لازم است دندانپزشک ها نقش بزرگتری در مدیریت رشد مجرای تنفسی و شکل گیری کرانیو فاسیال در کودکان در حال رشد ایفا کنند گرچه در مورد ارتباط مجرای تنفسی، تنفس، و مال اکلوژن همچنان مباحثاتی وجود دارد. مخصوصاً، مجرای تنفسی، نحوه تنفس، و شکل گیری کرانیو فاسیال در طول دوره رشد با یکدیگر ارتباط نزدیک دارند و رشدی که شکل می گیرد می تواند عملکرد را دنبال کند و عملکرد می تواند فرم را دنبال کند. بنابراین، لازم است فرم و عملکرد هر چه سریع تر طبیعی سازی شوند، به گونه ای که عملکرد به بهترین حد لازم برای زندگی برسد.

نقش دندانپزشکان در مدیریت مراقبت و مجرای تنفسی بیماران در تمام سنین با اختلالات تنفسی مرتبط با آپنه خواب رو به افزایش است، مشکلاتی که بسیار شایع هستند و اغلب با مشکلات عروقی مانند فشار خون شریانی، بیماری کرونر قلبی و سکته همراه هستند.

 از تحقیقات موجود چنین بر می آید که انسداد مجرای تنفسی موجب نقص در تنفس می شود. تنفس ناقص می تواند موجب بروز بد شکلی های کرانیو فاسیال، مال اکلوژن، و دفورمیتی های فک شود. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهند که شکل گیری غیر عادی کرانیو فاسیال می تواند منجر به انسداد مجرای تنفسی، نقص در تنفس، نقص در تنفس از راه بینی، تنفس دهانی مزمن، آپنه خواب، اختلالات خواب، و بیماری در طول عمر شود.

شکل کرانیوفاسیال می تواند عملکرد کرانیوفاسیال را دنبال نماید و عملکرد کرانیوفاسیال می تواند شکل کرانیو فاسیال را دنبال نماید. بنابراین، هم شکل کرانیو فاسیال و هم عملکرد آن باید از نزدیک تحت مدیریت قرار داشته باشند، مخصوصاً در طول مراحل اولیه رشد.

تشخیص و درمان زود هنگام سوء عملکرد مجرای تنفسی و بد شکل شدن کرانیوفاسیال از بدو تولد لازم است. تحقیقات در حال حاضر نشان می دهند که درمان های زود هنگام ارتودنتیک و ارتوپدی روی مجرای تنفسی و تنفس تأثیر می گذارند. درمان های ارتودنتیک و ارتوپدی که ئتأثیر مثبت روی مجرای تنفسی دارند می توانند منجر به زندگی سالم و طول عمر بیشتر شود.

مجرای تنفسی و درمان ارتودنسی

مجرای تنفسی و درمان ارتودنسی

مجرای تنفسی، تنفس و مال اکلوژن

مجرای تنفسی، نحوه تنفس، و مال اکلوژن در طول دوره رشد آنقدر ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند که شکل می تواند عملکرد را دنبال کند و عملکرد می تواند شکل را دنبال نماید. از آنجا که شکل عملکرد را دنبال می کند و عملکرد می تواند شکل را دنبال نماید، هر دو باید هر چه سریع تر تحت درمان پیشگیرانه قرار بگیرند.

این اطمینان وجود دارد که سوء عملکرد مجرای تنفسی و تنفس انسان می تواند منجر به بروز مال اکلوژن و بد شکلی اسکلتی شود. تنفس طولانی مدت از راه دهان در کودکانی که در حال رشد هستند، اغلب منجر به ما اکلوژن های دندانی و اسکلتی می شود. برخی از این تغییرات منفی عبارتند از رشد بیش از حد دندان های مولر، چرخش ساعت گرد مندیبل، افزایش عمودی ارتفاع صورت از قسمت جلو، عقب رفتگی فک پایین و اپن بایت. این مشکلات اغلب به یکدیگر مرتبط هستند و باعث وضعیت قرار گیری پایین زبان می شوند و می توانند منجر به کاهش گسترش جانبی و رشد قدامی ماگزیلا شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روند طبیعی از دست رفتن دندان در کودکان

بر عکس، بد شکلی ها و مال اکلوژن های کرانیوفاسیال می توانند تأثیر منفی روی مجرای تنفسی و عملکرد تنفس داشته باشند. باریک و بلند بودن جزئی و ساده پلیت (کام یا سقف دهان) در بدو تولد می تواند در شیردهی به کودک و حتی شیر خوردن کودک با شیشه شیر اختلال بوجود بیاورد، به گونه ای که عادات مکیدن زبان و و تنفس دهانی آغاز می شوند.

مجرای تنفسی و درمان ارتودنسی

مجرای تنفسی و درمان ارتودنسی

مجرای تنفسی نرمال و تنفس نرمال

مجرای تنفسی طبیعی که رشد خوبی داشته است اجازه می دهد تنفس طبیعی از راه بینی و با دهان بسته انجام شود. تنفس از راه بینی مهم است زیرا اکنون همه می دانند که برای سلامت حیاتی است. تحقیقات نشان می دهند که هوایی که از راه بینی عبور می کند برای بدن متفاوت است نسبت به هوایی که از راه دهان عبور می کند.

