پیشگیری از بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی

با دریافت بریس ها دندان های کج شما صاف و یکدست می شوند، اما می تواند تغییر بزرگی در دهان و کارهای بهداشت روزانه شما باشد. در ابتدا، ممکن است با مشکلات متعددی مواجه باشید تا زمانی که به بریس ها عادت کنید. یکی از شایع ترین مشکلاتی که بوجود می آیند بوی بد دهان است، که می تواند شرم آور باشد. در این مقاله برای شما توضیح واهیم داد چه علتی موجب بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی می شود.

علل بروز بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی

یکی از اصلی ترین علل بروز بوی بد دهان وجود باکتری داخل دهان است. ذرات غذا می توانند بین بریس ها یا فضای اطراف دندان ها انباشته شوند. اگر نتوانید این ذرات را پاک کنید، باکتری ها به تدریج از آنها تغذیه می کنند و این منجر به بروز بوی بد و ناخوشایند دهان می شود. دیگر علل بروز بوی دهان عبارتند از بیماری لثه، بهداشت بد دهانی، نوشیدن مشروبات الکلی و کشیدن سیگار.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  طولانی شدن مدت درمان ارتودنسی

راه های پیشگیری از بروز بوی بد دهان در طول دوره استفاده از بریس ها

 

بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی

بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی

به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

هنگامی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید، بهداشت دهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لازم است صبح و شب، و بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. در صورتی که پس از دو مرتبه مسواک زدن در طول روز بوی بد دهان شما ادامه پیدا کرد، ممکن است لازم باشد تعداد دفعات مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را افزایش دهید. از فلاس تریدر برای زدودن ذرات غذایی از فضاهای کوچکی استفاده کنید که مسواک ها قابلیت دسترسی به آنجا را ندارد.

دهانشویه های آنتی باکتریال استفاده کنید.

پس از هر بار مسواک زدن و کشیدن نخ دندان از دهانشویه های آنتی باکتریال استفاده کنید تا از بروز بوی بد دهان در طول دوره استفاده از بریس های ارتودنسی پیشگیری نمایید. این مایع می تواند به فضای بین دندان ها و بریس ها نفوذ کند و میکروب ها و باکتری ها را از بین ببرد. اگر دهان حساسی دارید، از دهانشویه ای استفاده کنید که موجب سوزش دهان نشود. اگر می خواهید از محصولات طبیعی استفاده کنید، چند قطره روغن درخت چای و روغن نعنا و نیز جوش شیرین به آب بیفزایید. این معجون اصلاً موجب سوزش نمی شود و آنتی باکتریال است و موجب از بین رفتن باکتری ها و ضد عفونی شدن دهان خواهد شد.

بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی

بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی

بدن خود را آبرسانی کنید.

خشکی دهان می تواند موجب کاهش تولید بزاق شود، در نتیجه دهان به محیطی ایده آل برای پنهان شدن باکتری ها تبدیل می شود. دهیدراته شدن (کاهش آب بدن) موجب بالا رفتن احتمال بروز بوی بد دهان خواهد شد. سعی کنید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا از کم آب شدن بدن جلوگیری کنید. آب می تواند دهان را تمیز نگه دارد و مانع رشد باکتری ها شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خمیر دندان مناسب برای ارتودنسی

غذای درست بخورید.

یکی دیگر از راه های مقابله با بوی بد دهان پرهیز از غذاهایی است که حاوی ذرات یا موادی هستند که بوی شدیدی از خود ساتع می کنند، مانند سیر. با بریس ها، غذای درست برای خوردن انتخاب نمایید. از خوردن غذاهای شیرین و چسبناک بپرهیزید زیرا آنها می توانند سلامت دهان را با مشکل مواجه سازند. علاوه بر این می توانند منجر به پوسیدگی دندان ها و بوی بد دهان شوند.

آبنبات های نعنایی خوشبو کننده دهان استفاده کنید.

اگر بعد از انجام همه این اقدامات برای بهداشت دهان باز هم دهانتان بوی بد می دهد، می توانید به طور موقت از آبنبات های نعنایی خوشبو کننده دهان استفاده کنید. از آدامس های خوشبو کننده دهان بپرهیزید زیرا ممکن است به بریس ها گیر کنند. تا زمانی که دهان شما با عادات جدید بهداشت دهانی تطبیق پیدا کند از آبنبات های نعنایی خوشبو کننده دهان استفاده کنید. این یکی از رایج ترین درمان های بوی بد دهان است اما به طور کامل به آن اتکا نکنید تا از شر بوی بد دهان خلاص شوید.

بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی

بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی

واتر پیک استفاده کنید.

واتر پیک راهکاری فوق العاده برای تمیز کردن بین دندان ها و لثه ها است. آنها حتی می توانند به قسمت هایی برسند که باکتری ها می توانند رشد کنند و دسترسی به آنها دشوار است. در آنها از فشار آب برای تمیز کردن دندان ها استفاده می شود، و می توانند مؤثرتر از مسواک ها باشند.

به طور منظم به ارتودنتیست مراجعه نمایید.

مهم است وقتی از بریس ها برای صاف کردن دندان ها استفاده می کنید، برای مراجعات منظم به دندانپزشک برنامه ریزی نمایید تا دندان های شما به صورت تخصصی پاکسازی شوند. علاوه بر این، به دندانپزشک کمک می کنید هر گونه مشکلی که منجر به بوی بد دهان می شود را شناسایی نماید. شما می توانید اطمینان حاصل نمایید که در طول، و بعد از اتمام درمان ارتودنسی دندان ها و لثه های شما سالم باقی خواهند ماند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی نامرئی
0/5 (0 نظر)