براکت شفاف برای بسیاری از افراد به عنوان گزینه انتخابی اول شناخته می‌شود که ترجیح می‌دهند با استفاده از آن فرایند ارتودنسی را انجام داده و کمترین تأثیر ممکن بر روی ظاهر خود داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که این براکت‌ها و مراقبت از آنها حساسیت بیشتری داشته باشد و بیماران برنامه‌های مراقبتی سخت برای آن‌ها در نظر بگیرند. طبیعتاً هر ماده شفاف بیشتر از سایر مواد در معرض جرم و پلاک قرار دارد؛ به همین دلیل انتخاب شیوه مناسب و مواد متناسب با ساختار آنها اهمیت بسیاری دارد که در مورد براکت شفاف نیز باید اجرا شود و توجه ویژه‌ای به آنها صورت گیرد.

 براکت شفاف عمدتاً از مواد پلاستیکی و کامپوزیتی ساخته می‌شوند که در اثر مرور زمان کدر نمی‌شوند و ساختار شفاف آنها باقی می‌ماند. باوجوداین ساختار ویژه هنوز هم نگرانی زیادی در مورد باقی ماندن آنها به صورت اولیه وجود دارد. بنابراین ارتودنتیست‌ها معمولاً به بیماران خود توصیه می‌کنند که؛ اگر مایل هستند که ظاهر اولیه خود را حفظ کنند و مجبور به تعویض براکت نشوند، بهتر است نکات بهداشتی را به شکل دقیق اجرا کنند و از مواد و مسواک‌های مناسب در مورد آنها استفاده کنند. بنابراین روش‌های نظافت براکت شفاف بسیار مهم هستند.

با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب به برخی از روش‌های مناسب برای نظافت براکت شفاف اشاره خواهیم کرد و نحوه اجرای آن‌ها را شرح خواهیم داد. پس  با ما همراه باشید!

بهداشت در براکت های شفاف، سرامیکی، پشت دندانی

بهداشت در براکت های شفاف، سرامیکی، پشت دندانی

برای تمیز کردن براکت شفاف از مسواک‌های نرم استفاده کنید

 براکت شفاف به شدت تحت تأثیر میکروارگانیسم‌ها قرار دارد و می‌تواند محلی برای رشد باکتری‌ها باشد؛ به همین دلیل سعی کنید که به صورت روزانه با استفاده از یک مسواک نرم سطح آن‌ها را به دقت بشویید. این موضوع نه‌تنها کمک می‌کند که سلامت دندان‌ها حفظ شود، بلکه از تجمع باکتری‌ها و پلاک در سطح براکت جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه این براکت‌ها شفاف هستند، استفاده از مسواک زبر ممکن است به آنها آسیب برساند. در این وضعیت مسواک نرم نه‌تنها باعث می‌شود که سطح براکت شفاف به‌خوبی تأمین شود، جلای براق به وجود می‌آورد که استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پوسیدگی و حفره دندان چیست؟

برای شستشوی براکت از صابون‌های ضد باکتری استفاده کنید

 براکت‌های استفاده‌شده در جریان ارتودنسی در معرض مواد مختلفی قرار دارند و احتمال تجمع باکتری بر روی آنها بسیار زیاد است. بنابراین می‌تواند به عنوان یک منبع مواد آلاینده شناخته شود که سلامت دهان و دندان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین سعی کنید که برای شفاف ماندن سعی کنید که آنها را با استفاده از صابون‌های ضد باکتری شستشو دهید و از این طریق تجمع باکتری‌ها بر سطح آنها جلوگیری کنید. از سوی دیگر وجود باکتری‌ها باعث تولید مواد اسیدی می‌شود که ممکن است به سطح آنها آسیب برساند و شفافیت آنها را از بین برد.

بهداشت در براکت های شفاف، سرامیکی، پشت دندانی

بهداشت در براکت های شفاف، سرامیکی، پشت دندانی

دندان‌ها را پس از هر بار استفاده مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

 از لحاظ دندانپزشکی لازم است که دندان‌هایتان را حداقل دو بار در روز بشورید و از این طریق از تجمع مواد غذایی بر سطح آنها و در حدفاصل بین آنها جلوگیری کنید. این شیوه نه‌تنها برای سلامت دندان‌ها بسیار ضروری است، بلکه مانع آسیب‌رساندن به براکت‌ها نیز می‌شود. از سوی دیگر احتمال اینکه مواد غذایی در جریان مسواک زدن به طور کامل از روی دندان‌ها پاک شود بسیار کم است. نخ دندان کشیدن و مسواک زدن مرتب باعث می‌شود که سطح براکت شفاف سالم باقی بماند و به آن لطمه‌ای وارد نشود.

