اگر تا به حال بریس داشته اید، یا اگر در حال حاضر بریس دارید، این احتمال وجود دارد که متخصص ارتودنسی از شما خواسته باشد که رابر بند استفاده کنید. استفاده از رابر بندها با بریس ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسند، اما با چند نکته و ترفندی که در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد، یاد خواهید گرفت که چگونه به تنهایی و در کمترین زمان، رابر بندها را روی بریس ها قرار دهید.

رابر بندها برای بریس ها چه کاربردی دارند؟

رابر بندهای ارتودنسی که تحت عنوان بندهای الاستیک نیز شناخته می شوند، نوارهای الاستیک کوچکی هستند که از دندان های فک بالا به پایین و تا دندان های فک پایین شما، روی قلاب های براکت های شما متصل می شوند.

توجه داشته باشید که رابر بندهای ارتودنسی با گره های رنگی کوچک (که همچنین تحت عنوان بند یا لیگاچور شناخته می شوند) که روی بریس ها قرار می گیرند تا سیم کمانی را در جای خود نگه دارند، متفاوت هستند.

رابر بندهای ارتودنسی شبیه رابر بندهایی هستند که ممکن است در یک فروشگاه لوازم اداری محلی ببینید – اما آنها به طور خاص برای وارد کردن سطوح مناسب نیرو به دندان های شما طراحی شده اند. به عبارت دیگر، رابر بندهای متوسط ​​شما نباید برای بریس ها استفاده شوند.

رابر بندها ارتودنسی معمولاً از لاتکس ساخته می شوند، اما انواع بدون لاتکس آنها نیز، برای افرادی که حساسیت دارند عرضه می شوند.

چرا رابر بندها برای بریس ها نیاز هستند؟

بریس های شما به تنهایی کار بزرگی برای صاف کردن دندان ها و بستن فاصله های بین آنها انجام می دهند. اما برخی از مشکلات خاص بایت وجود دارند که نمی توان آنها را به تنهایی با بریس برطرف کرد. این جاست که رابر بندهای ارتودنسی وارد می شوند.

رابر بند ارتودنسی

رابر بند ارتودنسی

اصلاح اوربایت با رابر بندها

یکی از انواع مشکلات بایت که اصلاح آن به رابر بندها نیاز دارد، اوربایت است (شرایطی که در آن دندان های فک بالا بیش از حد رو به جلو متمایل هستند).

افرادی که اوربایت دارند، رابر بندها را به این صورت استفاده می کنند که به قلاب روی بند قرار گرفته به دور دندان های فک پایین نزدیک به دندان های عقب دهان گیر داده می شوند و به سمت دندان های جلوی قوس دندانی بالایی کشیده می شوند. (تصاویر زیر را برای مشاهده تصویری اتفاقی که طی نصب آنها می افتد مشاهده کنید)

رابر بند ارتودنسی

رابر بند ارتودنسی

استفاده از رابر بندها در این الگو به کشیدن دندان های فک بالا رو به عقب و کشیدن دندان های فک پایین رو به جلو کمک می کند و به این ترتیب بایت شما را بهبود می بخشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ونیر و لمینیت دندان: آنچه باید بدانید

ویدیوی زیر را تماشا کنید تا ببینید چگونه رابر بندهای ارتودنسی می توانند اوربایت را برطرف کنند.

اصلاح آندربایت با رابر بندها

نوع دیگری از مشکلات بایت که به رابر بندها نیاز دارد، آندربایت است (شرایطی که در آن دندان های فک پایین بیش از حد رو به جلو متمایل هستند).

رابر بند ارتودنسی

رابر بند ارتودنسی

آندربایت

برای افرادی که آندربایت دارند، رابر بندها به این صورت بسته می شوند که کش ها به قلاب روی بندهایی متصل می شوند که روی دندان های فک بالا که در قسمت عقب دهان قرار دارند. سپس الاستیک به سمت دندان های جلوی قوس دندانی پایین کشیده می شوند (تصاویر زیر را برای مشاهده تصویری اتفاقی که طی نصب آنها می افتد مشاهده کنید).

رابر بند ارتودنسی

رابر بند ارتودنسی

استفاده از رابر بندها در این الگو به کشیدن دندان های فک بالا رو به جلو و کشیدن دندان های فک پایین رو به عقب کمک می کند.

ویدئوی زیر را تماشا کنید تا ببینید رابر بندهای ارتودنسی چگونه می توانند آندربایت را برطرف کنند.

