احتمالاً هر روز تبلیغات مربوط به برخی از انواع درمان ها یا خمیر دندان های سفید کننده را مشاهده می کنید. شاید گیج کننده باشد اینکه بفهمید شما گزینه خوبی برای سفید کردن دندان ها هستید یا خیر، و اینکه آیا می توانید آن را در منزل انجام دهید یا باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان های سفید تر می توانند اعتماد به نفس شما را بالاتر ببرند، بنابراین ممکن است بخواهید بدانید چه گزینه هایی در اختیار دارید، هم درمورد محصولات داخل منزل و هم با صحبت کردن با دندانپزشک خود در مورد فرایندهایی برای سفید کردن دندان ها.

اکثر افرادی که دندان های دائمی آنها بیرون آمده اند می توانند گزینه خوبی برای سفید کردن دندان ها باشند. دندانپزشک می تواند به شما کمک کند مشخص نمایید دندان های شما چگونه واکنش نشان خواهند داد و بهترین گزینه برای شما کدام است. اگر دندانپزشک سفید کردن دندان ها در منزل را پیشنهاد دهد، اطمینان حاصل کنید محصولاتی که انتخاب می کنید دارای تأییدیه انجمن دندانپزشکان و حتماً طبق دستور آنها را استفاده کنید. در صورتی که ترمیم دندانی مانند ونیر، روکش، یا ایمپلنت دارید، ممکن است قادر نباشید از محصولات سفید کننده استفاده کنید، یا فرایند سفید کردن دندان ها را انجام دهید زیرا محصولات سفید کننده دندان روی مواد پرسلن، یا باندینگ کار نمی کنند. اما اگر دندان های طبیعی شما به هر دلیلی لکه دارند، برخی گزینه ها در اختیار شما قرار دارند.

چه روش هایی برای سفید کردن دندان موجود هستند؟

  • یک دندانپزشک دندان های شما را پاکسازی می کند تا لکه های خارجی ایجاد شده در نتیجه غذاها، نوشیدنی ها یا کشیدن سیگار زدوده شوند.
  • می توانید از خمیر دندان های سفید کننده ای استفاده کنید که بین جلسات مراجعه به دندانپزشک می توانند به زدودن لکه های سطحی کمک کنند.
  • برای یک گام فراتر رفتن از پاکسازی های اساسی، می توانید از ژل ها یا استریپ های سفید کننده استفاده کنید.
  • می توانید بلیچ کردن را انتخاب کنید. این محصولات بدون نسخه قابل تهیه هستند یا برای پیشنهاد یک ژل سفید کننده برای عمل کردن روی لکه های ماندگارتر یا زردتر می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • دندانپزشک شما می تواند یک ابزار برای سفید کردن دندان ها در منزل به صورت سفارشی برای شما بسازد. کیت های مختلفی در دسترس هستند، بنابراین طبق دستور از آنها استفاده کنید تا به بهترین نتایج دست پیدا کنید.
  • اگر لکه های دائمی تر یا دندان های آسیب دیده دارید، دندانپزشک ممکن است ونیرهای دندانی یا باندینگ را برای ترمیم دندان های غیر عادی یا آسیب دیده یا برای دستیابی به نتایج خاص به شما پیشنهاد دهد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی نامرئی

سفید کردن دندان ها چگونه عمل می کند؟

روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد- از خمیر دندان های سفید کننده و محصولات دیگر گرفته که می توانند بسیاری از لکه های روی سطح دندان ها با هزینه بسیار اندکی از بین ببرند، تا تکنیک های سفید کردنی که در مطب دندانپزشک انجام می شوند و با نور فعال می شوند، هزینه زیادی در بر دارند، و می توانند نتایج خارق العاده ای داشته باشند.

همه تکنیک های سفید کردن دندان ها به یکی از دو روش زیر عمل می کنند:

فرایند بلیچینگ

در این فرایند رنگ دندان های طبیعی شما، معمولاً چیزی بین پنج تا هفت درجه روشن تر می شوند. سفید کردن دندان ها داخل مطب (آفیس بلیچینگ) و سفید کردن خانگی دندان ها (هوم بلیچینگ)، هر دو بر پایه بلیچینگ می باشند. مواد بلیچ کننده حاوی یک ماده فعال هستند، اغلب کاربامید پراکسید یا هیدروژن پراکسید با غلظت های 10-22%، که به زدودن لکه های عمقی و سطحی کمک می کنند. از نظر هزینه تفاوت قابل توجهی بین فرایندهای مختلف بلیچینگ وجود دارد:

