اگر شکل صورت شما تحت تأثیر مشکلات عمده ارتودنتیک قرار گرفته باشد، بریس ها با استفاده برای برطرف کردن این مشکلات می توانند تغییرات زیادی در چهره ایجاد کنند، مانند مال اکلوژن، زمانی که دندان های فک های بالا و پایین با بستن دهان در یک راستا قرار نمی گیرند.

بریس ها و ساختار صورت

در فرآیند رسیدگی به آندربایت، اوربایت یا اپن بایت و درمان آنها، بریس ها می توانند به ساختارهای دهان شما فشار وارد کنند، که به مرور زمان منجر به ایجاد تغییرات کوچک تا متوسط ​​در ساختار صورت شما می شود.

به عنوان مثال، اگر آندربایت داشته باشید، فک پایین شما جلوتر از دندان های جلوی شما قرار می گیرد، بنابراین دندان های فک پایین شما جلوتر از دندان های فک بالای شما قرار می گیرند. بعد از اینکه بریس ها این عدم تعادل را اصلاح کردند، متوجه خواهید شد که فک پایین شما با بقیه قسمت های صورت شما، به درستی در یک راستا قرار گرفته است. افرادی که برای آندربایت بریس ها را دریافت کرده اند، توجه داشته باشند که ساختار صورت آنها بعد از برداشتن بریس ها هم طبیعی تر به نظر می رسد و هم احساس طبیعی تری خواهد داشت.

اوربایت از نظر عملکردی برعکس آندربایت است زیرا در آن، فک بالا جلوتر از فک پایین قرار می گیرد و ظاهری گود رفته به گونه ها می دهد. مانند آندربایت، بریس ها نه تنها به تغییر فرم فک کمک می کنند تا با فک پایین بیشتر  در یک راستا قرار بگیرد، بلکه به ایجاد تعادل متقارن تر صورت نیز کمک می کنند. اوربایت می تواند چانه و خطوط فک را ضعیف کند، و از آنجا که بریس ها کمک می کنند تا قوس های دندانی به درستی کنار هم قرار بگیرند، چانه و فک را نیز تقویت می کنند.

اپن بایت وضعیتی است که در آن هنگام بسته شدن دهان، دندان ها به هم نمی رسند. بریس ها با کشیدن دندان ها به سمت یکدیگر، به راحتی می توانند اپن بایت را برطرف کنند تا به صورت عمودی هم راستاتر شوند. به این معنا که دهان شما می تواند به درستی و کامل بسته شود (مانند زمانی که می خواهید لبخند بزنید)، در صورتی که اگر اپن بایت درمان نشود، نمی توانید آن را انجام دهید.

تاثیر ارتودنسی بر فرم صورت

تاثیر ارتودنسی بر فرم صورت

الیاف پریودنتال

بریس ها، به دلیل واکنش صورت شما به کار آنها، شکل صورت شما را تغییر می دهند. آنها با اعمال فشار به الیاف پریودنتال کار می کنند، ساختار بافت همبند فیبری که دندان های شما را به استخوان های اطراف مربوطه متصل می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوارض مکیدن انگشت در کودکان

آنچه ما تحت عنوان بریس به آن اشاره می کنیم، در واقع از سیم ها، براکت ها و بندها تشکیل شده است. از آنجا که آنها فشار ثابت (اما سبکی) به دندان های شما وارد می کنند، بدن شما بسته به جهت گیری بریس ها برای فشار دادن یا کشیدن دندان ها در جهت مورد نظر، یا با تولید سلول هایی به این فشار پاسخ می دهد که رشد می کنند، یا استخوان های متصل به دندان ها را از بین می برد.

با تولید این سلول ها، استخوان های صورت شما به تدریج تغییر شکل می دهند، که باعث تغییر شکل صورت شما می شود. متخصص ارتودنسی شما به دقت سطوح فشاری که بریس ها به دندان های شما وارد می کنند را کنترل می کند، و آخرین تنظیمات لازم را ایجاد می کند.

هدف این است که هر گونه نگرانی دندانی که بریس ها برای درمان آنها نصب شده اند را برطرف کنید و همچنین مطمئن شوید که هر گونه تغییر در ساختار صورت شما، در نهایت مفید است. چنین تغییراتی در سطوح فشار اعمال شده توسط بریس ها می تواند شامل اضافه کردن یا برداشتن بندها یا تعویض سیم های بریس ها باشد.

