رزین کامپوزیت ها موادی همرنگ دندان ها هستند که دوام و مقاومت خوبی در برابر شکستگی از خود نشان می دهند. کامپوزیت های دندانی از پر استفاده ترین مواد در دنیای دندانپزشکی امروز هستند، که عمدتاً برای بازسازی زیبایی قدامی لبخند، و نیز برای پر کردن، و یا پر کردن دندان های خلفی استفاده می شود. انواع متعدد کامپوزیت های دندانی با ویژگی های مختلف و روش های استفاده متفاوت به منظور تطبیق پیدا کردن با نیازهای خاص هر بیمار در بازار ظاهر شده اند و گاهی حتی ممکن است انتخاب کردن مناسب ترین کامپوزیت دندانی برای هر مورد بالینی، مقداری گیج کننده باشد.

امروزه دندانپزشکان از مجموعه عظیمی از کامپوزیت های دندانی با طیف مختلف قیمت ها از برندهای مختلف برای انتخاب به بیماران خود معرفی می کنند. علاوه بر این، از چشم امداز بالینی، کامپوزیت های دندانی به بهبود خود ادامه می دهند و پیوسته نمونه های جدیدتری در بازار ظاهر می شوند تا با نیازهای مختلف هر نوع درمانی تطبیق پیدا کنند، که باعث می شود ما این پرسش را از خود بپرسیم…

چگونه می توان مناسب ترین کامپوزیت دندانی را برای هر مورد بالینی انتخاب کرد؟

ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم و در این مقاله به تجزیه و تحلیل انواع مختلف کامپوزیت های دندانی پرداخته ایم که در بازار وجود دارند و کاربردهای اصلی آنها در دندانپزشکی.

کامپوزیت های دندانی

کامپوزیت های دندانی

انواع کامپوزیت های دندانی و اصلی ترین کاربردهای آنها در دندانپزشکی:

کامپوزیت دندان های قدامی

کامپوزیت هایی که برای دندان های قدامی استفاده می شوند، و کامپوزیت های زیبایی نیز نامیده می شوند، برای ترمیم های دندانی استفاده می شوند که در آنها نتیجه زیبایی با پایان بسیار طبیعی مهم است. اصلی ترین مزیت کامپوزیت های زیبایی این است که آنها را می توان پولیش کرد تا با براقیت بالا و ماندگاری داشته باشد، به همین دلیل است که آنها مناسب ترین مواد در دندانپزشکی برای ترمیم های زیبایی قدامی هستند. این نوع کامپوزیت ها امکان تغییر رنگ، شکل، و اندازه ترمیم دندانی را فراهم می آورند بدون آنکه نیاز به تراش باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بریس ها می توانند باعث لق شدن دندان ها شوند؟

کامپوزیت دندان های خلفی

کامپوزیت هایی که برای دندان های خلفی استفاده می شوند بویژه برای ترمیم های دندانی در قسمت خلفی دهان توصیه شده اند. این کامپوزیت ها به گونه ای طراحی شده اند که در آنها افزایش فشار ناشی از جویدنی که ترمیم های دندانی خلفی در معرض آن قرار می گیرند مد نظر قرار گرفته است. نتیجه کاربرد آنها، ترمیم های دندانی بسیار قابل اعتماد و بسیار با دوام است.

کامپوزیت های دندانی

کامپوزیت های دندانی

کامپوزیت های مایع

ضرورتاً مشخصه ویژه کاموپوزیت های مایع یا سیال، تطبیق پذیری و سیالیت فوق العاده آنها است. این به دندانپزشکان راحتی ایده آلی در کنترل کامپوزیت می دهد. در دندانپزشکی، از کامپوزیت های مایع برای پر کردن حفره های کوچک دندانی مانند شکاف ها، منافذ، یا پوسیدگی های خیلی ریز استفاده می شود. این نوع کامپوزیت ها نیز دسته وسیعی دارند.

کامپوزیت های عمومی

کامپوزیت های کلی برای استفاده در ترمیم های زیبایی دندان های قدامی و خلفی طراحی شده اند. این نوع کامپوزیت ها برای آنکه از نظر سایه رنگ مینای دندان تطبیق داشته باشد، در سایه رنگ های مختلفی در دسترس هستند. کامپوزیت های کلی را می توان در فرمت های مختلفی یافت، از جمله سرنگ، کپسول، مایع.

کامپوزیت های سلف کیور

در کامپوزیت های دارای پلیمریزاسیون دو یا سلف کیور، انجام فرایند پلیمریزاسیون با نور غیر ضروری است. به همین دلیل از این نوع کامپوزیت ها برای ساخت کور استفاده می شوند (زیرا اگر کور تخریب شود اما بریج در شرایط خوبی باشد، بسیار مفید است). در این موارد، از آن در داخل بریج به عنوان قالب برای پایه مصنوعی استفاده می شود. استفاده از کامپوزیت های سلف کیور برای پر کردن حفره های دندان های خلفی توصیه می شود که در آنجا فشار مکانیکی بیشتری به دندان ها وارد می شود، یا در صورتی که حفره خیلی بزرگ باشد یا لایه بندی کامپوزیت کیور شونده با نور، بسیار کند باشد.

کامپوزیت های دندانی

کامپوزیت های دندانی

کامپوزیت های پر حجم Bulk Fill

کامپوزیت های سنتی باید به تدریج اعمال شوند تا اجازه دهد کیورینگ کامل لایه ها صورت بگیرد و جمع شدن و آب رفتن آنها کاهش پیدا کند. با این حال، کامپوزیت های پر حجم به صورت ویژه ای طراحی شده اند تا از جایگذاری چند لایه پرهیز شود یا کل ترمیم را تنها در یک لایه انجام داد. مواد مختلف آنها به عمق کیورینگ، انسجام حاشیه ای آنها، و نیز تطبیق پذیری آنها از طریق افزودنی های خاص برای اجرای بالینی خاص، حتی در کاربرد حجم های بزرگ کامپوزیت، مربوط می شود. Bulk Fill برای ساده تر کردن جایگذاری آن و نیز به منظور ارائه پتانسیل کامل آن و صرفه جویی در وقت هنگام انجام ترمیم، آماده شده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رفع مشکلات مجرای تنفسی با درمان ارتودنسی

کامپوزیت های ارتودنتیک

کامپوزیت های ارتودنتیک رزین هایی هستند که برای درمان های ارتودنتیک کاربرد دارند، برای مثال، برای چسباندن براکت های ارتودنسی، باندینگ ارتودنتیک بندها، و غیره کاربرد دارند. کامپوزیت های ارتودنتیک به طور کلی با نور کیور می شوند و فلوراید آزاد می کنند. آنها به شکل سرنگ یا به شکل خمیر در کارتریج تولید می شوند.

همانطور که می بینید در بازار صدها نوع کامپوزیت وجود دارند. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به شما در انتخاب کمک کرده باشیم تا برای هر مورد درمانی بهترین گزینه را انتخاب نمایید و از موفقیت آن در استفاده از آن مطمئن شوید. البته توصیه می کنیم به دندانپزشک خود اعتماد کنید و بدانید دندانپزشک بر اساس تجربه و اطلاعاتی که از مورد مصرف هر نوع کامپوزیتی دارد آن را برای شما توصیه می کند.

0/5 (0 نظر)