دیپ بایت یکی از مشکلات شایع مربوط به نحوه قرار گیری دندان های جلوی فک های بالا و پایین است. در صورتی که وقتی فک های خود را روی هم می گذارید، دندان های جلوی فک بالای شما خیلی زیاد روی دندان های جلوی فک پایین رو به پایین بیایند، یک مشکل قرار گیری دندانی محسوب می شود.

اگر چند میلی متر یا بیشتر از دندان های جلوی فک پایین شما قابل مشاهده است، این کاملاً طبیعی است، اما اگر دندان های جلوی فک بالای شما بیشتر از 4 میلی متر روی دندان های جلوی فک پایین شما همپوشانی داشته باشند، این می تواند دیپ بایت تلقی شود.

شما باید در پی درمانی برای دیپ بایت خود باشید زیرا می تواند منجر به بروز مشکلات بزرگتری برای سلامت دهان شما شود مانند زخم شدن سقف دهان و ساییده شدن دندان های شما.

درمان های مختلفی برای اصلاح دیپ بایت وجود دارد. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید.

دیپ بایت درمان دیپ بایت

دیپ بایت درمان دیپ بایت

دیپ بایت چیست؟

دیپ بایت نوعی مال اکلوژن است. این یک اصطلاح دندانپزشکی برای عدم انطباق بین دندان های فک بالا و پایین، شامل دندان های مولر عقب دهان است.

دیپ بایت زمانی اتفاق می افتد که وقتی بایت خود را می بندید، دندان های جلوی فک بالا روی دندان های جلوی فک پایین خیلی پایین می آیند. اگر تنها چند میلی متر یا حتی کمتر از دندان های فک پایین قابل مشاهده باشد، دیپ بایت تلقی می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه مراقبت و تمیز کردن ریتینر متحرک ارتودنسی

علل بروز دیپ بایت کدامند؟

ممکن است به چند دلیل دچار دیپ بایت شوید، که می تواند شامل یک یا چند عامل زیر باشد:

  • عوامل ژنتیکی
  • از دست رفتن دندان ها
  • حوادث دندانی
  • کوچک بودن فک
  • محکم بودن بیش از حد بایت در نتیجه ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر (دندان قروچه).
  • عدم وجود جای کافی برای همه دندان های دائمی داخل دهان.

دیپ بایت برای هر کسی، از کودکان گرفته تا افراد بزرگسال، می تواند اتفاق بیفتد. دیپ بایت در آمریکا تقریباً 15 تا 20 درصد از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد و از هر 4 نفری که دیپ بایت دارند یک نفر در پی درمان ارتودنسی است.

دیپ بایت درمان دیپ بایت

دیپ بایت درمان دیپ بایت

درمان دیپ بایت به چه صورت انجام می شود؟

راه های مختلفی برای دیپ بایت وجود دارد. برای آنکه با گزینه های درمان این مشکل بیشتر آشنا شوید باید به ارتودنتیست مراجعه کنید. هر مورد دیپ بایت باید به صورت فردی مد نظر قرار بگیرد. ممکن است شما شرایط دیگری داشته باشید که به دیپ بایت مربوط می شود که در طول درمان باید به آن نیز پرداخته شود. سن بیمار نیز طرح درمان را تحت تأثیر قرار می دهد.

در اینجا به بیان برخی از روش های مختلفی خواهیم پرداخت که پزشک شما برای درمان دیپ بایت مد نظر قرار می گیرد.

کشیدن دندان

ارتودنتیست شما ممکن است برای کمک به صاف شدن بایت شما کشیدن برخی دندان های خاص را به شما پیشنهاد دهد. این می تواند شامل کشیدن دندان از عقب دهان باشد. کودکانی برای دیپ بایت تحت درمان قرار می گیرند ممکن است از دندان های دائمی یا شیری آنها کشیده شود تا به صاف شدن بایت آنها کمک کند.

ابزارهای دندانپزشکی

ابزارهای دندانپزشکی زیادی وجود دارند که می توانند به اصلاح دیپ بایت شما کمک کنند.

