وقتی افراد به خاطر درد یا به طور کلی از دندانپزشک هراس دارند، آنها اغلب به دنبال چیزی هستند که گاهی اوقات دندانپزشکی در خواب نامیده می شود. سبک های مختلف آرام بخش ها در دندانپزشکی، دندانپزشکی در خواب را ممکن می سازند، گرچه همه آرام بخش ها در دندانپزشکی بیمار را به خواب واقعی فرو نمی برند، اما برخی از آنها این ویژگی را دارند. ابتدا در مورد گزینه های مختلف اطلاعات کسب کنید، سپس برای فرایند بعدی دندانپزشکی خود با دندانپزشک خود در مورد آرام بخش های مناسب دندانپزشکی صحبت کنید.

آرام بخش دندانپزشکی چیست؟

آرام بخش دندانپزشکی تکنیک های متعددی را پوشش می دهد که یا برای آرام کردن بیمار قبل یا در طول فرایند دندانپزشکی استفاده می شوند یا برای ایجاد راحتی بیشتر برای بیمار در طول یک فرایند طولانی مدت. احتمالاً با گاز خنده آشنایی دارید، که برخی افراد قبل از برخی فرایندهای دندانپزشکی مانند دریافت روکش های دندانی یا درمان ریشه (عصب کشی) دریافت می کنند. با این حال، آرام بخش های دندانپزشکی نسبت به صرفاً گاز خنده، شاخه پیچیده تری هستند، با گزینه های متعددی برای بیمارانی که احساس اضطراب یا حتی ترس از فکر کردن به مراجعه به دندانپزشک دارند.

آرام بخش دندانپزشکی تنها بخشی از کنترل دردی است که دندانپزشک برای شما فراهم خواهد آورد. مواد بی حس کننده و تزریق ها آن بخش از فرایند را پوشش می دهند. با این حال، اگر یک تزریق به لثه برای شما ترسناک است، آرام بخش های دندانپزشکی می توانند شما را آرام کنند تا جایی که تزریق برای شما راحت تر خواهد بود. با برخی از انواع خاص آرام بخش ها، ممکن است حتی به خاطر نیاورید که فرایند برای شما انجام شده است، گرچه هنگام انجام آن بیدار هستید.

بی حسی و بیهوشی در دندانپزشکی

بی حسی و بیهوشی در دندانپزشکی

انواع آرام بخش ها در دندانپزشکی

گاز خنده

اکسید نیتروز، که عموماً تحت عنوان گاز خنده شناخته می شود، برای آرام کردن بیمار در طول فرایندهای دندانپزشکی استفاده می شود. شما هنگام دریافت گاز خنده هشیار خواهید بود، اما از آنجا که گاز است، به محضی که دیگر آن را تنفس نکنید، خیلی سریع از بین می رود. بیمارانی که تنها گاز خنده دریافت می کنند اغلب اجازه دارند پس از فرایند خودشان تا منزل رانندگی کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بوتاکس در دندانپزشکی کاربرد دارد؟

وقتی گاز خنده دریافت می کنید، دندانپزشک یک دستگاه بینی به شما می دهد که از طریق آن گاز را تنفس می کنید. اثرات آن بسیار خفیف است و شما خیلی سریع گاز را احساس خواهید کرد، گاهی اوقات درست 30 ثانیه پس از آنکه تنفس آن را آغاز می کنید. برخی بیماران با گاز خنده آنقدر آرام می شوند که هیچ آرام بخش دیگری نیاز ندارند. بیماران دیگر علاوه بر آرام بخش های خوراکی، گاز خنده نیز نیاز دارند.

آرام بخش های خوراکی

آرام بخش های خوراکی، که “آرام بخشی آگاهانه” نیز نامیده می شوند شامل دریافت یک دوز آرام بخش تجویز شده قبل از انجام فرایند است. بسته به شرایط، شب قبل از فرایند ممکن است شما یک قرص دریافت کنید، یا در غیر اینصورت، طبق دستور دندانپزشک یا پزشک انجام می شود. این نوع آرام بخش ها شما را در طول فرایند هشیار نگه می دارند، اما به میزان قابل توجهی موجب آرام کردن شما می شوند. بیمارانی که میزان بالاتری اضطراب دارند، اغلب از این نوع دندانپزشکی بهره مند می شوند.

