آیا می دانید در طول مدتی که براکت های ارتودنسی روی دندان های شما قرار دارند چه چیزهایی می توانید و چه چیزهایی نمی توانید بخورید؟ داشتن براکت ها به این معنا نیست که در طول درمان خود تنها باید غذاهای میکس شده یا غذاهایی که از صافی رد شده اند مصرف کنید. اگر بدانید با وجود براکت ها روی دندان هایتان چه غذاهایی می توانید بخورید و چه غذاهایی نمی توانید بخورید، پس از تکمیل روند درمان خود، می توانید به بهترین نتایج دست یابید.

پیشگیری از آسیب به سیم های کمانی، بندها، و براکت ها، و همینطور دور نگه داشتن پوسیدگی از دندان ها در طول درمان ارتودنسی، باید نگرانی شماره یک شما باشد. از فهرست زیر برای انتخاب غذاها و خوراکی هایی استفاده کنید که علاوه بر خوشمزه بودن برای شما لذت بخش و بی دردسر باشند.

 

از این غذاها لذت ببریداین غذاها را با احتیاط بخورید
میوه های نرممیوه های سفت
سبزیجات پختهسبزیجات خام سفت
دانه های نرم پخته شده، نان های خرد شده نرمدانه های کامل آسیاب نشده، نان های خرد شده سفت
شیر و ماستپنیر سفت
کره نرم انواع مغزهاگوشت روی استخوان
انواع غذاهامغزهای کامل یا خشک و دانه ها
آبنبات ها
تغذیه در طول درمان ارتودنسی

تغذیه در طول درمان ارتودنسی

میوه ها

میوه ها یکی از ضروری ترین بخش های یک تغذیه سالم هستند. توصیه می شود کودکان در طول روز یک یا دو فنجان میوه بخورند. گرچه میوه ها برای سلامت شما انتخاب فوق العاده ای هستند، اما وقتی روی دندن های خود براکت دارید، اینکه تصمیم بگیرید آنها را چطور بخورید، یک چالش خواهد بود.

مثلاً گاز زدن میوه های سفتی مانند سیب می تواند کار دشواری باشد، زیرا براکت ها روی دندان ها مانع این کار می شوند. گلابی و هلوی نارس نیز چنین مشکلاتی بوجود می آورند. میوه های سفت را در قالب قطعات کوچکتر  و قابل گاز زدن ببرید تا بتوان آنها را با کمک دندان های عقب جوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  صاف کرد دندان ها بدون بریس های سنتی

فرد با وجود براکت ها نیز قادر است میوه های نرم را به راحتی گاز بزند، اما وقتی دندان ها حساس هستند، مخصوصاً پس از تعویض سیم کمانی، خوردن حتی نرم ترین میوه ها نیز می تواند یک کابوس باشد. در روزهایی که دندان های شما حساس هستند، میوه هایی مانند بلوبری، تمشک، توت فرنگی را انتخاب کنید.

 

تغذیه در طول درمان ارتودنسی

تغذیه در طول درمان ارتودنسی

سبزیجات

سبزیجات ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد بدن را تأمین می کنند. کودکان در طول روز باید یک تا دو فنجان سبزیجات بخورند. مانند میوه ها، سبزیجات نیز برای افرادی که از براکت ها استفاده می کنند، باید کمی متفاوت آماده شوند.

گاز زدن سبزیجات خام و سفتی مانند هویچ، گل کلم، و کلم بروکلی با وجود براکت ها روی دندان ها کار دشواری است و حتی می تواند موجب کنده شدن براکت ها شود. برای آماده سازی سبزیجات خام، آنها را در قالب تکه های قابل جویدن ببرید تا بتوان با دندان های عقب به راحتی آنها را جوید.

از اکثر سبزیجات می توان به صورت پخته لذت برد، که یکی از رویاهای بیماران ارتودنسی است، زیرا پختن به صورت اتوماتیک موجب نرم شدن غذا می شود. اگر در خام خوردن سبزیجات مورد علاقه خود مشکل دارید، سعی کنید آن را بخار پز کنید تا ترد شود، یا آن را آب پز کنید تا نرم شود.

