شاید شما نیز در چنین موقعیت های ناخوشایندی گیر کرده باشید، که در حال جویدن یخ یا آبنبات هستید که متوجه می شوید دندان شما ترک خورده یا شکسته است. ممکن است این موقعیت ترسناک باشد. اما نگران نباشید. دندان و لبخند شما قابل ترمیم شدن است.

دندانپزشکان روزانه با تعداد زیادی از بیماران مواجه می شوند که دندان های آنها لب پر شده یا شکسته است. بک دندانپزشک مجرب و کارآزموده می داند که در چنین موقعیت هایی چه باید بکند.

دندانپزشکان قادرند از فرایندهای ترمیمی و زیبایی بسیاری برای ترمیم دندان آسیب دیده استفاده کنند. درمان درست برای شما به میزان آسیبی بستگی دارد که به دندان شما وارد شده است. اما، شما گزینه های دیگری نیز دارید، و پیشرفت هایی که تا به امروز در دندانپزشکی صورت گرفته است به این معنا است که نیاز نیست شما با دندان های غیر جذاب زندگی کنید.

چرا دندان ها ترک می خورند یا می شکنند؟

مینایی که دندان ها را پوشش می دهد بافت قوی و محکمی در بدن شما است، اما می تواند بشکند یا ترک بردارد.

دندان ها می توانند به روش های مختلفی آسیب ببینند. شاید شما در حال انجام کاری بوده اید که نباید.، مانند فوتبال بازی کردن بدون محافظ دندان، یا جویدن مداد. یا شاید زمین بخورید، تصادف کنید، یا ضربه محکمی به شما وارد شود.

بر اساس انجمن دندانپزشکان آمریکا، خوراکی هایی که بیشتر از خوراکی های دیگر باعث بروز آسیب به دندان های شما می شوند عبارتند از آبنبات سفت، یخ، مرکبات، قهوه، میوه های خشک شده، چیپس سیب زمینی، نوشابه، الکل، و نوشیدنی های ورزشی.

امروزه پوسیدگی ها و حفره های دندانی نیز می توانند موجب تضعیف دندان های شما شوند، و احتمال شکستن آنها حین جویدن خوراکی های سفت شود.

ترمیم دندان های شکسته

ترمیم دندان های شکسته

انواع ترک و شکستگی دندانی

انواع مختلف ترک و شکستگی دندانی وجود دارند:

ترک مویی Craze lines

ترک های ریزی وجود دارند که تنها لایه بیرونی مینای دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد. ترک های مویی در افراد بزرگسال شایع تر هستند. آنها سطحی و کم عمق هستند، باعث بروز هیچ دردی نمی شوند، و غیر از ظاهر آنها، موجب بروز هیچ نگرانی دیگری نمی شوند.

کاسپ شکسته Fractured cusp

وقتی یک تکه از سطح جونده دندان جدا می شود، کاسپ شکسته نامیده می شود. این اتفاق معمولاً موجب بروز درد زیادی نمی شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چیست؟

دندان ترک خورده Cracked tooth

ترک خوردن دندان به این معنا است که ترک از سطح جونده دندان به صورت عمودی تا ریشه امتداد پیدا می کند. در این مورد، برای نجات دندان، تشخیص زود هنگام بسیار مهم است. اگر دندان ترک خورده درمان نشده باقی بماند، به مرور زمان وخیم تر خواهد شد و می تواند منجر به از دست رفتن دندان شود. درمان اولیه و زود هنگام برای نجات دندان ترک خورده بسیار مهم است.

دندان دو نیم شده Split tooth

دو نیم شدن دندان اغلب نتیجه ترک های دراز مدت دندان است. این حالت توسط دندانپزشک و با مشاهده یک ترک با دو جزء کاملاً جدای دندان قابل شناسایی است. یک دندان دو نیم شده نمی تواند به صورت دست نخورده حفظ شود.

شکست عمودی ریشه Vertical root fracture

این ترک ها از ریشه دندان آغاز می شوند و به سمت سطح جونده دندان پیش می روند. اغلب، آنها نشان دهنده علائم و نشانه های جزئی هستند. در بسیاری از مواد، آنها زمانی کشف می شوند که استخوان و لثه پیرامون آنها عفونی می شود.

فرایندهایی برای ترمیم ترک خوردگی یا شکستگی دندان ها

دندانپزشک شما مشخص خواهد کرد کدامیک از درمان های زیر برای شما و دهان شما بهتر است.

ترمیم دندان های شکسته

ترمیم دندان های شکسته

باندینگ دندان

باندینگ دندان روشی برای ترمیم دندان های ترک خورده، لب پر شده، پوسیده، بد رنگ شده، بد شکل شده، و با فاصله است. باندینگ زیبایی می تواند تا 10 سال طول بکشد. در طول این فرایند، بی حس کننه نیاز نخواهد بود، مگر آنکه باندینگ برای پوسیدگی دندان ها استفاده شود.