گرچه شما در طول فرایند هشیار هستید، اما اکثر بیماران یا به سختی مقدار اندکی از فرایند را به خاطر دارند یا اصلاً هیچ چیز از آنچه اتفاق افتاده است را به خاطر نمی آورند. بسته به شرایط شما، گرچه شما تحت آرام بخش خوراکی هستید، اما ممکن است شما را درگیر تجهیزات کنترل کننده ضربان قلب، فشار خون، و تنفس خود کند، یا ممکن است آن نوع نظارت را نیاز نداشته باشید. این به عواملی بستگی دارد که دندانپزشک شما مشخص خواهد نمود. آرام بخش ها احساس خواب آلودگی در شما ایجاد می کنند، اما تا روز بعد تمام اثرات آن از بین خواهد رفت. لازم یک نفر شما را تا منزل همراهی کند، و قادر به رانندگی کردن نخواهید بود، بنابراین برنامه ریزی کنید یک همراه با خود داشته باشید.

بی حسی و بیهوشی در دندانپزشکی

بی حسی و بیهوشی در دندانپزشکی

آرام بخش های وریدی

آرام بخش های وریدی انواع مختلفی دارند: نوع اول چیزی است که تحت عنوان “twilight” شناخته می شود، که با آن هشیار هستید، اما از اطراف خود چندان آگاه نیستید. آرام بخش وریدی twilight باعث می شود شما مقداری خواب آلوده شوید، اما وقتی فرایند به اتمام رسید ممکن است چیزی از آن را به خاطر نیاورید. با این حال، شما هشیار نیستید، و اگر نیاز باشد دندانپزشک شما را بیدار کند، ممکن خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اسناد پزشکی لازم برای تشخیص و طرح درمان ارتودنسی

گزینه دیگر بیهوشی عمومی است، که تا زمانی که دندانپزشکی در خواب قابل استفاده باشد، استفاده از آن نسبتاً غیر شایع است. تنها بیمارانی که جراحی های گسترده در منطقه دهان نیاز دارند، یا افرادی که نسبت به دیگر انواع آرام بخش ها مقاوم هستند، بیهوشی عمومی نیاز خواهند داشت. با بیهوشی عمومی، شما کاملاً غیر هشیار خواهید بود. این نوع آرام بخش ها لازم است در بیمارستان یا کلینیک های تخصصی، و توسط متخصص هوشبری استفاده شوند و علائم حیاتی بیمار کاملاً تحت کنترل باشند.

بی حسی و بیهوشی در دندانپزشکی

بی حسی و بیهوشی در دندانپزشکی

آیا من آرام بخش دندانپزشکی نیاز دارم؟

در مورد ترس و نگرانی های خود قبل از فرایند دندانپزشکی با دندانپزشک خود صحبت کنید. دندانپزشک شما نوع آرام بخشی که در شرایط خاص شما کمک خواهد کرد را به شما معرفی خواهد کرد. گاهی اوقات، بیمارانی که اعصاب حساس یا دهان کوچکی دارند نیاز به آرام بخش دارند، تنها به این دلیل که فرایندها در این بیماران موجب بروز درد و ناراحتی بیشتر می شوند. بیماران دیگر نیاز به آرام بخش دارند تا به اضطراب و ترس همراه با مراجعه به دندانپزشک یا فرایندهای دندانپزشکی فائق بیایند.

آرام بخش ها در دندانپزشکی راهی معمول برای مبارزه با اضطراب یا درد افراد در طول فرایند دندانپزشکی هستند. به خاطر اضطراب جلسه بعدی دندانپزشکی خود را به تعویق نیندازید، از دندانپزشک خود بخواهید یکی از این راهکارها را به شما معرفی کند.

0/5 (0 نظر)