مزایای تنفس از راه بینی از همان ساعات اولیه پس از تولد آغاز می شوند، زمانی که گاز اکسید نیتریک می تواند برای نخستین مرتبه مشخص شود. اکسید نیتریک نوعی گاز قوی و عنصر اصلی سلامت بدن انسان است. اکسید نیتریک در سینوس های بینی تولید می شود، درون مجرای بینی نهفته می ماند، و از طریق بینی استنشاق می شود. این گاز به خاطر پیشگیری از رشد باکتریایی کاملاً شناخته شده است. درون شش ها، اکسید نیتریک توانایی جذب اکسیژن را بهبود می بخشد. اکسید نیتریک یک گشاد کننده قوی عروق و عوامل منتقل کننده به مغز است. علاوه بر این، اکسید نیتریک انتقال اکسیژن در سراسر بدن را افزایش می دهد و برای همه اندام های بدن حیاتی است.

مجرای تنفسی خوب و تنفس طبیعی از راه بینی مهم است زیرا انسداد مجرای تنفسی بینی تأثیرات زیادی روی کل بدن دارد و حتی می تواند علائم و شکایات بیمار را مشخص نماید.

انسداد مجرای تنفسی

انسداد مجرای تنفسی می تواند منجر به بروز اختلالات تنفسی، بد شکلی کرانیوفاسیال مال اکلوژن شود. انسداد مجرای تنفسی فوقانی می تواند در کودکان جزئی باشد، اما می تواند پیامدهای طولانی مدتی داشته باشد، از جمله عدم رشد بدن، اختلالات رفتاری، اختلالات خواب، و مشکلات ریوی.

انسداد مجرای تنفسی می تواند به علل متخلفی بروز پیدا کند، از جمله ناهنجاری های مادرزادی، هیپرتروفی (بزرگ شدن بیش از حد عضو) آدنوئید (غدد لنفاوی)، هیپرتروفی لوزه ها، عقب رفتگی ماگزیلا (فک بالا)، عقب رفتگی مندیبل (فک پایین). چاقی به دلیل بزرگ شدن زبان، ملاز، و بافت های حلق، انسداد مجرای تنفسی را افزایش می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر ارتودنسی بر سیستم گوارش و هضم غذا

بویژه، انسداد مجرای بینی عامل اصلی مقصر است و منجر به رشد و نمو غیر عادی صورت، فک ها، و دندان ها می شود. انسداد بینی به انواع مختلفی از اختلالات در سلامت در طول زندگی ربط داده شده اند، از جمله فشار خون بالا، سکته، بیماری قلبی، و حتی مرگ زودرس.

هرگونه انسداد مجرای تنفسی می تواند به صورت مزمن زندگی را تحت تأثیر قرار دهد و حتی زندگی فرد را تهدید کند. اما، انسداد مجرای بینی دلیل اصلی تنفس مزمن اجباری دهانی، که می تواند خطرناک نیز باشد. خوشبختانه، برخی درمان های خاص دندانی هستند که می توانند تنفس از راه بینی را افزایش دهند و تنفس دهانی را کاهش دهند.

مجرای تنفسی و درمان ارتودنسی

مجرای تنفسی و درمان ارتودنسی

تنفس دهانی مزمن

تنفس دهانی اجباری مزمن، ناشی از نقص در تنفس از راه بینی، می تواند منجر به بدتر شدن تدریجی رشد غیر عادی کرانیوفاسیال و مال اکلوژن در سنین خیلی پایین می شود. تنفس دهانی مزمن با بر هم زدن نیروهای ماهیچه های زبان، گونه و لب ها، در رشد صحیح قوس دندانی بالا و پایین اختلال ایجاد می کنند. تنفس دهانی مزمن باعث می شود مندیبل وضعیتی پایین و رو به عقب به خود بگیرد، الگوی رشد عمودی صورت کشیده و چندین الگوی رشد غیر عادی در صورت، فک ها، و دندان ها که بسیار با یکدیگر مرتبط هستند.

ویژگی های تنفس دهانی مزمن و سندروم انسداد تنفسی عبارتند از تنفس دهانی در حالت استراحت، هیپرتروفی لوزه ها و/ زبان سوم، اپن بایت، کراس بایت، ارتفاع بیش از حد صورت در قسمت قدامی، وضعیت نامناسب لب، ظاهر بودن بیش از حد دندان ها و لثه قدامی ماگزیلا، باریکی سوراخ های بینی از قسمت خارجی، آلرژی، پلت (کام یا سقف دهان) V شکل، و گودی وریدی زیر چشم. تحقیقات حاکی از این هستند که هیچ ارتباط قابل توجهی بین انسداد بینی و افزایش اورجت، اپن بایت، فشردگی و نامنظمی دندان های ماگزیلا، مال اکلوژن کلاس 2 و کراس بایت خلفی وجود ندارد.

