آیا معمولاً صبح‌ها با درد شدید در چانه یا سردرد بیدار می‌شوید؟ آیا متوجه لبه‌های تیز و شکاف‌های کوچک در دندان‌هایتان شده‌اید؟ اگر چنین است احتمالاً شرایط شما شبیه به یکی از 30 میلیون نفری هستید که فقط در آمریکا در هنگام شب دندن هایشان را به هم می‌سایند.

دندان قروچه یا دندان خایی شرایطی است که در اصطلاح پزشکی به آن براکسیسم  می گویند و ممکن است تهدید کننده زندگی نباشد اما باعث درد و آسیب به دندان‌ها می‌شود. همچنین ممکن است نشان ای از بروز اختلال در هنگام خواب باشد. در این قسمت سعی داریم در مورد شرایط، نواقص درمان‌های معمول و جدیدترین فناوری‌های مفید در این زمینه صحبت کنیم.

درمان دندان قروچه یا براکسیسم

درمان دندان قروچه یا براکسیسم

تشخیص براکسیسم

تشخیص براکسیسم کار زیاد سختی نیست. بسیاری از افرادی که دندان خایی دارند سریعاً متوجه این موضوع می‌شوند زیرا همسرشان به آن‌ها می‌گوید یا اینکه علایم را در خود می‌بینند.

وقتی بیمار تحت معاینه قرار بگیرد به آسانی می‌توان گفت که چه زمان دندان‌هایش را بر هم می‌ساید. پزشک در واقع به دنبال آسیب به مینای دندان مانند سطح آسیب دیده، آسیب به عاج، دندان‌های پرشده و ایمپلنت‌های دندانی است و از بیمار در مورد سردرد و درد چانه سؤال می‌کند. اما مهمترین جنبه براکسیسم  یا دندان خایی این است که نشانگر یک اختلال مهم به نام تنفس نامنظم در هنگام خواب یا Sleep Apnea است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی دیجیتال چیست؟

نایت گارد: درمان اصلی براکسیسم

 

یکی از متداول‌ترین روش‌های درمان براکسیسم  استفاده از نوعی محافظ دندانی است. محافظ دندانی وسیله‌ای است که در هنگام خواب در دهان بیمار گذاشته می‌شود تا دندان‌هایش را بر روی هم نکشد. این محافظ شبیه به محافظ‌هایی است که ورزشکاران در طول بازی استفاده می‌کنند اما به نسبت باریک‌تر، با انعاطف کمتر و وسیله‌ای برای خوابیدن است نه بازی بسکتبال.

نقص‌های روش درمانی با استفاده از نایت گارد

بسیاری از دندان پزشکان درمان براکسیسم  را با تجویز نایت گارد برای بیمار آغاز می‌کنند. به نظر این کار اشتباه است.

گاردهای دندانی معمولاً از مواد پلاستیکی نرمی ساخته شده‌اند که می‌توان آنها را در مایکرویو یا آب در حال جوشیدن گرم کرد.

مشکل این وسایل آن است که با گرم کردن قرار است که اندازه دندان‌های شما شوند در واقع آنها برای سایزهای مختلف دهان و فک ساخته شده‌اند و هرگز به درستی اندازه شما نخواهند شد.

به علاوه موادی که در گارد دندانی بکار می‌رود نرم و کمی جویدنی است در غیر اینصورت شما نمی‌توانستید آنها را بر روی دندان‌هایتان قرار دهید. بد نیست اینگونه به شرایط نگاه کنیم اگر در خواب می‌جوید و دندان سایی دارید چگونه با قرار دادن یک چیز نرم وجویدنی در دهان به مشکلتان کمک کرده‌اید؟ تجربه نشان داده که بیشتر افراد این سبک جویدن محافظ را تنها برای چند ماه ادامه می‌دهند.

نایت گاردهای پلاستیکی نرم فقط تشویق کننده جویدن هستند و فایده دیگری ندارند.

درمان دندان قروچه یا براکسیسم

درمان دندان قروچه یا براکسیسم

 نایت گاردهای آکریلیک

خوشبختانه گزینه بهتری هم وجود دارد. بسیاری از دندان پزشکان نوعی نایت گارد سخت آکریلیک را می‌سازند. این گاردها فقط برای دندان‌های شما ساخته شده‌اند و دقیقاً اندازه آنها هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اورجت یا جلو زدگی دندانهای جلو

سال‌ها تنها روش برای محافظت از دندان‌ها استفاده از موادی سخت بود که قالب زنی آنها کار مشکلی است. رویه تولید آنها بسیار سخت بود. و پس از تولید هم افراد زیادی تحمل استفاده از آنها را نداشتند.

اخیراً راه بهتری ایجاد شده سیستم Trios 2. Trios 2 یک دستگاه واقعاً جالب است که تصویر دهان شما را به صورت 3D ظرف چند ثانیه می‌گیرد و بر اساس این تصویر قالب زنده انجام می‌شود.

بهترین بخش این است که دوربین Trios می‌تواند به آزمایشگاه فرستاده شود.

مزیت دیگر نایت گاردهای آکریلیک در مواد آنهاست. آکریلیک نرم و جویدنی نیست. محکم است. وقتی به عنوان موادی برای نایت گارد استفاده شود، جویدن یا ساییدن را تشویق نمی‌کند. دندان‌ها به صورت طبیعی در مقابل آنها مقاومت می‌کنند و تمایلی برای جویدنش ندارند. اینگونه دندان‌ها مراقبت شده و رفتار جویدن مجدداً ترغیب نمی‌شود.

قرص‌های تجویزی برای براکسیسم

 

درمان دندان قروچه یا براکسیسم

درمان دندان قروچه یا براکسیسم

در بعضی موارد دندان پزشک ممکن است داروهایی را برای بیمار تجویز کند تا از ساییدن دندان‌هایش بر روی هم جلوگیری نماید. معمول‌ترین داروهای تجویزی آرام بخش‌های ماهیچه‌ای هستند که سعی می‌کنند بیمار را در زمان خواب آرام کنند.

متاسفانه این روش زیاد مناسب نیست. در عوض اینکه سعی کنیم بیماری و مشکل را بشناسیم و آنرا حل کنیم، داروهایی را تجویز می‌کنیم که فقط علایم بیماری را بپوشاند. این راه حل نمی‌تواند طولانی مدت باشد.

مشاوره با دندان پزشک

اگر تصور می‌کنید که به دندان قروچه در خواب مبتلا هستید با دندان پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند تشخیص را تأیید کند و با شما کار کند تا به بهترین روش درمان برسد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات اورژانسی در ارتودنسی که به رسیدگی فوری نیاز دارند
0/5 (0 نظر)