همیشه سعی کنید که براکت شفاف را به صورت مرطوب نگه‌دارید

یکی از شیوه‌هایی که برای سالم نگه داشتن دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شود، خواباندن آنها در محلول‌های مختلف در طول شب است که باعث می‌شود صدمه کمتری به سطح آنها وارد شود. از طرفی دیگر استفاده از براکت شفاف حداکثر برای یک روز و یک شب صورت می‌گیرد. بنابراین برای اینکه بتوانید حداکثر استفاده را از این براکت‌ها ببرید و آنها را سالم حفظ کنید، سعی کنید شبانه آنها را در محلول‌های شوینده و یا آب خالی نگه‌داری کنید و از این طریق میکروارگانیسم‌ها را از آنها پاک کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نگین یا براکت توربو چیست؟

با توجه به اصول بهداشتی و درمانی از براکت خود مراقبت کنید

 رعایت نکات بهداشتی و درمانی در مورد براکت شفاف بسیار مهم است و اطمینان حاصل کنید که به طور کامل  ضدعفونی شده‌اند و از انتقال هرگونه آلودگی مانند ذرات غذا یا باکتری‌ها به سمت آنها جلوگیری به عمل آورده‌اید. برای این کار بهتر است آنها را ابتدا با آب‌خنک شستشو دهید و سپس با استفاده از یک مسواک نرم و باحوصله تمام آلودگی‌ها را از آن پاک کنید. جلوگیری از تجمع باکتری در سطح براکت‌ها باعث می‌شود که عملکرد طبیعی آنها حفظ شود و شفاف بودن آنها برای مدت‌زمان بیشتری باقی بماند.

بهداشت در براکت های شفاف، سرامیکی، پشت دندانی

بهداشت در براکت های شفاف، سرامیکی، پشت دندانی

براکت‌های ارتودنسی را مرتب تمیز کنید

 مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به براکت‌های ارتودنسی صدمه برساند، میکروارگانیسم‌ها هستند که به سطح آنها آسیب رسانده و به‌مرورزمان کیفیت آنها را کاهش می‌دهند. زمانی که یک بیمار براکت شفاف را انتخاب می‌کند بدین معنی است که به ظاهر خود و دندان‌ها اهمیت بسیاری می‌دهد. بنابراین حفظ شفافیت براکت برای آنها در اولویت اول قرار دارد. شاید در نگاه اول میکروارگانیسم‌ها نتوانند به پلاستیک‌ها و مواد کامپوزیتی آسیب برساند، اما تکرار این وضعیت باعث می‌شود که بخش‌های مختلف آن به‌مرورزمان صدمه‌دیده و به یک ساختار کلی و ناپسند تبدیل شوند.

 از بلورهای پاک‌کننده برای نظافت براکت شفاف استفاده کنید

شرکت‌های تولیدکننده براکت شفاف برای تمیز کردن آنها برنامه‌های مشخصی در نظر می‌گیرند که استفاده از بلورهای پاک‌کننده یکی از این برنامه‌ها است. درواقع این بلورها به شکلی عمل می‌کنند که باعث می‌شوند تمامی مواد آینده سطح براق که به طور کامل از بین رفته و حالت اولیه آن حفظ شود. استفاده از این بلورها به صورتی است که در آب‌خنک حل می‌شوند و یک محلول پاک‌کننده تولید می‌کنند. بنابراین می‌توان براکت را به مدت ۱۵ دقیقه در درون آن قرار داد و مطمئن شد که آنها به طور کامل تمیز می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بوتاکس در دندانپزشکی کاربرد دارد؟

برای جلوگیری از کدر شدن براکت شفاف چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

 

  • هنگام غذا خوردن و جویدن مواد غذایی، آن‌ها را از دهان خارج کنید؛
  • قبل از نصب مجدد براکت، دندان‌ها را به طور کامل مسواک بزنید و از مواد آلاینده پاک کنید؛
  • از خوردن نوشیدنی‌هایی که رنگ مصنوعی دارند اجتناب کنید؛
  • از نوع صحیح خمیردندان و مسواک استفاده کنید؛
  • اشیای خارجی مانند روان‌نویس و خودکار را در دهان خود قرار ندهید؛
  • برای تمیز کردن دندان‌ها از قرص‌های دندانی و روش‌های نظافتی غیرمعمول استفاده نکنید؛
  • از قرار دادن مواد رنگی که باعث ایجاد لکه بر روی براکت شفاف می‌شوند اجتناب کنید؛
  • برای جلوگیری از آسیب دیدن براکت از محافظ برای آنها استفاده کنید؛
  • به طور مرتب آب بنوشید تا سطح دندان‌ها شستشو داده شود.
0/5 (0 نظر)