اصلاح اپن بایت با رابر بندها

یکی دیگر از مشکلات بایت که برای اصلاح شدن به رابر بندها نیاز دارد، اپن بایت است (شرایطی که در آن، حتی با بستن دهان، دندان های فک بالا با دندان های فک پایین تماس ندارند). اپن بایت می تواند در قسمت جلو یا عقب دهان بیمار وجود داشته باشد.

رابر بند ارتودنسی

رابر بند ارتودنسی

برای افرادی که اپن بایت دارند، رابر بندها به صورتی بسته می شوند که یک سمت به دندان های فک بالا قلاب می شوند و به سمت دندان های فک پایین، معمولاً مستقیماً از زیر آن، کشیده می شوند. معمولاً رابر بندها به صورت مثلثی به سمت پایین کشیده می شوند (تصاویر زیر را برای مشاهده تصویری اتفاقی که طی نصب آنها می افتد مشاهده کنید).

رابر بند ارتودنسی

رابر بند ارتودنسی

استفاده از رابر بندها در این الگو، به کشیدن دندان های دو فک بالا و پایین رو به یکدیگر کمک می کند.

ویدئوی زیر را تماشا کنید تا ببینید چگونه الاستیک های مثلثی می توانند به اصلاح اپن بایت کمک کنند.

آیا استفاده از رابر بندها روی بریس ها واقعاً ضروری است؟

شما می توانید به این موضوع فکر کنید. اگر قبلاً زمان و منابع خود را برای تهیه بریس ها صرف کرده اید، افزودن موقت رابر بندها واقعاً چقدر دردسر بیشتری خواهد داشت؟ در دراز مدت، هر کسی که مشکل بایت داشته است، از اینکه روی بریس های خود رابر بند قرار داده است، واقعاً خوشحال است.

همانطور که در مثال های بالا مشاهده می کنید، می توان رابر بندهای ارتودنسی را در الگوها و جهت های مختلف، برای برطرفکردن انواع مختلف مشکلات بایت استفاده کرد. پیروی از دستورالعمل های خاص متخصص ارتودنسی در مورد نحوه استفاده از رابر بندها روی بریس ها بسیار مهم است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع فضا نگهدار های ارتودنسی

حتماً از متخصص ارتودنسی خود بخواهید که دستورالعمل رابر بندها را تکرار کند، اگر زمان کافی برای آمادگی پیدا کردن برای دریافت آنها نداشته اید. با گذشت زمان، قرار دادن رابر بندها روی بریس ها برای شما تبدیل به عادت خواهد شد.

رابر بند ارتودنسی

رابر بند ارتودنسی

چند وقت یک بار نیاز است از رابر بندها ارتودنسی استفاده و آنها را تعویض کنیم؟

برای اکثر بیماران، استفاده از رابر بندها در تمام طول روز و تمام طول شب ضروری است. دو استثناء اصلی زمانی است که غذا می خورید یا زمانی که دندان های خود را مسواک می زنید.

هر بار که رابر بندهای خود را بیرون می آورید، مطمئن شوید که آنها را با یک سری رابر بند جدید تعویض می کنید. اگر به مدت طولانی از همان رابر بندها استفاده کنید، متوجه خواهید شد که آنها شروع به از دست دادن قدرت خود خواهند کرد یا ممکن است پاره شوند. معمولاً می توانید انتظار داشته باشید که هر روز 4 تا 5 سری رابر بند مصرف کنید.

آیا فکر می کنید اشکالی ندارد که برای یک روز یا حتی یک بعد از ظهر از استفاده از رابر بندها صرف نظر کنید؟ پس به این گوش کن!

وقتی به دندان ها فشار وارد می کنید، آنها کمی شروع به حرکت می کنند. وقتی نیرو را از روی آنها برمی دارید، دندان ها شروع به حرکت به سمت عقب می کند. بنابراین، اگر رابر بندهای خود را فقط یک ساعت بپوشید و سپس آنها را به مدت 3 ساعت کنار بگذارید، احتمالاً دندان های شما هیچ پیشرفتی نمی کنند!

برای اینکه دندان های شما به طور دائم حرکت کنند، باید در طولانی مدت نیروی ثابتی را اعمال کنید. هر چه طولانی تر بهتر! به همین دلیل است که استفاده از رابر بندها در روز و شب (حتی در رختخواب) بسیار مهم است.

