علامت: حساسیت لحظه ای به غذاهای گرم یا سرد.

مشکل احتمالی

اگر ناراحتی فقط چند لحظه طول بکشد، حساسیت به غذاهای سرد و گرم معمولاً نشان دهنده مشکل نیست. این حساسیت ممکن است به دلیل شل شدن پر شدگی دندان یا به دلیل تحلیل رفتگی جزئی لثه ها باشد که مناطق کوچکی از سطح ریشه را در معرض محیط دهان قرار می دهد.

چه باید کرد؟

سعی کنید از خمیر دندان های طراحی شده برای دندان های حساس استفاده کنید. با استفاده از انگشت یا ابزار مناسب دیگری، خمیر دندان را به آرامی سه مرتبه در روز روی سطح ریشه ای که پوشش محافظ آن از بین رفته است قرار دهید. یک پوشش از آن را روی سطح ریشه در معرض محیط دهان به جا بگذارید. اگر این کار موفقیت آمیز نبود، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

علامت: حساسیت به غذاهای سرد یا گرم بعد از درمان دندانپزشکی

مشکل احتمالی

کار دندانپزشکی ممکن است باعث التهاب پالپ داخل دندان شود، و باعث ایجاد حساسیت موقت شود.

چه باید کرد؟

چهار تا شش هفته صبر کنید. اگر درد ادامه یافت یا بدتر شد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

تشخیص دندان درد

علامت: درد شدید هنگام گاز زدن غذا

مشکل احتمالی

چندین علت احتمالی برای این نوع درد وجود دارند: پوسیدگی، شل شدن پر شدگی دندان، یا ترک در دندان. ممکن است به بافت پالپ داخل دندان آسیب وارد شده باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت ارتودنسی در بزرگسالان و کودکان (ارتودنسی پیشگیری)

چه باید کرد؟

برای ارزیابی به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر مشکل دندان ترک خورده باشد، ممکن است دندانپزشک شما را به متخصص اندودنتیست ارجاع دهد. درد دندان ترک خورده ناشی از آسیب به بافت نرم داخلی دندان، یعنی پالپ است. اندودنتیست ها دندانپزشکانی هستند که در فرایندهای مربوط به پالپ تخصص دارند. درمان اندودنتیک، که تحت عنوان درمان ریشه نیز شناخته می شود، می تواند این درد را تسکین دهد.

علامت: درد طولانی مدت پس از خوردن غذاهای سرد یا گرم

مشکل احتمالی

این احتمالاً به معنای است که آسیب به پالپ در اثر پوسیدگی عمیق یا ضربه فیزیکی است.

چه باید کرد؟

برای نجات دندان با درمان ریشه به اندودنتیست مراجعه کنید.

علامت: درد و فشار مداوم و شدید، تورم لثه و حساسیت به لمس

مشکل احتمالی

ممکن است یک دندان آبسه کرده باشد و باعث عفونی شدن استخوان اطراف شده باشد.

چه باید کرد؟

برای ارزیابی و درمان برای تسکین درد و نجات دندان به متخصص درمان ریشه مراجعه کنید. تا زمانی که به اندودنتیست مراجعه کنید، داروهای مسکن بدون نسخه را مصرف کنید.

علامت: درد و فشار مبهم در دندان ها و فک بالا

مشکل احتمالی

درد ناشی از سردرد سینوسی اغلب در صورت و دندان ها احساس می شود. ساییدن یا فشردن دندان ها، وضعیتی که به نام دندان قروچه نیز شناخته می شود، همچنین می تواند باعث بروز این نوع درد شود.

چه باید کرد؟

برای سردرد سینوسی، مسکن های بدون نسخه یا داروهای سینوسی را امتحان کنید. برای دندان قروچه، با دندانپزشک خود مشورت کنید. اگر درد شدید و مزمن است، برای ارزیابی به پزشک یا متخصص ریشه مراجعه کنید.

تشخیص دندان درد

علامت: درد مزمن در سر، گردن یا گوش

مشکل احتمالی

گاهی اوقات دندان هایی که پالپ آنها آسیب دیده است باعث ایجاد درد در سایر قسمت های سر و گردن، درد ارجاعی، می شوند، اما ممکن است سایر مشکلات دندانی یا پزشکی عامل بروز آن باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیشگیری و درمان زخم های دهان حین استفاده از ابزارهای ارتودنسی

چه باید کرد؟

برای معاینه به اندودنتیست خود مراجعه کنید. اگر مشکل به دندان مربوط نباشد، متخصص درمان ریشه شما را به یک متخصص دندانپزشکی مناسب یا یک پزشک ارجاع خواهد داد.

