از آنجا که ویروس کرونا به انتشار خود ادامه می دهد، اکنون زمان آن رسیده است که اقدامات ارتودنتیک در رابطه با حقایق مربوط به ویروس حرفه ای تر شوند و اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به ویروس و کنترل آن برای محافظت از کارکنان مطب ها و بیماران صورت بگیرند.

این روزها شما هر جایی بروید صحبت از ویروس کرونا است. گرچه رسانه های جمعی روی تأثیر آن روی کل جامعه و بیمارستان ها متمرکز هستند، اما این ویروس همه گیر روی اقدامات ارتودنتیک، شامل کارکنان و بیماران، نیز تأثیر دارد.

حقایق

کرونا ویروس، یا کووید 19، نوعی کرونا ویروس بتا است- یکی از چهار دسته متفاوت کرونا ویروس ها که توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) دسته بندی شده است- و در خانواده ویروس هایی مانند مرس MERS (Middle East respiratory syndrome) و سارس SARS (severe acute respiratory syndrome) قرار می گیرد. به گفته مدیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) “این ویروس نه سارس است، نه مرس است، و نه آنفولانزا. این یک ویروس منحصربفرد با ویژگی های منحصر بفرد است”.

موارد گزارش شده کووید-19 از خفیف تا وخیم دسته بندی شده اند، با تعدادی از موارد که منجر به مرگ می شوند. بر اساس CDC، ممکن است علائم و نشانه ها 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس بروز پیدا کنند، و شامل تب، سرفه، و تنگی نفس هستند.

 درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

گرچه هم کووید-19 و آنفولانزا منجر به بروز بیماری تنفسی می شوند و به همان شکل منتشر می شوند- از طریق ذرات کوچک مایع خارج شده از بینی و دهان فرد بیمار- اما در حقیقت آنها متفاوت هستند. بر اساس داده های کنونی، انتقال کووید-19 به اندازه آنفولانزا مؤثر نیست. بعلاوه، از آنجا که افرادی که آنفولانزا دارند و آلوده هستند اما هنوز مریض نیستند اصلی ترین عوامل انتقال هستند، اما به نظر نمی رسد در مورد کووید-19 اینطور باشد. با این حال، کووید-19 شدیدتر از آنفولانزای فصلی است.

از آنجا که این ویروس جدید است، هیچ کس امنیت ندارد، به این معنا که احتمال ابتلای افراد بیشتری وجود دارد. علاوه بر این، گرچه برای آنفولانزای فصلی واکسن و دارو وجود دارد، اما در حال حاضر هیچ واکسن یا درمان خاصی برای کووید-19 وجود ندارد. اما شاید اصلی ترین تفاوت بین کووید-19 و آنفولانزای فصلی این باشد که فکری برای محار آنفولانزای فصلی نشده است، زیرا ممکن نیست، اما این امکان برای کووید-19 وجود دارد. با محار این ویروس هم می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد و هم جان افراد را نجات داد، جایی که کووید-19 مایه نگرانی می شود.

در مرس و سارس، نگرانی نرخ مرگ و میر بالای آنها بود، با 45% تا 50% مرگ افراد مبتلا. با داشتن این نکته در ذهن، دانشمندان و متخصصان پزشکی وقتی کووید-19 شیوع پیدا کرد به شدت هشدار دادند، زیرا از میزان جدی بودن این ویروس جدید خیلی نگران بودند. در سوم مارس سازمان جهانی بهداشت نرخ مرگ و میر کووید-19 را 4/3 % اعلام کرد، در حالی که نرخ مرگ و میر برای آنفولانزا کمتر از 1% است.

 درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

افزایش نگرانی

در هفته های اخیر، نگرانی بالا رفته است زیرا الگوی انتقال تغییر کرده است. وقتی اولین مورد در دسامبر در آسیا گزارش شد، انتقال ویروس فرد به فرد بود- در حالی که برخی موارد از بین متخصصان بهداشت و سلامت بودند. اما روز به روز میزان ابتلا و مرگ و میر این ویروس بالاتر می رود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ونیر و لمینیت دندان: آنچه باید بدانید

فرد به محضی که مبتلا می شود به مدت حدود 14 روز مبتلا تلقی می شود. این برای مطب های ارتودنسی به چه معناست؟ به هم خوردن احتمالی مراجعات بیماران و گذاشتن زمان لازم برای رعایت پروتکل های کنترل و جلوگیری از انتشار عفونت.

