بریس ها برای اصلاح انواع مشکلات مربوط به سلامت دهان فوق العاده هستند- نیازی به ذکر نیست که از مشکلات آتی نیز جلوگیری می کنند! وقتی با برخی ناراحتی های فوری مواجه می شوید که آنها می توانند به همراه داشته باشند، تمرکز روی مزایای دراز مدت آنها برای سلامتی می تواند چالش برانگیز باشد. یک نگرانی که بیماران در مورد آن سؤال می پرسند زخم های دهانی ناشی از استفاده از بریس ها است.

این زخم ها که تحت عنوان آفت دهان نیز شناخته می شوند، بیشتر کوچک هستند و اغلب می توانند نسبتاً ناراحت کننده باشند. درک اینکه چه چیزی موجب بروز زخم های دهانی در نتیجه بریس های ارتودنسی می شود و دانستن نحوه پیشگیری از آنها به شما کمک خواهد کرد دوره درمان رضایت بخش و بدون دردی داشته باشید تا زمانی که برای برداشتن بریس ها آمادگی داشته باشید.

علل بروز زخم های دهانی ناشی از ارتودنسی

علت دقیق بروز زخم های دهانی الزاماً به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، به طور معمول چندین محرک متداول پیرامون بروز زخم های دهانی برای افرادی که مستعد آنها هستند وجود دارد.

وقتی شما ابتدا درمان با بریس های ارتودنسی را آغاز می کنید، آفت های دهانی می توانند ناشی از حساسیت جدید به دلیل اصطحکاک بریس ها به داخل لب و گونه ها باشند. گاهی اوقات این حساسیت های کوچک تنها چیزی هستند که بریس ها برای ایجاد زخم های داخل دهانی نیاز دارند. همین که دهان بیشتر با بریس ها سازگاری پیدا می کند، عموماً زخم ها کمتر ظاهر می شوند یا دیگر مشاهده نمی شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علائمی که نشان می دهند پوسیدگی دندان دارید!

محرک های شایع که شامل بریس ها نیستند عبارتند از بریدگی های کوچک، خراشیدگی ها، یا گاز گرفتن ناگهانی داخل دهان. گاهی اوقات این بریدگی ها در نتیجه تصادف یا حادثه بروز پیدا نمی کنند، بلکه با غذایی که می خورید. غذاهای سفتی که ساینده و سخت هستند می توانند موجب بروز حساسیت کافی شوند که زخم ایجاد کنند. علاوه بر این، ممکن است تعجب کنید از اینکه بشنوید استرس ارتباط مستقیم با بروز زخم های دهانی دارد، درست همانطور که استرس می تواند موجب بروز دندان قروچه شود.

درمان زخم ارتودنسی

درمان زخم ارتودنسی

پیشگیری از زخم های دهانی حین درمان ارتودنسی

اگر به تدریج شروع کردید به تجربه کردن زخم های دهانی، اولین کاری که باید انجام دهید صحبت کردن با ارتودنتیست است. آنها می توانند به شما کمک کنند تشخیص دهید آیا راهکار خوبی وجود دارد یا خیر. این بویژه برای کمک به بهبود مهم است، زیرا تحریک بیشتر می تواند موجب بروز زخم هایی شود که به آرامی بهبود پیدا می کنند و آنها را بیشتر مستعد عفونت می کند.

انواع مختلف بریس ها وجود دارند، بسته به نوع بریسی که شما استفاده می کنید، زخم ها ممکن است اصلاً ارتباطی با بریس های شما نداشته باشند! اگر ارتودنتیست موافق باشد که بریس های شما ممکن است عامل بروز زخم های دهان باشند، این احتمال وجود دارد که یکی از دو راهکار زیر را توصیه کند:

درمان زخم ارتودنسی

درمان زخم ارتودنسی

موم ارتودنسی

موم ارتودنسی از مواد طبیعی مانند موم زنبور عسل یا موم پارافین ساخته می شود. مقداری از آن را مستقیماً روی براکت های بریس های خود نزدیک به منطقه مشکل قرار دهید. این به کاهش تأثیرات اصطحکاک بریس های شما با داخل دهان شما کمک خواهد کرد، همینطور از حساسیت شما خواهد کاست.

