چگونه می توان حین ورزش کردن از براکت های ارتودنسی محافظت کرد؟

نیاز نیست از انجام ورزش مورد علاقه ی خود کناره گیری کنید تنها به این دلیل که روی دندان های شما براکت ارتودنسی قرار دارد. ورزش های پر جست و خیز مانند سافت بال، بیس بال، فوتبال آمریکایی، تنیس، و دو و میدانی همگی ورزش هایی هستند که می توانند شما را پر تحرک نگه دارند و اگر از یک محافظ دندان استفاده کنید نیاز نیست ورزش مورد علاقه ی خود را فدای لبخندی با دندان های صاف و یکدست کنید. با استفاده از محافظ دندان درست و مناسب می توان احتمال آسیب به دندان ها و نیز ابزار ارتودنسی را به نصف کاهش داد. اگر ما کودکی دارید که تحت درمان ارتودنسی با براکت ها قرار دارد و می خواهد ورزش کند، یا اینکه خودتان ورزشکار هستید و می خواهید از این ابزارها استفاده کنید، مهم است که از لبخند خود مراقبت کنید. باید از محافظ دندان مناسب استفاده کنید و همچنان به لذت بردن از زندگی خود ادامه دهید.

ارتودنسی و فعالیت های ورزشی

ارتودنسی و فعالیت های ورزشی

چرا استفاده از محافظ دندان کمک کننده است؟

اگر قصد دارید درمان ارتودنسی با استفاده از براکت ها را آغاز کنید، هنوز امکان انجام ورزش، بازی و داشتن اوقات خوش وجود دارد. می توانید فعال باقی بمانید و همچنان از ورزش مورد علاقه ی خود لذت ببرید در حالی که لبخند شما در حال اصلاح است، زیرا براکت های ارتودنسی در حین ورزش و بازی مانع شما نخواهند شد. باید یاد بگیرید چگونه در چنین شرایطی از لبخند و دندان های خود محافظت کنید زیرا ورزش های بسیاری هستند که می توانند دندان های شما را به خطر بیاندازند- مخصوصاً زمانی که از براکت ها استفاده می کنید. اینجاست که محافظ دندان وارد عمل می شود. بدون استفاده از آنها بیشتر در معرض آسیب به دندان ها و فک قرار خواهید گرفت. درمان این نوع آسیب ها اغلب می تواند پر هزینه باشد.

ارتودنسی و فعالیت های ورزشی

ارتودنسی و فعالیت های ورزشی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای درمان ارتودنسی برای سلامت عمومی بدن

محافظ دندان می تواند به محافظت از دندان ها در برابر ترک خوردن، لب پر شدن، شکست ریشه یا هر آسیب به ابزار ارتودنسی کمک کند. کاملاً واضح است که نیاز نیست از انجام ورزش مورد علاقه ی خود دست بکشید تنها به این علت که از بریس ها استفاده می کنید، تنها زمانی که می خواهید ورزش یا بازی کنید لازم است از دندان ها و بریس ها محافظت کنید، بنابراین می توانید طرح درمان خود را ادامه دهید. حین ورزش کردن، پریدن، دویدن، و نیز شوت کردن، این احتمال وجود دارد که اشیاء به دندان های شما برخورد کنند. در صورتی که از محافظ دندان استفاده نکرده باشید، این اتفاق در نهایت می تواند موجب شکسته شدن دندان ها، خونریزی لثه ها و شکستن براکت ارتودنسی شود. اگر نتوانید از محافظ دندان مناسب خود استفاده کنید، براکت ها و سیم کمانی روی آن ممکن است موجب بریده شدن لب ها و داخل گونه ها شوند.