تغذیه در طول درمان ارتودنسی

تغذیه در طول درمان ارتودنسی

دانه ها

دانه ها فیبر، آهن، و بسیاری مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می آورند. محصولاتی که از دانه های کامل تهیه می شوند دارای بیشترین ارزش غذایی هستند. به طور کلی، دانه ها در دسته خوراکی هایی قرار دارند که خوردن آنها برای بیماران ارتودنسی راحت است. با این حال، برخی محصولات تولید شده از دانه ها هستند که بیماران ارتودنسی باید نسبت به خوردن آنها محتاط باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پاکسازی و جرم گیری دندان در ارتودنسی

خوردن نان های خرد شده سفت، مانند نان بیگل (نان حلقه ای شکل و سفتی که خمیر آن را پیش از طبخ آب پز کرده اند) برای کسی که روی دندان های خود براکت دارد، کار دشواری است، زیرا گاز زدن آن سخت است. با گرم کردن نان را نرم کنید یا آن را به قطعات ریز خرد کنید.

خوردن دانه های آسیب نشده نیز می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا کنار براکت ها و دیگر اتصالات ابزار ارتودنسی، و حتی دندان ها گیر می کنند که بیرون آوردن آنها بسیار دشوار خواهد بود. از خوردن دانه ها و مغزهای بسیار ریز بپرهیزید.

 

 

تغذیه در طول درمان ارتودنسی

تغذیه در طول درمان ارتودنسی

لبنیات

قوی بودن استخوان ها و دندان ها به داشتن رژیم غذایی غنی از کلسیم بستگی دارد. فراورده های لبنی کلسیم، ویتامین D، پتاسیم، و حتی پروتیئن مورد نیاز بدن را تأمین می کنند. محصولات لبنی برای افرادی که از براکت ها استفاده می کنند انتخابی فوق العاده هستند، زیرا اکثر این محصولات نرم هستند و نیاز به جویدن اندکی دارند.

از بین گزینه های متعددی که دارید انتخاب کنید، مانند شیر کم چرب، پنیر کم چرب، و ماست کم چرب. اگر معده شما قادر به هضم لاکتوز نیست محصولات لبنی بر پایه سویا جایگزین های فوق العاده ای برای محصولات لبنی هستند که بسیار نرم هستند و مصرف آنها با براکت ها بسیار راحت است. هنگام خوردن پنیرهای سفت ممکن است تکه های آن بین براکت ها و سیم ها گیر کند. سعی کنید پنیر را به تکه های کوچکی تبدیل کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت فشار دادن زبان به دندانهای جلو

 

 

تغذیه در طول درمان ارتودنسی

تغذیه در طول درمان ارتودنسی

گوشت

گوشت پروتئین و آهن مورد نیاز بدن را تأمین می کند. هر دوی این مواد برای رشد بدن ضروری هستند. با این حال گوشت برای کسانی که براکت دارند دردسر آفرین است زیرا فیبرهای آن جویدن آن را دشوار می کنند. گوشت پر از رشته است لای براکت ها یا لای دندان ها گیر می کند. هر چند جویدن تکه های آن نیز می تواند دشوار باشد؛ در نهایت موجب لق شدن بندهای اطراف دندان های مولر می شوند. خوردن گوشت از روی استخوان مانند بال مرغ و دنده، برای براکت های ارتودنسی بسیار خطرناک است زیرا می تواند موجب کنده شدن آنها شود.

تکه های نرم و ترد گوشت را انتخاب کنید و قبل از خوردن آنها را به قطعات کوچک تبدیل کنید، علاوه بر این گوشت روی استخوان را جدا کنید و بخورید.انتخاب های بهتری که می توانید داشته باشید ماهی و مرغ هستند

مغزها

با انتخاب با دقت از بین این دسته سبزیجات می توانید به امنیت براکت ها کمک کنید، زیرا خوردن برخی مغزها می تواند برای افرادی که از براکت ها استفاده می کنند چالش بر انگیز باشد. مغزها بسیار سفت و ریز هستند. جویدن آنها به راحتی می تواند موجب شکسته شدن بند یا براکت روی دندان ها شود. علاوه بر این، می توانند موجب خم شدن سیم کمانی شوند، اتفاقی که می تواند باعث شود دندان ها به جایی نا مطلوب جابجا شوند و زمان و زحمات شما را هدر دهند.

محصولات تهیه شده از مغزها را انتخاب کنید مانند کره بادام زمینی، کره بادام، کره فندق، یا اینکه آنها را آسیاب و داخل ماست مصرف کنید.

0/5 (0 نظر)