یک متخصص مسائل مربوط به استریل کردن ابزارها، کنترل عفونت های دندانی ابراز داشته است، وقتی هیچ مورد اورژانسی وجود نداشته باشد، کارکنان (در برخورد با پروتکل های کنترل عفونت) با وسواس کمتری عمل می کنند. اما وقتی یک مورد اورژانسی وجود داشته باشد، یا چیزی که ناشناخته و ترسناک است، ما سعی می کنیم همه کارهایی که انجام می دهیم را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین زمان آن رسیده است که همه کارهایی که در مطب های ارتودنسی برای پیشگیری از انتقال بیماری از بیماران به کارکنان انجام می شوند را مجدداً ارزیابی و بررسی کنیم و این به احتیاط های استانداردی که رعایت می شوند مربوط می شود.

اصول جلوگیری از انتقال بیماری

هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان خود را بگیرید.

یک دستمال یا آستین، ذرات ریزی که هنگام عطسه و سرفه از دهان و بینی خارج می شوند را به خود جذب می کنند. دستمال را داخل سطل زباله درب دار بیندازید و سپس دست های خود را بشویید.

دست های خود را بشویید.

و یا اگر از محلول های ضد عفونی کننده استفاده می کنید، این کار باید با استفاده از محلول های ضد عفونی کننده بر پایه الکل و مخصوص دست انجام شود که تأییدیه وزارت بهداشت دارند. اگر کارکنان برای انجام درست این کار نیاز به یادآور دارند، می توان برای این کار از تکنیک های درستی استفاده کرد که به صورت های مختلف انجام می شوند.

از لمس کردن منطقه T داخل صورت خود اجتناب نمایید.

این منطقه شامل چشم ها، بینی، و دهان است.

اگر در معرض خطر هستید، در منزل بمانید.

این هم در مورد کارکنان است و هم در مورد بیماران.

راهنمای نحوه عملکرد در مطب ارتودنسی

اما استانداردهای پیشگیری و کنترل در اینجا به اتمام نمی رسند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه های موقت پیشگیری و کنترل عفونت برای جلوگیری از ابتلا به کووید-19 به متخصصان ارائه داده اند. برخی از این دستورالعمل ها ویژه ارتودنتیست ها است.

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

احتمال قرار گرفتن در معرض ویروس را به حداقل برسانید.

ارتودنتست ها باید تمام تلاش خود را بکنند تا انتشار و قرار گرفتن در معرض ویروس در مطب را به حداقل برسانند تا هم از بیماران و هم از پرسنل محافظت کنند. توصیه می شود متخصصان ارتودنسی پیام های یادآوری که برای بیماران خود میفرستند را به روز رسانی کنند. در پیام های صوتی یادآوری کننده ای که از طریق ایمیل برای بیماران ارسال می کنند، پیام های متنی، ایمیل ها یا تماس ها باید به بیماران یادآوری شود که اگر تب بالای 18 دارند نباید به مطب مراجعه کنند.

وقتی بیماران به مطب مراجعه می کند، کارکنان پذیرش باید خود بیمار و اعضای خانواده که همراه او هستند را تحت نظر داشته باشند. کودکانی که برای درمان مراجعه می کنند ممکن است حال مساعدی داشته باشند، اما ممکن است حال خواهر یا برادرهای او خوب نباشد. توصیه می شود تب سنج های یکبار مصرف در پیشخوان پذیرش موجود باشد و یک سطل زباله در دسترس بیماران قرار داشته باشد. علاوه بر این، ضد عفونی کننده دست و دستمال کاغذی نیز باید در دسترس قرار داشته باشند. می توان یک بسته مراقبتی حاوی این اقلام، و دیگر اقلام رفاهی شامل موم در اختیار بیماران قرار داد.