  • یک جلسه سفید کردن دندان ها با فعال سزی مواد با نور داخل مطب دندانپزشک، گاهی اوقات آفیس بلیچینگ نیز نامیده می شود، می تواند هزینه های زیادی در بر داشته باشد و نتایج آن فوری هستند و اغلب دندان ها به شکلی باور نکردنی سفید خواهند شد. با این حال، پس از یک سال یا بیشتر، با خوردن و نوشیدن به صورت عادی (قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا)، دندان های شما مجدداً مقداری تغییر رنگ خواهند داشت و لکه های جدیدی شکل خواهند گرفت. برای انجام آفیس بلیچینگ باید مجدداً همان هزینه را پرداخت کنید.
  • ساخت یک قطعه سفارشی توسط دندانپزشک برای هوم بلیچینگ هزینه کمتری در بر خواهد داشت و عموماً مجبور خواهید بود چند ساعت در طول روز یا در طول شب به مدت دو هفته آن را استفاده کنید. وقتی متوجه ایجاد لکه های جدید شدید، تنها کافی است ابزار را برای یک یا دو شب استفاده کنید تا لکه ها را از بین ببرید.
  • محصولات OTC برای سفید کردن دندان ها (که معمولاً در داروخانه ها یافت می شوند) شامل استفاده از تری های بویل اند بایت، ژل های سفید کننده ای که با مسواک روی دندان ها اعمال می شوند، و نوارهای سفید کننده با قیمت های بسیار پایین می شوند.
  • فرایندهای غیر بلیچینگ با اعمال فیزیکی و یا شیمیایی عمل می کنند تا به زدودن لکه های روی سطوح کمک کنند. همه خمیر دندان ها مواد شیمیایی یا پولیش کننده خاصی دارند که به از بین بردن بیشتر لکه ها کمک می کنند. در پاکسازی تخصصی دندان ها توسط دندانپزشک نیز از سایش و پولیش برای زدودن اکثر لکه های خارجی استفاده می شود که در نتیجه مصرف غذاها و تنباکو بوجود آمده اند.

هر کسی به فرایندهای مختلف سفید کردن دندان ها واکنش متفاوتی از خود نشان می دهد. برخی افراد به خوبی به خمیر دندان های سفید کننده واکنش نشان می دهند، در حالی که افرادی که دندان های خاکستری یا دیگر بد رنگی های جدی دندان ها را دارند ممکن است برای دستیابی به لبخندی که همیشه می خواسته اند، ونیرهای پرسلن یا باندینگ کامپوزیت نیاز داشته باشند. تنها دندانپزشک شما می تواند مشخص نماید چه چیزی برای شما مناسب است.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان

بلیچینگ یا سفید کردن دندان

چه نکاتی را قبل از بلیچینگ دندان باید رعایت کرد

نخستین و مهم ترین کاری که قبل از هر چیز باید انجام دهید این است که قبل از امتحان کردن محصولات OTC روی دندان های خود، یک گفتگو با دندانپزشک خود داشته باشید. تکنیک های مختلف سفید کردن دندان ها برای دلایل خاص لکه های دندانی بهتر کار می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی فرنوم لب بالا و زبان (فرنکتومی)

اگر دندان های شما زرد شده اند، ممکن است بهترین واکنش را به بلیچینگ نشان دهند، در حالی که دندان هایی که قهوه ای یا خاکستری شده اند ممکن است جواب ندهند. اگر دندان های شما راه راه یا در نتیجه استفاده از تتراسایکلین یا مقادیر زیاد فلوراید لکه دار شده اند، حتی اگر تحت بلیچینگ قرار می گیرند ممکن است واکنش نشان ندهند یا به صورت یکدست سفید نشوند. علاوه بر این، اگر پر شدگی همرنگ دندان، روکش، یا باندینگ روی قسمت جلوی دندان های خود دارید، بلیچینگ برای شما توصیه نمی شود- موادی که برای ساخت این محصولات استفاده می شوند بلیچ نمی شوند، بنابراین رنگ مواد ترمیم تغییری نخواهد کرد. اگر تعدادی دندان طبیعی و تعدادی ونیر یا روکش دارید، بلیچینگ می تواند منجر به بوجود آمدن یک ظاهر غیر یکدست شود، و در لبخند شما که به تازگی سفید شده است شاهد عدم تغییر رنگ ترمیم های دندانی و متمایز بودن آنها باشید.

اگر بیماری پریودنتال یا دندان های بسیار حساس داشته باشید، ممکن است لازم باشد از محصولات شیمیایی سفید کننده دندان ها و تکنیک هایی که می توانند موجب حساسیت بیشتر دندان های شما شوند و لثه های حساس شما اگر محافظت نشوند می توانند تحریک شوند.