مراحل باندینگ دندان ها

دندانپزشک سطح دندان های شما را زبر و متخلخل خواهد کرد و ماده آماده کننده را روی آن اعمال خواهد کرد. ماده ترمیم کننده روی دندان قرار داده و شکل داده خواهد شد، و صیقل داده خواهد شد. در نهایت، نور فرابنفش برای سفت شدن کامپوزیت تابانده می شود. وقتی باندینگ دندان ها خشک شد، شکل داده و پولیش خواهد شد تا رنگ آن با دندان های دیگر همخوانی داشته باشد.

ترمیم دندان های شکسته

ترمیم دندان های شکسته

ونیر

ونیر پوششی برای دندان ها است. دندانپزشکان مختلف از مواد متفاوتی استفاده می کنند. پرسلن یکی از این مواد است. این ماده جذاب ترین و واقعی ترین نتایج ممکن را ارائه می دهد.

ونیر به صورت آماده روی سطح جلوی دندان ها چسبانده می شود، و ظاهر دندان ها را تغییر می دهد. ونیرها با مراقبت های خوب می توانند تا 30 سال دوام داشته باشند، بنابراین نیازی نیست نگران تعویض منظم آنها باشید.

شما می توانید روی یک یا چند دندان خود را ونیر قرار دهید. و این به تصمیم شما بستگی دارد که ونیرهای شما چگونه به نظر برسند. این درمان زیبایی برای بسیاری افراد، واقعاً گزینه اعجاب انگیزی است. اما، اگر دندان قروچه یا براکسیسم دارید، ممکن است ونیرها برای شما توصیه نشوند، زیرا این عادت باعث ساییدگی آنها خواهد شد.

ونیرها چگونه روی دندان ها قرار می گیرند؟

  • ابتدا، لازم است دندان ها برای ونیرها آماده شوند. به این معنا که لازم است دندانپزشک به آرامی مقداری از ساختار دندان را بتراشد تا دندان ها برجسته به نظر نرسند.
  • لازم است از دندان ها قالب گیری شود. در این مرحله، شما این شانس را دارید که در مورد اندزاه، شکل، و رنگ ونیرهای خود تصمیم بگیرید.
  • لازم است ونیرها در لابراتوار ساخته شوند، بنابراین باید مدتی از ونیرهای موقت استفاده کنید.
  • در جلسه بعدی، ونیرهای موقت برداشته می شوند، و ونیرهای جدید به جلوی دندان ها چسبانده خواهند شد.
ترمیم دندان های شکسته

ترمیم دندان های شکسته

روکش دندان

اگر دندان شما به شدت لب پر شده باشد، یا هنگام جویدن یا نوشیدن درد داشته باشید، ممکن است نیاز به روکش داشته باشید، روکش ها از جمله متداول ترین درمان های ترمیمی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سپراتور یا جداکننده ارتودنسی

روکش کلاهکی است که روی دندان ها را پوشش می دهد و از آنها محافظت می کند، و ظاهر طبیعی آنها را نیز حفظ می کند. روکش ها مانند یک پوشش قوی برای دندان های شما عمل می کنند. وقتی یک روکش دندانی دریافت می کنید، جلوی از دست رفتن دندان شما را می گیرد. یک دندان آسیب دیده، بدون روکش قادر به مقاومت در برابر فشارهای ناشی از جویدن نخواهد بود.

اکثر دندانپزشکان از روکش هایی استفاده می کنند که از مواد پرسلن همرنگ دندان ساخته شده اند تا ظاهری طبیعی و یکدست برای دندان شما خلق کنند. روکش ها برای هر بیمار به صورت سفارشی ساخته می شوند و به شکلی ساخته می شوند که به خوبی با دندان های دیگر تطبیق داشته باشند.

روند قرار گیری روکش روی دندان ها

  • ابتدا اطراف دندانی که قرار است روکش روی آن قرار گیرد بی حس می شود، تا فرایند راحت تر شود. علاوه بر این، در صورت تمایل می توانید از آرامبخش استفاده کنید تا در طول فرایند آرامش بیشتری داشته باشید. اکثر دندانپزشکان آرامبخش های بی خطر و مؤثری ارائه می دهند.
  • سپس باید دندان های شما آماده شوند. احتمالاً نیاز خواهد بود مقداری از ساختارهای دندان ها برداشته شوند تا فضای کافی برای روکش های دندانی فراهم شود.
  • پس از آماده سازی دندان، دندانپزشک قالب آن را می گیرد، و برای لابراتوار ارسال خواهد کرد تا از آن برای ساخت روکش دائمی استفاده شود. تا زمانی که روکش آماده شده از لابراتوار ارسال شود، یک روکش موقت روی دندان ها قرار خواهد گرفت.
  • وقتی روکش دائمی آماده و ارسال شد، روکش موقت برداشته می شود و روکش دائمی روی دندان آماده قرار می گیرد اما این بار از چسب قوی تری استفاده می شود تا احتمال کنده شدن روکش کمتر باشد.
ترمیم دندان های شکسته

ترمیم دندان های شکسته

درمان ریشه

اگر دندان شما ترکی دارد که تا پالپ آن امتداد پیدا کرده است، دندان می تواند با درمان ریشه درمان شود. گاهی اوقات پس از انجام درمان ریشه، روکش می تواند روی دندان قرار گیرد تا از گسترش ترک جلوگیری شود. تا آن زمان، روکش دائمی روی دندان شما قرار خواهد داشت.

