اگر تاکنون با مشکلات گوارشی مواجه بوده اید، ممکن است هرگز دقت نکرده باشید که ممکن است دندان های شما به این مشکلات ربط دارند. در حقیقت، دندان های شما در سلامت عمومی بدن شما نقش اساسی ایفا می کنند، از جمله سیستم گوارشی شما. در واقع، عمل هضم واقعاً از نخستین لقمه ای که برمی دارید آغاز می شود.

پیوندی قوی بین رشد دندان ها و سیستم هاضمه وجود دارد. صاف کردن دندان ها با کمک درمان ارتودنسی می تواند راهکاری برای تعدادی از مشکلات و نگرانی های هاضمه باشد.

دندان ها بخش مهمی از سیستم گوارش هستند

دندان ها و بزاق دهان اجزاء مهمی از سیستم گوارشی و هاضمه بدن هستند. چطور این ارتباط وجود دارد؟

اجازه بدهید با دندان ها شروع کنیم. طراحی دندان های مولر به گونه ای است که با جویدن درست و با دقت، در هم شکستن اجزاء غذایی که می خورید را آغاز می کنید. وقتی غذا کاملاً از هم گسسته می شود، عمل آوری آن برای معده و روده راحت تر خواهد شد. به همین دلیل مهم است که بدانید چگونه غذا می جوید زیرا وقتی نوبت به هضم درست می رسد، این کار به اندازه خود غذایی که می خورید مهم است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی پیشگیری یا مداخله گر چیست؟

هدف بزاق دهان دقیقاً چیست؟ بزاق ابتدا غذا را مرطوب می کند و بلعیدن و عبور آن از مجرای گوارشی را ساده تر می کند. علاوه بر این، بزاق دارای آنزیمی به نام آمیلاز است. این آنزیم ساختار چربی ها و کربوهیدرات ها را می شکند.

 

تاثیر دندانهای صاف روی گوارش

تاثیر دندانهای صاف روی گوارش

 

عوارض جانبی جویدن نادرست غذاها

برخی افراد بواسطه مال اکلوژن و کجی دندان ها نمی توانند غذای خود را به خوبی بجوند. این یکی از دلایل اصلی نگرانی است زیرا می تواند منجر به مشکلات گوارشی بیشتر شود. در این قسمت برای شما خواهیم گفت چه چیزهایی باید بدانید.

نمی توانید مواد مغذی حیاتی را جذب کنید

یکی از مهمترین نگرانی های هر دندانپزشکی این است که آیا بیماران وی به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می کنند یا خیر. وقتی به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نکنید، سیستم ایمنی بدن شما تضعیف می شود، و به راحتی بیمار می شوید یا دچار التهاب می شوید. حتی ممکن است مبارزه با عفونت، از جمله عفونت دندانی دشوارتر شود.

وقتی نمی توانید غذای خود را خوب بجوید، شکستن ساختار آن برای بدن دشوار خواهد بود، که هنگام جذب مواد مغذی مشکل آفرین خواهد شد. در واقع، ممکن است با کمبود مواد مغذی مواجه شوید زیرا نمی توانید به درستی غذا را بجوید.

انتخاب گزینه هایی که کمتر مغذی هستند ساده تر می شود

پروتزهای مصنوعی که به خوبی روی دندان ها قرار نمی گیرند و نیز دندان های کج می توانند درست جویدن غذاها را دشوار سازند. به علت وجود مال اکلوژن، برخی دندان ها بیشتر از دیگر دندان ها تحت فشار ناشی از جویدن قرار می گیرند، که موجب بروز درد می شود. به مرور زمان، این مشکل می تواند منجر به بروز سندروم دردناک دندان ترک خورده (CTS) شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت ها چگونه دندان ها را صاف و مرتب میکنند؟

 

تاثیر دندانهای صاف روی گوارش

تاثیر دندانهای صاف روی گوارش

 

به علت وجود این درد و ناراحتی، برخی افراد گزینه هایی را انتخاب می کنند که کمتر مقوی هستند. به رغم همه اینها، ساده تر است مقداری پودینگ، ماکارونی، و پنیر خورده شود زیرا جویدن آنها راحت تر است و گزینه های سرشار از مواد مغذی هستند، مانند میوه های تازهو سبزیجات.

به سیستم گوارشی فشار اضافی وارد می شود

متأسفانه، جذب مواد مغذی تنها چیزی نیست که نگران باشید نمی توانید خوب غذا بجوید. مهم تر از همه اینکه غذاهایی که ساختار آنها در هم شکسته می شود به سایر قسمت های دستگاه گوارش فشار اضافی وارد می کنند. این می تواند موجب بروز ناراحتی هایی مانند نفخ و گاز معده و نیز یبوست و اسهال شود.

مواد شیمیایی آسیب رسان می توانند وارد جریان خون شوند

گاهی اوقات، دلیل اینکه جویدن دشوار است این است که فرد پر شدگی های آمالگام قدیمی، شکسته، یا کج دارد. پر شدگی های نقره ای می توانند به مرور زمان به دندان ها فشار وارد کنند که منجر به ترک خوردن دندان خواهند شد. دندان های ترک خورده نیز می توانند به غذاهای سرد، شیرین، و حتی داغ حساس باشند.

خطر دیگری که پر شدگی های نقره ای دارند این است که با هر بار بسته شدن بایت، آنها مقداری جیوه از خود آزاد می کنند. سپچس جیوه از راه جریان خون حرکت می کند. سازمان جهانی سلامت هشدار داده است که جیوه می تواند تأثیرات سمی روی سیستم های مختلف بدن، از جمله سیستم گوارش، داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اپن بایت و درمان ارتودنسی

 

 

تاثیر دندانهای صاف روی گوارش

تاثیر دندانهای صاف روی گوارش

 

چگونه بایت صحیح می تواند منجر به هضم بهتر غذا شود؟

اگر مال اکلوژن شما منجر به بروز مشکل در هاضمه شما شده باشد، چه باید بکنید؟ می توانید مقداری در درمان ارتودنسی سرمایه گذاری کنید. دندان های کج همه چیز را از تعادل خارج می کنند. در نهایت به برخی دندان ها بیشتر از سایر  دندان ها فشار وارد می شود. و ماهیچه های تحت فشار صورت، سر، و گردن می توانند منجر به بروز اختلالات فکی- گیجگاهی شوند.

برخی افرادی که اختلالات فکی- گیجگاهی دارند، آنقدر دچار گرفتگی ماهیچه ها و درد هستند که نمی توانند به درستی غذا بجوند. علاوه بر این اغلب به سردرهای مزمن و میگرن دچار هستند.

وقتی بایت شما صاف نیست، دندانپزشک می تواند به شما کمک زیادی بکند. وی می توانند مقداری تنظیم کردن بایت را امتحان کند تا بیمار احساس راحتی بیشتری داشته باشد. اما اگر می خواهید مشکل را به صورت ریشه های برطرف کنید، لازم است به ارتودنتیست مراجعه کنید.

ارتودنتیست ها می توانند هم برای کودکان و هم برای افراد بزرگسال درمان هایی ارائه دهند. بهتر است با دریافت براکت های ارتودنسی مشکل کجی دندان ها را قبل از گسترش پیدا کردن برطرف نمایید. وقتی تعدادی از دندان ها در جای درست قرار ندارند، به راحتی می توانند باعث شوند دیگر دندان ها به صورت نادرست داخل دهان رشد کنند و موجب وخبم تر شدن مشکل شوند. دندانپزشکی ارتودنسی می تواند برای افراد بزرگسال نیز کمک کننده باشد.

0/5 (0 نظر)