آیا الاینرهای شفاف می توانند سلامت پریودنتال را بهبود دهند؟

بیماری پریودنتال که تحت عنوان بیماری لثه نیز شناخته می شود، بسیاری از بیماران دندانپزشکی در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

بر اساس CDC، 2/47 درصد از افراد بزرگسال 30 ساله و بالاتر به نوعی بیماری پریودنتال مبتلا هستند و 1/70 درصد از افراد بزرگسال 65 سال و بالاتر با بیماری پریودنتال دست و پنجه نرم می کنند.

ممکن است تعجب کنید اگر بفهمید که بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال می توانند از درمان الاینر شفاف، بهره مند شوند. فاکتورهای مختلف نشان می دهند که درمان الاینر شفاف سلامت پریودنتال را بهبود می بخشد.

این راهنما در مورد سلامت دهان و دندان بحث می کند و اینکه الاینرهای شفاف چگونه می توانند آن را بهبود بخشند. همچنین نکاتی را برای حفظ سلامت دهان و دندان ارائه می دهد و به پرسش های متداول درباره بیماری لثه و حرکت دندان ها پاسخ می دهد.

آیا الاینرهای شفاف می توانند سلامت پریودنتال را بهبود دهند؟

آیا الاینرهای شفاف می توانند سلامت پریودنتال را بهبود دهند؟

بیماری پریودنتال چیست؟

بیماری پریودنتال شامل هر بیماری است که لثه یا استخوان اطراف آن را هدف قرار دهد. از جمله:

  • التهاب لثه (ژنژیویت)
  • عفونت لثه
  • پریودنتیت
  • تحلیل رفتن استخوان
  • پوسیدگی دندان
  • انباشته شدن تارتار
  • و موارد بیشتر.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای زایلیتول برای سلامت دهان و دندان ها

با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم و کافی می توان از بیماری پریودنتال جلوگیری کرد.

علائم هشدار دهنده و عوامل خطر بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال که تحت عنوان بیماری لثه نیز شناخته می شود، بسیاری از بیماران دندانپزشکی در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. بسیار مهم است که از علائم هشدار دهنده ای که می توانند در تشخیص زود هنگام این بیماری به شما کمک کنند آگاه باشید.

اگر متوجه علائمی مانند خونریزی لثه، بوی بد مداوم دهان یا حساسیت دندان شدید، وقت آن است که با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مشورت کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان، از جمله پاکسازی منظم دندان ها، می تواند در پیشگیری و مدیریت بیماری پریودنتال کمک زیادی کند. معطل نکنید تا مشکل بدتر شود. از هم اکنون حفظ سلامت دندانی خود را شروع کنید. علائم هشدار دهنده عبارتند از:

  • بوی بد یا طعم بدی که از بین نمی رود.
  • لثه هایی که یکی از موارد زیر را دارند: التهاب، تورم، حساسیت و یا خونریزی
  • جویدن درد دارد.
  • دندان های لق یا حساس
  • هر گونه تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان های شما هنگام گاز زدن
  • هر گونه تغییر در تناسب پروتز پارسیل

برخی عوامل خارجی و داخلی ممکن است خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را افزایش دهند، از جمله:

  • سیگار کشیدن
  • دیابت
  • استرس
  • دندان های کج یا نامرتب
  • سابقه پزشکی خانوادگی
  • اختلالات نقص ایمنی
  • فقدان روتین بهداشت دهان و دندان
  • خشکی دهان ناشی از دارو
  • دندانپزشکی ترمیمی نگهداری نشده (روکش، بریج، پرکردگی و غیره)

با این حال، ابتلا به بیماری پریودنتال تا زمانی که تحت کنترل باشد، شما را از انجام درمان ارتودنسی باز نمی دارد. در برخی موارد، ابزارهای ارتودنسی حتی ممکن است به بهبود هم ترازی دندان های شما کمک کرده و نیاز به اعمال فشار روی لثه ها در حین جویدن را کاهش دهند، که می تواند برای افرادی که دارای مشکلات پریودنتال هستند مفید باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اینتروژن چه کمکی به ارتودنسی می کند؟