در برخی موارد، ممکن است استفاده از رابر بندها، فقط در طول شب، را به بیماران توصیه کنیم. این معمولاً به این معنا است که ما موقعیتی که دندان های شما در آن قرار دارند را دوست داریم و می خواهیم مطمئن شویم که درست همانجا باقی می مانند.

در هر صورت، همیشه دستورالعمل های متخصص ارتودنسی خود در مورد استفاده از رابر بندهای ارتودنسی را دنبال کنید؛ اگر به شما گفته شده است که آنها را به صورت تمام وقت استفاده کنید، بسیار مهم است که این کار را انجام دهید.

رابر بند ارتودنسی

رابر بند ارتودنسی

نحوه قرار دادن رابر بندها روی بریس ها: نکاتی که باید امتحان کنید.

در ابتدا، ممکن است برای بستن رابر بندها روی بریس های خود احساس ناخوشایندی داشته باشند، اما با تمرین تخصص پیدا خواهید کرد!

ویدیوی ما را در زیر برای نکات و ترفندهایی در مورد نحوه بستن رابر بندها تماشا کنید.

به نظر می رسد استفاده از انگشتان دست برای هدایت بندها در جای خود ساده ترین روش باشد. برای انجام این کار، جلوی آینه بایستید تا بتوانید دندان های خود را ببینید- سپس رابر بندها را محکم بین انگشت شست و اشاره خود نگه دارید. رابر بند را روی قلاب بریس های دندان های فک بالا بیندازید و آن را بکشید تا به قلاب دندان های فک پایین برسد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تروما یا حوادث دندانی

برای افرادی که ناخن های بلندی دارند یا در نیشگون گرفتن رابر بندهای خود با انگشتان خود مشکل دارند، می توانید از یک قلاب پلاستیکی نیز استفاده کنید که می تواند در قرار دادن رابر بندها کمک کند.

رابر بند ارتودنسی

رابر بند ارتودنسی

اکثر اوقات متخصص ارتودنسی شما این قلاب ها را در دست دارد و با کمال میل آنها را در اختیار شما قرار می دهد.

با استفاده از این قلاب های پلاستیکی، به سادگی رابر بندها را روی قلاب قرار می دهید و رابر بندها را در اطراف قلاب براکت خود هدایت می کنید. در نهایت با استفاده از قلاب پلاستیکی رابر بندها را بکشید و روی قلاب براکت روی قوس دندانی مقابل بیندازید.

چند نکته دیگر برای قرار دادن رابر بندها روی بریس ها عبارتند از:

  • هنگام قرار دادن رابر بندها، دندان های خود را روی یکدیگر نگه دارید. این کار کشش بند را آسان تر خواهد کرد.
  • رابر بندها در یک کیسه در اختیار شما قرار خواهند گرفت، اما توصیه می کنیم یک کیسه دوم نیز تهیه کنید. یکی را در منزل و دیگری را در مدرسه یا در کوله پشتی خود نگه دارید. به این ترتیب شما همیشه یکی از آنها را بعد از ناهار در دسترس خواهید داشت.
  • اگر رابر بندهای شما تمام شد یا به تعداد بیشتری نیاز دارید، با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. سعی نکنید از رابر بندهای معمولی موجود در لوازم اداری استفاده کنید- حتی به عنوان یک جایگزین موقت. ارتودنتیست ها همیشه می توانند ترتیبی بدهند که شما به آنها مراجعه کنید و یک سری از ابزارهای مورد نیاز خود را تهیه کنید.

به خاطر داشته باشید، هر کاری که انجام می دهید، هرگز مدت زمان طولانی را بدون استفاده از رابر بندهای خود سپری نکنید!

هرچه رابر بندهای خود را بیشتر روی بریس های خود ببندید و دستورالعمل های ارتودنتیست خود را دنبال کنید، بایت شما سریع تر اصلاح خواهد شد و بریس های شما زودتر برداشته خواهند شد!

این یکی از بزرگ ترین راه هایی است که شما به عنوان بیمار می توانید بر کیفیت نتیجه درمان و کل زمانی که با بریس ها سپری می کنید تأثیر بگذارید.

آیا در مورد شروع کار با بریس فکر می کنید؟ مشاوره رایگان خود را برای بریس ها برنامه ریزی کنید

فرقی نمی کند به بریس ها برای کودک خود فکر می کنید، با بریس ها را برای خودتان می خواهید. ما با تمام دانش و تجربه خود منتظر شما هستیم تا لبخندی که همیشه آرزوی آن را داشته اید را برای شما خلق کنیم.

0/5 (0 نظر)