موم های دندانپزشکی در هر زمانی از روز می توانند استفاده شوند، از جمله قبل از رفتن به رختخواب. بسیاری از بیماران دریافته اند که اعمال موم قبل از رفتن به رختخواب می تواند به پیشگیری از بروز آسیب های ناشی از بریس ها پیشگیری کند، بعلاوه، احتمال ایجاد زخم در طول شب را کاهش می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  موم ارتودنسی

شما به سرعت متوجه خواهید شد که این موم پیوسته به مرور زمان در هم شکسته می شود و وقتی این اتفاق رخ می دهد لازم است مجدداً موم جدید روی براکت ها قرار دهید. اگر نگران قورت دادن ناگهانی موم هستید، نباشید! موم ارتودنسی به گونه ای طراحی شده است که غیر سمی است بنابراین بلعیدن مقادیر اندک آن کاملاً بی خطر است.

اکثر داروخانه ها موم ارتودنسی دارند، بنابراین اگر موم شما تمام شد، پیدا کردن آنها دشوار نیست. موم به گونه ای بسته بندی شده است که همراه داشتن آن راحت است، بنابراین مطمئن شوید مقداری از آن را همیشه در کیف خود داشته باشید.

درمان زخم ارتودنسی

درمان زخم ارتودنسی

سیلیکون دندانی

سیلیکون دندانی گزینه دیگر برای پیشگیری از بروز زخم های دهانی ناشی از بریس های ارتودنسی است. این نوارهای سیلیکونی شبیه موم دندانی هستند؛ که وقتی استفاده می شوند، سیلیکون یک لایه محافظ بین بریس ها و داخل دهان بوجود می آورد. مزیت بزرگ سیلیکون دندانی در مقایسه با موم دندانپزشکی دوام بیشتر آن است. گرچه موم های ارتودنسی نیاز به تعویض مکرر دارند، اما سیلیکون شکسته نخواهد شد.

با این حال، سیلیکون معایبی نیز دارد، به همین دلیل است که موم های ارتودنسی هنوز معروف تر هستندو بزرگترین مشکل سیلیکون قرار دادن آنها روی براکت ها است. برای چسبیدن سیلیکون لازم است براکت های شما کاملاً خشک شده باشند، که می تواند دردسر آفرین باشد. در نهایت بیمار متوجه خواهد شد عادت کردن به استفاده از سیلیکون دندانی مستلزم صبوری و تمرین کردن است. علاوه بر این، گرانتر است، بنابرایت اگر مستعد آفت هستید، ممکن است برای شما کمتر مقرون به صرفه باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید در مورد درمان ریشه یا عصب کشی بدانید

نکاتی برای درمان زخم های دهانی ناشی از ابزار ارتودنسی در منزل

اگر از زخم های دهانی رنج می برید، راهکارهای متعددی وجود دارند که می توانند به بهبود سریع تر آنها و کاهش درد کمک کنند.

شستشوی دهان با آب و نمک و هیدروژن پراکسید

دو قاشق چایخوری نمک را با مقادری برابر آب و هیدروژن پراکسید 3% مخلوط کنید و حدود 30 ثانیه دهان خود را با آن شستشو دهید. درد ناشی از آفت دهان از طریق تأثیر ضد التهابی این محلول سریع خانگی می تواند به حداقل برسد. مزیت دیگر این است که می تواند به پیشگیری از بروز عفونت نیز می تواند کمک کند! تنها باید از قورت دادن این محلول اجتناب کنید.

شستشوی دهان با جوش شیرین و آب

مانند نکته بالا، می توانید از ترکیب یک قاشق چایخوری جوش شیرین و نصف فنجان آب دهانشویه درست کنید. جوش شیرین نوعی ماده قلیایی است که اسیدهایی که موجب بروز تحریک می شوند را خنثی می کند، بعلاوه می تواند باکتری ها را نیز از بین ببرد و از وخیم تر شدن زخم ها نیز پیشگیری کند.

دهانشویه های قابل تهیه از داروخانه بدون نیاز به نسخه

ارتودنتیست ممکن است استفاده از دهانشویه های تخصصی را توصیه کند که به گونه ای طراحی شده اند که نه تنها به کاهش التهاب و خطر بروز عفونت در زخم های دهان شما کمک می کنند، بلکه سرعت بهبود آنها را نیز تسریع می بخشند. بسیاری از این دهانشویه ها قابل خریداری از داروخانه هستند.

از خوردن غذاهای ادویه دار و اسیدی پرهیز کنید.

هنگام تلاش برای درمان زخم های دهان، بسیار مهم است که خوردن غذاهایی که آنها را بدتر می کنند بپرهیزید. غذاهای ادویه دار یا اسیدی مشکل را وخیم تر خواهند کردو نه تنها روند بهبود را کندتر می کند، بلکه احتمال دارد که وقتی این غذاهای با زخم های باز تماس پیدا می کنند موجب بروز درد شدید شوند.

0/5 (0 نظر)