خر و پف کردن چیزی است که بین افراد در تمام سنین مشاهده می شود اما نباید آن را عادی تلقی کرد. افراد بزرگسالی که به شدت و با صدای بلند خر و پف می کنند ممکن است از آپنه خواب رنج می برند، و همین می تواند برای کودکانی صدق کند که خر و پف می کنند یا صدای تنفس آنها حین خواب بلند است.

خر و پف کردن معمولاً قابل توجه ترین نشانه آپنه خواب انسدادی (OSA) است که نمی تواند بی ضرر باشد. علاوه بر آزار افراد یا اعضاء خانواده که با فرد در یک فضا می خوابند، آپنه خواب می تواند عوارض جانبی گسترده ای روی سلامت جسمی و ذهنی داشته باشد. این مشکلات بویژه زمانی نگران کننده می شوند که روی کودک تأثیر می گذارند.

گرچه لازم است آپنه خواب انسدادی توسط متخصص تشخیص داده شود، اما ارتودنتیست ها جایگاه مهمی در تشخیص مشکلات رشد و گسترش آنها دارند، مشکلاتی که خطرات آپنه خواب را افزایش می دهند. علاوه بر این، آنها می توانند کمک کنند راهکارهای مؤثری برای درمان ارائه شوند.

علائم و نشانه های آپنه خواب در کودکان

برخی از شایع ترین علائم و نشانه های هشدار دهنده آپنه خواب کودکی عبارتند از:

  • خر و پف کردن، انسداد و خفگی در خواب، و نفس نفس زدن در طول خواب
  • تنفس از راه دهان، دشواری در تنفس، یا وقفه در تنفس
  • ساییدن یا فشردن دندان ها روی یکدیگر در طول خواب، که ممکن است منجر به بروز درد مفاصل فک یا صدای کلیک در فک شود.
  • شکایت از خواب بد/ بدون استراحت، سر درد در طول روز، خستگی در طول روز، افت تمرکز، و کمبود انرژی در طول روز.
  • علائم ثانویه شامل کابوس/ ترس های شبانه، شب ادراری، مشکل در تمرکز و توجه، مشکلات رفتاری و یادگیری دشوار.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اگر براکت ها یا بندهای ارتودنسی شل شوند چه باید کرد؟

 

کمک ارتودنسی به درمان آپنه خواب

کمک ارتودنسی به درمان آپنه خواب

چه عواملی منجر به آپنه خواب در کودکان می شوند؟

برخی عوامل هستند که می توانند از جمله عوامل احتمالی آپنه خواب در کودکی باشند، از جمله:

  • افزایش حجم ساختارهایی که منجر به انسداد عقب حلق می شوند، از جمله زبان، لوزه ها، یا در عقب بینی، مانند لوزه سوم
  • رشد ناهنجاری ها و بد شکلی های موجود در فک یا مجرای تنفسی بالا، از جمله پلیت (سقف دهان) باریک، یا مجرای تنفسی بدون انسداد اما باریک، می توانند منجر به مسدود شدن جریان هوا به شش ها شوند.
  • تب بالا، و آلرژی های طولانی مدت، چاقی دوران کودکی، و پایین بودن ماهیچه ها یا ضعیف بودن آنها می توانند با آپنه خواب ارتباط داشته باشند.

 

درمان های مؤثر ارتودنسی برای آپنه خواب کودکی

آپنه خواب نوعی شرایط پزشکی است که نیاز به تشخیص درست توسط متخصص گوش و حلق و بینی یا متخصص خواب دارد. پس از تشخیص، درمان آپنه خواب انسدادی به وخامت و نیز علت بنیادی این شرایط بستگی خواهد داشت. در بسیاری موارد، ارتودنتیست می تواند به پیشگیری و درمان کمک کند.