الاینرهای شفاف چگونه سلامت پریودنتال را بهبود می بخشند؟

درمان ارتودنسی با حرکت دادن دندان ها به موقعیت های مناسب خود می تواند نقش مهمی در بهبود سلامت پریودنتال شما ایفا کند. هنگامی که دندان های شما به درستی تراز شوند، توانایی شما برای تولید بزاق و تمیز کردن مؤثر دندان ها به میزان زیادی بهبود می یابد.

دندان های نامرتب. با انجام این کار، نه تنها سلامت دهان و دندان های خود را افزایش می دهید، بلکه به سلامت کلی شادتر و سالم تر، همراه با لبخندی مطمئن و درخشان کمک می کنید. برای دستیابی به بهترین نتایج در مورد طرح درمان شخصی خود، در صحبت کردن با متخصص دندانپزشک خود تردید نکنید. مطالعات نشان داده اند بیمارانی که از الاینرهای شفاف استفاده می کنند، در مقایسه با بیمارانی که از ابزارهای ثابت مانند بریس های سرامیکی و فلزی استفاده می کنند، سلامت پریودنتال را بهبود می بخشند. این به دلیل ماهیت هر دو ابزار است.

الاینرهای شفاف چگونه سلامت پریودنتال را بهبود می بخشند؟

الاینرهای شفاف چگونه سلامت پریودنتال را بهبود می بخشند؟

بهبود سلامت دندانی با مراقبت های ارتودنسی

هنگام در نظر گرفتن درمان ارتودنسی برای صاف کردن دندان های خود، بررسی انواع مختلف بریس های موجود ضروری است. الاینرهای شفاف مزیت قابل جابجایی را ارائه می دهند و این امکان را برای بیماران فراهم می کنند که به راحتی روتین بهداشتی دهان خود را حفظ کنند. شما بدون استفاده از ابزارهای ارتودنسی، می توانید مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و دهانشویه استفاده کنید و سلامت پریودنتال را ارتقا دهید. در مقابل، بریس های فلزی سنتی و بریس های لینگوال که ابزارهای ثابتی هستند، بدون دخالت پزشک قابل برداشتن نیستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتباط بین سینوس ها و دندان های شما

این نوع بریس ها در اعمال فشار ثابت برای جابجایی دندان ها به موقعیت مورد نظر مؤثر هستند، اما فرصت هایی را برای گیر کردن ذرات مواد غذایی بین براکت ها، سیم ها و دندان ها ایجاد می کنند. اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند منجر به ایجاد پلاک شود. بنابراین، حفظ مراقبت دقیق از دهان، بویژه هنگام استفاده از بریس های فلزی سنتی یا بریس های زبانی یا پشت دندانی، با سرمایه گذاری حداقل 22 ساعت در روز روی بهداشت مناسب دندانی برای اطمینان از موفقیت طرح درمانی بسیار مهم است.

برای بسیاری از افرادی که در معرض خطر بالای بیماری پریودنتال قرار دارند، الاینرهای شفاف بهترین گزینه درمانی را ارائه می دهند و باید نسبت به ابزارهای ثابت در نظر گرفته شوند.

چگونه می توان از بیماری پریودنتال پیشگیری کرد؟

ساده ترین راه برای پیشگیری از بیماری پریودنتال، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی منظم و کافی است. برای نتایج مطلوب از مسواک برقی و نخ دندان استفاده کنید.

اگر در حال حاضر تحت درمان ارتودنسی هستید، بخصوص با یک ابزار ثابت مانند بریس، عاقلانه است که زمان بیشتری را صرف کنید تا مطمئن شوید که باقیمانده مواد غذایی بین براکت و سیم های شما گیر نمی کند.

0/5 (0 نظر)