انواع محافظ دندان

ارتودنسی و فعالیت های ورزشی

ارتودنسی و فعالیت های ورزشی

محافظ دندان پیش ساخته

این نوع محافظ های دندان به صورت آماده برای استفاده وجود دارند و می توان آنها را در هر فروشگاه ورزشی یافت. به خاطر داشته باشید که علیرغم راحت بودن، کمترین میزان محافظت از دندان ها را برای بیمار فراهم می آورند. اگر از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید، یک محافظ دندان معمولی انتخاب درستی برای شما نیست. زیرا در طول زمانی که از براکت ها استفاده می کنید دندان ها پیوسته در حال جابجایی هستند و یک محافظ دندان معمولی برای طولانی مدت به خوبی روی دندان ها قرار نمی گیرد. علاوه بر این، ممکن است نخواهید از محافظ دندانی استفاده کنید که روی دندان های شما تنگ است. اگر در اثر ضربه به دهان محافظ دندان جابجا شود می تواند باعث شود براکت ها موجب کنده شدن دندان ها شوند.

ارتودنسی و فعالیت های ورزشی

ارتودنسی و فعالیت های ورزشی

محافظ دندان بویل اند بایت (محافظ دندان قالب دهان)

این نوع محافظ ها که درست به شکل دهان هستند، از جمله بویل اند بایت، بیشتر برای محافظت از دندان ها طی ورزش استفاده می شوند. همانطور که از نام آنها پیداست، این ابزار توسط خود ورزشکار در منزل تنظیم می شود. هر چند ممکن است به اندازه ی محافظ های سفارشی خوب نباشند، اما این ویژگی آنها کمک می کند سطح حفاظت آنها از دندان ها بیشتر از محافظ دندان های پیش ساخته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات اورژانسی در ارتودنسی که به رسیدگی فوری نیاز دارند

این نوع محصولات یک لایه ی بیرونی پلاستیکی محکم و یک لایه ی داخلی نسبتاً اسفنجی شکل دارند – این لایه ی داخلی است که به شکل دندان ها در می آید و کاملاً متناسب با ساختار فک می شود. لایه ی داخلی این نوع ابزار از جنس ترموپلاستیک است، به این معنا که با گرم شدن نرم می شود. در طول آماده سازی ابزار برای قرار گرفتن روی دندان ها، ممکن است ضخامت لایه ی اسفنجی داخلی آن کاهش یابد و محافظت آن از دهان شما کاهش یابد.

این نوع ابزار نسبتاً حجیم است، و به علت محدودیتی که در اندازه ی محصول باید وجود داشته باشد، ممکن است نتواند دندان ها و فک را به میزان کافی پوشش دهد. مخصوصاً در افرادی که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند.

ارتودنسی و فعالیت های ورزشی

ارتودنسی و فعالیت های ورزشی

محافظ دندان ارتودنسی

در طول زمان استفاده از براکت های ارتودنسی حین انجام ورزش یا بازی کردن باید از محافظ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید. این نوع ابزار از براکت ها محافظت می کند و در صورتی که به دهان ضربه وارد شود، از شدت آن می کاهد زیرا به گونه ای خاص طراحی شده اند تا مانع برخورد لب ها به دندان ها شوند. فضای کافی برای دندان ها و براکت ها وجود دارد تا محافظ دندان به راحتی روی دندانها قرار بگیرد زیرا بزرگ تر از محافظ دندان های معمولی هستند. محافظ دندان مخصوص ارتودنسی به گونه ای طراحی شده است که به راحتی متناسب با دندان ها باشد هرچند ممکن است بزرگ تر باشند- بنابراین راحت هستند و در عین حال که از ورزش و بازی خود لذت می برید، از دندان های شما محافظت می کنند. اگر محافظ دندان معمولی روی دندان های شما باشد، در صورتی که حین بازی و ورزش به دهان شما ضربه وارد شود، ممکن است به دندان ها و براکت ها آسیب وارد شود زیرا از جنس پلاستیک سخت هستند. در نتیجه مجبور خواهید بود چندین جلسه بیشتر از تعداد جلسات معمول به ارتودنتیست مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می دانید که بیماری لثه انواع مختلفی دارد؟

محافظ های مخصوص درمان ارتودنسی از جنس سیلیکون نرم تر هستند که با محافظت از دندان ها و بریس ها می توانند مانع آسیب به دندان ها شوند. یک محافظ دندان ارتودنسی همچنان متناسب با دهان شما باقی خواهد ماند، حتی زمانی که دندان ها طی دوره ی درمان جابجا می شوند، زیرا نرم تر هستند و اندکی بزرگ تر.

0/5 (0 نظر)