در اینجا برای شما توضیح می دهیم راهکارهای ارتودنتیست چگونه می توانند به آپنه خواب انسدادی دوران کودکی کمک کنند:

  • ارتودنتیست ها و دیگر متخصصان سلامت دهان در تشخیص اختلالات خواب نقش مهمی ایفا می کنند، زیرا به نظر می رسد آنها بیشتر از سایر پزشک ها با والدین کودکان در تماس باشند. آنها می توانند این اطمینان را بوجود بیاورند که هر بیمار، صرف نظر از سن او، برای آپنه خواب انسدادی و دیگر اختلالات تنفسی مورد بررسی قرار می گیرد.
  • ارتودنتیست ها در نتیجه تحصیلات و تجربیات تخصصی خود در زمینه رشد صورت، جایگاهی منحصر به فرد در شناسایی اختلالات تنفسی مربوط به خواب در بیماران در تمام سنین دارند. علاوه بر این، آنها آموزش دیده اند تا رشد ساختارهای مختلف صورت در بیماران کم سن وسال را هدایت کنند.
  • تقریباً نیمی از همه بیمارانی که آپنه خواب انسدادی دارند، در ساختارهای استخوانی پیرامون مجرای تنفسی خود، ناهنجاری دارند، که با درمان زود هنگام ارتودنسی می تواند اصلاح شود. اساساً می توان از بروز این مشکل پیشگیری نمود و در برخی موارد علل بنیادی آپنه خواب انسدادی در کودکان و نوجوانان را معکوس کرد.
  • درمان زود هنگام ارتودنسی برای افزایش عرض قوس دندانی بالا، حرکت مندیبل رو به جلو، و نیز ایجاد تغییر در ساختار استخوانی صورت می تواند به کنترل شرایط کمک کند. علاوه بر این، این درمان می تواند فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر در طول خواب، یا دیگر عاداتی که با آپنه خواب انسدادی همراه هستند را حذف کند.
  • جلو آوردن مندیبل (فک پایین)، جلو آوردن ماگزیلا- مندیبل، و وسیع کردن سریع یا کند عرض قوس دندانی بالا می توانند برای وسیع کردن مجرای تنفسی، با درمان ارتودنسی ترکیب شوند. این تکنیک ها به کاهش مقاومت در مجرای تنفسی بینی، قرار گیری زبان در وضعیت عادی، و کاهش یا حذف علائم آپنه خواب انسدادی کمک می کنند.
  • علاوه بر این، برای درمان آپنه خواب در بیماران خردسال و بزرگتر، ارتودنتیست می تواند از ابزارهای درمانی دهانی (oral appliance therapy (OAT)) برای بهبود الگوهای تنفس استفاده کند. در صورت لزوم، ممکن است آنها برداشتن لوزه ها/ لوزه سوم را پیشنهاد دهند، و بیمارانی که اختلالات تنفسی یا مشکلات رفتاری جدی دارند را به پزشک متخصص ارجاع دهند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد فنر فورسز در ارتودنسی

ارتودنتیست ها در کنترل آپنه خواب انسدادی با ابزارهای دندانی یا تغییر در ساختار صورت تخصص دارند. به این ترتیب، آنها به صورت ایده آل برای کار کردن به عنوان بخشی از تیم چند شاخه ای درمان آپنه خواب مناسب هستند.

 

ارتودنتیست چه باید بکند؟

ارتودنتیست و دیگر متخصصان سلامت دهانی، با پرسیدن سؤالات مهم و حیاتی حین معاینه کودک می توانند به تشخیص مشکلات رشدی که ممکن است منجر به آپنه خواب انسدادی شوند کمک کنند. مهم است که همه بیماران، صرف نظر از سن آنها، برای مشکلات تنفسی مربوط به خواب، از جمله آپنه خواب انسدادی، مورد بررسی قرار بگیرند. از والدین بخواهید قبل از آوردن کودک خود برای چکاپ، به الگوهای خواب، خر و پف کردن و تنفس کودک خود دقت کنند. مهمتر از همه اینکه، اطمینان حاصل کنید که قبل از آغاز هر درمانی متخصص شرایط را مورد تأیید قرار می دهد.

0/5 (0 نظر)