در محیط سالن انتظار باید تابلوها و بنرهایی قرار داده شوند که بیماران را به رعایت بهداشت دست، بهداشت تنفسی، و آداب سرفه کردن توصیه نمایند. بعلاوه، به بیماران یادآوری کنند اگر علائمی شبیه سرماخوردگی تجربه می کنند به کارکنان مطب اطلاع دهند.

اگر یک بیمار مشکوک به داشتن علائم کووید 19 یا دیگر عفونت های تنفسی است، باید مانند یک مورد اورژانسی با او برخورد شود، و اجازه داده نشود در اتاق انتظار بماند. او را به یک اتاق بیمار نیمه خصوصی راهنمایی کنید و او را در فضای باز قرار ندهید و او را به سرعت به داخل و خارج هدایت کنید. اگر مشکل بیمار کنده شدن براکت است، به جای زمان گذاشتن برای چسباندن مجدد براکت، از OrthoDots برای پوشاندن آن نقطه استفاده کنید. وقتی حال بیمار خوب شد برای چسباندن براکت استفاده کنید.

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

 به اصول استاندارد، تماسی، و احتیاط های تنفسی شامل استفاده از محافظ چشم پایبند باشید.

این ویروس از راه هوا منتقل می شود. بهداشت صحیح دست ها، به اندازه استاندارهای PPE (تجهزات محافظت شخصی) برای کارکنان ضروری است. مرکز کنترل بیماری ها توصیه می کند کارکنان قبل و بعد از هر تماسی با بیماران، تماس با موادی که احتمال عفونی بودن آنها وجود دارد، و قبل و بعد از برداشتن تجهزات محافظت شخصی، شامل دستکش ماسک، از محلول های ضد عفونی کننده دست بر پایه الکل استفاده کنند. توصیه می شود پرسنل به جای استفاده از روپوش های جلو بسته که باید از روی سر پوشیده شود، از روپوش های دکمه دار استفاده شود تا از تماس پوشاک آلوده با چشم ها، بینی، و دهان جلوگیری شود. بعلاوه، هنگام استفاده از ماسک صورت، ماسک را زیر چانه نکشید، این کار مغایر با هدف استفاده از ماسک است. ماسک به منظور محافظت در برابر آلودگی های خارجی استفاده می شود. وقتی زیر چانه کشیده می شود، آلودگی ها روی گردن به داخل ماسک منتقل می شوند. قرار دادن مجدد ماسک روی صورت باعث می شود دهان و بینی در معرض آلودگی قرار بگیرند. یا ماسک را روی صورت خود نگهدارید یا ماسک جدیدی روی صورت قرار دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب جوش شیرین برای سلامت دندان ها

مرکز کنترل بیماری ها توصیه می کند هنگام انجام فرایندهایی که با اسپری کردن همراه هستند با احتیاط برخورد کنید؛ مخصوصاً فرایندهایی که سرفه آور هستند، مانند استفاده از پولیش کننده هوا یا میکرو اِچ کننده. در مطبق ارتودنتیست، درمان های مربوط به براکت ها بیشتر از درمان با الاینرها، احتمال قرار گرفتن در معرض مایعات تولید شده بدن و ذرات معلق در هوا وجود دارد. هنگام انجام فرایندهایی که ذرات معلق در هوا تولید می کنند، محافظت تنفسی درست مانند استفاده از ماسک های درجه 3 یا N-95 ضروری است و تعداد پرسنل حاضر باید به تعدادی محدود شود که حضور آنها ضروری است.