اگر لکه های دندان های شما در نتیجه داروهایی که مصرف کرده اید، یه علل دیگر بروز پیدا کرده باشند، و بخواهید لبخندی سفیدتر و درخشان تر داشته باشید، محصولات متعددی مانند ونیرهای پرسلن وجود دارند که می توانید آنها را روی دندان های طبیعی خود قرار دهید.

تفاوت بین سفید کردن و بلیچینگ دندان ها

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه تفاوتی بین سفید کردن و بلیچینگ دندان ها وجود دارد؟ ممکن است این تفاوت جزئی باشد، اما بر اساس انجمن دندانپزشکان آمریکا، تفاوت وجود دارد.

فرایند سفید کردن دندان ها عبارت است از روند احیاء رنگ طبیعی دندان ها با زدودن لکه ها از سطح دندان ها. سفید کننده ها مواد پاک کننده ای هستند که می توانند در برخی خمیر دندان ها و دهانشویه ها یافت شوند.

بلیچینگ دندان ها به سفید کردن دندان ها فراتر از رنگ طبیعی آنها اشاره دارد. مواد فعالی مانند هیدروژن پراکساید و کاربامید پراکساید مواد بلیچ کننده ای هستند که اغلب در فرایندهای بلیچینگ دندان ها استفاده می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت داشتن لبخندی سالم

گرچه انجمن دندانپزشکان آمریکا تفاوت های بین سفید کردن و بلیچینگ دندان را تعریف کرده است، اما اغلب این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می شوند. اکثر بیماران به دنبال این هستند که در پایان روز رنگ دندان های آنها بهبود پیدا کرده و سفیدتر شده باشد، مهم نیست این هدف چگونه بدست می آید.

سفید کردن تخصصی دندان ها در مطب دندانپزشکی

سفید کردن دندان ها داخل مطب بالاترین میزان کیفیت سفید کردن دندان ها را برای حصول نتایج بی خطر و قابل اعتماد ارائه می دهد. در این فرایند از مواد بلیچینگ با غلظت بالاتر استفاده می شود و توسط دندانپزشک اعمال می شود.

روش های مختلفی برای اعمال این مواد روی دندان ها وجود دارند، و گرچه سفید کردن دندان ها داخل مطب انجام می شود، نتیجه آن دندان های سفیدتر در طول مدتی کوتاه تر است. هزینه بلیچینگ تخصصی دندان ها داخل مطب بالاتر از سیستم های سفید کردن دندان ها در منزل است. با این حال، نتایج آنها با دوام تر از فرایندهای خانگی است.

با سفید کردن تخصصی دندان ها می توانید حتی انتظار نتایج با دوام تری داشته باشید. دندانپزشک شما اهمیت تضمین بی خطر بودن فرایند سفید کردن دندان ها و مناسب بودن نتایج برای شما را درک می کند.

 

سفید کردن خانگی دندان ها

محصولات سفید کننده دندان را می توانید از داروخانه تهیه کنید و در منزل استفاده کنید. این محصولات شامل استریپ های سفید کننده دندان ها، مواد سفید کننده ای که با مسواک روی دندان ها زده می شوند، و تری های سفید کننده. استفاده از آنها راحت است و کم هزینه تر از سفید کردن تخصصی دندان ها داخل مطب خواهد بود، اما نتایج آنها تنها 6 ماه طول خواهند کشید.

سفید کردن دندان ها در منزل با موادی با غلظت پایین تر انجام می شود، بنابراین، درجه سفیدی دندان ها که به آن دست خواهید یافت کمتر از خدمات تخصصی خواهد بود. با این حال، آیا می دانسته اید می توانید کیت سفید کننده دندان ها را از دندانپزشک دریافت کنید؟ نتایج می توانند قابع کننده باشند و موادی با غلظت بالاتر برای لبخندی درخشان تر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. می توانید مطمئن شوید فرایند تجویز شده است و تحت راهنمایی دندانپزشک است.

 

حرف آخر …

ما می دانیم که لبخند سفیدتر و روشن تر هدف شما است، بنابراین نخستین چیزی که همیشه باید در نظر بگیرید بهداشت دهانی درست و مناسب است، که عبارت است از مسواک زدن با خمیر دندان های سفید کننده پس از هر وعده غذایی یا وقتی نوشابه سیاه یا قهوه می نوشید، و یک مرتبه نخ دندان کشیدن در طول روز. اگر این چیزها لبخند با اعتماد به نفسی که به دنبال آن هستید را به شما ندهند، با دندانپزشک خود صحبت کنید و کار کردن روی طرحی برای خلق بهترین لبخند را آغاز کنید.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان

بلیچینگ یا سفید کردن دندان

 

0/5 (0 نظر)