با این حال، ارتودنتیست شما این کار را انجام دهد، فشار وارد شده به الیاف های پریودنتال در طول مدت درمان، روی رشد فک شما تأثیر می گذارد. این به نوبه خود، تقارن چهره شما را تغییر خواهد داد. این تغییرات اغلب زمانی در نظر گرفته می شوند که متخصص ارتودنسی شما در حال برنامه ریزی برای طرح درمان شما است، زیرا آنها می دانند که هر اتفاقی که برای بریس های روی دندان شما رخ دهد، ساختار کلی صورت شما نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

تاثیر ارتودنسی بر فرم صورت

تاثیر ارتودنسی بر فرم صورت

سن، بریس ها و تغییر شکل صورت

یکی از عواملی که تعیین می کند براکت ها چقدر صورت شما را تغییر می دهند، سن شما است. در مورد کودکان و نوجوانان در حال رشد، دندان ها، لثه ها، استخوان های فک، چانه و عضلات دندانی انعطاف پذیرتر هستند و به دلیل میزان رشد و بالندگی کلی بدن در آن سن، احتمال تغییر آنها بیشتر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با انواع وسیله ‌های ارتودنسی

هر چه سن بیمار کمتر باشد، بریس ها تأثیر بیشتری روی تغییر شکل صورت او خواهند داشت. به همین دلیل است که درمان ارتودنسی معمولاً برای دوران پیش از نوجوانی و نوجوانی توصیه می شود. برای بیماران مسن تر، بریس ها همچنان دندان ها را به موقعیت های دلخواه خود منتقل خواهند کرد، اما روند کلی کندتر خواهد بود و هر گونه تغییر در شکل صورت به آن اندازه قابل توجه نخواهد بود. با این حال، برخی از بیماران مسن تر ممکن است توجه داشته باشند که با تراز جدید فک که توسط بریس های آنها ایجاد می شود، پوست زیر چانه آنها سفت تر به نظر می رسد. این به نوبه خود می تواند ظاهر چین و چروک ها را صاف تر کند و به کل صورت، ظاهری جوان تر بدهد.

تغییراتی که الاینرها ایجاد می کنند به اندازه بریس های ارتودنسی برجسته یا قابل توجه نیستند، در درجه اول به این دلیل که الاینرهای شفاف دندان ها برای اصلاح مشکلات خفیف تا متوسط ​​بایت طراحی شده اند. اگر ارتودنتیست شما الاینرها را تجویز می کند، ممکن است متوجه شوید که تغییر جزئی در شکل دهان شما ایجاد شده است، بخصوص اگر به دلیل میزان جلو آمدگی دندان های شما، لب های شما به زور رو به بیرون آمده باشند. اما به طور کلی، هر تغییری که الاینرها در فرم صورت شما ایجاد می کنند، ظریف خواهد بود.

آیا بریس ها می توانند شکل صورت شما را تغییر دهند؟

آری، بریس ها می توانند خط فک، چانه، شکل دهان و حتی لب های شما را تغییر دهند. با این حال، این تأثیرات در مقایسه با اصلاح واقعی دندان ها و بایت شما در درجه دوم قرار دارند. بریس ها می توانند خط فک و دندان های شما را سفت کنند، اما این اتفاق به مرور زمان و به صورت نامحسوس رخ می دهد.

تاثیر ارتودنسی بر فرم صورت

تاثیر ارتودنسی بر فرم صورت

آیا بریس ها در استخوان گونه شما تغییر ایجاد می کنند؟

ممکن است. بریس ها می توانند مشکلات فاصله بین دندان ها و اوربایت شما را برطرف کنند. به عنوان مثال، زمانی که دندان های فک بالای شما بیشتر از آنچه که باید، رو به سمت جلو یا عقب قرار گرفته باشند، استخوان های گونه ممکن است فرورفته به نظر برسند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اورجت یا جلو زدگی دندانهای جلو

بریس ها می توانند فک بالا را به موقعیت بهتری جابجا کنند و با بستن فاصله های ناهموار بین دندان ها، تقارن را دوباره ایجاد کنند. این می تواند شکل استخوان گونه شما را بهبود بخشد.

آیا درمان با بریس ها چهره را جوان تر نشان می دهد؟

تا حدی می تواند. بریس ها بسته به نوع آنها و هدفی که از آنها استفاده می شود، می تواند چین و چروک ها را صاف کنند و پوست چانه شما را سفت تر کنند، که می تواند باعث شود چهره شما جوان تر به نظر برسد. با این حال، این نباید دلیل اصلی استفاده از بریس ها باشد.

آیا بریس ها ظاهر چهره را بدتر می کنند؟

این خیلی بعید است. متخصص ارتودنسی می داند بریس هایی که برای شما تجویز می کند چه تغییراتی در چهره شما ایجاد خواهند کرد و بریس هایی که باعث ایجاد تغییرات نامتقارن در صورت شما شوند، به شما نخواهد داد.

بریس ها فقط برای اصلاح مال اکلوژن شما تجویز نمی شوند. آنها همچنین با توجه به تأثیر کلی آنها روی صورت شما تجویز می شوند. خیلی بعید است که براکت هایی داشته باشید که ظاهر چهره شما را بدتر کنند.

آیا بریس ها شکل بینی من را تغییر می دهند؟

نه دقیقاً. هنگامی که بریس هایی را دریافت می کنید که دندان های بالای شما را جابجا می کنند، شکل استخوان فک شما تغییر می کند که به نوبه خود فضای بین بینی و لب بالای شما را تغییر می دهد. این می تواند باعث شود بینی شما متناسب تر با بقیه قسمت های صورت شما به نظر برسد، اما بریس ها نمی توانند (و نخواهند توانست) ظاهر واقعی بینی شما را تغییر دهند.

0/5 (0 نظر)