پاکسازی و جرمگیری دندان ها کاری است که باید زمانی انجام دهید که چند جلسه مراجعه به دندانپزشک را از دست داده اید یا غذای چسبناک یا سنگینی خورده اید. پاکسازی عمقی دندان در واقع فرایند خاصی است که توسط دندانپزشک انجام می شود که هدف از انجام آن درمان لثه و بیماری پریودنتال است. اغلب این درمان به این دلیل صورت می گیرد که فرد پاکسازی های تخصصی (جرمگیری و تسطیح سطح ریشه) را هر شش ماه یک مرتبه انجام نداده است.

نیاز به پاکسازی و جرمگیری دندان

وقتی به دندانپزشک مراجعه می کنید، از ابزاری به نام پروب دندانپزشکی استفاده می کند تا منطقه اطراف دندان ها را اندازه گیری کند تا ببیند آیا هیچ پاکتی وجود دارد، یا خیر. “پاکت” فضای بین دندان ها و لثه ها است که مستعد انباشته شدن باکتری است. عمق این فاصله باید کمتر از پنج میلی متر باشد. اگر از این اندازه بیشتر باشد نشان دهنده وجود باکتری است که برای دندان و بافت های اطراف آن تهدید محسوب می شود. انجمن پریودنتولوژی (مطالعات بافت های اطراف دندان) آمریکا توصیه می کند هر فرد بزرگسال معاینات پریودنتال را هر ساله انجام دهد تا مشخص شود درمان های اضافی لازم هستند یا خیر. اندازه گیری عمق پاکت تنها بخشی از معاینات و ارزیابی های دقیق است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید درباره درمان ارتودنسی بدانید

به صورت ایده آل، پاکت های پریودنتال سالم نباید بیشتر از 3 میلی متر عمق داشته باشند. در صورتی که پاکت پریودنتال بیشتر از 5 میلی متر عمق داشته باشد، ممکن است دندانپزشک جرمگیری عمقی و تسطیح سطح ریشه ها را برای شما تجویز کند.

فرایند پاکسازی دندان شامل جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

پاکسازی عمقی در دنیای دندانپزشکی تحت عنوان جرمگیری و تسطیح سطح ریشه نیز شناخته می شود. جرمگیری عبارت است از زدودن پلاک و جرم از سطح دندان و پاکت بین دندان ها و لثه ها. دندانپزشک می تواند جرمگیری و تسطیح سطح ریشه را یا با استفاده از ابزارهای آلتراسونیک الکتریکی یا ابزارهای جرمگیری دستی انجام دهد.

بخش دیگر جرمگیری عمقی تسطیح سطح ریشه است. برای این کار دندانپزشک از ابزارهای جرمگیری برای برداشتن پلاک و جرم از سطح ریشه های دندان ها استفاده می کند. برای انجام فرایند جرمگیری و تسطیح سطح ریشه حداقل یک مرتبه مراجعه به دندانپزشک لازم است. یک جلسه نیز برای چکاپ ممکن است لازم باشد تا دندانپزشک اطمینان حاصل کند که لثه ها و دندان ها رو به بهبود می روند و هیچ پاکت عمیقی وجود ندارد.

 

جرمگیری در طول درمان ارتودنسی

جرمگیری در طول درمان ارتودنسی

 

مراقبت های پس از جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

به صورت ایده آل، پس از پاکسازی عمقی دندان ها، اگر فرد بهداشت دهان و دندان ها را به طور منظم و به صورت روزانه رعایت نماید، باکتری های موجود در پاکت اطراف دندان ها از بین خواهد رفت و در هفته های بعد لثه ها سلامت خود را باز خواهند یافت. بهترین خمیر دندان برای استفاده پس از جرمگیری را دندانپزشک به شما معرفی خواهد کرد. اگر لازم باشد از دهانشویه استفاده کنید دندانپزشک دهانشویه آنتی باکتریال برای شما تجویز خواهد کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین سن برای شروع درمان ارتونسی

اگر جرمگیری عمقی و مراجعات سه ماه یک بار به دندانپزشک برای برعکس کردن روند بیماری پریودنتال کافی نباشد، لازم است برای مشورت به پریودنتسیت مراجعه کنید تا مشخص نماید آیا درمان های دیگر، یا حتی جراحی، لازم هستند.

 

 

جرمگیری در طول درمان ارتودنسی

جرمگیری در طول درمان ارتودنسی

لزوم جرمگیری و تسطیح سطح ریشه در طول درمان ارتودنسی

ابزارهای ارتودنسی که عموماً “بریس ها” هستند، ابزارهای بسیار ساده ای هستند که به سطح دندان ها چسبانده می شوند. وقتی صحبت از پلاک و جرم دندان می شود، این عوامل باعث می شوند احتمال بروز آنها بالاتر برود. در این صورت، تمیز کردن دندان ها به بهترین شکل نیز دشوارتر از هر زمان دیگری خواهد بود.

اگر فرایندهای جرمگیری و تسطیح سطح ریشه به طور منظم انجام نشوند، ممکن است مشکلات زیر بوجود بیایند:

  • احتمال بالاتر بروز پوسیدگی و حفره
  • احتمال بالاتر گسترش بیماری لثه (ژنژیویت یا پریودنتیت)
  • بروز لکه های سفید رنگ روی دندان ها در انتهای درمان ارتودنسی

به همین دلیل به شدت توصیه می شود بیماران این روند را طی کنند:

  • یک جلسه پاکسازی قبل از مراجعه برای چسباندن براکت ها روی دندان ها
  • جلسه دوم، مدت کوتاهی بعد از چسباندن براکت ها، که در طول آن دندانپزشک توضیح می دهد با وجود براکت ها روی دندان ها، کدام تکنیک مسواک زدن برای شما بهتر است و چه ابزاری نیاز دارید تا احتمال ایجاد پلاک های دندانی را پایین بیاورید.
  • بسته به میزان توجه شما به مراقبت های بهداشتی، جلسات نگهداری 3 تا 4 ماه یک مرتبه باید صورت گیرند.
  • یک جلسه مراجعه نیز باید پس از برداشتن براکت ها از روی دندان ها توسط ارتودنتیست داشته باشید. تا دندان ها به درستی پاکسازی شوند و چسب های اضافی از روی دندان ها پاک شوند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  افراد مشهوری که از درمان ارتودنسی استفاده کرده اند

علاوه بر این، در مورد بیمارانی که احتمال بروز پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی آنها بیشتر است، دندانپزشک می تواند از وارنیش حاوی فلوراید برای محافظت از دندان ها استفاده کند.

 

 

جرمگیری در طول درمان ارتودنسی

جرمگیری در طول درمان ارتودنسی

 

از هر تکنیکی که برای انجام جرمگیری و تسطیح سطح ریشه دندان ها استفاده شود، بدون درد خواهند بود. با وجود ابزار ارتودنسی روی دندان ها، پولیش دندان با دستگاه ایر- پولیشر اجازه می دهد به منطقه هایی دسترسی داشته باشیم که دسترسی به آنها با ابزارهای معمول دشوار است.

بسته به نوع بریس ها و توانایی شما در تمیز کردن صحیح دندان ها در منزل، سبک زندگی شما، مقدار انگیزه شما، کیفیت بزاق شما، ممکن است لازم باشد پس از آن باز هم با فواصل کوتاه تر به دندانپزشک مراجعه کرد.

0/5 (0 نظر)