نکاتی برای تسکین درد دندان

• درد جزئی یا گذرا را نادیده نگیرید. ممکن است نشانه مشکلی باشد که قبل از ایجاد یک دندان درد جدی قابل درمان است. درد شدید و ناگهانی هنگام گاز زدن چیزی، ممکن است نشانه ترک خوردگی یا شل شدن پرشدگی دندان، ترک در دندان یا پوسیدگی باشد.
  • دندان درد شدیدتر ممکن است به این معنا باشد که بافت نرم داخل دندان، که پالپ نامیده می شود، در نتیجه پوسیدگی عمیق یا تروما آسیب دیده است. فرایند درمان ریشه با تخلیه پالپ دندان و پاکسازی حفره دندان، پر کردن و سیل کردن (مهر و موم) کانال ها، می تواند درد را تسکین دهد و دندان را نجات دهد. سپس دندان با یک روکش یا یک ترمیم دیگر ترمیم می شود.
  • اگر در یک زمان نامناسب ناگهانی دندان درد شدیدی را تجربه کردید، در سکوت رنج نبرید. اندودنتیست ها، مراقبت های اورژانسی را ارائه می دهند و اغلب بیمارانی که درد دارند را در مدت کوتاهی ویزیت می کنند. آنها اغلب از طریق تلفن می توانند وضعیت را ارزیابی کنند و تا زمانی که درمان ارائه شود، برای کنترل درد دارو تجویز کنند. به نظر می رسد که دندان درد در شب بیشتر شدت پیدا می کند زیرا وقتی دراز می کشید خون به سر شما می رود. بالا نگهداشتن سر ممکن است به کاهش درد کمک کند.
  • اگر از کار دندانپزشکی می ترسید، با دندانپزشک خود در مورد ترس های خود صحبت کنید. این می تواند به کاهش اضطراب کمک کند و مطالعات نشان می دهند که بیماران آرام درد کمتری احساس می کنند. اگر از داروی بی حسی می ترسید به دندانپزشک اطلاع دهید. وقتی بی حسی به آرامی و پس از بی حس شدن ناحیه با بی حس کننده موضعی تزریق می شود، بیماران معمولاً درد کمی احساس می کنند یا اصلاً درد ندارند. اگر در طول درمان درد احساس کردید، به دندانپزشک اطلاع دهید. در بیشتر موارد برای کاهش هر گونه ناراحتی می توان کاری انجام داد.
  • دندان درد همیشه نشان دهنده یک مشکل دندانی نیست. چندین بیماری از جمله عفونت های سینوسی و اختلالات عصبی می توانند باعث دندان درد شوند. یک بیماری شایع سینوسی به نام سینوزیت حاد ماگزیلاری (AMS) اغلب با یک مشکل دندانی اشتباه گرفته می شود و می تواند با داروها، از جمله آنتی بیوتیک ها، درمان شود. نشانه هایی که بر این دلالت دارند که درد ممکن است در نتیجه AMS ایجاد شده باشد شامل دردی هستند که هنگام خم شدن، سرماخوردگی اخیر، و سفر هوایی اخیر افزایش می یابد.
  • اندودنتیست ها آموزش و تخصص ویژه ای در تشخیص و درمان دردهای دهان و صورت دارند، و اغلب بیماران مبتلا به AMS و سایر دردهای غیر دندانی را ویزیت می کنند. اگر دردی دارید که دندانپزشک قادر به تشخیص آن نیست، یا بعد از یک فرایند دندانپزشکی ادامه دارد، در مورد ارجاع به متخصص ریشه سؤال کنید. اندودنتیست مشکل را ارزیابی می کند و در صورت لزوم شما را به متخصص گوش، حلق و بینی، متخصص مغز و اعصاب یا پزشک دیگری ارجاع می دهد که بتواند به شما کمک کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آموزش نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

مراقب دندان های خود باشید. مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و به طور منظم چکاپ شود. این بهترین راه برای جلوگیری از درد دندان و حفظ دندان های شما برای تمام عمر است.