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

مدیریت دسترسی و حرکت بازدیدکنندگان در ساختمان

در حال حاضر، توصیه می شود که تیم جلوی مطب، دسترسی به قسمت های کلینیکی را محدود کند. به این معناست که والدین و/ یا خواهر و برادرها باید در اتاق انتظار منتظر بمانند . باز هم باید بگوییم بیمارانی که علائم و نشانه های بیماری دارند یا تب بالای 38 درجه دارند باید هر گونه مراجعه ای به ارتودنتیست را به تعویق بیاندازند. در صورت امکان، از روش های دیگری برای نظارت روی روند درمان بیماران استفاده کنید یا توصیه کنید تنها در موارد اورژانسی مراجعه کنند. بیماران می توانند از تلفن همراه خود برای گرفتن عکس از براکت شکسته خود یا دیگر نگرانی ها استفاده کنند تا بتوان موارد ضروری مراجعه را تشخیص داد. برای نظارت های طولانی مدت تر، به فکر استفاده از نرم افزارهای نظارتی دندانپزشکی باشید که برای دنبال کردن بیماران از راه دور طراحی شده اند.

علاوه بر این، لازم است مطب ها به خاطر داشته باشند که برخی از بیماران آنها بیشتر در معرض خطر کووید-19 قرار داشته باشند، مخصوصاً بیمارانی که بیماری های زمینه ای مانند اختلال سیستم ایمنی بدن دارند، گیرنده عضو بوده اند، یا افرادی که مشکلات قلبی و ریوی دارند. خطراتی که برای سلامت هر بیماری که وارد مطب می شود وجود دارد را ارزیابی کنید و احتیاط های لازم را انجام دهید تا خطری که آنها را تهدید می کند را محدود کنید.

پیاده سازی کنترل های مهندسی

واقعیت این است که اکثر مطب های ارتودنسی مانند یک درمانگاه باز هستند، و قابلیت قرار دهی موانع فیزیکی یا پارتیشن ها برای بیماران مجزا محدود شده است. این همان جایی است که مهم است تا حد امکان بیمارانی که علائم یا نشانه بیماری از خود نشان می دهند یا عفونت فعال دارند، وقتی نیاز دارند برای یک جلسه اورژانسی مراجعه کنند، در فضای مجزایی قرار بگیرند. برای این بیماران از اتاق های نیمه خصوصی استفاده کنید یا فضای هماهنگی درمان استفاده کنید تا قرار گیری آنها در معرض دیگر فضاهای کلینیکی محدود شود. بعلاوه، توصیه می شود در مطب ها از پنکه استفاده نشود- زیرا روی هم رفته این ویروس از طریق هوا منتقل می شود؛ و، در صورت امکان، روی صفحه نمایش از یک مانع استفاده کنید.

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

کارکنانی که بیمار هستند یا در معرض ویروس قرار گرفته اند را تحت نظر و کنترل داشته باشید.

اگر یکی از اعضای تیم درمان بیمار باشد، باید در منزل بماند. توصیه می شود در مطب از سیاست بدون تنبیه و منعطف ماندن در منزل در صورت بیمار بودن استفاده شود. نباید هیچ تنبیه یا کاهش دستمزدی برای کارکنانی وجود داشته باشد که در منزل باقی می مانند. برای متخصصینی که می خواهند کنشگرانه عمل کنند، توصیه می شود هر روز صبح تب همه پرسنل گرفته شود. هر کس که تب بالا دارد باید در منزل باقی بماند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ناهنجاری دیپ بایت

پرسنل مطب باید در این زمینه آموزش ببینند و اطلاعات داشته باشند.

هم کارکنان کلینیک و هم بخش پذیرش لازم است هر آنچه اطلاعات در مورد ویروس کووید 19 وجود دارد را بدانند. آنها باید همه حقایق را بدانند. بهداشت درست دست ها و استفاده درست از PPE – هم در پوشیدن و هم در درآوردن- را باید رعایت کنند. باید برای همه کارکنان خود توضیح دهند چگونه باید با بیمارانی برخورد کنند که علائم و نشانه های بیماری را از خود نشان می دهند یا کسانی که ویروس را دارند. اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان به مواد ضد عفونی کننده دست، دستمال، و در صورت لزوم، به ماسک دسترسی دارند.

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

اقدامات کنترلی عفونت محیط را انجام دهید.