  • بریس ها که از براکت هایی تشکیل می شوند که روی دندان ها چسبانده می شوند و با یک سیم به یکدیگر متصل می شوند که طی یک بازه زمانی ارتودنتیست با محکم کردن آن، دندان های شما را صاف می کند.
  • ریتینر ابزار متحرکی است که از سیم ها و پلاستیک هایی تشکیل شده است که در صورت نیاز می توانید آن را از دهان خارج کنید، گرچه احتمالاً لازم است ساعات زیادی در طول روز از آن استفاده کنید.
  • تری های الاینر تری های شفافی هستند که به مرور زمان دندان های شما را صاف می کنند. آنها جایگزینی برای بریس ها هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سپراتور یا جداکننده ارتودنسی

برخی ابزارهای دندانی ساخته می شوند، و برخی دیگر برای قرار گرفتن د اخل دهان به صورت پیش ساخته هستند. البته، ابزارهای پیش ساخته ممکن است برای کاهش اور بایت عمل کنند، اما اثر آنها کمتر از ابزارهایی است که به صورت سفارشی ساخته می شوند.

ممکن است لازم باشد چندین ماه یا چندین سال ابزارهای دندانی را استفاده کنید تا دیپ بایت و ددیگر مشکلات ارتودنتیک شما اصلاح شود.

ترمیم دندان ها

ممکن است ارتودنتیست شما تشخیص دهد که ترمیم دندان های عقب دهان شما به بهبود بایت شما کمک می کند. این شامل افزودن ایمپلنت های دندانی یا ساختن دندان های ساییده شده با باندینگ برای بهبود نحوه قرار گیری و ارتباط دندان ها با یکدیگر است.

جراحی

در صورتی که دیپ بایت شما در نتیجه مشکلات استخوانی بروز پیدا کرده باشد، اصلاح آن ممکن است حتی نیاز به جراحی فک نیز داشته باشد. جراحی ممکن است برای کودکان بزرگتر و افراد بزرگسال مناسب تر باشد که دیگر در حال رشد نیستند.

کل درمان شما ممکن است شامل استفاده از بریس ها یا دیگر ابزارهای ارتودنسی قبل و بعد از فرایند جراحی باشد. جراحی ممکن است شامل بستری شدن در بیمارستان، بیهوشی کامل، و چندین هفته بهبود باشد.

دیپ بایت درمان دیپ بایت

دیپ بایت درمان دیپ بایت

اگر دیپ بایت درمان نشده باقی بماند چه مشکلاتی ممکن است بروز پیدا کنند؟

اصلاح دیپ بایت به پیشگیری از عوارضی کمک می کند که می توانند ناشی از این شرایط باشند. بسیاری افراد به دنبال اصلاح دیپ بایت برای دلایل زیبایی هستند، اما دلایل دیگری نیز برای درمان این مشکل وجود دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رژیم غذایی مناسب برای داشتن دهان و دندان هایی سالم

عوارض ناشی از عدم درمان دیپ بایت عبارتند از:

  • ساییدگی دندان های فک پایین که ساختار دندان ها را به خطر می اندازند و نیاز به مداخلات دندانپزشکی دارند.
  • زخم هایی که روی سقف دهان بوجود می آیند.
  • کج شدن یا فشرده شدن دندان ها که نمی تواند درمان شود مگر زمانی که دیپ بایت اصلاح شود.
  • گسترش اختلالات مفصل فکی گیجگاهی.
  • مشکلات هنگام خوردن و نوشیدن.
  • بیماری لثه.

درمان دیپ بایت به شما کمک می کند تا از بروز این مشکلات بپرهیزید و نیز هر گونه نگرانی مربوط به زیبایی را که ممکن است همراه این مشکل باشد با برطرف کنید.

به تعویق انداختن درمان یا پیگیری نکردن همه جنبه های طرح درمان، مانند عدم ادامه استفاده از ابزارهای دندانی طی بازه زمانی که ارتودنتیست مشخص می نماید، می تواند باعث شود وضعیت بیمار وخیم تر شود. در نتیجه، ممکن است لازم باشد درمان های تهاجمی تر و پر هزینه تری در آینده انجام شوند.

سخن پایانی

دیپ بایت یکی از مشکلات شایع دندانی است. ممکن است شما دارای علائم آن باشید و بخواهید به دلایل زیبایی برای درمان آن اقدام کنید. دلایل زیادی علاوه بر زیبایی برای اصلاح دیپ بایت وجود دارد. درمان زود هنگام دیپ بایت می تواند از بروز مشکلات جدی تر برای سلامت دهان و دندان ها پیشگیری نماید.

0/5 (0 نظر)