تنفس دهانی مزمن، انسداد بینی، منجر به اختلال در رشد بینی و استخوان غربالی در ماگزیلا و کل مجموعه کرانیوفاسیال می شود. نشان داده شده است در کودکانی که ناهنجاری های ارتودنتیک دارند تنفس دهانی مزمن چهار برابر بیشتر از کودکان دیگر است. آزمایشاتی که روی تنفس دهانی پستانداران بزرگتر صورت گرفته است نشان داده است که انسداد مجرای بینی منجر به بروز اپن بایت، قرار گیری مندیبل در وضعیتی پایین تر و ظاهر چهره، و اکلوژن دندانی متفاوت از حیوانات گروه کنترل می شود. تشخیص و پیشگیری از نقص مجرای بینی در کودکان و درمان آن گام های مهمی هستند که برای حصول اطمینان از ثبات ارتودنتیک صحیح رشد کرانیو فاسیال نیاز هستند.

تشخیص زود هنگام

دندانپزشکان در مشاهده علائم و نشانه های قابل تشخیص تنفس دهانی، مال اکلوژن، ناهنجاری های کرانیوفاسیال، و شرایط مرتبط با آنها مانند سندروم آپنه انسدادی خواب در کودکان، موقعیت منحصر بفردی دارند. تشخیص زود هنگام انسداد مجرای تنفسی، تنفس اجباری دهانی، و مال اکلوژن، با شناسایی علل بنیادی، برای پیشگیری از بدتر شدن ناهنجاری های رشد اوروفاسیال ضروری است. اکنون مشخص شده است که تشخیص زود هنگام می تواند درمان های ارتوپدی زودتری را در پی داشته باشد، که نسبت به مراقبت های سنین بالا می توانند مؤثرتر واقع شوند، ساده تر و با محدودیت کمتری انجام شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا از دندان من خون خارج می شود؟

تشخیص مال اکلوژن های دندانی و بد شکلی های اسکلتی همراه با تنفس دهانی مستلزم معاینات ارتودنتیک جامع و مکرر است. معاینات زود هنگام روتین و تشخیص باید از بدو تولد و خیلی زود پس از تولد آغاز شوند. همه نوزادان باید برای دفورمیتی های کرانیوفاسیال که می توانند شکل و عملکرد مجرای تنفسی را تحت تأثیر قرار دهند تحت نظر باشند. شیر خوردن از سینه مادر باید تشویق شود زیرا موجب افزایش تنفس خوب از راه بینی می شود زیرا بروز تنفس اجباری از راه دهان را کاهش می دهد. برعکس این موضوع برای شیر خوردن با شیشه شیر صدق می کند. بنابراین، نوزادانی که تنها با شیشه شیر تغذیه می شوند باید بیشتر برای تأثیرات جزئی تنفس دهانی، تانگ تراست و مکیدن زبان، و بد شکلی قوس دندانی بالا تحت نظر باشند.

در سنین 2 و 3 سال، علائم دندانی جزئی انسداد بینی و تنفس دهانی می توانند مشاهده شوند. برخی از واضح ترین علائم عبارتند از اپن بایت، کراس بایت خلفی، و اورجت شدید.

از سنین 3 تا 12 سال، انسداد اولیه مجرای تنفسی و بد شکلی کرانیوفاسیال نیز اغلی خود را بیشتر نشان می دهند به میزانی که هر چه زمان بیشتر بگذرد، سهولت و گزینه های اصلاح کمتر می شوند. برای تشخیص بهتر تنفس دهانی در نتیجه بد شکلی دنتو- اسکلتی، وقتی به تنفس دهانی اجباری شک وجود داشته باشد، تجزیه و تحلیل های سفالومتریک باید برای ارزیابی ساختار صورت مورد استفاده قرار گیرند.

مجرای تنفسی و درمان ارتودنسی

مجرای تنفسی و درمان ارتودنسی

درمان زود هنگام

درمان زود هنگام برای کاهش انسداد مجرای تنفسی، تنفس اجباری از راه دهان، بد شکلی کرانیوفاسیال و مال اکلوژن برای طبیعی سازی رشد و نمو ضروری است. درمان زود هنگام موفقیت ارتودنسی و ارتوپدی اصلاحی را به حداکثر می رساند. دندانپزشکان و متخصصان گوش و حلق و بینی درمان هایی منحصر بفرد ارائه می دهند که می توانند انسداد مجرای تنفسی و بد شکلی کرانیو فاسیال را کاهش دهند.

ابزارهای ارتودنتیک ابعاد ساجیتال مجرای تنفسی فوقانی در کودکان را بهبود می بخشند. نشان داده شده است گسترده کردن فوری قوس دندانی بالا راحت است و روشی محافظه کارانه برای درمان مجرای تنفسی ناقص بینی در بیماران 4 ساله تا 30 ساله است، اما هر چه بیمار کم سن تر باشد، نتایج طولانی مدت تر بهتر حاصل خواهند شد. وسیع کردن ماگزیلا روشی مؤثر برای افزایش عرض قوس دندانی باریک است، علاوه بر این، مقاومت بینی را از سطوح مشاهده شده در تنفس دهانی تا سطوح متناسب با تنفس عادی از راه بینی کاهش می دهد.

0/5 (0 نظر)