی بی حس کننده دهان را روی لثه های خود امتحان کنید. ژل را با انگشت تمیز بمالید تا نقاطی از دهان که درد دارند را بی حس کنید. حتی ماساژ دادن لثه ها با انگشت نیز می تواند تا حدودی تسکین دهنده باشد زیرا جریان خون را در آن ناحیه تحریک می کند.

رژیم غذایی نرم

اگر دندان های شما درد دارند، سعی کنید تا زمانی که دندان های شما به سیم جدید عادت می کنند، غذاهای نرم بخورید. هر غذایی که به جویدن نیاز نداشته باشد مصرف آن آسان تر خواهد بود. برخی از گزینه های خوب غذای نرم عبارتند از:

  • پوره سیب زمینی
  • سوپ و خورش
  • گوشت هایی که به آهستگی پخته و خوب نرم شده اند
  • میلک شیک و اسموتی
  • سوربت های میوه ای
 سفت کردن بریس ارتودنسی

سفت کردن بریس ارتودنسی

بهداشت دندان

حتی اگر دندان های شما درد می کنند، مهم است که حداقل دو مرتبه در روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را از دست ندهید. شما نمی خواهید هیچ پلاکی روی دندان های شما ایجاد شود زیرا می تواند باعث تغییر رنگ یا پوسیدگی شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نگین یا براکت توربو چیست؟

به نتیجه نهایی فکر کنید.

برای اکثر بیماران، قرار ملاقات های “سفت کردن” بریس ها با گذشت زمان کمتر ناراحت کننده خواهند بود. در چند جلسه اول، دندان های شما همچنان در حال عادت کردن به استفاده از بریس و حرکت در لثه ها هستند. قرار ملاقات های بعدی در طول درمان شما، بی شک کمتر ناراحتی احساس خواهند کرد.

در حالی که برخی از قرار ملاقات ها برای سفت کردن بریس های شما ممکن است بخش ناخوشایندی از درمان باشد، اما به خاطر داشته باشید که پس از پایان درمان، دندان های شما چقدر خوب به نظر خواهند رسید. این ناراحتی یک خاطره دور خواهد بود زیرا شما از دندان های کاملاً همراستا شده خود لذت خواهید برد که باید تا آخر عمر باقی بماند.

به خاطر داشته باشید، اگر با بریس های خود مشکلی دارید، منتظر قرار ملاقات بعدی خود نباشید. اگر سیم کمانی شما شکست، سیم به داخل گونه شما فرو می رود یا براکتی از دندان جدا شد، با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید و برنامه ریزی کنید تا در اسرع وقت مراجعه کنید. هر چه بخش شکسته بریس ها را بیشتر رها کنید، احتمال عقب نشینی دندان های شما به جای قبلی بیشتر می شود.

0/5 (0 نظر)