دندان کوسه‌ای چیست؟

برای کودکان هیجان انگیز است که به تدریج دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند و پری دندان به ملاقات آنها می‌آید. پری دندان موجودی خیالی است که دندان افتاده‌ی کودک را از زیر بالش او برمی‌دارد و جای آن سکه می‌گذارد.

با این حال، گاهی اوقات این روند به این سادگی پیش نمی‌رود و دندان دائمی در حالی رشد می‌کند که دندان شیری هنوز در جای خود باقی است. به این شکل رشد دندان‌ها دندان کوسه‌ای گفته می‌شود زیرا در دهان کوسه دو ردیف دندان وجود دارد.

چگونه دندان کوسه‌ای رشد می‌کند؟

دندان کوسه‌ای در کودکان

دندان کوسه‌ای در کودکان

 

تحت شرایط عادی، کودکان در سنین حدود پنج سال، به تدریج دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند. رشد دندان‌های مولر در طول دهه‌ی دوم زندگی ادامه دارد تا اینکه همه‌ی دندان‌های دائمی رشد کنند. احتمال رشد دندان کوسه‌ای در حدود سنین شش سال بیشتر است، درست زمانی که دندان‌های شیری فک پایین (دندان‌های وسط جلوی فک) شروع به رشد می‌کنند. دومین زمانی که احتمال رشد این دندان‌ها بالا است، حدود 11 سالگی است، زمانی که دندان‌های مولر عقب فک بالا بیرون می‌آیند. با این حال، دندان کوسه‌ای ممکن است در هر سنی رشد کند و می‌تواند دیگر دندان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی، دندان دائمی رشد خود را آغاز می‌نماید و به تدریج دندان شیری را رو به بیرون فشار می‌دهد. سلول‌های خاصی تحت عنوان “odontoclasts” موجب حل شدن و تحلیل رفتن و جذب مجدد ریشه‌های دندان‌های شیری می‌شوند، که امکان افتادن دندان را فراهم می‌آورد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رفع مشکلات مجرای تنفسی با درمان ارتودنسی

درمان یا عدم درمان؟

دندان کوسه‌ای در کودکان

دندان کوسه‌ای در کودکان

 

گاهی اوقات دندان‌های کوسه‌ای نیاز به درمان ندارند؛ گرچه دندان جدید در حال بیرون آمدن است، دندان شیری به تدریج لق می‌شود و به صورت خود به خود خواهد افتاد. کودک عموما دندان لق را با زبان خود تکان خواهد داد که به قطع اتصالات ریشه‌ی دندان کمک خواهد کرد. اگر این روند ادامه یابد، دندان دائمی در پشت دندان شیری به رشد خود ادامه خواهد داد. با این حال، گاهی اوقات دندان شیری محکم در جای خود باقی می‌ماند. دندان دائمی جدید به طور کامل رشد می‌کند و هیچ فشاری روی دندان شیری وجود ندارد تا ریشه‌ی آن را قطع نماید. در این صورت، باید دندان شیری کشیده شود. دندان جدید بالاخره به سمت محل درست حرکت خواهد کرد، گرچه ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد.

فرایند درمان دندان کوسه‌ای

دندان کوسه‌ای در کودکان

دندان کوسه‌ای در کودکان

 

در صورت رشد دندان کوسه‌ای –مثلا، در صورتی که یکی از دندان‌های وسط جلوی قوس دندانی کوسه‌ای باشد- به احتمال زیاد دندان دیگر نیز کوسه‌ای خواهد بود. به همین دلیل، اکثر دندانپزشکان به والدین کودک توصیه می‌کنند پیش از کشیدن دندان شیری، تا زمان رشد هر دو دندان صبر کنند. در این صورت برای کودک، کشیدن دو دندان در یک جلسه بهتر از کشیدن هر دندان دریک جلسه خواهد بود. از آنجا که احتمال رشد دندان‌های کوسه‌ای در کودکان خردسال بالاتر است، دندانپزشکان معمولا برای فرایند کشیدن دندان از تزریق وریدی ماده‌ی آرام بخش و بی‌حس کننده استفاده می‌نمایند. در این نوع بی‌حسی، با تزریق مستقیم داروی ضد اضطراب یا همان داروی بی‌حسی درون جریان خون، بیمار در طول فرایند درمان بیدار است و قادر است به پرسش‌های دندانپزشک پاسخ دهد اما هیچ دردی حس نخواهد کرد و پس از اتمام تاثیر دارو، بیمار چیز زیادی از فرایند درمان به خاطر نخواهد داشت. کودک طی فرایند کشیدن دندان با استفاده از این نوع بی‌حسی راحت خواهد بود زیرا چیزی از کشیدن دندان در ذهن او باقی نخواهد ماند. برای کودکان بزرگتر، معمولا استفاده از مقداری بی‌حسی موضعی همراه با نیتروز اکساید (nitrous oxide) یا گاز خنده کافی خواهد بود. اگر کودک از قبل با دندانپزشک و کاری که انجام می‌دهد آشنا شده باشد ، کمک زیادی به او خواهد کرد و می‌توان از همان سنین کودکی مراجعه‌ی منظم به دندانپزشک را آغاز نمود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پاکسازی و جرم گیری دندان در ارتودنسی

دندان‌های کوسه‌ای شرایط غیر عادی نیستند و ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکنند، اما ممکن است خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند زیرا تمیز کردن آنها را دشوار خواهند کرد، بعلاوه در دراز مدت موجب فشردگی و نامرتبی دندان‌ها خواهند شد، زیرا دندان دائمی به شکل نادرست در محل نامناسبی قرار خواهد گرفت و به این معناست که در آینده درمان ارتودنسی نیاز خواهد بود تا دندان‌ها در محل صحیح خود قرار گیرند.

0/5 (0 نظر)