باید اطمینان حاصل نمایید که کارکنان بخش جلوی مطب (پذیرش) محیط عمومی را دائماً پاکسازی می کنند- که شامل دستگیره های درب ها، سطح روی کانتر، و همه سطوح تماس، و نیز وسایلی که برای ثبت نام بیماران استفاده می شوند. برخی ابزارهای سرگرمی که در محیط مطب وجود دارند را بردارید و برای بیماران توضیح دهید چرا نباید در دسترس قرار داشته باشند. قطعاً آنها این موضوع را درک خواهند کرد.

اگر روی ابزارهای صفحه لمسی دار، مانند آی- پد، از محلول های ضد عفونی کننده استفاده می کنید، اطمینان حاصل نمایید که این کار را بر اساس دستورالعمل های کارخانه تولید کننده آنها انجام می دهید. برخی از مواد پاک کننده می توانند به صفحات لمسی آسیب بزنند. عمل کردن بر اساس دستورالعمل کارخانه تولید کننده برای برای همه تجهیزات داخل مطب صدق می کند- از ابزارهای دستی گرفته تا اسکنرهای داخل دهانی تا صندلی ها و لامپ ها. هر ابزاری فرایند ضد عفونی سازی خود را خواهد داشت.

مرکز کنترل بیماری ها محصولاتی را توصیه می کند که تأییدیه EPA برای استفاده در برابر کویید 19 را دارند. برای مثال، OPTIM محصول SciCan، اثرگذاری در برابر ویروس های شبیه کووید 19 را روی سطوح سخت فاقد منفذ و ابزارهای پزشکی غیر تهاجمی را تأیید کرده است و مطابق با ادعای پاتوژن های ویروسی EPA است که ظاهر می شوند. برای ابزارهای استریل بسته بندی شده نیز، اطمینان حاصل نمایید که آنها در یک محیط کنترل شده نگهداری می شوند. اگر ابزارها استریل باشند، اما محیط بیرون بسته بندی آلوده باشد، اصلاً خوب نیست. و مهم تر از همه اینکه، اطمینان حاصل نمایید که کارکنان فرایندهای پاکسازی و ضد عفونی را پیوسته و به درستی دنبال می کنند.

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

درمان ارتودنسی در کرونا ویروس

کارکنان مطب و بیماران را از اخبار مطب مطلع نگه دارید.

توصیه می شود تلاش هایی صورت بگیرد تا برای کارکنان یک تلفن داخلی یا یک گروه در شبکه های اجتماعی درست کنید که با یکدیگر در تماس باشند و تا حد امکان خبرهای مربوط به تعطیلی مطب یا قرار گیری احتمالی در معرض ویروس را به روز نگه دارند. بعلاوه، لازم است مطب یک طرح داشته باشد برای چگونگی برقراری ارتباط با بیماران تا در صورت بسته بودن مطب خبر را به بیماران اطلاع دهند. باید از تلفن، پیام متنی، ایمیل، یا صفحات اجتماعی برای اطلاع رسانی استفاده کنید. علاوه بر این، مطب ها باید پیگیر اخبار تعطیلی مدارس منطقه، و مراکز درمانی باشند.

تأثیرات مخرب

همانطور که اکثر سازمان ها مطرح کرده اند، کووید 19 تأثیر بزرگی روی مطب های ارتودنسی داشته است. از آنجا که ویروس فوق العاده عفونی است، این احتمال قوی وجود دارد که روی فعالیت روزانه مطب ها تأثیرات زیادی داشته باشد. درست همین لحظه، مطلع هستیم که 25% از تیم های ارتودنسی می توانند درگیر این ویروس شوند و به مدت 2 هفته تعطیل شوند. بعلاوه، از آنجا که تعداد زیادی از بیماران ارتودنسی را کودکان تشکیل می دهند، تعطیلی مدارس نیز وجود خواهد داشت. این می تواند تأثیر چشمگیری روی برنامه ریزی های بیماران و زمان درمان داشته باشد. اقدامات باید فراهم باشند.

اما هنوز هم خبرهای خوب وجود دارد و آن هم این است که اطلاع عموم از این ویروس بالا رفته است و برای کنترل استانداردهای آن برای جلوگیری از انتقال آن، تلاش های زیادی می شود.

0/5 (0 نظر)