انجام درمان ریهش شامل پاکسازی قسمت های پوسیده دندان و تخلیه اعصاب داخل پالپ دندان است. این فرایند به دلیل دردناک بودن آن شهرت بدی دارد. اما اگر این کار به درستی انجام شود، نباید احساس درد کنید یا ممکن است تنها مقداری ناراحتی جزئی داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ریلپس یا بازگشت مشکل ارتودنتیک پس از درمان

در صورت داشتن دندان درد، حساسیت، یا تورم، ممکن است لازم باشد درمان ریشه انجام دهید. اگر این شرایط درمان نشده باقی بماند، عفونت می تواند منتشر شود، و باعث بروز آبسه، تحلیل استخوان، و دیگر مشکلات جدی شود.

روند انجام درمان ریشه

  • ابتدا از دندان عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته می شود تا مشخص شود آیا دندان عفونی است یا خیر.
  • سپس، برای به حداقل رساندن درد و ناراحتی، بی حس کننده تزریق می شود. برخی بیماران به استفاده از آرامبخش ها نیز تمایل دارند تا در طول فرایند آرام باقی بمانند. این آرامبخش ها کاملاً بی خطر خواهند بود.
  • سپس با استفاده از دریل داخل دندان تراشیده خواهد شد تا پالپ و اعصاب داخل آن تخلیه شوند.
  • در ادامه برای پیشگیری از گسترش عفونت، دندان سیل خواهد شد.
  • در صورت به خطر افتادن استحکام دندان، نیاز خواهد بود روی دندان روکش قرار بگیرد.

کل روند درمان شاید کمی بیشتر از یک جلسه دندانپزشکی طول بکشد.

ترمیم دندان های شکسته

ترمیم دندان های شکسته

ایمپلنت های دندانی

اگر دندان شما ترک یا شکستگی داشته باشد که تا زیر خط لثه شما امتداد پیدا کرده باشد، دندان شما دیگر قابل درمان نیست، و امکان نجات دادن آن وجود نخواهد داشت. لازم خواهد بود دندان شما کشیده شود، که به این معناست که باید جایگیزی برای دندان طبیعی خود قرار دهید، و ایمپلنت های دندانی بهترین گزینه خواهند بود.

ایمپلنت های دندانی جای دندان از دست رفته شما را خواهند گرفت. آنها مانند ریشه دندان جدید شما عمل خواهند کرد و بدون هیچ خطری داخل استخوان شما قرار می گیرند.

روند کاشت ایمپلنت های دندانی

  • پیج های تیتانیومی سازگار با بدن انسان طی جراحی داخل استخوان فک شما قرار داده می شوند و به عنوان ریشه جدید دندان های شما عمل می کنند.
  • لازم است مدتی زمان بگذرد تا استخوان با پیچ تیتانیومی جوش بخورد، و اجازه دهد پایه محکم و با دوامی بوجود بیاید.
  • پس از حدود 12 تا 16 هفته، از دندان های داخل دهان قالب گرفته خواهد شد تا این اطمینان بوجود بیاید که درمان شما آنطور که باید در حال پیش رفتن است. در طول این درمان، دندانپزشک اباتمنت را روی پیچ تیتانیومی قرار می دهد و روکش دندان به صورت سفارشی ساخته خواهد شد، که پس از آماده سازی روی ایمپلنت قرار خواهد گرفت.
  • طی یک جلسه دیگر، دندانپزشک قرار گیری روکش روی ایمپلنت را انجام می دهد و اطمینان حاصل می کند که راحت و بدون هیچ خطری در جای خود قرار می گیرد.

اگر استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت داخل استخوان وجود نداشته باشد، فرایند پیوند استخوان انجام می شود.

چرا دندان ترک خورده یا شکسته باید توسط دندانپزشک معاینه شود؟

اگر شما یک دندان ترک خورده یا شکسته دارید، لازم است در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

چرا؟ تا بتواند از بروز آسیب های بیشتر و عفونت احتمالی پرهیز کرد. و ممکن است حتی امکان نجات دندان وجود داشته باشد.

اگر شرایط بد دندان درمان نشده باقی بماند، ممکن است در نهایت منجر به از دست رفتن دندان شود.

0/5 (0 نظر)